На засіданні, голова підкомітету з питань банківської діяльності та валютного регулювання Сергій Клюєв зазначив, що законопроектом (реєстр.№2248) пропонується привести порядок державної реєстрації банків у відповідність до спеціального законодавства у цій сфері. Передбачено вдосконалення банківського нагляду шляхом виявлення реальних власників банків і встановлення до них спеціальних вимог. В проекті виписано положення щодо організації зовнішнього аудиту банків, посилення захисту прав кредиторів та забезпечення належної відповідальності позичальників за непогашення кредитів, наданих банками. В документі містяться також норми стосовно забезпечення внутрішнього фінансового моніторингу з метою недопущення використання банків для відмивання доходів, одержаних злочинним шляхом.
Оскільки, під час обговорення законопроекту народні депутати висловили низку суттєвих зауважень та пропозицій до нього, Комітет ухвалив рішення внести на розгляд Верховної Ради України для прийняття у першому читанні з урахуванням зауважень Головного науково-експортного управління.
Зокрема, викликала зауваження норма стосовно зміни процедури реєстрації банків, передавши ці повноваження органам місцевої влади. Експерти вважають, що пояснювальна записка до законопроекту не містить переконливих обґрунтувань щодо необхідності такої зміни (передбачається, що Національний банк України здійснюватиме погодження статутів банків і вестиме Державний реєстр банків), адже стаття 3 Закону "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців" передбачає таку можливість.
Пропозиція вилучити з чинної
редакції Закону "Про банки і банківську діяльність" положень щодо здійсненням Національним банком сертифікації аудиторів, які проводитимуть аудиторські перевірки банків потребує більш змістовного обґрунтування, оскільки її реалізація не сприятиме забезпеченню належного професійного рівня таких аудиторів.
Виникали зауваження й положення про розширення та посилення вимог стосовно нагляду над виявленням реальних власників банків. Потребує конкретизації норма, якою пропонується надати Національному банку право "витребувати від юридичних та фізичних осіб - засновників, власників істотної участі, у тому числі контролерів банку інші документи, що підтверджують джерела походження коштів, що використовуються для формування статутного капіталу банку". Таке формулювання, вважають експерти, надаватиме Національному банку право на власний розсуд вимагати від засновників та контролерів банку не передбачені законом документи, що може призвести до суб’єктивізму та можливих зловживань зі сторони його посадових осіб. Доцільно було б конкретизувати умови, порядок та зміст інформації, яку може вимагати Національний банк, а також визначати щодо яких осіб він може висувати такі вимоги.
На думку членів Комітету, запропонована процедура зовнішнього аудиту та внутрішнього фінансового моніторингу тільки ускладнить режим роботи банку.
Так, законопроектом пропонується надати Національному банку право отримувати від аудиторської фірми інформації та робочі документи з питань аудиту банку. Також встановлюється, що зовнішній аудит банків здійснюється виключно аудиторськими фірмами, які внесені до реєстру аудиторських фірм, який веде Національний банк України. Проект передбачає відмову від проведення Національним банком України сертифікації аудиторів, що здійснюють аудит банків. Натомість, встановлюється вимога щодо проведення Аудиторською палатою України сертифікації (визначення кваліфікаційної придатності) аудиторів, які мають намір проводити аудиторські перевірки банків, за програмами та в порядку, погодженими з Національним банком України.
У підсумку обговорення члени Комітету запропонували авторам цей законопроект розділити на декілька, що спростить їх розгляд та прийняття рішення Верховною Радою України.