Головною темою "круглого столу" стало обговорення проектів законів про Кабінет Міністрів України: пошук місця і ролі уряду в контексті нової моделі політичного устрою України.
Характеризуючи обидва законопроекти (реєстр. №№ 2325, 2325-1), народний депутат Анатолій Матвієнко підкреслив, що вони мають ідентичні та близькі за змістом розділи, а також дублюють багато статей Конституції України.
Він також поінформував учасників, що створена робоча група з вивчення та доопрацювання цих законопроектів, до складу якої входять члени Комітету, представники Секретаріату Президента України, Кабінету Міністрів, Міністерства юстиції України, юристи-науковці з Інституту держави і права ім. В.Корецького НАНУ та Центру політико-правових реформ. А також, що поступила ініціатива від Голови Верховної Ради України Олександра Мороза про створення Конституційної комісії.
Головною відмінністю між законопроектами, на його думку, є підходи щодо розмежування політичних та адміністративних функцій посад в органах виконавчої влади. Проект Уряду визначає політичним лише посади членів Кабінету Міністрів. За заступниками міністрів зберігається статус державних службовців. При цьому вони і надалі будуть представляти урядові ініціативи в парламенті та заміщати міністрів в уряді і урядових комітетах.
Проект Президента визначає політичним посади членів Уряду та заступників міністрів. Для управління апаратом Уряду та міністрів проектом пропонується введення посад державних секретарів вищих державних службовців покликаних гарантувати стабільність, інституційну пам´ять та захищеність апарату міністерства від партійних впливів.
Учасники обговорення зазначали, що законопроекти по-різному підходять до визначення статусу "центрального органу виконавчої влади"(ЦОВВ). Зокрема, проект Уряду фіксує існуючу модель центрального органу виконавчої влади: міністерства та інші державні комітети, служби, в тому числі "колегіальні ЦОВВ". І він не передбачає змін в системі центральних органів виконавчої влади.
Проект Президента передбачає, що статус ЦОВВ мають міністерства та "урядові органи". Перші мають займатися функцією вироблення політики. Другі адмініструванням: наданням адміністративних послуг, управління об´єктами державної власності, контрольно-інспекційні функції за дотриманням законодавства. Державні комітети, служби та інші ЦОВВ мають бути реорганізовані в урядові органи або ліквідовані чи прирівняні до міністерств. "І цей проект може стати основою для спрощення і оптимізації системи органів виконавчої влади", - наголошували учасники засідання.
Вказувалося також на основні недоліки як законопроекту Уряду, так проекту Президента. Зокрема, проектом Уряду пропонується надати Кабінету Міністрів України повноваження щодо погодження призначення на посади заступників голів районних державних адміністрацій. На думку, народних депутатів, така централізація адміністративних повноважень, і тим більше політизація кадрового питання стосовно державних службовців є особливо незрозумілою в контексті планового перетворення районних державних адміністрацій у виконкоми районних рад.
Проектом Президента передбачається повноваження відповідальних міністрів та Кабінету Міністрів скасовувати акти урядових органів. Така можливість, вважають учасники "круглого столу", загрожує втручанням в поточну діяльність урядового органу, а також партійними та бізнесовими впливами на вирішення конкретних справ урядовими органами.
"Ці законопроекти потребують доопрацювання. Шляхом узгодження двох текстів можна вийти на прийнятий варіант проекту закону. Вони вирішать багато суперечностей між Кабінетом Міністрів та Секретаріатом Президента України", - підсумували члени Комітету.