Комітет з питань правової політики зареєстрував сьогодні проект закону "Про тимчасовий порядок фінансування судової влади в Україні".
За словами Голови Комітету Василя Онопенка "Актуальність законопроекту зумовлена проблемами фінансування судової влади. Як свідчить практика, фінансування діяльності судів, законодавчі положення з цих питань є недосконалими. Існує велика кількість декларативних норм і приписів, які не мають реального механізму реалізації та відповідальності за неналежне їх невиконання".
Законопроект спрямований на реалізацію конституційних вимог щодо незалежності органів судової влади і повинен стати гарантією фінансового та матеріального забезпечення судової діяльності. З цією метою в законі передбачені наступні механізми:
- особлива процедура планування бюджетних асигнувань на фінансування судової влади (включає в себе визначення джерел фінансування, порядок розробки, затвердження і використання нормативів бюджетних потреб для фінансування судів, порядок складання та використання пропозицій щодо фінансування судової влади, особливий порядок розгляду питання про фінансування судової влади під час розгляду проекту закону про Державний бюджет України та законопроектів про внесення змін до цього закону);
- специфічний порядок виділення та розподілу бюджетних коштів, призначених для фінансування судової влади, що включає в себе порядок та терміни виділення бюджетних коштів, заходи, які можуть бути вжиті у випадку неповного або несвоєчасного виділення бюджетних коштів, порядок розподілу головними розпорядниками одержаних ними бюджетних коштів;
- особливий порядок використання коштів Державного бюджету України, виділених на фінансування судової влади (особливості здійснення видатків, правовий статус банківських рахунків судів, складання кошторисів та планів асигнувань);
- здійснення контролю за належним використанням грошових коштів, виділених на фінансування судової влади.
Найбільш важливими новаціями, передбаченими у проекті, є:
- щорічне збільшення витрат на фінансування органів судової влади;
- виведення фінансування органів судової влади з-під казначейської системи обслуговування бюджетних коштів і надання судам, іншим органам, організаціям та установам, що входять до системи судової влади, права самостійно приймати рішення щодо витрачання бюджетних коштів;
-можливість безспірного списання коштів, передбачених у Державному бюджеті для фінансування органів судової влади.
Предметом регулювання даного законопроекту є визначення умов і порядку фінансування судів, що розглядається як гарантія забезпечення якісного і незалежного здійснення правосуддя. Особливий порядок фінансування запроваджується також і для тих органів державної влади, які мають здійснювати матеріально-технічне та фінансове забезпечення судів, а також для установ і організацій, що функціонують при судах.
Законопроект має тимчасовий характер (передбачається, що термін його дії становитиме 10 років). З огляду на це прийняття законопроекту не призведе до необхідності внесення значних змін до інших законодавчих актів України. Проте реалізація законопроекту потребує розробки і прийняття підзаконних нормативних актів на рівні Державної судової адміністрації України та Державного казначейства України.
В.Онопенко зазначив, що запровадження положень законопроекту не потребує негайних додаткових витрат із Державного чи місцевих бюджетів. Що ж стосується додаткових бюджетних витрат, передбачених законопроектом починаючи з другого року його дії (збільшення обсягу фінансування органів судової влади на 8% щорічно протягом терміну дії Закону), то такі витрати (їх величина виходячи із нинішнього загального розміру фінансування судової влади може становити від 30 у другий рік дії Закону/ і до 60 /в останній рік дії Закону/ мільйонів гривень на рік) можуть бути покриті за рахунок щорічного збільшення абсолютного розміру доходів Державного бюджету України, яке впродовж останніх 3-х років становить приблизно від 1 до 3 мільярдів гривень (зокрема, згідно із проектом Державного бюджету України на 2004 рік планується збільшення доходів Державного бюджету в абсолютних цифрах на 2,9 мільярдів гривень).