Комітет Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності висловив низку зауважень до проекту Державного бюджету на 2004 рік.

Зокрема, члени Комітету зазначили, що "особливої зосередженої уваги та нагального вирішення вимагає питання щодо чергового, котрий рік поспіль, втручання в систему податкового права України за допомогою Закону про Державний бюджет України. Так, статті 7, 8, 9, 69, 70, 74, 77, 88, 90 тощо даного проекту містять норми, якими змінюються ставки та механізм стягнення, адміністрування податків і зборів".

Народні депутати наголосили, що це є порушенням загальної концептуальної норми податкового права, вираженої у статті 1 Закону "Про систему оподаткування", згідно з якою "ставки, механізм справляння податків і зборів (обов'язкових платежів), за винятком особливих видів мита та збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію, і пільги щодо оподаткування не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів про оподаткування."

Крім того, спостерігається невідповідність прямій, чіткій нормі, яка зазначена в статті 7 Закону України "Про систему оподаткування": "Зміна податкових ставок і механізм справляння податків і зборів (обов'язкових платежів) не можуть запроваджуватися Законом України про Державний бюджет України на відповідний рік."

Також стаття 15 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" визначає, що "ставки податку на прибуток, пільги щодо податку, об'єкт оподаткування, порядок обчислення оподатковуваного прибутку, строки і порядок сплати та зарахування податку до бюджетів можуть встановлюватися та змінюватися лише шляхом внесення змін до цього Закону." У чинній редакції Закону "Про податок на додану вартість" існує норма, згідно з якою "зміни порядку оподаткування податком на додану вартість можуть здійснюватись лише внесенням змін до цього Закону."

Комітет зазначає, що у поданому проекті Закону України про Державний бюджет України на 2004 рік, як ніколи раніше, відслідковується втручання у систему податкового права за допомогою бюджетного законопроекту. Поряд з бюджетними нормами окремими статтями включено численні норми, що стосуються податкових законів.

"З прийняттям Закону про Державний бюджет на черговий наступний рік завжди встає питання наповнення доходної частини бюджету. І вирішення цієї нагальної проблеми має здійснюватись в рамках вже існуючих, законодавчо встановлених норм і правил, тобто відповідно до базових Законів України "Про систему оподаткування", "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" та спеціальних податкових законів по окремих видах податків", - зазначив Голова Комітету Сергій Буряк.

Безсистемне розпилення податкових норм по різних законах, вважають народні депутати, не сприяє спрощенню адміністрування податків контролюючими органами та створює хаос й непорозуміння при застосуванні податкового законодавства для платників податків, що в свою чергу призводить до численних правових колізій на практиці.

Окрім того, у випадку набуття чинності з 1 січня 2004 року Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", який вносить зміни до Закону України "Про податок на додану вартість", пунктом 11.4 ст.11 Закону України "Про податок на додану вартість" буде прямо та безапеляційно зазначатися, що "у разі якщо іншим законом, незалежно від часу його прийняття, встановлюються правила оподаткування цим податком, відмінні від зазначених у цьому Законі, пріоритет мають норми цього Закону". Таким чином, платники податку на додану вартість будуть мати всі законні підстави для звернення до суду щодо оскарження та заперечення рішень податкових органів, прийнятих на підставі норм проекту Закону України про Державний бюджет України на 2004 рік.

Комітет пропонує розділити безпосередньо бюджетні та податкові питання, виключивши із законопроекту податкові норми прямої дії, з одночасним внесенням відповідних змін до податкових законів по окремих видах податків. Це має бути впроваджено шляхом виведення усіх податкових норм проекту Закону про Державний бюджет України на 2004 рік в окремий проект закону про внесення змін у деякі закони про оподаткування, який варто подати в одному пакеті з проектом закону про Державний бюджет України на 2004 рік. І вже в рамках такого проекту вносити зміни в закони "Про оподаткування прибутку підприємств", "Про податок на додану вартість", "Про плату за землю" тощо.

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Повідомлення ”

29 серпня 2022 20:00
02 червня 2022 11:20
22 лютого 2022 12:30
23 листопада 2021 12:04
22 вересня 2021 13:40
24 серпня 2021 15:06
20 липня 2021 15:28
20 липня 2021 10:06
19 липня 2021 17:58
16 липня 2021 12:51