Народні депутати зазначили, що як і в попередні роки, розміри державних соціальних гарантій у проекті не відповідають рівню встановленому Конституцією України та ст.17 Закону України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії", якою визначено, що "основні державні соціальні гарантії, які є основним джерелом існування, не можуть бути нижчими від прожиткового мінімуму, встановленого законом".
Члени Комітету звернули увагу на те, що у статті 55 законопроекту пропонується збільшити у порівнянні з минулим роком лише на 10 грн. (110 грн.) рівень забезпечення прожиткового мінімуму для працездатних осіб та – на 15 грн.(155 грн.) для непрацездатних, що не відповідає рівню інфляції та межі бідності визначеної на сьогодні (263 грн.).
Комітет не погодився з запропонованим розміром одноразової допомоги при народженні дитини у 8500 грн., що, на його думку, свідчить "про неспроможність Уряду виконувати свої ж задекларовані попередньо зобов'язання".
Члени Комітету також зазначили, що у проекті Держбюджету не передбачено виділення окремим рядком коштів на соціальний захист бездомних громадян. У зв'язку з чим декларацією залишиться прийнятий 2 червня 2005 року Верховною Радою Закон України "Про основи соціального захисту бездомних громадян і безпритульних дітей", який набуває чинності з 1 січня 2006 року. На реалізацію положень Закону необхідно в обов'язковому порядку передбачити кошти з Держбюджету, зокрема, на утворення та утримання закладів соціального захисту для бездомних громадян - будинків нічного перебування, центрів реінтеграції, соціальних готелів.
На думку народних депутатів, поданий законопроект містить ряд недоліків, які негативно відобразяться на системі загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Комітет не погодився з пунктом 16 статті 71 проекту, що передбачає призупинення статті 1 Закону України "Про страхові тарифи на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, що спричинили втрату працездатності", яка визначає розмір страхових тарифів відповідно до класів професійного ризику.
Одночасно статтею 94 проекту Закону про Державний бюджет України на 2006 рік встановлюються нові страхові тарифи відповідно до класів професійного ризику на зазначений вид страхування, які зменшені на 2 десятих одиниці (- 0,2). Таким чином середні розмір страхового тарифу на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності становить 1,53% проти попереднього фактичного 1,73%. Такі зміни можуть значно порушити фінансовий стан Фонду.
Народні депутати також зауважили, що даним проектом грубо порушуються Основи законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування та Закон з цього виду соціального страхування, яким визначено, що страхові тарифи встановлюються правлінням Фонду та затверджуються окремим законом. В даному випадку спостерігається ручне управління Фонду державою без погодження сторін соціальних партнерів, що порушує принципи соціального страхування.
Враховуючи це, Комітет висловився категорично проти пропозиції у проекті Держбюджету на 2006 рік щодо зміни страхових тарифів на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання та наполягає відповідну норму виключити.
Члени Комітету звертають увагу на те, що стаття 75 законопроекту суперечить принципам соціального страхування на випадок безробіття, оскільки надання соціальних послуг та матеріального забезпечення з числа незастрахованих осіб повинно проводитись за рахунок Державного бюджету України шляхом надання дотацій Фонду соціального страхування на випадок безробіття у розмірах, що покривають такі витрати. Цього не передбачено у даному проекті. Тому Комітет пропонує передбачити з Державного бюджету України необхідні кошти для покриття таких витрат.
Враховуючи зменшення ВВП та спад економічної активності в країні, інвестування тощо, Комітет пропонує встановити резерв коштів у відповідних фондах у розрахунку на 15 календарних днів.
Комітет не погодився з "необґрунтованою та неефективною" пропозицією Кабінету Міністрів про затвердження на 2006 рік прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць, та для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення.
На думку членів Комітету, ця пропозиція суперечить правовим засадам формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів.
Народні депутати звертають увагу Кабінету Міністрів на те, що впровадження довільної системи прожиткових мінімумів та поетапного запровадження мінімальної заробітної плати призведе до негативної реакції отримувачів допомог та інших видів доходів, в тому числі заробітної плати та пенсії. До того ж, затвердження запропонованих розмірів прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати призведе до втрати малозабезпеченими особами права на проведення індексації – захисного механізму від інфляції.
Враховуючи це, Комітет вважає недопустимим затвердження Верховною Радою запропонованої системи розміру прожиткового мінімуму на 2006 рік в розрахунку на одну особу на місяць, а також окремо для тих, хто відноситься до основних соціальних і демократичних груп населення з 1 січня, з 1 квітня та 1 жовтня, і пропонує затвердити на 2006 рік прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі 662 гривень, а також для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення:
дітей віком до 6 років – 547 гривень;
дітей віком від 6 до 18 років – 713 гривень;
працездатних осіб – 734 гривень;
осіб, які втратили працездатність, – 484 гривень.
Комітет також висловив зауваження і вніс пропозиції до законопроекту щодо погашення зобов'язань держави по знецінених грошових заощадженнях громадян; поетапного запровадження в 2006 році мінімальної заробітної плати; відкладення на невизначений термін запровадження Єдиної тарифної сітки в оплаті праці працівників окремих галузей бюджетної сфери тощо.
Свої пропозиції Комітет з питань соціальної політики та праці надіслав для врахування в роботі Комітету з питань бюджету.