ПРЕС-КОНФЕРЕНЦІЯ
ГОЛОВИ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ В.М.ЛИТВИНА
(м.Луганськ, 08.10.04)
ЗАПИТАННЯ: Ви вже на цьому тижні відповіли на запитання, але все ж таки прокоментуйте, будь-ласка, події у Верховній Раді щодо блокування деякими фракціями роботи – вони не беруть участь в голосуванні і, зокрема, сьогоднішню заяву, де звинуватили керівництво Верховної Ради.
В.М.ЛИТВИН: Що стосується питання про блокування роботи Верховної Ради – Верховна Рада працює в нормальному режимі, блокування жодного роботи Верховної Ради немає, є просто неучасть окремих фракцій у роботі Верховної Ради. Я думаю, що це проблема, власне, цих фракцій – це їх позиція. Тому я пояснень і аргументацій щодо цієї позиції принаймні не розумію.
Що стосується заяви – мені взагалі дивно, що заява була озвучена в той момент, коли я був відсутній. Я можу сказати відверто Вам, що ця заява була підготована і мала бути виголошена у четвер, однак у середу керівники депутатських груп і фракцій, які підписали цю заяву, сказали, що вони цього робити не будуть. І це не потрібно робити, бо жодного сенсу немає. Верховна Рада працює. Однак таке рішення було відкориговане. Їх фактично примусили зачитати цю заяву. Я знаю, що дуже довго шукали людину, яка б зачитала цю заяву. Я ще остаточно не бачив змісту заяви, якщо там залишилось те, що було раніше – про те, що це заява народних депутатів – членів парламентської більшості, то під цими заявами немає підписів народних депутатів – членів парламентської більшості. Є підписи керівників окремих фракцій. Тому треба скоригувати було б назву, назвати, що це заява керівників фракцій.
Якщо будуть так і далі виступати від імені народних депутатів, то вони одного разу можуть дізнатися з того, що вони відреклися від своїх рідних, від своїх дітей, від своїх батьків, що за них це зробили. Що стосується тези, в якій звинувачується Голова Верховної Ради, то вона взагалі, на мій погляд, є неприйнятною, оскільки ви присутні, я маю на увазі журналісти із Києва, а журналісти Луганська бачать трансляцію Верховної Ради і знають, що я дію у суворій відповідності з Регламентом. Якщо комусь дуже хочеться, щоб я обслуговував чиїсь політичні інтереси, я цього робити не буду. Я відповідаю за роботу Верховної Ради, і, як, мені здається, виконую всі свої призначення. Думаю, що на це не потрібно рефлектувати. Це не остання заява, це не остання спроба вивести мене із рівноваги. За що – за те, що працює вищий законодавчий орган країни.
ЗАПИТАННЯ: В інтерв’ю “Сільським вістям” Ви казали, що Служба безпеки стежить за Вами та членами Вашої родини. Які підстави є щодо цього стеження?
В.М.ЛИТВИН: Я думаю, що я достатньо вже все сказав, немає більше потреби це говорити. Якби у мене не було підстав, я про це не говорив би. Ви прекрасно розумієте, чому я вимушений це сказати.
ЗАПИТАННЯ? Які практичні наслідки матиме Ваш приїзд на Луганщину?
В.М.ЛИТВИН: Принаймні, негативних практичних наслідків не буде. А якщо не буде негативних наслідків, то це вже є результат. Думаю, що якщо ми зможемо розв’язати деякі проблеми, про які говорили, зокрема, підтримати розвиток конярства в Україні, передбачити якісь хоч певні кошти для цього, то це вже буде користь. А головна користь для моїх колег і для мене особисто – ще раз відчути ті проблеми, на які має реагувати вищий законодавчий орган країни. Хочу сказати, що є практично спільне бачення цих проблем. Тепер нам треба поєднати зусилля, щоб їх розв’язати. Ось і все.
ЗАПИТАННЯ: Володимире Михайловичу, на Вашу думку, чи було доцільним учора заслуховування проміжних результатів комісії Сівковича стосовно Ющенка, оскільки остаточних висновків ще немає? Яка Ваша думка щодо нової заяви щодо біологічної вже зброї, чи Ви взагалі припускаєте існування такої конкурентної політичної боротьби в Україні?
В.М.ЛИТВИН: На кожне із запитань можна давати розлогу відповідь. Думаю, що цілком очевидно і всім зрозуміло, що йде боротьба, але я не хотів би цей конкретний випадок прив’язували до політичної боротьби, коли йдеться про здоров’я людини.
Щодо того, чи варто було слухати чи не слухати – шановні колеги, факт відбувся. І тепер питання в інший площині – коментування цього факту, які це може мати наслідки. На зібранні керівників депутатських груп і фракцій я сказав: “Ви, шановні колеги, прекрасно розумієте, що сьогодні йдеться не про істину, поки що важко її встановити, а йдеться про сам факт – щоб це питання розглядалось у парламенті, а кожен цей факт буде інтерпретувати кожне видання з урахуванням своєї політичної позиції, з урахуванням свого бачення, з урахуванням свого світосприйняття”.
І ви побачили, що відповідним чином це і відбувалося. Я ще раз переконався в тому, що моя пропозиція була правильною, але, на превеликий жаль, ніхто не хотів до неї прислуховуватися. Вона полягала в наступному: звернутися офіційно до Європейського Союзу, до європейського співтовариства, звернутися до президентів деяких країн, скажімо, до Президента Польщі, до Президента Литви, з пропозицією утворити міжнародний консиліум, який би провів обстеження Віктора Ющенка і дав своє заключення. Тоді жодних розмов, жодних оцінок, які сприймає одна сторона, а категорично заперечує інша, не було б. Мені здається, що час, можливо, ще для цього не втрачений. А все інше буде переведено у площину політичного протистояння. А коли існує політичне протистояння, кожен буде мати свою істину.
ЗАПИТАННЯ: Щодо накопичення інфляційного потенціалу – Ви сказали, що на разі він стримується врожаєм та адміністративними важелями. А після виборів як буде розвиватися ситуація?
В.М.ЛИТВИН: Ви майже точно відтворили мої слова. Але я сказав, що стримується зусиллями Уряду. Я уникнув слово “адміністративні”. Йдеться про зусилля Уряду, які поєднують адміністративні важелі та ринкові важелі. Я вважаю, що позиція і місцевих органів влади, і Уряду в цьому плані наступальна в межах чинних законів. В Уряді є чітка ясність, що шляхом сили можна викликати зворотна дію. Питання в тому, що підстав для зростання цін на продукцію, немає, бо ситуація не погіршилася.
А якщо брати той урожай, який ми отримали, це дозволяє при розумному підході забезпечити стабільність. Я думаю, що треба робити одне – щоб менше розмов було на цю тему. Чим більше ми будемо педалювати цю тему і закликати, і переконувати один одного, тим буде діяти відповідним чином ринок, який завжди боїться розмов, в яких є настрої катастрофізму або тривоги.
ЗАПИТАННЯ: В газеті “Сільські вісті” Ви говорили про тиск про Народну аграрну партію і на парламент. Чи не означає це, що Ви виходите на пряму конфронтацію з владою?
В.М.ЛИТВИН: Шановні колеги, я також є представник влади і інтегрований у владу. Я не можу говорити про опозицію до влади. Давайте будемо виходити з того, що декларування позиції не означає опозицію. Ми просто не звикли говорити більш-менш відверто один з одним. Я просто сказав, наскільки це можливо сказати. Ви ж звернули увагу на мої слова, що говорити можна те, що можна говорити, інакше оголосиш війну всім.
Я думаю, що порушити стабільність – багато розуму не потрібно. А імпульси, які б сьогодні закликали до тверезості і до нормальних цивілізованих стосунків, повинні звучати.
Це не фронда. Це намагання змусити рахуватись з парламентом, це заклик рахуватися з реаліями, які є у нас в країні.
А відносно кандидата – ви ж розумієте прекрасно, шановні колеги, що рішення приймав з’їзд, і я не хочу розвивати далі цю тезу, бо на цьому багато спекулюють. Рішення, яке прийнято, воно залишається, і воно працює.
ЗАПИТАННЯ: Які заходи, на Вашу думку, повинен здійснити Уряд для подальшого розвитку української економіки?
В.М.ЛИТВИН: Я думаю, сьогодні найкращий захід – це активно не втручатися, дати можливість економіці розвиватися своїм природнім шляхом і коригувати і підсилювати ті позиції, ті можливості, які дадуть додаткові резерви для того, щоб сьогодні у нас стабільнішим було життя. Я ще раз хочу підкреслити – більші настрої катастрофізму чи тривоги звучать в устах політиків і тих, хто оцінює політиків, бо якщо будуть розвиватися процеси буденним шляхом, то тоді ж нецікаво – нема про що говорити. Сьогодні, мені здається, потрібно задіяти головний принцип – не зашкодити. Бо люди призвичаїлись до нових умов, вони вже живуть і в багатьох випадках не покладаються не владу. Так що тут головне – щоб якимись нашими необережними кроками ми самі не спровокували перебіг подій в негативному плані. Я думаю, сьогодні достатньо важелів і можливостей, більше того, я думаю, що є великі резерви у нашому бюджеті. Ви бачите, що Уряд діє стримано і поки що виходить із консервативних або дещо песимістичних оцінок і закладає ріст ВВП на наступний рік менше 9%, тоді коли сьогодні маємо ріст ВВП десь в межах 14%. Так що резерви і запаси у цьому плані у нас є.
ЗАПИТАННЯ:Скажіть, будь ласка, про долю політичної реформи. Відбудеться вона до виборів чи ні?
В.М.ЛИТВИН: Мені важко сказати. Наскільки мені відомо, на розгляд парламенту внесений проект постанови про порядок розгляду законопроекту №4180 про внесення змін до Конституції. Цей законопроект треба розглянути мені і після цього направити на розгляд Тимчасової спеціальної комісії, яка уповноважена розглядати такі документи, яка в цьому питанні наділена правом комітету. А після того треба, мабуть, проводити засідання керівників фракцій і депутатських груп, виявляти, чи є бажання, чи є необхідна кількість голосів. Ставити питання на розгляд у сесійному залі для того, щоб провалити цю проблему і зняти з порядку денного - це не далекоглядно. Але, наскільки мені відомо, Конституційний суд ще не прийняв рішення по цьому законопроекту. Моя позиція полягала в тому, і про це я мав розмову з Олександром Олександровичем Морозом, що треба підготувати відповідний документ щодо процедури розгляду змін до Конституції і узгодити його з депутатськими групами і фракціями. Наскільки я розумію, результатом цієї розмови і став проект постанови, який, як мені сьогодні повідомили телефоном, внесений у Верховну Раду.