Необхідність розробки нового Кодексу України про надра обумовлена тим, що прийнятий десять років назад чинний Кодекс на цей час застарів, не відповідає в повній мірі сучасним потребам практики, потребує узгодження із законодавчими актами, прийнятими в останні роки, які впливають на регламентацію відносин у галузі охорони і використання надр.
У проекті виписано завдання законодавства про надра, засади державної політики у сфері використання та охорони надр, повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування у даній сфері, основні вимоги щодо державного обліку надр. Визначаються також особливості права власності на надра, встановлюється принципові положення щодо здійснення права користування надрами, регламентується порядок набуття та реалізації права на користування ділянкою надр. Особлива увага приділена визначенню вимог щодо видобування корисних копалин, охорони надр, організації державного контролю і нагляду у сфері використання й охорони надр тощо.
Народні депутати вважають, що в цьому документі, який є головним законодавчим актом у відповідній сфері правового регулювання, доцільно було б передбачити преамбулу у якій мають бути зазначені основні мотиви прийняття Кодексу, його призначення, а також виділити окрему статтю, що визначатиме основні, ключові поняття, що застосовуються у законодавстві про надра.
Також для більшої системності діяльності органів, які здійснюють регулювання у даній сфері, доцільно було б у главу 2 включити статтю, що визначатиме загальну систему органів, на які покладається здійснення регулювання у сфері використання та охорони надр. Відповідно до цієї статті й мають у наступних статтях визначатися повноваження певних органів (Верховної Ради України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, Кабінету Міністрів України тощо).
Окрім того, положення, присвячені визначенню корисних копалин та їх категорій, державного фонду надр, державного фонду родовищ корисних копалин, доцільно було б використати у загальних положеннях проекту. Логічним було б використати визначення родовища корисних копалин при регламентації питань, присвячених державному фонду родовищ корисних копалин.
З метою поглиблення регулювання відповідних відносин у проекті доцільно було б уточнити (передбачити) особливості оренди земельних ділянок, їх використання у межах гірничих відводів, забудови площ залягання корисних копалин, вимоги до ділянок, на які надаються спеціальні дозволи на користування надрами, а також передбачити застосування екологічного аудиту, страхування у даній сфері.
Слід визначити й особливості надання спеціальних дозволів на користування надрами в межах територіальних вод та виключної (морської) економічної зони України (зокрема, надання у користування надр в межах виключної (морської) економічної зони України має здійснюватися з урахуванням правового режиму морських просторів).