Законопроектом передбачені зміни до ст. 252 ГК України. Зокрема пропонується змінити назву статті та внести зміни до частини першої, яка передбачає адміністративну відповідальність посадових осіб та громадян-підприємців за порушення антимонопольно-конкурентного законодавства.. А саме: поширити дію адміністративної відповідальності також і на керівників органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій. При цьому, суб‘єкт законодавчої ініціативи посилається на окремі положення Конституції України, якими закріплені такі категорії, як: “службові особи” та “керівники”.
Комітет констатував, що відповідно до частини 2 ст.2 Закону України “Про державну службу” під посадовими особами розуміються керівники та заступники керівників державних органів та їх апарату, інші державні службовці, на яких законами або іншими нормативними актами покладено здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій.
Подібні визначення посадових осіб, у тому числі не лише органів державної влади, передбачені також іншими законодавчими актами. Зокрема: ст.364 Кримінального кодексу України – службовими особами визнаються особи, які постійно чи тимчасово здійснюють функції представників влади, а також обіймають постійно чи тимчасово на підприємствах, в установах чи організаціях незалежно від форми власності посади, пов‘язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов‘язків, або виконують такі обов‘язки за спеціальним повноваженням; ст.407 Митного кодексу України – посадовими особами митної служби є працівники, на яких цим Кодексом та іншими законами України покладено здійснення митної справи, організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій.
На думку членів Комітету, термін “посадові особи” охоплює поняття як “керівників”, так і інших осіб (“службових осіб”), які постійно чи тимчасово здійснюють функції представників влади, а також займають постійно чи тимчасово на підприємствах, в установах чи організаціях незалежно від форм власності посади, пов‘язані з виконанням організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських обов‘язків.
Отже, наголосив голова Комітету Василь Онопенко, редакція ст.252 Господарського кодексу України, яка передбачає адміністративну відповідальність посадових осіб органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, не виключає відповідальності і їх керівників.
Крім того, адміністративна відповідальність посадових осіб за порушення антимонопольно-конкурентного законодавства передбачена статтями 166-1 – 166-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Враховуючи наведене, Комітет вважає за доцільне цей проект відхилити.