В роботі "круглого столу" беруть участь народні депутати України, представники Адміністрації Президента України, Кабінету Міністрів України, мери міст, представники обласних державних адміністрацій, фахівці житлово-комунального господарства, громадськості.
Проект нової редакції Житлового кодексу України розроблено з метою створення правового поля, завдяки якому всі громадяни України зможуть реалізувати своє конституційне право на житло, передбачене статтею 47 Конституції України, а також з метою врегулювання питання ефективного утримання та збереження існуючого житлового фонду.
Житловийкодекс має стати основним законодавчим актом у житловій сфері, який визначатиме стратегію забезпечення житлом громадян України, утримання та збереження житлового фонду, бронювання житлових приміщень та збереження їх за тимчасово відсутніми громадянами, а також регулює правовідносини, що виникають при реалізації громадянами України своїх конституційних прав на житло, між ними та іншими фізичними та юридичними особами.
Необхідність прийняття Житлового кодексу України зумовлена в першу чергу зміною соціально-економічного устрою у державі, переходом України до ринкової економіки та сучасних світових норм і стандартів, в тому числі і в житловій галузі.
У ході засідання, зокрема, звернуто увагу на те, що чинний Житловий кодекс Української РСР не створює для цього необхідного правового поля, оскільки застосовані в ньому правові норми не адаптовані до таких змін у нашому суспільстві. У Житловому кодексі Української РСР та чинному законодавстві України відсутні такі правові поняття, як соціальний рівень, соціальне житло, оренда житла, орендна плата за житло, об`єднання забудовників, товариства власників житла, а також відсутні визначення кола осіб, що потребують соціального захисту чи мають право на пільгові кредити на будівництва чи придбання житла, існують обмеження щодо розмірів житлових приміщень, які будуються громадянами за їх кошти. Тому без створення належного правового поля у громадян України, в першу чергу 1,6 мільйона сімей, що перебувають на обліку для поліпшення житлових умов, відсутні умови для реалізації ними своїх конституційних прав на житло.
Враховуючи те, що дві третини громадян України набули право власності на житло, актуальним для багатьох з них є врегулювання питання використання приватних приміщень для здійснення діяльності, не забороненої законодавством. Це значно звужує їх право розпорядження власністю, що не допускається Конституцією України.
На думку учасників засідання, вимагає нового правового врегулювання питання надання житла громадянам (власникам квартир, одноквартирних будинків) у випадку вилучення земельної ділянки, на якій розташовано їх житло, для державних та громадських потреб.
Проект Житлового кодексу України дає необхідні правові поняття, визначає та забезпечує регулювання правовідносин, що виникають у вищезгаданих та інших випадках, під час реалізації громадянами України своїх конституційних прав на житло.
Зазначеним законопроектом передбачається забезпечення житлом громадян, які потребують поліпшення житлових умов і соціального захисту, за кошти державного і місцевих бюджетів, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності. Визначено, що соціальне житло - єдиний вид житла, яке безоплатно надається громадянам, що потребують соціального захисту, на підставі договору найму соціального житла.
Облік громадян, які потребують соціального захисту і забезпечуватимуться житлом за рахунок держави, передбачається вести лише за місцем проживання у місцевих органах самоврядування.
Відповідними статтями законопроекту регулюються порядок переведення житлових будинків та житлових приміщень у нежитлові, порядок використання нежитлових приміщень, загальні права та обов'язки власників житла, питання реприватизації житла, складові плати за житло, питання позбавлення наймача права користування житлом, а також порядок надання житла у зв'язку з виселенням з різних причин з державного та комунального житлового фонду.
Законопроектом передбачено диференційоване запровадження окремих норм Кодексу.
Житловимкодексом України, зокрема, буде:
забезпечено необхідне правове поле для реалізації громадянами України конституційного права на житло та запроваджено державний нагляд і контроль за використанням житла та його утриманням;
регламентовано плату за утримання житла та житлово-комунальні послуги, відповідальність за порушення житлового законодавства, порядок вирішення житлових спорів;
врегульовано умови придбання приватного житла, користування житлом, реконструкції та утримання житлового фонду, приватизації і реприватизації житлових приміщень;
створено умови для залучення широких мас населення до утримання житлового фонду та управління ним, що ліквідує споживацьке ставлення до житлового фонду і підвищить якість його збереження;
прискорено впровадження конкуренції в сферу обслуговування житлового фонду;
забезпечено можливість переходу в сфері виконання робіт та надання послуг на договірні відносини, що значно підвищить захист прав споживачів;
знижено соціальну напругу в суспільстві.
Учасники засідання відвідали низку об'єктів м.Одеси. Вони, зокрема, оглянули аварійні будинки житлового фонду міста, водонасосну станцію "Головна" КП "Одесводоканал", хіміко-бактеріологічну лабораторію, приладобудівний завод "Телекартприбор", ознайомилися з роботою об'єднання співвласників житлових будинків.
Учасники "круглого столу" також обговорять програму реформування системи управління житлово-комунальним господарством м.Одеси.