У ЧЕТВЕР, 30 ЛИСТОПАДА, ВІДБУЛИСЯ ЧЕРГОВІ ПЛЕНАРНІ ЗАСІДАННЯ ДРУГОЇ СЕСІЇ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ П'ЯТОГО СКЛИКАННЯ.

Перший заступник Голови Верховної Ради України Адам Мартинюк на початку ранкового засідання поінформував про входження народного депутата Миколи Кульчинського до фракції "Наша Україна".

Народні депутати приступили до розгляду питань порядку денного. Спочатку вони розглянули два проекти постанов про внесення змін до Постанови Верховної Ради України "Про обрання голів, перших заступників, заступників голів, секретарів, членів комітетів Верховної Ради України п'ятого скликання та обрання голови, першого заступника, заступників голови, секретаря та членів Спеціальної комісії Верховної Ради України з питань приватизації".

Одну постанову було ухвалено. Рішення щодо іншої Верховна Рада прийме на одному з наступних пленарних засідань.

Верховна Рада відхилила проект Постанови про утворення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань майбутнього.

Наступний проект Постанови про утворення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування витрат коштів, отриманих від приватизації ВАТ "Криворіжсталь" доповів народний депутат Олександр Турчинов. Він нагадав, що у 2005 році зусиллями уряду Тимошенко був повернутий до державної власності як незаконно приватизований комбінат "Криворіжсталь". Він був проданий за заниженою ціною. Після того як комбінат "Криворіжсталь" був повернутий до державної власності, був організований прозорий аукціон, який дозволив залучити до бюджету близько 25 мільярдів гривень. Це сума планувалась для використання з максимальною ефективністю для економіки України і відтак всього суспільства.

Водночас, разом з бюджетними планами було передбачено і підтримано Верховною Радою спеціальне використання цих коштів, зокрема, на вирішення екологічної катастрофи, яка виникла в Кривбасі, на вирішення соціальних і економічних питань Дніпропетровської області. Планувалось також передати частини вирученого ресурсу до Пенсійного фонду, а також значну частку планували передати для повернення вкладів обманутим вкладникам Ощадбанку.

Сьогодні постає питання: не відомо як ці гроші були використані, чи дійшли вони до Пенсійного фонду, до вкладників Ощадбанку, чи отримали ці гроші мешканці Кривбасу? За словами О.Турчинова, на ці серйозні питання повинна дати відповідь слідча комісія, яку пропонує створити фракція БЮТ.

Рішення Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради з питань приватизації щодо створення такої комісії доповів Голова Комісії Андрій Кожем'якін. Він повідомив, що члени комісії дійшли висновку, що питання, яке планується розслідувати Тимчасовій слідчій комісії, становить суспільний інтерес. Тому Спеціальна контрольна комісія рекомендує Верховній Раді прийняти проект постанови про утворення Тимчасової слідчої комісії з питань розслідування витрат коштів, отриманих від приватизації ВАТ "Криворіжсталь".

Підтримали створення комісії більшість народних депутатів, які взяли участь в обговоренні. Представник фракції КПУ вніс пропозицію про обрання головою комісії народного депутата Євгена Мармазова замість представника фракції БЮТ Андрія Сенченка, оскільки представник фракції БЮТ немає права очолювати комісію з тієї причини, що уряд, який провів повторну приватизацію "Криворіжсталі", очолювала Ю.Тимошенко.

Вносилися пропозиції щодо скорочення терміну для підготовки комісією звіту з шести місяців до двох.

Спочатку постанову прийняли за основу, а потім, врахувавши пропозиції, і в цілому. Підсумки голосування викликали невдоволення у народних депутатів з фракції БЮТ, які у відповідь на це заблокували трибуну для виступів, а пізніше і президію, побачивши в голосуванні порушення регламенту.

Головуючий у той час, коли у сесійному залі було галасливо, поінформував народних депутатів про утворення у Верховній Раді міжфракційного депутатського об'єднання сприяння європейській інтеграції "Європейський розвиток". До нього увійшов 21 депутат. Співголовами обрано Оксану Білозір та Володимира Вечерка.

О.Мороз висловився з приводу дискусії, яка виникла, відносно того, чи правильно проголосована постанова чи неправильно. Він зазначив, що питання дискусійне. О.Мороз заспокоїв депутатів, зазначивши, що фактично відбувся етап першого читання. А далі до цієї постанови будуть внесені зміни по персональному складу тощо. Він пообіцяв, що після того, як Регламентний комітет надасть висновок з приводу чи було порушення зроблено, він поставить цей документ на переголосування.

Далі розглядався проект Постанови про Перспективний план законодавчих робіт Верховної Ради України п'ятого скликання.

Профільний Комітет з питань правової політики, рішення якого доповів секретар Комітету Руслан Князевич, запропонував затвердити Перспективний план законодавчих робіт Верховної Ради України п'ятого скликання. Члени Комітету погодили, що Перспективний план законодавчих робіт є першим подібним документом, в основу якого покладено насамперед пріоритети розвитку держави і суспільства.

Р.Князевич зазначив, що перспективне планування законодавчої діяльності Верховної Ради є важливою складовою процесу поетапного реформування системи право, що сприяє передбачуваності розвитку законодавства, зменшення законодавчих прогалин та перетворює законодавчий процес на системну довготермінову діяльність.

Комітет звернув увагу на те, що Перспективним планом законодавчих робіт передбачено розгляд Верховною Радою 273 законопроектів за 16 відповідними розділами законодавчого забезпечення. Планом передбачені терміни розробки конкретних законопроектів, а також комітети, які визначені головними, до предмету відання яких відноситься розробка та винесення на розгляд таких законопроектів.

Під час обговорення члени Комітету відзначили, що при формування плану було опрацьовано близько 500 пропозицій відповідних головних комітетів Верховної Ради. Р.Князевич разом з тим зазначив, що до Перспективного плану включається лише окремі законопроекти стосовно конкретних сфер законодавчого регулювання, а всі інші поточні проблеми чинного законодавства можна буде розв'язувати в установленому порядку під час формування відповідних порядків денних парламентських сесій, як це робиться на початку кожної парламентської сесії.

Верховна Рада ухвалила в цілому Постанову про Перспективний план законодавчих робіт Верховної Ради України п'ятого скликання.

Після цього слово було надано представникові фракції БЮТ Олегу Ляшку. Він повідомив, що фракція вважає, що під час голосування по утворенню Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування витрат коштів, отриманих від приватизації ВАТ Криворіжсталь, порушено законодавство.

Народні депутати з фракції БЮТ продовжили блокування трибуни і президії. Головуючий оголосив перерву.

Після її закінчення О.Мороз попросив народних депутатів сісти на свої місця. Вони розблокували трибуну і президію і зайняли свої робочі місця у залі.

Головуючий пояснив з приводу дискусії, яка виникла щодо правомірності проголосованої Постанови про створення спеціальної комісії, що з цього приводу немає роз'яснення Конституційного Суду, а Регламент у деталях не виписує цю процедуру. О.Мороз висловив переконання, що голосування відбулося правильно. Опоненти ж кажуть, що неправильно проголосували.

Головуючий надав слово Першому заступникові Голови Верховної Ради України Адаму Мартинюку, який зачитав витяги із стенограми рішення з приводу створення останньої Спеціальної слідчої комісії за результатами статті, яка була надрукована у газеті "2000".

Він зазначив, що народні депутати "діяли абсолютно логічно, і це відповідає нормам Регламенту".

Після цього народні депутати шляхом голосування повернулися до розгляду Постанови по утворенню Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування витрат коштів, отриманих від приватизації ВАТ Криворіжсталь.

З постанови було вилучено пункт про обрання народного депутата Є.Мармазова головою комісії, внесені зміни щодо персонального складу комісії. З такими змінами Постанову було прийнято 348-ма голосами.

У засіданні була оголошена перерва. Після її закінчення Голова Верховної Ради України Олександр Мороз поінформував про порядок розгляду питання про попередній звіт Тимчасової слідчої комісії з питань перевірки фактів корупційних дій, зловживань службовим становищем з боку окремих посадових осіб Міністерства внутрішніх справ України, викладених у статті "Інша міліція", опублікованій у газеті "2000" 8 вересня 2006 року.

Доповідав Голова Тимчасової слідчої комісії Володимир Сівкович. За його словами, Комісія колегіально визначила завдання грунтовно вивчити та проаналізувати обставини, які стали підгрунтям для висновків засобів масової інформації щодо системності зловживань та корупції серед правоохоронців, відтворити реальну картину діяльності правоохоронних органів, проаналізувати заходи, які вживаються керівництвом міністерства внутрішніх справ для викорінення корупції та зловживань, підготувати об'єктивні матеріали щодо виявлених фактів та результатів з'ясування обставин для розгляду на засіданні Верховної Ради.

Від самого початку роботи Комісії її члени вирішили, що жодним чином не будуть припускатися до політичних переслідувань, зведення політичних рахунків, звичного у нашому суспільстві популізму.

В.Сівкович зазначив, що члени Комісії хотіли не лише виконати доручення парламенту щодо перевірки озвучених журналістами фактів, але й допомогти керівництву МВС провести реформи для запобігання загрозливої ситуації у цьому міністерстві.

За словами доповідача, Комісія за короткий час змогла перевірити лише частину звернень. З початку роботи комісії було направлено 31 запит до міністерств, відомств та органів державної влади, на 12 з них було отримано відповіді. На жаль, комісія констатує небажання міністерства внутрішніх справ сприяти в роботі комісії та в установлені законом терміни своєчасно готувати відповіді на її запити.

В.Сівкович доповів про аналіз динаміки кількості кримінальних справ, відмову міністерства надати дані щодо динаміки та структури злочинів серед неповнолітніх.

Як повідомив Голова Комісії, Комісії вдалося організувати роботу щодо встановлення реальних обставин і епізодів наведених в публікаціях. Проведеними перевірками підтверджено, що ряд порушень, про які йшлося в публікаціях мали місце. За словами доповідача, повністю відповідають дійсності факти порушення окремими посадовими особами УДАЇ МВС України в Одеській області вимог нормативних документів при оформленні транспортних засобів, ввезених в Україну без отримання митних платежів, тобто контрабандних автомобілів.

Після закінчення перевірки матеріали будуть направлені до Генпрокуратури.

В.Сівкович навів конкретні фактів корупційних дій з боку посадових осіб Одеської області, результати перевірок аналогічних епізодів в інших регіонах України.

Голова Комісії підсумував: наведена вище інформація, зазначена кількість фактів, викладених у матеріалах газети "2000", мала місце. Він висловив жаль, що міністерство підійшло до наведених фактів формально, обмежуючись вивченням лише наведених у публікаціях випадків. За його словами, фактично ігнорувалась інформація широкого розповсюдження таких зловживань, як ознаки наявності активної діючої системи уникнення обмежень, встановлених законодавством співпрацівниками УВС у власних інтересах.

Тимчасова слідча комісія вимушена констатувати, що наявні на сьогоднішній день матеріали засвідчують не тільки про ознаки системності у зловживаннях службовим становищем та корупційних проявах, але і демонстративне небажання вищого керівництва міністерства внутрішніх справ України визнати реальні факти та об'єктивно оцінити ситуацію, яка склалася. Заходи у сфері боротьби з корупційними проявами серед правоохоронців вживаються керівниками міністерства внутрішніх справ України фактично лише під тиском громадськості та засобів масової інформації.

Створення дієвого механізму запобігання правопорушенням серед посадових осіб внутрішніх справ підмінено роздуванням штатної чисельності підрозділів внутрішньої безпеки та безпідставним розширенням їх повноважень. У діяльності міністерства простежується надмірна заполітизованість, внаслідок чого склалася негативна практика оголошення будь-якої критики, незалежно від її обгрунтованості та конструктивності, політичним переслідуванням.

Враховуючи викладене, Тимчасова слідча комісія Верховної Ради вважає за необхідне погодитися з висновком Комітету Верховної Ради з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцію щодо вкрай низького рівня роботи міністра внутрішніх справ Ю.Луценка по керівництву органами внутрішніх справ України у забезпеченні виконання ними законодавства у сфері протидії організованій злочинності та корупції, і внаслідок цього недоцільності його подальшого перебування на займаній посаді.

Міністр внутрішніх справ Юрій Луценко у своєму виступі наголосив: "все, що робиться навколо перевірок публікацій в газеті "2000" є виключно бажання змінити керівництво внутрішніх справ України". Він нагадав, що Апеляційний Київський суд визнав його не винним у корупції.

Ю.Луценко спростував заяву парламентського Комітету з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією. За його словами, висновки, наведені у заяві, також не підтверджуються і грубо фальсифікуються статистичні дані міністерства.

Ю.Луценко звернувся до народних депутатів, щоб відповідні комітети крім того, щоб пильно дивилися за його діями, ще й допомагали законами, фінансуванням, добрим словом і коректною критикою. "Ми до цього готові. Я впевнений, що разом ми можемо змінити ставлення на краще", - зазначив він.

Народні депутати, які підтримували роботу Ю.Луценка на посаді міністра внутрішніх справ, наголошували на тому, що наведені факти "слабенькі".

Представники фракції антикризової коаліції навпаки вбачали у роботі міністра і очолюваного ним міністерства ознаки того, що "вся правоохоронна система стала монстром корупції і організованих бандитських формувань" і вимагали дати принципову оцінку діяльності як міністра, так і всього міністерства.

За підсумками обговорення Верховна Рада взяла інформацію Тимчасової слідчої комісії до відома, ухваливши Постанову.

Цією ж Постановою Верховній Раді рекомендовано звернутися до Прем'єр-міністра України звільнити з посади міністра внутрішніх справ Ю.Луценка.

Постанова була прийнята 232-ма голосами.

На цьому ранкове засідання завершилося.

Вечірнє засідання розпочалося з розгляду проектів постанов про обрання і звільнення суддів.

Далі розглядалися пропозиції Президента до Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань оподаткування. Доповідав Перший заступник голови Секретаріату Президента України Арсеній Яценюк. Він повідомив, що Президентом України підтримані всі конструктивні пропозиції уряду, які стосуються додаткового фінансового ресурсу для виконання бюджету 2007 року. За його словами, є цілий ряд ініціатив уряду, які спрощують порядок оподаткування для суб'єктів підприємницької діяльності і які працюють на фондовому ринку, які врегульовують питання як виплати емісійного доходу, так і включення його до об'єкту оподаткування та визначає цілий ряд нормативно-правових актів, які встановлюють порядок авансового платежу по сплаті податку на прибуток по фондах спільного інвестування.

Конструктивні пропозиції уряду також стосуються зміни підходів по рентним платежам і по платі за природні ресурси. Таким чином, всі позиції Кабінету Міністрів, спрямовані на отримання додаткового ресурсу в бюджеті 2007 року, Президентом України підтримуються.

Одначе, Президент в своїх пропозиціях зазначає, що позиція, яка висловлена урядом щодо відновлення діяльності вільних економічних зон та територій пріоритетного розвитку, не може бути підтримана в запропонованій редакції. Мова йде про фактичне повернення до певних ручних процесів управління економікою та про фактичне повернення до тих чорних дір, які існували в різних бюджетах, в тому числі і до 2004 року.

За словами доповівдача, проведений ретельний аналіз наслідків діяльності вільних економічних зон свідчить, що з 632-ох інвестиційних проектів на територіях пріоритетного розвитку та у вільних економічних зонах тільки 49 інвестиційних проектів виконані в повному обсязі. Це складає всього 8 відсотків від загального обсягу таких проектів. 75 відсотків інвестицій в вільні економічні зони це внутрішні інвестиції. Питома вага інвестицій не перевищує 7 відсотків. А.Яценюк зазначив, що парадоксальним є те, що після скасування відповідних пільг обсяг інвестицій в даних зонах збільшився.

Тому Президент України пропонує вилучити всі пункти, які стосуються діяльності вільних економічних зон, та перенести їх в окремий закон.

Ще одне питання стосується порядку видачі відповідних векселів при ввезенні на митну територію України того чи іншого обладнання і товарно-матеріальних цінностей, і сплати податку на додану вартість. Мова йде про те, що сьогодні за чинним законом ввезення на територію України будь-яких товарно-матеріальних цінностей за виключенням підакцизних та тих, які включенні в першу-двадцять четверту гармонізовану групу, може здійснюватися за умови видачі на митній території України відповідного авальованого векселя. Тобто фактично мова іде про відтермінування сплати ПДВ.

А.Яценюк наголосив, що пропозиція, висунута в урядовому законопроекті, означала фактичне переведення в ручний режим управління всіх товарних позицій, по яким можна було чи не можна було би завозити ту чи іншу продукцію і передавати вексель за ввезену продукцію по податку на додану вартість.

Президент України пропонує залишити чинний порядок, за яким суб'єкт підприємницької діяльності видає відповідний вексель і у встановленому порядку погашає цей вексель.

Наступне питання стосується оподаткування доходів з дивідендів. В урядовому законопроекті пропонувалося, щоб на дивіденди відповідні фізичні особи не сплачували прибутковий податок з громадян. Було проведено аналіз і з'ясовано, що 70 відсотків дивідендів, які отримані у державі, отримала 1501 особа. Таким чином, звільнення від прибуткового податку з громадян буде суперечити конституційній нормі щодо рівноправності всіх суб'єктів та фізичних осіб.

Тому пропонується залишити норму, за якою будь-яка фізична особа незалежно від джерела виплати, у тому числі і дивідендів буде сплачувати аналогічний податок з доходів фізичних осіб, як і всі інші громадяни України.

Врегулювати це питання було б доцільно в окремому законі, в тому числі і те, яке стосується питання легалізації доходів.

Ще одне питання стосується культурних цінностей. В урядовому законопроекті запропоновано звільняти від сплати податку на додану вартість культурні цінності, які ввозяться фізичними особами на митну територію України.

А.Яценюк зазначив, що дана категорія пільг буде стосуватися виключно багатого населення. Якщо мова йшла б про звільнення від ПДВ музеїв, які вже звільнені при ввезенні культурних цінностей, це було б прийнятним. Прийнятне було б й те, якби мова йшла про ввезення для приватних колекцій.

Однак, у зв'язку з тим, що таке ввезення, як, правило, здійснюється для подальшого перепродажу, то Президент вважає недоцільним надавати таку пільгу для багатих категорій громадян і просить її вилучити.

З огляду на це Президент України пропонує проголосувати за редакцію, яка висловлена комітетом Верховної Ради, і за таких умов відповідний закон буде підписаний.

Підтримати пропозиції Президента України до законопроекту попросив народних депутатів перший віце-прем'єр-міністр Микола Азаров.

Пропозиції Президента України до законопроекту були підтримані 306-ма голосами.

Закон про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань оподаткування був прийнятий в цілому 270-ма голосами "за".

Далі народні депутати повторно розглянули два проекти законів про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо реєстрації транспортних засобів).

Відповідно до вимог Світової організації торгівлі, Україна має відмінити вікові обмеження на ввезення транспортних засобів. Ці норми діють практично у всьому світі, але в разі відміни діючого обмеження 8-річного віку автомобілів при їх імпорті в Україну без введення компенсаторів у вигляді зміни податку з власника транспортних засобів при реєстрації на автомобілі, що були в користуванні, ринок нових комерційних та вантажних автомобілів в 2007 році зменшиться у зв'язку зі значним збільшенням імпорту автомобілів, що були в користуванні.

Автор першого проекту народний депутат Д.Святаш запропонував прийняти такий компенсатор, щоб бюджет не зазнав втрат, а у суспільстві не було протестів.

Прийняття законопроекту у першому читанні підтримав профільний Комітет з питань фінансів і банківської діяльності.

Альтернативним проектом народного депутата А.Семиноги пропонувалося затвердити норму, яка діє сьогодні, тобто автомобілі, старші восьми років будуть реєструватися за тими цінами, які є сьогодні. Таким чином, запевнив автор, "ми захищаємо внутрішній ринок України від ввезення старих автомобілів, і ціни на автомобілі залишаються в Україні на сьогоднішній день тими, які є, і це не збільшить соціальної напруги в нашій державі".

За основу був прийнятий законопроект народного депутата Д.Святаша.

Верховна Рада розглянула у другому читанні низку законопроектів, прийняття яких необхідне для вступу України до СОТ. В цілому були прийняті закони: про внесення змін до Закону України "Про вивізне (експортне) мито на відходи та брухт чорних металів"; про внесення змін до Закону України "Про державну підтримку сільського господарства України"; про внесення змін до Закону України "Про молоко та молочні продукти"; про внесення змін до Закону України "Про державне регулювання виробництва і реалізації цукру"; про встановлення тарифоної квоти на ввезення в Україну цукру-сирцю з тростини.

Після цього до порядку денного було включено проект постанови про звільнення з посади міністра внутрішніх справ Ю.Луценка. Відповідне подання направив у Верховну Раду прем'єр-міністр на виконання Постанови Верховної Ради.

За Постанову проголосувало 223 депутати і вона не була прийнята.

На цьому вечірнє засідання завершилося.

Наступне пленарне засідання Верховної Ради відбудеться у п'ятницю, 1 грудня.

Повернутись до публікацій

Версія для друку