У ВІВТОРОК, 14 ЛИСТОПАДА, ВІДБУЛОСЯ ВЕЧІРНЄ ЗАСІДАННЯ ДРУГОЇ СЕСІЇ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ П'ЯТОГО СКЛИКАННЯ.

Голова Верховної Ради України Олександр Мороз на початку засідання повідомив, що 14 листопада 2006 року Центральна виборча комісія зареєструвала народного депутата України, обраного 26 березня 2006 року у багатомандатному загальнодержавному виборчому окрузі Урбанського Ігоря Анатолійовича, включеного до виборчого списку від Соціалістичної партії України.

Народний депутат Ігор Урбанський склав присягу перед Верховною Радою.

За скороченою процедурою народні депутати розглянули низку законопроектів, прийняття яких необхідне для вступу України до Світової організації торгівлі. Представляв їх перший заступник Глави Секретаріату Президента України Арсеній Яценюк.

На початку засідання були розглянуті два проекти законів про внесення змін до Закону України "Про вивізне (експортне) мито на відходи ба брухт чорних металів", подані Президентом України і Кабінетом Міністрів.

У президентському проекті мова йде про поетапне зменшення протягом шести років експортного вивізного мита на брухт чорних металів з ставки 30 євро до 10 євро.

А.Яценюк повідомив, що під час переговорів про вступ України до Світової торговельної організації вимога країн членів СОТ було негайне встановлення нульової ставки. Проте, такі вимоги не були прийняті українською стороною і запропонований поетапний графік зменшення відповідно експортного вивізного мита. Доповідач зазначив, що протягом останнього періоду близько 35 відсотків всього брухту чорних, кольорових металів вивозилось через зони вільної торгівлі, через Молдавію та Македонію. Таким чином, взагалі без сплати експортного вивізного мита. Орієнтовні втрати від зменшення експортного вивізного мита на наступний рік, а це зменшення з 30 євро до 25 це перший етап буде 4,7 мільйона євро.

За словами доповідача, закон спрямований на вступ України до Світової організації торгівлі, а також на зняття квот по поставкам української металургійної продукції до країн Європейського Союзу, що є частиною вступу України до СОТ.

Урядовий законопроект представив міністр економіки Володимир Макуха. Він зазначив, що запропонований проект є результатом компромісом, досягнутого за підсумками тривалих переговорів, до яких залучалися і представники металургійних підприємств, і він є такий, що забезпечував баланс виробництва металопродукції та споживання металобрухту. Законопроект передбачає поетапне зменшення ставок вивізного експортного мита на відходи та брухт чорних металів з 30 до 10 євро за тонну протягом семирічного періоду, починаючи з моменту вступу України до СОТ.

За словами міністра, поступове зменшення ставки вивізного мита дозволить скасувати кількісні обмеження в торгівлі України з країнами світу, забезпечить вільний доступ української металургійної продукції, в тому числі до Європейського Союзу, який є одним із найпривабливіших за обсягами та ціновими показниками.

Профільний Комітет з питань фінансів і банківської діяльності підтримав прийняття президентського законопроекту.

Народні депутати підтримали прийняття урядового проекту. Проти висловився представник фракції КПУ П.Симоненко.

У ході голосування народні депутати 392-ма голосами підтримали урядовий проект, який відрізняється від поданого Президентом тільки більшим терміном введення на один рік більше.

Верховна Рада прийняла за основу проект закону про внесення змін до Закону України "Про державну підтримку сільського господарства України". Зміни до чинного закону є суто технічними. Мова йде про встановлення мінімальних експортних і імпортних цін на об'єкти державного цінового регулювання, що ніколи в Україні не застосовувалось і застосовуватися не буде.

Проектом також пропонується ввести квотування як експорту, так і імпорту відповідних об'єктів державного цінового регулювання. Питання квотування будь-яких товарів щодо експорту і імпорту вже вирішено в Законі України "Про зовнішньоекономічну діяльність" і додатково буде врегульовуватися Законом України про внесення змін до Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність", який був представлений у Верховній Раді на минулому засіданні.

З огляду на це, пропонується вилучити 3 статті з Закону України "Про державну підтримку сільського господарства" з метою приведення даного закону як у відповідність до внутрішнього законодавства, так і у відповідність до угоди Світової торговельної організації про сільське господарство.

За основу був прийнятий урядовий законопроект про внесення змін до закону України "Про молоко та молочні продукти". Проектом пропонується вилучити з тексту діючого Закону "Про молоко та молочні продукти" положення, яким передбачено здійснення підтримки експорту молочних продуктів. На сьогоднішній день цей механізм не діє і він нічого не змінює проти існуючої ситуації.

Законопроектом також пропонується вилучити положення щодо ціноутворення в сфері виробництва молока, молочної сировини і молочної продукції, оскільки відповідні питання вже врегульовані Законом "Про державну підтримку сільського господарства України", а також Законом "Про ціни і ціноутворення".

Проектом встановлюються квоти сільськогосподарським товаровиробникам на обсяги виробництва і продажу молока. Сьогодні ці квоти не діють, і вони фактично не можуть діяти, оскільки саме виробництво ще не досягло тих розмірів, коли потрібно встановлювати такі квоти.

Пропонується також вилучити положення щодо створення фонду сприяння розвитку ринку молока і молочної продукції, який мав створюватися за рахунок відрахувань виробників і переробників молока.

Верховна Рада прийняла в цілому закон про внесення зміни до статті 7 Закону України "Про пестициди і агрохімікати). Законом вносяться зміни до статті 7 даного Закону "Про пестициди і агрохімікати" із десятирічним терміном захисту інформації, що не підлягає розголошенню у разі реєстрації пестицидів і агрохімікатів. Тобто протягом зазначеного періоду жоден інший заявник не матиме права посилатися на матеріали документів, тобто досьє, що подавались першим заявником, власником в разі реєстрації пестицидів і агрохімікатів.

Прийнятий закон. Зазначив представник профільного Комітету, сприятиме безпечності застосування пестицидів та агрохімікатів і поліпшенню контролю за їх якістю, а також створення прозорого конкурентного середовища на ринку засобів захисту рослин і агрохімікатів.

Народні депутати розглянули два законопроекти про внесення змін до Закону України "Про державне регулювання виробництва і реалізації цукру", подані Президентом України і Кабінетом Міністрів. За основу було прийнято урядовий законопроект. Законопроект передбачає два принципових моменти: перший з тексту чинного Закону України "Про державне регулювання виробництва та реалізації цукру" вилучаються положення, які стосуються квот "В" і "С", тобто квоти, яка визначає обсяги поставки за межі України по міжнародним договорам і квота "С" цукор, який призначений для реалізації власниками виключно за межами країни. А також скасовується обмеження щодо обов'язково вивезення за межі держави цукру, виробленого в Україні із імпортованої сировини.

Міністр економіки В.Макуха, випереджаючи запитання щодо втрат на внутрішньому споживчому ринку цукру, виробленого з буряків, зазначив, що прийняття законопроекту не призведе до цього. Оскільки, відповідно до чинного законодавства імпорт цукру-сирцю з тростини потрапляє під дію високого митного тарифу 50 відсотків митної вартості та оподатковується додатково податком на прибуток, податком на додану вартість ще 20 відсотків, що є суттєвою перепоною для критичного збільшення імпорту.

Крім того, враховуючи тенденції на зовнішньому ринку щодо зростання ціни на цукор та розширення використання продукції цукрової галузі з виробництва альтернативних видів палива, існує можливість для України у збільшенні експорту цукру на міжнародному ринку.

Під час обговорення цього законопроекту, як і попередніх розгорілася дискусія. Народні депутати переважно виступили проти прийняття закону, який, на їхню думку, цим кроком "знищується перспектива у розвитку України з точки зору вирощування багатьох культур на нашій землі і забезпечення продовольчої безпеки".

За основу був прийнятий урядовий законопроект. У ході голосування його підтримали 384 депутати. Проти голосували народні депутати з фракції КПУ.

Верховна Рада прийняла за основу урядовий законопроект про встановлення тарифної квоти на ввезення в Україну цукру-сирцю з тростини. Народні депутати підтримали проект 404 голосами "за". Законопроектом передбачається встановити щорічну квоту в обсязі 260 тисяч тон з ставкою ввізного мита в 2 відсотки.

Після завершення розгляду законопроектів із "сотівського пакету" до порядку денного було включено два законопроекти: про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2006 рік" і про внесення змін до деяких законів України з питань оподаткування.

Перший законопроект доповідав перший віце-прем'єр-міністр міністр фінансів Микола Азаров. Він коротко зупинився на основних проблемних моментах. Перше, це незабезпеченість місцевих бюджетів коштами в зв'язку із підвищенням цін на тепло-енергоносії. У бюджеті з'явився дисбаланс.

Проектом пропонується не перекладати на споживачів, населення, збільшення ціни на газ з 95 доларів США до 130 доларів, а врегулювати проблему за рахунок державних коштів.

М.Азаров зазначив, що зазначу, що над розв'язанням проблеми таких видатків повинен працювати не лише уряд. Місцеві органи влади повинні мобілізувати ресурси для забезпечення збалансованості між ресурсом бюджету   споживанням. Реальним ресурсом, за словами доповідача, є продаж земель несільськогосподарського призначення.

У бюджеті 2006 року утворився дефіцит коштів місцевих бюджетів на виплату заробітної плати. М.Азаров повідомив, що при формуванні бюджету не були враховані кошти на виплату середньомісячної заробітної плати, що зберігається на період працевлаштування за колишніми депутатами місцевих рад. Ще в квітні-травні цього року з регіонів пішли потоки звернень про нехватку ресурсів як на заробітну плату, так і на енергоносії. Проте, попередній уряд, фактично, самоусунувся від виконання своїх функцій. Було здійснено наближення бюджетних призначень четвертого кварталу, однак на кінець року в багатьох регіонах кошти на зазначені цілі відсутні. Особливо це стосується сільських та селищних бюджетів.

Для забезпечення потреб місцевих бюджетів на виплату заробітної плати та збільшення цін на енергоносії до кінця року необхідно 839,6 мільйона гривень.

Уряд розуміє, що пропонованими змінами не розв'язуються усі проблеми, і очікує, що частина з них перейде на 2007 рік. Доповідач повідомив, що при доопрацюванні проекту бюджету будуть внесені зміни щодо збільшення ресурсу для місцевих бюджетів, щоб не посилювати наявний дисбаланс. Водночас він наголосив, що це спільне завдання як уряду, так і органів влади на місцях.

Ще одну проблему має розв'язати прийняття цього проекту це виплата нарахованих військових пенсій в повному обсязі.

Для недопущення заборгованості по виплатам пенсій військовослужбовцям пропонується врахувати в проекті бюджету додаткові видатки у розмірі 678 мільйонів гривень. М.Азаров зазначив, що українські пенсіонери сьогодні знаходяться в нерівних умовах щодо пенсійного забезпечення. На його думку, недопустимо, коли відношення між мінімальною пенсією та максимальною складає до 100 разів. Уряд буде цей дисбаланс виправляти.

За словами доповідача, недостатньо фінансових ресурсів на виплату допомоги сім'ям з дітьми, малозабезпеченим сім'ям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам та тимчасової державної допомоги дітям. На ці цілі необхідно 288 мільйонів гривень.

Ще одна проблема - на вугледобувних підприємствах виник дефіцит коштів на забезпечення поточної виробничої діяльності, у тому числі на виплату поточної заробітної плати.

За словами доповідача, в цілому загальна сума фінансового забезпечення найбільш нагальних видатків складає 2,2 мільярда гривень.

М.Азаров повторив, що ці проблеми були зрозумілі ще на початку року. Інша справа, кому доводиться їх вирішувати. М.Азаров доповів про ті ресурси, які можуть бути залучені. 700 мільйонів гривень за рахунок збільшення надходжень від ПДВ із ввезених на Україну товарів, 1 мільярд 130 мільйонів гривень за рахунок економії видатків на обслуговування державного боргу, 140,9 мільйона гривень у зв'язку з економією видатків на проведення виборів народних депутатів, 200 мільйонів гривень скорочення видатків на створення та закупівлю літака АН-70, оскільки відсутня конкретна програма їх використання.

Уряд також пропонує внести зміни до низки статей Закону України "Про Державний бюджет", зокрема, пропонує передбачити норми щодо оплати рахунків за наявності в обліку зареєстрованих фінансових зобов'язань. Це дозволить вирішити питання дебіторської заборгованості. Надати право Кабінету Міністрів регулювати питання нарахування пенсій, відрядження військовослужбовцям в тому числі, за кордоном. Надати право органам місцевого самоврядування використовувати кошти від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення, що перебувають у власних, комунальної власності, надання пільг та житлових субсидій населенню.

Проектом також пропонується списати заборгованість за отримання з державного бюджету місцевими бюджетами середньострокової позички.

Профільний Комітет з питань бюджету підтримав прийняття законопроекту, який на його думку, є актуальним, так як він дозволяє розв'язати ряд гострих проблем, перш за все соціального характеру, які виявилися найболючіше під час виконання бюджетів усіх рівнів і на даний час є найбільш нагальними для нашого суспільства.

Представники депутатських фракцій. які взяли участь в обговоренні законопроекту, в основному підтримали прийняття всіх пропозицій, які спрямовані на підвищення рівня соціальних виплат.

Водночас до законопроекту було висловлено низку зауважень щодо необґрунтованості виділення коштів за деякими напрямами.

Про неприйнятність законопроекту заявив представник фракції БЮТ Микола Сивульський , який не спрямований на соціальний захист і підвищення рівня грошових доходів на населення, а служить корпоративним планам в інтересах більшості.

Верховна Рада ухвалила у першому читанні і в цілому закон про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2006 рік" 248-ма голосами "за".

Наприкінці засідання народні депутати розглянули проект закону про внесення змін до деяких законів України з питань оподаткування, поданий Кабінетом Міністрів. Законопроектом пропонується при формуванні збалансованого бюджету 2007 року вдосконалити деякі норми податкового законодавства. Зокрема. запропоновані зміни уточнюють статті законів щодо формування валових доходів та валових витрат для оподаткування прибутку фінансових установ, ставок акцизного збору, оподаткування дивідендів фізичних осіб тощо.

Законопроект також спрямований на вдосконалення митної політики. Зокрема, вводиться новий порядок сплати ввізного мита при переміщенні товарів через вільні економічні зони, де запроваджено режим спеціальної митної зони.

Законопроектом також пропонується встановлення комбінованих ставок ввізного мита на газ, які враховують можливі коливання світових цін на енергоносії замість специфічних ставок, які застосовувалися в попередні роки.

Законопроект має вирішити ще одне важливе питання - активізувати інвестиційну діяльність як в Україні в цілому, так і в пріоритетних секторах економіки, зменшуючи існуючий розрив в економічному розвитку регіонів.

Прийняття законопроекту у першому читанні підтримав профільний Комітет з питань фінансів і банківської діяльності. Голова Комітету Петро Порошенко до позитиву законопроекту відніс, що фактично вперше за всю історію України вдалося добитися того, що з бюджетного законопроекту вилучені податкові норми, як це і передбачає Бюджетний кодекс.

Однак, законопроектом не вдалося розв'язати іншу важливу проблему - неможливо вносити зміни до податкового законодавства.

П.Порошенко підтвердив, що внаслідок доопрацювання проекту у Комітеті з нього зникли достатньо сумнівні з точки зору податкової ефективності позиції по амортизаційних новинах, якими фактично знищувалися відповідні інвестиції на чесних суб'єктах господарювання, які чесно платять податки.

Внаслідок проведення слухань у Комітеті з питань фінансів і банківської діяльності було прийнято рішення про вилучення з цього законопроекту небезпечних для підприємств запровадження електронних податкових накладних у зв'язку з тим, що вони потребують суттєвого доопрацювання. Голова Комітету повідомив, що не знайшли підтримки загальні пропозиції щодо зниження ставок оподаткування, в тому числі що стосується податку на прибуток, податку на додану вартість і податку на доходи фізичних осіб, що стосується малозабезпечених. П.Порошенко висловив сподівання, що це знайде своє відображення в наступному законопроекті, який буде розроблений в Комітеті.

Хоча, за словами Голови Комітету, серйозних, кардинальних змін в податковому законодавстві цей законопроект не передбачає, його можна приймати в першому читанні.

Верховна Рада прийняла проект закону про внесення змін до деяких законів України з питань оподаткування за основу.

На цьому вечірнє засідання завершилося.

Наступне пленарне засідання Верховної Ради відбудеться у середу, 15 листопада.

Повернутись до публікацій

Версія для друку