У ЧЕТВЕР, 27 ЛИПНЯ, ВІДБУЛИСЯ ЧЕРГОВІ ПЛЕНАРНІ ЗАСІДАННЯ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ П'ЯТОГО СКЛИКАННЯ.

Голова Верховної Ради України Олександр Мороз на початку ранкового засідання зробив оголошення про обрання заступником Голови фракції "Наша Україна" народного депутата В'ячеслава Коваля.

Народні депутати відразу приступили до розгляду питань порядку денного.

Першим розглядався проект постанови про проведення позачергових виборів окремих сільських голів. Народні депутати заслухали Голову Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Володимира Рибака. Він представив два проекти постанов про проведення позачергових виборів окремих сільських голів, зокрема, Реутинського сільського голови (Кролевецький район Сумської області) і Канавського сільського голови (Кобеляцький район Полтавської області) у зв'язку з достроковим припиненням повноважень сільських голів.

Обидві Постанови були прийняті. Позачергові вибори сільських голів призначено на 15 жовтня 2006 року.

Після цього народні депутати розглянули календарний план роботи другої сесії Верховної Ради України п'ятого скликання. Згідно з відповідним проектом постанови передбачено, що пленарні засідання другої сесії розпочнуться 5 вересня поточного року. Впродовж другої сесії заплановано, що народні депутати працюватимуть 10 тижнів у пленарному режимі, 5 тижнів - у комітетах і 4 тижні - з виборцями.

Протягом другої сесії заплановано провести 5 Днів Уряду.

Постанова про календарний план роботи другої сесії Верховної Ради України п'ятого скликання була прийнята 303-ма голосами.

Після цього Верховна Рада хвилиною мовчання вшанувала пам'ять жертв Скнилівської трагедії. 27 липня виповнилася четверта річниця з того трагічного дня.

Далі розглядалася Постанова про порядок висвітлення роботи Верховної Ради України п'ятого скликання. Доповідав Голова Комітету з питань свободи слова та інформації Андрій Шевченко. За його словами, Комітет запропонував підтримати цю постанову з уточненням, що фінансування замовлення на висвітлення роботи Верховної Ради України п'ятого скликання в порядку і обсягах, визначених пунктами 2, 3, 4 цієї Постанови здійснюватиметься за рахунок коштів Державного бюджету.

Постановою передбачено Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення, Державному комітету телебачення і радіомовлення України відповідно до вимог законів України "Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації", "Про державне замовлення для задоволення пріоритетних державних потреб", "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти", Бюджетного кодексу України, статті 3 Регламенту Верховної Ради України в порядку обов'язкового висвітлення діяльності Верховної Ради України забезпечити розміщення державного замовлення на висвітлення роботи Верховної Ради України п'ятого скликання в порядку і обсягах, визначених пунктами 2, 3, 4 цієї Постанови.

Постанову про порядок висвітлення роботи Верховної Ради України п'ятого скликання народні депутати ухвалили 307-ма голосами.

Далі народні депутати заслухали Звіт Кабінету Міністрів України про виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік", який представив міністр фінансів Віктор Пинзеник.

Він наголосив, що минулорічний бюджет був одним з найскладніших бюджетів в історії незалежної України. За його словами, реальний дефіцит бюджету сягав розмірів, що загрожувало серйозними фінансовими потрясіннями в країні, - 33 мільярда гривень, або майже 8% ВВП.

Тому бюджет 2005 року уряду довелося радикально переробляти. Він, по-суті, готувався заново. Найбільш радикальна зміна бюджету відбулася в березні 2005 року, коли вдалося усунути критичні фінансові диспропорції. В результаті планові доходи Загального фонду Державного бюджету з міжбюджетними трансфертами були збільшені з 63,1 мільярда до 83,5 мільярда гривень, або на 20,4 мільярда, на 32% більше. Уряд справився з таким непростим завданням по нарощуванню доходів бюджету.

В.Пинзеник розповів, в яких макроекономічних умовах відбувалось виконання бюджету 2005 року, про те, що це було першим важливим кроком у розв'язанні проблеми подолання бідності, про важливий крок, зроблений урядом, у подоланні зрівнялівки в пенсійному забезпеченні, про збільшення середньої заробітної плати, про реалізацію низки важливих інших соціальних програм тощо.

Міністр фінансів завершив свій виступ підсумком діяльності уряду: доходи бюджету 2005 року дозволили забезпечити необхідними фінансовими ресурсами виконання всіх завдань бюджету, стовідсотково були профінансовані всі видатки на підвищення пенсій і зарплати. Дефіцит бюджету утримано на прийнятному рівні. Борг країни зменшено. Всі соціальні завдання бюджету минулого року виконані.

Голова Рахункової палати Валентин Симоненко доповів про висновок Рахункової палати по виконанню  урядом Державного бюджету 2005 року. Згідно з висновком, уряд не забезпечив минулого року виконання як доходної, так і видаткової частин бюджету. В.Симоненко назвав роботу уряду "реквієм по реальній економіці".

Голова Рахункової палати детально доповів основні показники невиконання Державного бюджету. В.Симоненко наголосив, що за таких умов необхідні кардинальні заходи, спрямовані на підвищення відповідальності в першу чергу Міністерства фінансів і посилення ефективності бюджетної політики.

Співдоповідач Голова Комітету з питань бюджету Микола Азаров доповів рішення Комітету. Він зазначив, що дуже важливим для народних депутатів є дати неупереджену оцінку урядової політики у 2005 році, оскільки саме у цьому році вона різко змінилася і почала будуватися на принципах, відмінних від тих, які забезпечили у 2003-2004 роках, найбільше за часи незалежності України економічне зростання.

За словами Голови Бюджетного комітету, якби нові принципи виявилися успішними і привели до ще більшого прискорення економічного розвитку, треба було б відзначити такий курс. Якщо вони виявилися згубними для економіки, для добробуту людей, від них потрібно негайно відмовитися.

М.Азаров наголосив, що два останніх уряди здійснювали політику стрибкоподібного росту соціальних зобов'язань держави, яка не була забезпечена ресурсами економіки. Державні рішення як у внутрішній, так і зовнішній політиці, приймалися на основі так званої "революційної доцільності", пов'язаної з реалізацією принципів ручного керування доходами і видатками державної казни. "Реалізація такої моделі державної політики призвело до того, що жоден з макроекономічних показників не був виконаний", - наголосив Голова Бюджетного комітету.

Співдоповідач, завершуючи свій виступ, зазначив, що негативні тенденції в економіці країни, які спостерігалися у минулому році, продовжуються і в поточному році, що є наслідком непрофесійної роботи Кабінету Міністрів по виконанню бюджету 2005 року.

Аналіз виконання Державного бюджету в минулому році свідчить про відсутність в урядів, які змінили один одного, перспективних завдань, єдиної методології стратегічного планування, у тому числі макроекономічного прогнозування, що не забезпечило стабільну бюджетну політику хоча б на середньострокову перспективу.

Парламентський Комітет з питань бюджету з метою недопущення реагування на всі виявлені недоліки і порушення запропонував роботу Кабінету Міністрів по виконанню Закону України "Про Державний бюджет на 2005 рік" визнати незадовільною, а Звіт про виконання Закону не затверджувати.

У ході обговорення народні депутати висловили чимало критичних зауважень до Звіту Кабінету Міністрів. Більшість промовців погоджувалися з оцінкою Бюджетного Комітету. Вони наголошували на тому, що "бюджет із важеля розвитку економіки перетворено у знаряддя досягнення політичних цілей".

Верховна Рада ухвалила Постанову про Звіт Кабінету Міністрів про виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік", якою визнала роботу Кабінету Міністрів України по виконанню Закону України "Про Державний бюджет на 2005 рік" незадовільною.

Народні депутати не затвердили Звіт про виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік".

Постановою прийняті рекомендації Генеральній прокуратурі до 1 листопада поточного року вивчити матеріали щодо виконання Державного бюджету України за 2005 рік.

Парламент рекомендував уряду вжити заходи для недопущення бюджетних правопорушень у поточному та наступних бюджетних періодах.

Наступним розглядався доопрацьований проект Постанови про Основні напрями бюджетної політики на 2007 рік.

Верховна Рада взяла до відома Основні напрями бюджетної політики на 2007 рік, подані Кабінетом Міністрів України.

Народні депутати схвалили Пропозиції Верховної Ради України до Основних напрямів бюджетної політики на 2007 рік.

Перед голосуванням до пункту шостого Пропозицій було внесено уточнення, згідно з яким "Частка перерозподілу валового внутрішнього продукту через зведений бюджет України у 2007 році має становити близько 30 відсотків".

Наприкінці ранкового засідання народні депутати розглянули проект закону про внесення змін до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Проект закону передбачає внесення змін до статті 72 Закону України "Про місцеве самоврядування", а також доповнення Закону України новою статтею 72-штрих.

Відповідно до цих змін, зокрема, визначається вичерпний перелік підстав для прийняття рішення районною чи обласною радою про висловлення недовіри голові відповідної державної адміністрації, до яких пропонується віднести: незабезпечення виконання місцевою державною адміністрацією програм соціально-економічного і культурного розвитку, програм охорони довкілля за наявності коштів, необхідних для їх фінансування; незабезпечення виконання районною, обласною державною адміністрацією відповідного районного, обласного бюджету; нецільове використання бюджетних коштів; нездійснення місцевою державною адміністрацією повноважень, делегованих їй згідно з законом районною, обласною радою, а також невиконання рішень відповідної ради з таких питань.

Проектом також регламентується процедура внесення на розгляд районної, обласної ради питань про висловлення недовіри голові місцевої державної адміністрації, визначаються суб'єкти, уповноважені ініціювати процедуру висловлення недовіри.

Проектом закону також встановлено, що питання недовіри голові місцевої державної адміністрації не може розглядатися більше одного року протягом чергової сесії районної, обласної ради, протягом 6 місяців після початку роботи новообраної ради чи призначення голови відповідної місцевої державної адміністрації, а також за 6 місяців до завершення строку повноважень ради.

Профільний комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування підтримав прийняття законопроекту в першому читанні з обов'язковим урахуванням в другому читанні зауважень, висловлених народними депутатами.

За результатами розгляду проект закону про внесення змін до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" було відправлено на доопрацювання на повторне перше читання.

На цьому ранкове засідання завершилося.

На вечірньому засіданні народні депутати продовжили розгляд питань порядку денного. Проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо форми створення банків та розміру статутного капіталу доповів Голова Національного банку Володимир Стельмах. Він зазначив, що законопроектом пропонується створювати банк у формі відкритого акціонерного товариства або корпоративного банку. Проектом також передбачається запровадження єдиного для всіх фінансових закладів мінімального статутного капіталу у розмірі 5 млн. євро. Для вже діючих банків пропонується визначити строк для приведення мінімального розміру їх статутного капіталу у відповідності з вимогами закону.

Прийняття законопроекту підтримав профільний Комітет з питань фінансів і банківської діяльності, Голова Комітету Петро Дорошенко, доповідаючи про рішення Комітету, який підтримав прийняття законопроекту у першому читанні, зазначив, що внесення таких змін означає, що банки будуть створюватися як серйозні фінансові установи.

Законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо форми створення банків та розміру статутного капіталу був прийнятий за основу 301-им голосом.

Далі народні депутати розглядали питання ратифікації.

Верховна Рада ратифікувала Сьомий додатковий протокол до Статуту Всесвітнього поштового союзу.

Відповідно до цього Протоколу, встановлюється нова місія для Союзу; надаються визначення таких термінів, як: поштова служба, країна-член, єдина поштова територія, свобода транзиту, поштові відправлення та міжнародна поштова служба. Доповнено статті щодо порядку внесення застережень до Актів ВПС, змін до Статуту, Загального регламенту, Конвенції та Угод.

Ратифіковано було Угоду між Кабінетом Міністрів України та Урядом Йорданського Хашимітського Королівства про повітряне сполучення. Угода визначає порядок регулювання міжнародних польотів при експлуатації ліній між Україною та Йорданією, надає право кожній стороні призначати одне або більше авіапідприємств для здійснення регулярних перевезень між двома країнами, передбачає звільнення зазначених підприємств від імпортних обмежень та державних мит на повітряне судно.

Наприкінці вечірнього засідання народні депутати розглянули проект закону про ратифікацію Угоди між Урядом Республіки Болгарія, Урядом Російської Федерації та Кабінетом Міністрів України про перевезення ядерних матеріалів між Російською Федерацією і Республікою Болгарія через територію України.

Угода визначає напрями, форми і механізми співробітництва при здійсненні транзитних перевезень ядерних матеріалів для потреб ефективної та безпечної експлуатації атомних електростанцій, інших об'єктів ядерно-енергетичної галузі між Російською Федерацією і Республікою Болгарія через територію України, включаючи питання регулювання безпеки перевезень, охорони спеціальних вантажів та розподілу відповідальності Сторін у разі виникнення аварійних ситуацій.

Угоду було ратифіковано 279-ма голосами.

На цьому вечірнє засідання завершилося.

Наступне пленарне засідання Верховної Ради відбудеться у п'ятницю, 28 липня.

Повернутись до публікацій

Версія для друку