У ВIВТОРОК, 29 ЛИСТОПАДА, РОЗПОЧАВСЯ ЧЕРГОВИЙ ПЛЕНАРНИЙ ТИЖДЕНЬ ВОСЬМОЇ СЕСIЇ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ ЧЕТВЕРТОГО СКЛИКАННЯ.

Голова Верховної Ради України Володимир Литвин на початку ранкового засідання повідомив про перебування у сесійній залі делегації Асамблеї Західноєвропейського союзу на чолі з Президентом асамблеї Стефом Горісом, яка знаходиться в Україні з офіційним візитом. Народні депутати оплесками привітали гостей.

Головуючий далі поінформував про зміни у складі депутатських фракцій і груп, зокрема про вихід народного депутата Ігоря Насалика з фракції Української народної партії.

Дві фракції – УНП і ПРП наполягли на перерві. Народний депутат Іван Драч висловився з приводу ситуації, яка роз'єднала суспільство і яка могла б його об'єднувати, а саме про вшанування пам'яті жертв голодомору 1932-33 років в Україні.

І.Драч нагадав про прийняту Верховною Радою два роки тому Постанову про створення меморіального комплексу, яку треба виконати.

Після цього народні депутати приступили до розгляду питань порядку денного. Першими вони розглянули два проекти Постанови про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у 2006 році. Автор одного з проектів народний депутат Тарас Чорновіл зняв свій проект з розгляду на користь проекту, внесений Головою Верховної Ради України, оскільки він повніший.

Постанова про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у 2006 році була прийнята 377-ма голосами. Верховна Рада призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у 2006 році на неділю 26 березня 2006 року.

Другим пунктом Постанови передбачається взяти до відома, що виборчий процес виборів депутатів місцевих рад п'ятого скликання та сільських, селищних міських голів починається за 90 днів до дня виборів.

Верховна Рада розглянула і прийняла Постанову про звіт Прем'єр-міністра України Єханурова Ю.І. щодо соціально-економічного розвитку України в поточному році та прогнозування подальшого розвитку України на 2006 рік. Звіт передбачається заслухати 1 грудня 2005 року.

Проектом Постанови пропонувалося заслухати звіт прем'єр-міністра Єханурова Ю.І. щодо проблемних питань соціально-економічного розвитку України. Але народні депутати в ході голосування підтримали пропозицію про звіт глави уряду.

Верховна Рада не включила до порядку денного для розгляду та прийняття рішення двох законопроектів – про внесення змін до Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (щодо черговості кандидатів у депутати у виборчому списку) і про внесення змін до деяких законодавчих актів України, що стосуються приведення законодавства України у відповідність з нормами СОТ. Обидва проекти не набрали необхідної кількості голосів для включення.

Верховна Рада повторно розглянула низку Законів України з пропозиціями Президента України. У новій редакції з частковим урахуванням пропозицій Президента України були прийняті закони: "Про державне регулювання діяльності у сфері трансферту технологій" і "Про внесення змін до Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність".

У новій редакції з урахуванням пропозицій Президента України був прийнятий Закон України "Про внесення змін до деяких законів України (щодо регулювання виробництва, обігу та оподаткування спирту етилового)", Закон України "Про внесення змін до статті 96 Закону України "Про банки і банківську діяльність"; Закон України "Про хімічні джерела струму".

Верховна Рада подолала вето Президента України на Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про податок на додану вартість" (щодо оподаткування сільськогосподарських підприємств)".

Депутатська група "Довіра народу" і фракція "Регіони України" попросили оголосити перерву. Слово для заяви було надано представникові цих фракцій народному депутатові Анатолію Раханському. Депутат повідомив, що зараз біля парламенту мітингують учасники ліквідації наслідків аварії Чорнобильської катастрофи, а також лікарі. Вони протестують проти "антиконституційного" рішення уряду України, який в проекті закону про Державний бюджет України на 2006 рік пропонує призупинити дію цілого ряду статей Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". За словами А.Раханського, призупинення дії цих статей порушує конституційні права чорнобильців. А це комунальні послуги та квартплата, додаткові відпустки на 14 днів, безкоштовні ліки та зубопротезування, медичне обслуговування, отримання вищої освіти за рахунок держави тощо.

Промовець закликав колег не допустити призупинення статей не тільки закону про соціальний захист чорнобильців, а і інших законів напередодні 20-ї річниці аварії на Чорнобильській станції.

За основу у першому читанні був прийнятий проект закону про волонтерських рух. Він передбачає визначити організаційні та правові засади впровадження волонтерської діяльності в Україні. Відсутність такого спеціального закону, спрямованого на регулювання волонтерської діяльності, за словами представника уряду, стримує формування чіткої і послідовної політики держави щодо розвитку та підтримки волонтерського руху в Україні, піднесення соціальної значущості волонтера, усунення перешкод щодо використання волонтерської праці в державних та недержавних установах.

Прийняття закону про волонтерський рух підтримала більшість виступаючих.

У першому читанні також був прийнятий законопроект про соціальну роботу. Рішення про прийняття підтримали 286 депутатів. Законопроект має на меті визначити і врегулювати деякі питання соціального захисту населення, зокрема, визначити принципи, напрямки та засоби здійснення соціальної роботи. Законопроект досить комплексний. Він взяв за головне поняття "соціальна робота", визначає об'єкти і суб'єкти соціальної роботи, визначає все, що торкається роботи з державними стандартами і контролем за ними, а також кадрове забезпечення соціальної роботи, підготовку відповідних працівників тощо.

Дві фракції – "Єдина Україна" і СДПУ(о) попросили оголосити перерву для проведення консультацій. Без надання перерви слово для оголошення заяви було надано народному депутатові Тамарі Прошкуратовій. Взяти слово її примусила доля 57-ої статті Закону України "Про освіту".

Депутат нагадала, що рік тому Верховною Радою був прийнятий закон, про реструктуризацію заборгованості виплат педагогічним та науково-педагогічним працівникам, передбачених 57 статтею Закону України "Про освіти". Але тільки після депутатських запитів до Кабінету Міністрів, губернаторів справа зрушила з місця. Однак, десятки листів свідчать про те, що в деяких районах це питання ще й не почало вирішуватися.

Фракція СДПУ(о) висловила обурення тим фактом, що Постановою Кабінету Міністрів призупинена виплата комунальних послуг вчителям, лікарям, працівникам культури в сільській місцевості. Тому сьогодні лікарі вимагали вирішення цих питань, пікетуючи Верховну Раду. Фракція СДПУ(о) вимагає поновити ці виплати і звертається до виконавчої гілки влади сприяти зростанню соціального захисту вчителя, лікаря, щоб мати здорове освічене покоління.

Повторно у першому читанні народні депутати розглянули три законопроекти про внесення змін до Кримінального та Кримінально-процесуального кодексу України щодо відповідальності за торгівлю людьми, втягнення у заняття проституцією та сутенерство. Народні депутати підтримали пропозицію профільного Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності щодо прийняття одного з цих проектів, поданого народними депутатами В.Стретовичем, Г.Буйком, М.Маркуш.

Істотна відмінність вказаного проекту від аналогічних полягає у тому, що він розроблений за результатами робочої групи, до якої увійшли представники Генеральної прокуратури та обласних прокуратур, МВС України, СБУ, МЗС України, Мінюсту, прикордонних військ, Уповноваженого Верховної Ради з прав людини, Державного департаменту у справах громадянства імміграції та реєстрації фізичних осіб.

Проект отримав позитивну оцінку представників ООН та ОБСЄ. За змістом викладення норм побудовано на чіткому окресленні складу злочину. Враховані такі суттєві ознаки як корисливість мети, або примус, або обман щодо потерпілих, що є запорукою ефективного доказування в кримінальній справі.

Інші проекти побудовані на описуванні злочину виключно за об'єктивною стороною, а саме: перевезення, переміщення, що ускладнить кваліфікацію таких дій та призведе до порушення прав громадян України, мільйони яких вимушені нелегально працевлаштовуватись за кордоном.

Головною ж відмінністю запропонованого проекту є його найбільша відповідність доктрині кримінального права, а саме чітке визначення складу злочину з акцентуванням уваги на умислі та меті злочинного діяння, а не на описуванні його об'єктивної сторони: приховування, перетин кордону, тощо, що більш притаманне європейським країнам, де не виділяють посібництво та незакінчені склади злочинів в загальних частинах кримінальних кодексів. Надмірна деталізація об'єктивної сторони в нашій системі призведе до обмеження можливостей, притягнення до відповідальності, якщо діяння не буде прямо описано в норми.

За скороченою процедурою було розглянуто два законопроекти про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги), подані відповідно Кабінетом Міністрів та народними депутатами.

Обидва законопроекти не набрали необхідної кількості голосів для прийняття у першому читанні за основу і були відправлені на доопрацювання на повторне перше читання.

Проект наступного закону про тимчасовий порядок фінансування судової влади в Україні доповів Голова Комітету з питань правової політики Василь Онопенко. Він обгрунтував прийняття цього законопроекту необхідністю поліпшити матеріально-технічне забезпечення судів, зокрема фінансову базу судів. За його словами, сьогодні суди недофінансовуються приблизно на 40-50 відсотків. Їм фактично немає за що направити повідомлення учасникам судового процесу.

В.Онопенко наголосив на тому, що Кабінет Міністрів повинен враховувати бюджетні нормативи. Тому що недофінансування судової системи за певний рік призводить до того, що на наступний рік додається додаткових 8% на фінансування.

Депутати підтримали прийняття запропонованого проекту, мета якого досягти фінансової незалежності судів від будь-кого, тобто утримання судових інстанцій має здійснюватись за рахунок Державного бюджету України.

Законопроектом передбачений весь процедурний ланцюжок такого фінансування. Його ухвалення дасть можливість забезпечити реалізацію конституційних вимог щодо незалежності органів судової влади.

Законопроект було прийнято за основу 278-ма голосами "за".

Далі народні депутати розглянули ще один законопроект із вдосконалення правової сфери – про доступ до судових рішень. Ним передбачається, щоб усі учасники судового процесу, і не тільки учасники, могли безоплатно знайомитися з усіма судовими рішеннями, які вступили в законну силу, починаючи від місцевого суду і закінчуючи Верховним Судом України.

На думку автора проекту народного депутата В.Онопенка, Україна давно чекає такого закону. Мова іде про офіційне оприлюднення і опублікування текстів судових рішень.

Офіційне опублікування судових рішень буде відбуватися на веб-порталі судової влади в Україні, в тому разі, коли судові рішення зареєстровані в єдиному державному реєстрі, який буде вести Державна судова адміністрація.

В процесі опрацювання цього законопроекту були внесені пропозиції, щоб у текстах судових рішень відкритих для загального доступу громадянам України відповідно до цього закону, не могли бути розголошенні відомості, що дають можливість ідентифікувати фізичну чи юридичну особу. Наприклад, ім'я, по-батькові і прізвище фізичних осіб, а також найменування юридичної особи, адреси або місця перебування фізичних осіб, адреси місцезнаходження юридичних осіб, номери телефонів і таке інше, реєстраційні номери транспортних засобів і інша інформація, що дає можливість ідентифікувати фізичну чи юридичну особу.

При підготовці проекту були враховані міжнародні вимоги до цього питання. А саме: положення Міжнародного пакту про громадянські та політичні права; Конвенція Ради Європи про захист приватних осіб щодо автоматизованої обробки даних приватного характеру, Рекомендації Комітету міністрів Ради Європи щодо доступу до офіційної інформації, а також рекомендації Комітету міністрів Ради Європи щодо відбору, обробки і представлення архівації судових рішень, і багато інших положень.

На думку автора, даний законопроект немає іншої альтернативи, як бути прийнятим у першому читанні за основу.

Народні депутати підтримали цю пропозицію 329-ма голосами "за".

Наступний проект закону про статус депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим доповів його автор народний депутат Анатолій Раханський. Він зазначив, що протягом 9 років депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим працюють без відповідного закону, що не дозволяє їм ефективно здійснювати свої депутатські повноваження. Тому прийняття цього законопроекту є як ніколи актуальним перед виборами.

Прийняття проекту, незважаючи на певні недоліки, які передбачається усунути в процесі доопрацювання, підтримав профільний Комітет з питань державного будівництва і місцевого самоврядування.

Під час обговорення законопроект підтримала і більшість депутатів.

Законопроект було прийнято за основу 255-ма голосами "за".

На цьому ранкове засідання завершилося.

На вечірньому засданні народні депутати продовжили розгляд питань порядку денного. Першим розглядався проект закону про внесення змін до Закону України "Про податок на додану вартість" (щодо оподаткування інвестицій) Законопроектом пропонується відмінити стягнення ПДВ при операціях інвестування капіталу у виробництво в Україні. Стягнення ПДВ при операціях ввозу-вивозу капіталу було вимушеним ходом, спрямованим на покриття значних бюджетних витрат у соціальній сфері. Тому сьогодні з переходом до бюджету розвитку необхідно всіляко стимулювати притік капіталу з-за кордону.

Народні депутати не наважилися при цьому стверджувати, що прийняття закону однозначно призведе до збільшення обсягу закордонних інвестицій України. Процедури оподаткування інвестицій змінюються вже вдруге за рік і є найбільш негативним фактором для інвестиційного клімату у країні.

Прийняття законопроекту відновить статус квот в інвестиційній сфері. Адже оподаткування заставою 20 відсотків іноземних інвестицій робить Україну неконкурентною порівняно з іншими економіками, що розвивається, в тому числі і країнами СНД. Разом з тим застосування ПДВ до операцій з капіталом було викликано об'єктивними причинами і в подальшому зникнення цієї статті доходів з бюджету призведе до касових розривів в бюджеті.

Законопроект було прийнято за основу 230-ма голосами "за".

Далі народні депутати розглянули чотири проекти закону про внесення змін до деяких законів України (щодо підвищення соціального захисту працівників освіти, культури та охорони здоров'я, що працюють у сільській місцевості). Їх представили автори, які пропонували законодавче врегулювання підвищення заробітної плати міських та сільських медиків і фармацевтів, працівників культури шляхом запровадження надбавок за вислугу років, грошової винагороди за сумлінну працю, зразкове виконання службових обов'язків, допомогу на оздоровлення. Передбачається доплата в розмірі 25 відсотків від посадового окладу за роботу у державних педагогічних, медичних, фармацевтичних і закладах культури розміщених у сільській місцевості та селищах міського типу.

Профільний Комітет з питань охорони здоров'я, материнства та дитинства запропонував прийняти за основу один із законопроектів з тим, щоб на його базі напрацювати узгоджений проект, врахуваввши пропозиції з інших законопроектів. На думку представника профільного Комітету, інших шляхів щодо забезпечення єдиних підходів до соціального захисту педагогічних, науково-педагогічних, медичних, фармацевтичних працівників та працівників культури підвищення їм заробітної плати на сьогодні немає.

Введення першого етапу єдиної тарифної сітки в оплаті медичних працівників з 1 вересня поточного року, практично, не відновлює міжпосадові співвідношення у зв'язку з тим, що передбачено нерівномірне підвищення посадових окладів. Позитивних змін в оплаті цих категорій працівників не відбудеться і в наступному році. Середня заробітна плата медичного працівника з урахуванням обов'язкових доплат становитиме близько 550 гривень.

У проекті Державного бюджету на 2006 рік взагалі не передбачено подальшого запровадження єдиної тарифної сітки. На ці цілі тільки для медичної галузі необхідно 3,5 мільярди гривень, а, взагалі для запровадження єдиної тарифної сітки в повному обсязі в усіх галузях бюджетної сфери потрібно додатково 32 мільярди гривень.

У підсумку усі чотири законопроекти були прийняті за основу у першому читанні.

Проект закону про внесення змін до Закону України "Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні" (щодо трудових загонів).

Одним з напрямків реалізації молодіжної політики в Україні – є вирішення питання працевлаштування молоді в сприянні організації вторинної зайнятості учнів та студентів у вільний від навчання час. Законопроект спрямований на вирішення цього питання. Проектом пропонується врегулювати на законодавчому рівні деякі питання діяльності молодіжних трудових загонів, зокрема, йдеться про визначення статусу створення молодіжних трудових загонів. Зокрема, засновниками молодіжних трудових загонів можуть виступати не тільки органи виконавчої влади та місцевого самоврядування, а і молодіжні громадські організації, молодіжні центри праці та інші установи.

Об'єднання студентів вищих та професійних навчальних закладів у вільний від навчання час для спільної трудової діяльності є досить поширеною соціальною формою зайнятості. І цей законопроект, в разі його прийняття, на думку депутатів, які взяли участь в його обговоренні, дозволить частоково розв'язати проблему робочих місць для молоді.

Законопроект спочатку було прийнято за основу, а потім у цілому як закон.

За основу був прийнятий наступний законопроект – про організаційно-правові заходи держави щодо соціального забезпечення та соціального захисту і підтримки випускників закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Далі розглядався проект закону про внесення змін до Закону України "Про іпотеку" (щодо початкової ціни другого і наступного аукціонів). Законопроектом пропонується уточнити порядок реалізації предмету іпотеки, якщо він не був реалізований на перших прилюдних торгах. На думку авторів законопроекту, це має сприяти захисту інтересів іпотекодержателів, оскільки вони змушені за завищеною ціною набувати у власність предмети іпотеки, які їм не потрібні.

Автор проекту постанови про неприйнятність народний депутат Сергій Слабенко запропонував не приймати цей законопроект, оскільки, на його думку, це надумана проблема. Він зауважив, що жоден банк не видасть кредит, не пересвідчившись десять разів у тому, що вартість предмету іпотеки значно перевищує суму кредиту.

У випадку ж прийняття запропонованих змін з'явиться можливість для продажу майна іпотекодавців за свідомо заниженою ціною. Тобто, якщо людина у силу певних обставин не може виплачувати кредит на квартиру, то банки, які сьогодні видають кредити на придбання житла під такі великі відсотки, ще хочуть на цьому заробити. С.Слабенко намалював схему такого заробляння банками. За його словами. якщо не відбулися перші торги, другі не відбулися, далі банки виставляють цю квартиру на повторні продажі, зменшують на 30 відсотків суму вартості від цієї квартири, і тоді вони її успішно можуть реалізувати.

На думку автора проекту постанови про неприйнятність, прийняття законопроекту може привести до порушення прав громадян, бо у першу чергу вони вимушені брати під відсотки кредити, і вони набувають таких прав громадян, які уклали договір іпотеки, у разі невиконання ними зобов'язань, забезпеченого іпотекою.

С.Слабенко зауважив, що є достатньо умов для банків пересвідчитися, набути прав власності на предмети іпотеки, якщо вони вважають, що за необхідне у подальшому їх відчужать, нехай відчужують, продають. І вже ту різницю збитків, яку вони, можливо, даже і отримають, нехай беруть на себе ці фінансові інститути.

Народні депутати висловлювалися проти прийняття цього законопроекту, побачивши у ньому ще один спосіб пограбування банками простої людини.

Висловлювалися також думки, що не прийнявши такого закону, тим самим буде призупинено розвиток іпотечних відносин в державі.

За результатами голосування законопроект набрав всього 94 голоси на підтримку і був відхилений.

Наприкінці вечірнього засідання народні депутати розглянули два законопроекти про внесення змін до Закону України "Про державну податкову службу в Україні" (щодо порядку проведення перевірок). Обидва законопроекти були прийняті за основу.

Запропоновані законопроекти – один з кроків на підтримку малого і середнього бізнесу, задекларовану владою. Одним із проектів пропонується, зокрема, для скорочення чисельності позапланових перевірок, які, в свою чергу, гальмують розвиток підприємництво та погіршують інвестиційний клімат, доповнити кілька пунктів чинного закону вимогою, яка зобов'язує представників податкової служби мати рішення суду на позапланову перевірку.

За прийняття обох законопроектів висловився представник профільного Комітету з питань фінансів банківської діяльності народний депутат Віталій Хомутиннік, який погодився з тим, що підприємницькі кола, особливо середній та малий бізнес, потерпають від великої кількості податкових перевірок, особливо це стосується позапланових перевірок.

Він нагадав про прийняття на початку року Закону України "Про Державну податкову службу", який унормував проблематику позапланових податкових перевірок. Але ця система була порушена у березні цього року Законом "Про Державний бюджет на 2005 рік".

Ці законопроекти направлені на повернення до практики судового порядку отримання дозволу на проведення позапланових перевірок суб'єктів підприємництва та продовження термінів планових та позапланових перевірок. Також вони направлені на отримання дозволу в судовому порядку на витребування документів та даних від цих суб'єктів, що знаходяться в ході проведення таких перевірок. Крім того, пропонується повернутися до визначення днів перевірок у робочих днях, а не у календарних, як це визначається на сьогодні.

Народні депутати підтримали прийняття обох законопроектів. Вони наголошували на тому, що в українському суспільстві кожен громадянин має почуватися захищеним від будь-якого свавілля як з боку держави, так і окремих чиновників. Наразі найкращим захистом у царині стягнення податків, найнадійнішим гарантом соціальної справедливості повинен виступати закон.

Прийняття цих законопроектів, на думку депутатів, подасть сигнал бізнесу, що держава стоїть на сторожі їх інтересів.

Сумніви щодо доцільності прийняття законопроектів висловив представник уряду. На його думку, запропоновані заходи направлені на обмеження функцій державного органу. Він відкинув звинувачення на адресу податкових органів, назвавши позапланові перевірки поодинокими випадками, що не є підставою для внесення таких норм до чинного закону.

Законопроекти, набравши відповідно 271 і 245 голосів "за", були прийняті у першому читанні.

На цьому вечірнє засідання завершилося.

Повернутись до публікацій

Версія для друку