У СЕРЕДУ, 30 ЛИСТОПАДА, ВОСЬМА СЕСIЯ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ ЧЕТВЕРТОГО СКЛИКАННЯ ПРОДОВЖИЛА РОБОТУ В ПЛЕНАРНОМУ РЕЖИМІ.

Голова Верховної Ради України Володимир Литвин на початку ранкового засідання поінформував про результати роботи Верховної Ради на пленарному засіданні 29 листопада. Розглянуто 21 питання порядку денного. За результатами розгляду прийнято один закон та дві постанови. 14 законопроектів прийнято за основу, 2 законопроекти направлено на доопрацювання, 2 законопроекти відхилено. За результатами розгляду пропозицій Президента України 5 законів прийнято у новій редакції, подолано вето Президента на один закон.

Головуючий далі виголосив депутатські запити.

Із заявами, повідомленнями, внесенням пропозицій виступили уповноважені представники депутатських фракцій.

Після цього В.Литвин нагадав депутатам, що напередодні вони прийняли постанову про оголошення виборів до Верховної Ради Автономної Республіки Крим і місцевих органів самоврядування. Цим було покладено край розмовам про розмежування, про розведення виборів.

Головуючий зазначив, що сьогодні потрібно прийняти зміни до Закону "Про вибори депутатів Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" для того, щоб Центральна виборча комісія могла відповідним чином організовувати роботу. Документ доопрацьовується з урахуванням пропозицій депутатських груп і фракцій, які були роздані ще 14 листопада до фракцій. Учора було остаточно узгоджено текст проекту закону. Потрібно включити це питання до порядку денного, а потім одразу прийняти рішення, доручивши Юридичному управлінню і Комітету з питань державного будівництва, місцевого самоврядування ще раз переглянути і уточнити закон в техніко-юридичному плані.

Закон було прийнято в цілому 266-ма голосами.

Після цього народні депутати включили до порядку денного і розглянули проект закону про цінні папери та фондовий ринок. Він спрямований на вдосконалення базового законодавства про цінні папери з урахуванням тенденцій розвитку фондового ринку.

Проектом передбачається розширити перелік фінансових інструментів – заставно-іпотечні сертифікати, сертифікати Фонду операцій з нерухомістю, обіг яких буде здійснюватися на ринку цінних паперів. На даний час існує 11 видів цінних паперів, пропонується збільшити їх до 13.

Закон чітко визначає класифікацію цінних паперів України за категоріями та типами. Чинний закон такої класифікації не містить.

Проект також впорядковує питання виникнення та передачі прав за цінним паперами, виконання зобов'язань за цінними паперами. Зараз врегулювання цього питання розпорошено по декільком законодавчим актам, які містять суперечливі норми.

Законопроект розширює перелік послуг, що надаються професійними учасниками фондового ринку, встановлює порядок здійснення діяльності з управління цінними паперами, яку можуть здійснювати торговці цінними паперами. Це дасть можливість підвищити ефективність інвестування фінансових ресурсів громадян та підприємств, зменшити інвестиційні ризики для потенційних інвесторів.

Документом підвищуються вимоги для існуючих професійних учасників ринку цінних паперів, що зробить таких учасників більш надійними та конкурентноздатними у порівнянні з іноземними фінансовими установами.

Проект забезпечує виконання емітентами вимог проходження процедури лістингу цінних паперів, а отже, буде сприяти розвитку біржової торгівлі в Україні, що забезпечить прозоре ціноутворення та не допустить вимивання активів вітчизняних підприємств, завищення реальної вартості активів підприємств, що є актуальним у зв'язку із стартом системи недержавного пенсійного забезпечення. Законопроект передбачає існування лише фондових бірж як організаторів торгівлі цінними паперами.

Проект також забезпечує прозорість та ліквідність фондового ринку шляхом впровадження системи розкриття інформації, яка передбачає, на відміну від чинного закону, оприлюднення наступної інформації.

У разі неприйняття цього законопроекту, наголосив Голова Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку Анатолій Балюк, зберігається загроза, що українські цінні папери будуть виведені та перебуватимуть в обігу за межами України. Міжнародні фінансові установи поглинуть учасників та інфраструктуру вітчизняного фондового ринку, громадяни втратять можливість доступу до фондового ринку України.

Представник профільного Комітету з питань фінансів і банківської діяльності народний депутат Дмитро Святаш, інформуючи про рішення Комітету щодо цього законопроекту, висловив жаль з приводу того, що з боку Верховної Ради, з боку уряду виявляється недостатньо уваги до такого важливого сектору додаткової економіки, як фондовий ринок. Свідченням цього є те, що чинний закон працює майже 14 років, хоча вже змінилося середовище і економічне середовище, економіка України, а принципи, які закладенні 14 років працюють і сьогодні.

Тому цей законопроект в першу чергу направлений на приведення застарілих норм базового закону 1991 року у відповідність з реаліями розвитку фондового ринку, існуючої нормативної бази та Цивільного кодексу. Він вводить цілий ряд нових понять. Це поняття інсайдерської інформації, лістинг, делістинг, поняття професійної діяльності на фондовому ринку і деталізація цієї професійної діяльності.

Важливим є поява статей щодо недобросовісної емісії, розміщення цінних паперів іноземними емітентів на території України та українських емітентів за межами України тощо. Закон, за словами представника профільного Комітету, є надзвичайно важливим. І хоча він містить ряд певних неузгодженостей положень його потрібно приймати. Він на належному рівні регулює відносини, що виникають під час розміщення обігу цінних паперів та провадження професійної діяльності на фондовому ринку.

Народні депутати під час обговорення висловлювалися за наведення порядку на фондовому ринку з цінними паперами. Удосконалення законодавства про цінні папери також дозволить збільшити надходження до ринку цінних паперів фінансових коштів з-за кордону, дасть можливість підприємствам залучати не лише кредитні кошти до фінансування своїх процедур оновлення обладнання. Зростання вартості акцій і взагалі ринку цінних паперів держави, на думку депутатів, зразу підвищує вартість не лише активів, а й збагачує державу в цілому.

Проект закону про цінні папери та фондовий ринок було прийнято за основу 240-ма голосами.

Далі розглядався проект закону про іпотечні облігації. Він розроблений на виконання Закону України "Про іпотеку" у частині вимог до запровадження в обіг іпотечних облігацій як виду іпотечних цінних паперів.

Незважаючи на те, що в країнах з розвинутою ринковою економікою іпотечні цінні папери є одним з основних інструментів фондового ринку, в Україні вони досі не знайшли практичного застосування. Основною причиною цього є відсутність належної законодавчої бази. Дана обставина в свою чергу стримує розвиток ринку іпотечного кредитування, у тому числі такого його соціально значущого сегменту як житлове іпотечне кредитування.

Запровадження в обіг іпотечних облігацій безпосередньо є предметом законопроекту про іпотечну облігацію. Законом України "Про іпотеку" закладено фундаментальні засади оформлення іпотечних зобов'язань, введення у вільний господарський обіг.

У розвиток цієї концепції проект покликаний визначити правовий режим трансформації іпотечних зобов'язань, що виникають на первинному ринку іпотечного кредитування.

Прийняття законопроекту буде стимулювати подальший розвиток інституту іпотечних цінних паперів, а також вдосконалить порядок їх використання, створить можливість до обігу нового виду цінних паперів - іпотечних облігацій. Це надасть можливість використовувати новий фінансовий інструмент і, зрештою, пожвавити ділову активність в Україні.

Законопроект було прийнято за основу 267-ма голосами.

Включивши до порядку денного, народні депутати далі розглянули ще кілька законопроектів.

Зокрема, було розглянуто проект закону про внесення змін до Кримінально-процесуального кодексу України (щодо порядку фіксації протоколу судового засідання та відтворення технічних засобів). Законопроект - один з важливих елементів проведення судової правової реформи. Проект має на меті удосконалити норми Кримінально-процесуального кодексу України щодо врегулювання порядку ведення протоколу судового засідання та відтворення технічного запису судового засідання в судах різних інстанцій та усунути суперечності у чинному Кримінально-процесуального кодексі щодо фіксації судових процесів через зміну редакції статей 88, 87, 236-2, 236-6, 240 і 411 Кримінально-процесуального кодексу України.

Прийняття законопроекту підтримав представник уряду, який наголосив на тому, що він вкрай необхідний і допоможе усунути неузгодженості і суперечності, що існують зараз в Кримінально-процесуальному кодексі в частині фіксування судового процесу технічними засобами і щодо введення протоколів судового засідання.

Закон було прийнято 339-ма голосами.

Наступний законопроект про внесення змін до Закону "Про деякі питання ввезення на митну територію України транспортних засобів" (щодо реєстрації) спрямований на зупинення згубного впливу автотранспорту на довкілля України. Законопроектом, зокрема, для врегулювання питання першої реєстрації транспортних засобів українського виробництва введено пряме посилання на них.

Дія закону поширена на сідельні тягачі, автомобілі спеціального призначення та шасі з установленими двигунами, які були упущені в чинному законі, вилучені такі транспортні засоби як трамваї і тролейбуси.

В статтях 1 і 2 поняття "ввезення на митну територію України" замінено на більш прийнятне – "пропуск на митну територію України", яке згідно з Митним кодексом означає дозвіл митного органу на переміщення транспортного засобу через митний кордон України.

Поняття "для постійного користування із метою вільного користування" замінено більш прийнятним поняттям "з метою вільного обігу", а "момент ввезення" змінено на більш точне поняття – "момент переміщення через митний кордон України".

Новою статтею 2 передбачено запровадити норми євро-2 для сідельних тягачів, автобусів і легкових автомобілів з 1 січня 2006 року, а для вантажних автомобілів і автомобілів спецпризначення з 1 січня 2007 року.

Законопроект в цілому виправляє технічні помилки, які містяться у чинному законі.

Прийняття проекту дозволить створити ефективний закон, який забезпечить суттєве покращення екологічної ситуації в державі.

Законопроект було прийнято за основу, а потім і в цілому.

Верховна Рада відхилила проект Постанови про створення Міністерства тракторного і сільськогосподарського машинобудування України.

За скороченою процедурою народні депутати розглянули кілька законопроектів.

На повторне перше читання було направлено проект закону про внесення змін до деяких законів України з питань недержавного пенсійного забезпечення.

За основу і в цілому народні депутати прийняли закон про внесення змін до деяких законів України (щодо телекомунікацій та користування радіочастотним ресурсом).

За основу були прийняті законопроекти: про внесення змін до Кримінально-процесуального кодексу України (щодо перегляду судових рішень) і про внесення змін до деяких законів України (щодо Державної спеціальної служби транспорту).

Відхилено було проект Постанови про погодження місць розташування об'єктів та викупу земельних ділянок.

На цьому пленарне засідання завершилося.

З 15-ої години народні депутати працювали в комітетах, фракціях і групах.

Повернутись до публікацій

Версія для друку