У ЧЕТВЕР, 3 ЛИСТОПАДА, ВІДБУЛИСЯ ЧЕРГОВІ ПЛЕНАРНІ ЗАСІДАННЯ ВОСЬМОЇ СЕСIЇ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ ЧЕТВЕРТОГО СКЛИКАННЯ.

Голова Верховної Ради України Володимир Литвин, відкривши засідання, привітав громадян України, віруючих мусульман з першим днем свята Ураза-байрам, який знаменує завершенням місячного посту місяця Рамазан.

Головуючий поінформував про результати роботи Верховної Ради на пленарному засіданні 2 листопада. Розглянуто сім питань порядку денного. За результатами розгляду: прийнято три закони, в тому числі два закони про ратифікацію угод; два законопроекти прийнято за основу; два законопроекти відхилено.

Далі до розгляду було оголошено питання про надання згоди на призначення Президентом України Медведька Олександра Івановича на посаду Генерального прокурора України.

Кандидат на посаду Генерального прокурора розповів про своє бачення місця прокуратури у суспільстві, а також про те, що він робитиме на цій посаді. О.Медведько висловився за те, щоб посада Генерального прокурора була політично незалежною. "Генеральний прокурор – це фігура процесуальна, від рішень якої залежить спрямованість дій слідчих і прокурорів, а отже і можливість досягнення мети правосуддя", - наголосив кандидат.

Генеральна прокуратура також найближчим часом має зробити чіткі та зрозумілі для громадськості кроки, які б засвідчили про її бажання встановити істину та прийняття законних рішень у справах, які вже тривалий час на слуху у широкого українського загалу, - зазначив О.Медведько.

Ще однією актуальною проблемою, на думку О.Медведька, є виконання вимог Перехідних положень Конституції України та інших зобов'язань перед Радою Європи щодо реформування прокуратури.

Болючим питанням О.Медведько вважає корупцію в органах державної влади і управління. За його словами, настав час рішуче покласти край безсоромній практиці притягнення до відповідальності землевпорядників та секретарів сільських рад за дрібні порушення. Слід предметно визначитися з основними причинами поширення корупції у суспільстві, запропонувати реальні, а не формальні механізми боротьби з нею, розробити і внести зміни до чинного законодавства, перш за все антикорупційного, змінити формат протидії корупції, відмовитися від відомчих інтересів і створити службу розслідування з пріоритетним завданням викриття розслідування та попередження корупційних злочинів серед посадовців.

Наостанку О.Медведько наголосив, що у нього є бачення шляхів розв'язання цих проблем, а також є професіонали, які здатні забезпечити їх виконання.

Після відповіді кандидата на запитання на голосування було поставлено питання про надання згоди на призначення Президентом України Олександра Медведька на посаду Генерального прокурора України. Народні депутати 303-ма голосами дали згоду на призначення Олексадра Медведька Генеральним прокурором України.

Фракції БЮТ і "Єдина Україна" наполягли на перерві або наданні слова для заяви. Народний депутат Олег Білорус заявив, що фракція БЮТ знімає свої кандидатури і не буде голосувати по питанні щодо обрання заступника Голови Верховної Ради, голів і перших заступників голів комітетів Верховної Ради, оскільки не вірить у результативність цих виборів, яке мало розглядатися далі.

На вимогу інших двох фракцій – "Регіонів України" і Комуністичної партії України слово для виступу було надано народному депутату Павлу Сулковському. Він привернув увагу до загострення міжрелігійних відносин між різними конфесіями, що мало місце останнім часом у Рівненській області. При цьому народний депутат звинуватив у нагнітанні міжконфесійного протистояння голову Рівненської облдержадміністрації В.Червонія.

Представник фракції запропонував створити Тимчасову слідчу комісію для розслідування зазначених ним фактів, а також Верховній Раді звернутися до Президента України звільнити голову Рівненської облдержадміністрації.

Від фракцій Української народної партії і Народного Руху України, які також вимагали оголосити перерву для того, щоб порадитися, слово було надано народному депутату Михайлу Ратушному.

Представник цих фракцій наголосив на небезпеці закликів до розпалювання міжрелігійної ворожнечі, які прозвучали у виступі попереднього промовця і звернувся до парламенту не дати втягти себе у це протистояння.

Народні депутати вимагали прийняти рішення щодо озвучених фактів і пропозицій. Представники різних фракцій зібралися біля трибуни і наполягали на голосуванні з проекту постанови, яку запропонував народний депутат П.Сулковський.

Після обміну думками, головуючий поставив на голосування проект постанови про утворення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради з питання розслідування фактів порушення права громадян на свободу совісті у Рівненській області.

Верховна Рада прийняла Постанову про утворення такої комісії з уточненням, що вона буде розслідувати факти порушення права громадян на свободу совісті не тільки у Рівненській області, а загалом.

Далі народні депутати розглянули питання про обрання народних депутатів членами Комітетів Верховної Ради. Зокрема, вони обрали народного депутата Сергія Татусюка членом Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.

Наступним було розглянуто питання про обрання членом Вищої ради юстиції народного депутата Валерія Євдокимова. Голосування по його кандидатурі мало бути таємним і відбувалося у перерві засідання.

Верховна Рада заслухала питання про обрання заступника Голови Верховної Ради України, Голів Комітетів та перших заступників Голів Комітетів Верховної Ради України.

Головуючий повідомив, що внесено пропозиції щодо заступника Голови Верховної Ради України: Володимира Зайця від фракції СДПУ(о), Юрія Костенка – від фракції Української народної партії, Сергія Саса – від фракції БЮТ, Валерій Коновалюк – від депутатської групи "Довіра народу" і Миколи Катеринчука – від фракції "Наша Україна".

Народні депутати М.Катеринчук і С.Сас зняли свої кандидатури.

Головуючий зачитав список запропонованих кандидатур на вакантні посади голів і перших заступників голів парламентських комітетів. В.Литвин запропонував провести рейтингове голосування, визначивши ті кандидатури, які наберуть найбільшу кількість голосів, а потім проголосувати за них у пакеті. Пакетне голосування не дало позитивного результату. "За" проголосувало 113 народних депутатів.

Після цього народні депутати розглянули два проекти постанов про "День Уряду" і проведення парламентських слухань. Підтримана була Постанова про "День Уряду" у грудні 2005 року (з порядком денним: "5-та річниця закриття Чорнобильської АЕС"). Проект Постанови про проведення парламентських слухань "Про законодавчо-правове врегулювання проблем українців, примусово виселених з території Польщі в Україну у 1944-46 та 1951 роках" був відхилений.

Після цього Голова Лічильної комісії Верховної Ради Валерій Мішура повідомив про підсумки таємного голосування про обрання заступника Голови Верховної Ради України. У бюлетень для таємного голосування про обрання заступника Голови Верховної Ради України були включені кандидатури: Володимира Зайця, Валерія Коновалюка, Юрія Костенка.

На підставі результатів таємного голосування Лічильна комісія встановила: кількість народних депутатів, повноваження яких визнані, - 427; кількість народних депутатів, які одержали бюлетені для таємного голосування - 161.

Відповідно до частини першої статті 88 Конституції України та глав 3.7, 4.3. Регламенту Верховної Ради України, Лічильна комісія вирішила: вважати вибори такими, що не відбулися.

Валерій Мішура також повідомив про підсумки таємного голосування про призначення на посаду члена Вищої ради юстиції.

У бюлетень для таємного голосування про призначення на посаду члена Вищої ради юстиції була включена кандидатура народного депутата Валерія Євдокимова.

На підставі результатів таємного голосування Лічильна комісія вирішила: вважати вибори такими, що не відбулися, оскільки кількість народних депутатів, повноваження яких визнані, - 427; а кількість народних депутатів, які одержали бюлетені для таємного голосування, - 157, що є недостатнім для проведення голосування.

Головуючий повідомив про вихід народного депутата Миколи Мельникова зі складу фракції Народної Партії і його входження до фракції "Довіра народу".

Далі народні депутати розглянули проект закону про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" (щодо дотацій місцевим бюджетам для забезпечення виплат зарплати та інших першочергових видатків).

Доповідач – виконуюча обов'язки Голови Комітету з питань бюджету Людмила Супрун звернула увагу на те, що у першому читанні законопроект передбачав збільшення доходів загального фонду Державного бюджету на 1,5 млрд. грн., з яких 1,4 млрд. грн. планувалося спрямувати на надання додаткової дотації місцевим бюджетам для забезпечення виплати заробітної плати, оплати комунальних послуг та енергоносіїв.

В процесі доопрацювання законопроекту Комітет проаналізував всі пропозиції суб'єктів права законодавчої ініціативи, включаючи пропозиції Уряду, які були зареєстровані у Верховній Раді у вигляді окремого законопроекту. З 222 пропозицій враховано - 189, частково враховано - 8, враховано в іншій редакції - 6, відхилено -7. Більшість пропозицій щодо уточнення показників Державного бюджету узгоджено з Міністерством фінансів. Зокрема, збільшення доходів загального фонду Державного бюджету на 2,4 млрд. грн. У тому числі, збільшення по податку на прибуток на 2,85, ПДВ з ввезених товарів 1,8 та зменшення на 2,3 млрд. надходжень від дивідендів, нарахованих на акції державних підприємств.

Узгоджена позиція щодо збільшення дефіциту Державного бюджету на 2,5 млрд. грн. У тому числі по загальному фонду на 1,7 млрд. грн. за рахунок збільшення надходжень від приватизації державного майна та 0,8 млрд. грн. по Спеціальному фонду за рахунок збільшення надходжень від міжнародних фінансових організацій на виконання інвестиційних проектів.

Спрямування узгодженого додаткового ресурсу в обсязі 4,1 млрд. грн. також узгоджено з Кабінетом Міністрів.

Л.Супрун також повідомила, що на компенсацію заощаджень громадян в рахунок погашення їх заборгованості за житлово-комунальні послуги за уточненими розрахунками в обсязі до 3-х мільярдів можуть бути реально погашені в 2005 році.

Гострою проблемою, яка потребує розв'язання, за словами доповідача, є питання внесення змін до законодавства в частині визначення максимальної величини пенсії у розмірі 12-ти мінімальних пенсій за віком, що запропоновано Урядом. У разі неврахування такої пропозиції необхідно збільшувати видатки до Пенсійного фонду до кінця поточного року на 128 мільйонів гривень.

Міністр фінансів Віктор Пинзеник зазначив, що доопрацьований разом з Бюджетним комітетом проект змін до Державного бюджету на 2005 рік як ніколи близький до узгодженого варіанту. Він ознайомив народних депутатів із загальними балансовими результатами змін до бюджету.

В.Пинзеник зазначив, що Кабінет Міністрів наполягає на тому, щоб ввести обмеження максимального розміру пенсії в розмірі 12 мінімальних прожиткових мінімумів. Він попросив включити для голосування поправки, які стосуються введення норми щодо граничного розміру пенсії. В такій версії Уряд висловив готовність підтримати весь проект закону в цілому.

Однак, ці зміни народні депутати не підтримали.

Закон про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" (щодо дотацій місцевим бюджетам для забезпечення виплат зарплати та інших першочергових видатків) було прийнято у другому читанні і в цілому.

Верховна Рада розглянула і прийняла в цілому закони: про внесення змін до Сімейного кодексу України (щодо дітей, позбавлених батьківського піклування); про внесення зміни до Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" (щодо права виходу на пенсію). Останній закон встановлює, що посадові особи місцевого самоврядування, які працювали на виборних посадах в органах місцевого самоврядування вісім років і більше або протягом повних двох і більше скликань за наявності загального трудового стажу для чоловіків не менше 25 років, а для жінок не менше 20 років, мають право на пенсію державних службовців незалежно від періоду, в який вони працювали на таких посадах та часу їх виходу на пенсію.

Народні депутати прийняли у цілому ще кілька законів, які були розглянуті у другому читанні. Зокрема: про внесення змін до Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку"; про внесення змін до Закону України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу, органів внутрішніх справ та деяких інших осіб"; про доповнення до статті 8 Закону України "Про порядок направлення підрозділів Збройних Сил України до інших держав" (щодо відкликання).

Законопроект про внесення змін до Кодексу України про надра (щодо плати за користування надрами) у ході голосування був відхилений.

На цьому ранкове засідання завершилося.

Вечірнє засідання розпочалося з розгляду проекту закону про внесення змін до Закону України "Про систему Суспільного телебачення і радіомовлення України" у новій редакції. Перший заступник голови Комітету з питань свободи слова та інформації Сергій Правденко доповів про внесені і враховані пропозиції. Він підкреслив, що навіть на юридичні зауваження треба дивитися з точки зору, що Суспільне телебачення і радіомовлення в країні створюється вперше, тому немає досвіду господарського регулювання цього питання.

Дискусія розгорілася навколо питання чи має бути одна Наглядова рада на дві юридичні особи, кількості і складу Наглядової ради. Депутати розглянули деякі пропозиції, які викликали неоднозначне сприйняття. Під час голосування вони були відхилені, а сам закон відправлено на повторне друге читання.

У другому читанні були прийняті закони: про внесення змін до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (щодо врахування стажу); про внесення змін до Закону України "Про пенсійне забезпечення" (щодо пенсії багатодітним жінкам).

Після цього народні депутати розглянули повторно низку законів з пропозиціями Президента України. У новій редакції з частковим врахуванням пропозицій Президента України були прийняті Закон України "Про місто-герой Севастополь"; Закон України "Про внесення змін до статті 7 Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності"; Закон України "Про Фонд державного майна України".

Закон України "Про внесення змін до деяких законів України з питань приватизації" з пропозиціями Президента України народні депутати відхилили.

Далі народні депутати розглянули за скороченою процедурою проект закону про внесення змін до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти". Запропоновані зміни стосувалися встановлення більш широкого визначення сфери робіт, які здійснюються за державні кошти.

Ще одна зміна спрямована на запобігання корупційним діям у цій сфері. Проектом уточнюються окремі процедури щодо розкриття, дається визначення того, що є засадами громадського контролю у цій сфері. Законопроект був прийнятий за основу 270-ма голосами.

Після цього для включення до порядку денного було запропоновано кілька законопроектів, прийняття яких необхідне для вступу України до СОТ. Народні депутати з фракції КПУ висловили свій протест проти розгляду цих законопроектів включення гучномовців та інших звукових пристроїв. У результаті жоден з п'яти законопроектів не було включено до порядку денного.

До порядку денного були включені і підтримані Постанови: про відзначення 100-річчя з дня виходу першого україномовного часопису Центральної та Лівобережної України "Хлібороб" та про скасування рішень Верховної Ради України про прийняття за основу проектів законів України про внесення змін до деяких законів України.

За основу у першому читанні був прийнятий проект закону про внесення змін до Закону України "Про охорону прав на сорти рослин" (щодо інтелектуальної власності).

Верховна Рада скасувала своє рішення про прийняття за основу законопроекту про забезпечення сталої роботи підприємств паливно-енергетичного комплексу у зв'язку з тим, що він втратив свою актуальність.

Народні депутати скасували своє рішення про прийняття за основу законопроекту про внесення зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо права особи, яка притягається до відповідальності) і Постанову про зняття з розгляду деяких законодавчих актів України, що стосуються соціальної політики та праці.

Верховна Рада відхилила Постанову про інформацію Кабінету Міністрів України про стан аварійності та автошляхах України та невідкладні заходи щодо підвищення безпеки дорожнього руху, яку було заслухано на Дні Уряду 11 жовтня поточного року.

За основу у першому читанні було прийнято законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо питань розвитку іпотечних відносин).

Верховна Рада ухвалила Постанову про стан боротьби з організованою злочинністю у 2004-2005 роках. Постановою відзначається, що здійснювані у напрямі боротьби з організованою злочинністю заходи не адекватні рівню протиправних діянь, здійснюваних на території держави кримінальними угрупованнями, та наводиться перелік головних причин такого стану справ.

Документом запропоновано діяльність державних органів, які беруть участь у боротьбі з організованою злочинністю (Міністерство внутрішніх справ, Служба безпеки, органи прокуратури, Державна митна служба, Державна прикордонна служба, Державна податкова служба, Державна контрольно-ревізійна служба, органи і установи виконання покарань, розвідувальний орган Міністерства оборони) та мають, у зв'язку з цим, контрольні повноваження (Національний банк, Антимонопольний комітет, Фонд державного майна, Державна податкова служба, Державна контрольно-ревізійна служба, Державна митна служба), визнати незадовільною.

Запропонований у Постанові перелік дій дасть змогу вже в поточному році досягти позитивних результатів у боротьбі з організованою злочинністю.

Наприкінці засідання народні депутати розглянули проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо запобігання фінансовим правопорушенням при використанні бюджетних коштів, державного і комунального майна). Законопроектом пропонується ввести такий термін, як "державний аудит", спрямований на сприяння бюджетним установам, державним підприємствам, а також суб'єктам господарювання, в частині яких більше 50 відсотків належить державі, мати можливість впливати на стан підприємства, ефективності використання бюджетних коштів, проведення бухгалтерського обліку та складання достовірної фінансової звітності.

Також закріплюється на законодавчому рівні поняття "зустрічна звірка", як засіб контролю необхідний для документального підтвердження виду, обсягу і якості операцій та розрахунків.

Законопроект було прийнято за основу 307-ма голосами.

На цьому вечірнє засідання завершилося.

Повернутись до публікацій

Версія для друку