У СЕРЕДУ, 12ТРАВНЯ, П’ЯТА СЕСIЯ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ четвертого скликання продовжила роботу в пленарному режимi.

На початку засідання Голова Верховної Ради України Володимир Литвин поінформував про зміни у складі депутатських фракцій і груп, зокрема про вихід народного депутата України Ігоря Плохого з депутатської групи „Демократичні ініціативи”.

Згідно з досягнутими напередодні домовленостями під час зустрічі Голови Верховної Ради України з керівниками правоохоронних органів, у середу 12 травня Генеральний прокурор, міністр внутрішніх справ, голова Служби безпеки мали інформувати про результати вивчення і встановлення обставин, що мали місце під час виборів міського голови м. Мукачеве Закарпатської області.

Першим доповідав Генеральний прокурор України Геннадій Васильєв. Він поінформував про вжиті заходи по забезпеченню організації вивчення і встановлення всіх обставин. Безпосередньо в Закарпаття виїжджали працівники Генеральної прокуратури, працювала на місці слідча група Генеральної прокуратури, до впровадження якої прийнято кримінальну справу, порушену за фактом викрадання виборчої документації. При розслідуванні справи допитано 685 свідків, у тому числі керівників державних і правоохоронних органів Закарпатської області та міста Мукачевого, народних депутатів України, 478 із 499 членів дільничих виборчих комісій, 14 із 15 членів територіальної виборчої комісії. Вилучено 193 документи, призначено 12 судових експертиз, у тому числі почеркознавчих. Проведені численні огляди відтворення обстановки і обставин подій та інші слідчі дії, спрямовані на встановлення обставини.

Г.Васильєв зазначив, що Генеральною прокуратурою порушено 5 кримінальних справ по фактах порушення громадського порядку та викраденню бюлетенів. У ході проведених допитів встановлено, що на дільничих комісіях складалися й підписувалися протоколи, Ці протоколи потім перевірялися, оголошувалися результати перед членами комісії та спостерігачами, передавалися на збереження.

За словами Г.Васильєва, після цього було підбито підсумок і зафіксовано в протоколі. Протокол підписано всіма членами комісії, які представляли різні політичні партії. Ніяких заяв, скарг, зауважень від членів територіальної виборчої комісії та присутніх не надійшло.

Генеральний прокурор зазначив, що ситуація на виборах міського голови у м. Мукачеве розглядалася на 4 судових засіданнях. При цьому порушень не встановлено. За інформацією Генеральної прокуратури, з наданих кандидатом Віктором Баголою 33-х протоколів 25 визнані Ужгородським судом такими, що не відповідають дійсності.

Відповідаючи на запитання народних депутатів, Г.Васильєв повідомив про те, що Генеральна прокуратура проводить слідчі дії щодо інших порушень під час виборів, зокрема щодо події, коли група невідомих проникла до міської ради і викрала частину протоколів і бюлетенів.

Генеральний прокурор також повідомив про заяви, які надійшли щодо порушень під час виборів. Всі вони долучені до матеріалів слідства. Він закликав народних депутатів допомогти прокуратурі у встановленні об’єктивності і дати свідчення.

Виступ Г.Васильєва викликав невдоволення у народних депутатів з фракції „Наша Україна”. Вони критикували дії Генеральною прокуратури, звинувачували її у тому, що вона захищає інтереси криміналітету.

Про результати розгляду заяв, скарг, повідомлень, що надійшли до органів внутрішніх справ у зв'язку з подіями 18-20 квітня в місті Мукачевому (всього зареєстровано 14 таких інформацій) поінформував перший заступник міністра внутрішніх справ Михайло Корнієнко. Міністр внутрішніх справ Микола Білокінь, який повинен був доповідати, у цей час головував на засіданні 33-ої Європейської конференції Інтерполу, яка проходить у Києві. Про це народних депутатів поінформував головуючий. За словами М.Корнієнка, з боку народних депутатів України, спостерігачів, представників засобів масової інформації, членів виборчих дільниць, громадян, іншої інформації про порушення виборчого законодавства до органів внутрішніх справ не надходило. У результаті поглибленого аналізу комісія міністерства, що проводила службову перевірку з виїздом на місце подій, встановила деякі організаційні прорахунки з боку керівництва Мукачівського міськвідділу та МВС області в організації та забезпеченні громадського порядку. Особливо у той час, коли голосування було завершено і йшов підрахунок його результатів. Міністерством зроблені відповідні висновки. Ряд керівників притягнуто до кримінальної відповідальності. До низки відомчих нормативних актів будуть внесені відповідні зміни.

Завершуючи свій виступ, М.Корнієнко наголосив, що більшості проблем, що мали місце під час виборів у місті Мукачеве, можна було б уникнути, законодавчо врегулювавши дії правоохоронних органів, органів місцевої влади та самоврядування під час організації та проведення зборів, мітингів, походів і демонстрацій. Він звернувся до народних депутатів з проханням прискорити прийняття такого закону.

Виступ заступника міністра внутрішніх справ також викликав незадоволення роботою міліції у народних депутатів фракції „Наша Україна”. Звучали різкі оцінки і звинувачення на адресу керівників міністерства. Народні депутати вимагали притягнення всіх винних до кримінальної відповідальності, звільнення міністра внутрішніх справ та інших керівників.

Про дії працівників Служби безпеки України доповів перший заступник голови СБУ Ігор Дріжчаний. За його словами, СБУ здійснила ряд оперативно-розшукових заходів і продовжує роботу по вивченню і встановленню всіх обставин пов'язаних з виборами міського голови, що мають ознаки кримінального характеру.

Заступник голови СБУ зупинився на тих питаннях, які в оперативному плані відпрацьовувалися Службою безпеки. Зокрема, перевіряється оперативна інформація щодо причетності окремих осіб, які входили до так званих груп підтримки до подій, які відбулися згодом і мали характер протиправних дій. Він наголосив на тому, що у в ході оперативно-розшукових заходів та перевірок були виявлені ознаки злочинів. Під час відпрацювання заяв і повідомлень, в тому числі і від народних депутатів були отримані і підтверджені дані, що вказують на скоєння ряду злочинів, в тому числі і тяжких злочинів, а саме: хуліганських дій, в тому числі групових, пов'язаних з опором представникам влади, із застосуванням предметів, заздалегідь підготовлених для нанесення тілесних ушкоджень, умисного заподіяння тілесних ушкоджень, в тому числі працівникам правоохоронних органів, викрадення особливо важливих документів тощо. За словами заступника голови СБУ, зазначені дії мали місце під час і після проведення виборів, зокрема на виборчих дільницях 1, 3, 13, а також у приміщенні Мукачівського міськвиконкому. Унаслідок цих дій було завдано фізичної шкоди ряду осіб, в тому числі народним депутатам Безсмертному, Павленку, Поліщуку, Олійнику, працівникам правоохоронних органів, завдано матеріальної шкоди на загальну суму понад 4000 гривень. Водночас, зазначив І.Дріжчаний, ці протиправні дії, вчинення яких було задокументовано, не містять ознак терористичних актів, масових заворушень, насильницької зміни чи повалення конституційного ладу, посягань на життя державних діячів і інших злочинів проти основ національної безпеки України. Про це йшлося у численних заявах народних депутатів з вимогами кваліфікувати ці дії саме таким, а не іншим чином.

Народні депутати, які взяли участь в обговоренні, звертали увагу на те, що хтось спеціально гальмує розслідування цієї серйозної справи. Працює Слідча комісія Верховної Ради, всі правоохоронні органи - і не має ясної картини ні по одному інциденту по Мукачевому. На цей факт, зокрема, звернув увагу народний депутат Микола Кухарчук. Він поставив під сумнів дієздатність правоохоронної системи держави.

Оцінку виборам міського голови м. Мукачеве та подальшим подіям навколо цих виборів дав Голова парламентського Комітету з питань державного будівництва і місцевого самоврядування Анатолій Матвієнко.

Він зосередився на висновках, до яких дійшла робоча група Верховної Ради впродовж п’яти днів роботи. А.Матвієнко запевнив, що результати виборів у Мукачевому сфальсифіковані. Фальсифікацію виборів було забезпечено виправленням цифр у протоколах з дванадцяти дільничних виборчих комісій на їхньому шляху до територіальної виборчої комісії. Ці сфальсифіковані документи публічно були оголошені на засіданні територіальної виборчої комісії з виправленими цифрами. Грубо виконана нашвидкоруч фальсифікація, за словами А.Матвієнка, зводилася до віднімання від показників кандидата Балоги цифри кратної сто і до відповідно збільшення показників голосів за іншого кандидата Нусера.

Голова Комітету також продемонстрував слайди, які, на його думку, засвідчують факти фальсифікації виборів. На цих підставах, зауважив А.Матвієнко, Генеральна прокуратура мала б винести протест щодо рішення територіальної виборчої комісії. Однак, вона цього не зробила. Він також звинуватив правоохоронні органи, зокрема міліцію у незабезпеченні проведення виборів та неспроможності підтримати громадський порядок.

А.Матвієнко також дав оцінку сесії міської ради, яка була проведена 19 квітня і на якій переможець виборів Ернест Нусер був приведений до присяги. Він вважає, що вона була проведена з порушеннями і закликав Генерального прокурора винести другий протест і опротестувати рішення цієї сесії.

На думку Голови парламентського Комітету, „події у Мукачевому показали цілковите зрощення міліції, прокуратури, суду, обласної влади і криміналітету. Воно не могло відбутися без благословення з найвищих владних кабінетів Києва”.

Після завершення розгляду питання головуючий поінформував про п’ять проектів постанов, внесених відповідно народними депутатами Ю.Луценком, групою народних депутатів, Ю.Оробцем, І.Миговичем, В.Бондаренком. Автори аргументували свої проекти.

Голова Верховної Ради України Володимир Литвин запропонував визначатися шляхом почергового голосування за порядком внесення і реєстрації проектів. При цьому за основу було запропоновано взяти проект постанови групи народних депутатів (реєстр.№5482), внісши до нього доповнення з інших проектів. Це рішення підтримали 229 народних депутатів.

У порядку надходження проектів на голосування було поставлено пропозицію народного депутата Ю.Оробця про включення до проекту постанови, прийнятого за основу, доповнення про звернення до Президента України звільнити Голову Адміністрації Президента Віктора Медведчука. Однак ця пропозиція була відхилена, набравши 212 голосів.

Народні депутати підтримали наступні чотири доповнення народного депутата Юрія Луценка щодо рекомендацій Президенту України і міністру внутрішніх справ про звільнення голови Закарпатської облдержадміністрації І.Різака і керівників правоохоронних органів Закарпатської області, у тому числі начальника обласного управління внутрішніх справ і його першого заступника. Народні депутати підтримали також пропозицію депутата Ю.Луценка рекомендувати Генеральній прокуратурі внести протест на рішення Мукачівської територіальної виборчої комісії про встановлення результатів виборів Мукачівського міського голови та порушити кримінальну справу за фактами фальсифікації виборів та побиття народних депутатів України, а також заслухати інформацію керівників правоохоронних органів та керівника робочої групи Верховної Ради О.Зінченка про результати розслідування 1 червня 2004р.

До постанови, прийнятої за основу було включено доповнення народного депутата Івана Миговича звернутися до Президента України дати належну політичну і правову оцінку зростаючого, дестабілізуючого впливу на політичну ситуацію в Україні окремих посадових осіб Адміністрації Президента України.

З такими доповненнями постанова була прийнята в цілому 238-ма голосами.

У прийнятій постанові інформацію Генерального прокурора, міністра внутрішніх справ, голови Служби безпеки про хід розслідування обставин, що мали місце під час виборів міського голови м. Мукачевого, пропонується взяти до відома.

У постанові також зазначається: „Верховна Рада наголошує, що при оцінці подій, які відбулися у м. Мукачевому під час виборів міського голови, поспішні звинувачення, ініціювання політичного протистояння, організація різного роду акцій не тільки не сприяють встановленню істини у цій справі, але й ускладнюють проведення всебічного розслідування, негативно позначаються на міжнародному іміджі держави”.

Пропонується Генеральній прокуратурі разом із Службою безпеки та міністерством внутрішніх справ забезпечити завершення об’єктивного і повного розслідування обставин, що мали місце під час виборів міського голови м. Мукачеве, та вжити за результатами розслідування заходів відповідно до чинного законодавства.

Далі народні депутати визначалися щодо включення до порядку денного та прийняття рішень питань, які залишилися не розглянутими на попередніх засіданнях.

Спочатку було включено законопроект про основні засади цивільного захисту. Доповідав міністр з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Григорій Рева.

За його словами, законопроект, по суті, є базовою доктриною, яка визначає правові, економічні, організаційні засади реалізації державної політики у сфері цивільного захисту щодо забезпечення безпеки та захисту населення України, економіки, національного надбання від негативних наслідків техногенних або природних катастроф, мінімізації наслідків Чорнобильської катастрофи та інших технологічних аварій.

Необхідність прийняття законопроекту, наголосив міністр, викликана тим, що захист населення і територій від надзвичайних ситуацій регулюється 17-ма законами та безліччю підзаконних актів. Вони розроблялися у різний час, деякі втратили свою актуальність, деякі увійшли в суперечність з реаліями і потребами держави, у ряді випадків не відповідають нормам міжнародного гуманітарного права, яке в останні роки зазнало суттєвих змін.

Г.Рева також зазначив, що об'єднання двох потужних державних структур, таких як цивільна оборона і Державна пожежна безпека, в єдину систему, докорінно змінили характер і обсяг її завдань, значно розширили сферу, у якій вона діє, і максимально наблизили до головного об'єкту захисту - суспільства і окремої людини. А це, в свою чергу, поставило на порядок денний необхідність законодавчого оформлення цієї системи.

Цивільна оборона, за словами доповідача, в сучасних умовах змінює свою суспільну соціальну спрямованість, вона вже не є одним з важливих стратегічних чинників обороноздатності, хоча її внесок у зміцнення оборони залишається. Однак, військова стратегічна складова стає значно меншою, ніж раніше. Цивільна оборона набуває соціального значення і цільового спрямування на забезпечення життя і здоров'я кожного громадянина нашого суспільства і середовища його буття.

Під час обговорення народні депутати зробили ряд зауважень до законопроекту та висловили пропозиції. За результатами розгляду законопроект про основні засади цивільного захисту було прийнято за основу, а потім і в цілому.

Далі розглядався законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо виробництва, експорту та імпорту дисків для лазерних систем зчитування. Внесеними змінами пропонувалося зняти низку протиріч у вітчизняному законодавстві, пов'язаних з виробництвом, експортом, імпортом дисків для лазерних систем зчитування. Однак, у підсумку його було відхилено. Народні депутати у ході обговорення за скороченою процедурою зробили принципові зауваження до законопроекту.

З двох наступних законопроектів про внесення змін до Прикінцевих положень Закону України „Про внесення змін до Закону України „Про Державний бюджет України на 2004 рік”, поданих народними депутатами Віктором Пинзеником та Катериною Ващук, було прийнято другий. Народний депутат В.Пинзеник зняв свій проект на користь проекту народного депутата К.Ващук, оскільки він враховував не одну, а дві неврегульовані проблеми. Крім відміни дискримінації імпортерів ще й відновлення права платників податків на додану вартість на застосування податкових векселів по сплаті ПДВ при імпорті пшениці та жита, а також на звільнення від оподаткування ПДВ операцій з експорту пшениці, жита, ячменю.

На цьому ранкове пленарне засідання завершилося.

  На початку вечірнього засідання головуючий поінформував про входження народного депутата Віктора Горбачова до складу депутатської групи „Центр”.

На пропозицію народного депутата Петра Симоненка для включення до порядку денного і прийняття рішення було поставлено питання про виведення українського миротворчого контингенту з Іраку. Пропозиція в черговий раз повернутися до розгляду цього питання була підтримана лише 133 народними депутатами.

Далі Верховна Рада продовжила розгляд питань порядку денного. За основу, а потім в цілому було прийнято закон про внесення змін до ст.92 Земельного кодексу України стосовно визначення права на постійне користування земельними ділянками громадських організацій інвалідів. Прийнятим Законом право постійного користування земельними ділянками надаватиметься тепер громадським організаціям інвалідів, їх підприємствам та установам. До цього таке право мали тільки підприємства державної та комунальної форми власності.

Далі розглядався законопроект про внесення змін до Цивільного та Цивільного процесуального кодексів України (щодо права на інформацію), внесений народними депутатами України М.Томенком, Ю.Артеменком та ін.

Доповідав народний депутат Микола Томенко. На думку авторів, необхідність прийняття такого закону викликана тим, що Цивільним кодексом недостатньо досконало врегульовані питання реалізації прав фізичних та юридичних осіб на отримання, поширення та збирання інформації. Зокрема, пропонується внести зміни до ч.3 ст.277 Цивільного кодексу, якою визначено, що негативна інформація, яка поширена про особу є недостовірною. Проектом пропонується покласти обов’язок доводити достовірність такої інформації на особу, яка її поширила.

Проектом також скасовується заборона, передбачена ст.296 Цивільного кодексу, поширювати інформацію про особу, що затримана, підозрюється, звинувачується у вчиненні злочину або адміністративного правопорушення до набрання чинності вироку суду або винесення постанови у справі про адміністративне правопорушення.

Законопроектом запропоновано внести ряд інших змін. Однак, законопроект не знайшов підтримки у сесійній залі. 260-ма голосами його було відправлено на повторне перше читання.

Законопроект про Загальнодержавну програму реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2004-2010 роки доповідав Голова Державного комітету з питань житлово-комунального господарства Григорій Семчук. Проблеми в житлово-комунальному секторі, за словами доповідача, накопичувалися протягом тривалого часу, що призвело до критичного стану зносу основних фондів, хронічної збитковості більшості підприємств, значного погіршення якості житлово-комунальних послуг і відповідного зростання невдоволення населення.

Проведення системних перетворень в житлово-комунальному господарстві невиправдано затягнуто. Відсутність комплексного підходу до запровадження ринкових відносин в цій галузі, законодавче забезпечення цього процесу, необхідних інституційних перетворень поряд з фінансовою нестабільністю, недосконалим забезпечення гарантій для залучення позикових коштів на фінансування капітальних інвестицій призвело до руйнування цієї життєзабезпечуючої галузі. Понад 60 відсотків фондів в галузі амортизовано, третина мереж водо-, теплопостачання, водовідведення знаходиться в аварійному стані, питомі витрати енергоресурсів на виробництво, реалізацію послуг в 2-2,5рази вище, ніж в країнах Європи, а їх частка виробничої собівартості досягає 50-ти і більше відсотки.

Програма, в разі її прийняття, наголосив Г.Семчук, дасть поштовх створення ефективної системи управління у сфері житлово-комунального господарства, можливість підняти якість послуг і обсяги в необхідній кількості,

А також підвищити надійність функціонування житлово-комунального господарства. Г.Семчук доповів про основні положення програми, зазначивши, що вона спрямована на покращання якості послуг.

Співдоповідав Голова Комітету з питань будівництва, транспорту, житлово-комунального господарства і зв’язку Валерій Пустовойтенко. Він зазначив, що відсутність Державного комітету з питань житлово-комунального господарства у структурі виконавчої влади призвело до того, що сьогодні законодавча база щодо розвитку житлово-комунального господарства є найбільш недосконалою у порівнянні з іншими галузями.

В.Пустовойтенко запропонував підтримали Загальнодержавну програму реформування житлово-комунального господарства. Профільний Комітет Верховної Ради розглядав її у регіонах: Донецьку, Одесі, Харкові та інших містах. Було проведене відкрите засідання і внесено численні пропозиції, які потрібно прийняти.

Після всебічного обговорення проект Загальнодержавної програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2004-2010 роки було прийнято за основу 274-ма голосами.

Далі народні депутати розглянули законопроект про внесення змін до Закону України „Про радіочастотний ресурс України” у новій редакції. За словами одного з авторів законопроекту народного депутата Юрія Луценка, законопроект спрямований на вдосконалення механізму правого регулювання правовідносин у сфері використання радіочастотного ресурсу України. Пропонується змінити визначення термінів, встановити перелік спеціальних користувачів радіочастот, врегулювати відповідальність користувачів радіочастот тощо.

Проектом встановлюється, що загальна політика та законодавче забезпечення щодо радіочастотного ресурсу України визначаються Верховною Радою України. Органом регулювання у сфері використання радіочастотного ресурсу є Національна комісія з питань регулювання зв’язку, якій надаються відповідні повноваження.

Законопроектом також врегульовано діяльність інших державних установ та організацій у галузі радіозв’язку, а також встановлено порядок, за яким дозволи на використання радіочастотного ресурсу повинні отримувати виключно суб’єкти підприємництва, які експлуатують радіоелектронні засоби для здійснення господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню.

Народні депутати, які взяли участь в обговоренні, погоджувалися з доповідачем у тому, що законодавча база у цій сфері потребує вдосконалення, висловлювалися за демілітаризацію радіочастотного простору, за ефективне його використання.

Законопроект було прийнято за основу у першому читанні 295-ма голосами.

У цілому практично без обговорення було прийнято закон про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо державного матеріального резерву).

Наприкінці вечірнього засідання Верховна Рада ратифікувала низку міждержавних договорів, зокрема, Договір між Україною та Румунією про режим українсько-румунського державного кордону, співробітництво та взаємну допомогу з прикордонних питань; Договір між Україною та Республікою Панама про взаємну правову допомогу в кримінальних справах; Договір між Україною та Республікою Панама про видачу правопорушників.

На цьому вечірнє засідання завершилося.

Наступне пленарне засідання п’ятої сесії Верховної Ради України відбудеться 13 травня.

Повернутись до публікацій

Версія для друку