У СЕРЕДУ, 24 ГРУДНЯ, ЧЕТВЕРТА СЕСІЯ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ ЧЕТВЕРТОГО СКЛИКАННЯ ПРОДОВЖИЛА РОБОТУ В ПЛЕНАРНОМУ РЕЖИМІ.

Ранкове засідання розпочалося майже з півгодинною затримкою. Весь цей час місця президії та трибуна для виступів блокувалися представниками фракцій парламентської меншості - "Наша Україна", СПУ і БЮТ.

Після того як до сесійної зали увійшли Голова Верховної Ради України та його заступники народні депутати, які представляють парламентську меншість, знову, як і напередодні, заспівали Гімн України, а потім, не даючи Голові Верховної Ради України, розпочати засідання, увімкнули гучномовці. Володимир Литвин і Перший заступник Голови Верховної Ради України Адам Мартинюк перейшли на одну з бокових лож, звідки продовжили засідання. Головуючий оголосив процедуру голосування за один з трьох законопроектів про внесення змін до Конституції України - реєстр. №4105, внесений народними депутатами С.Гавришем, Р.Богатирьовою, К.Ващук (відомий як законопроект П.Симоненка, В.Медведчука). Голосування відбувалося підняттям руки. Законопроект, за протоколом лічильної комісії, підтримали 276 народних депутатів (представників фракцій парламентської більшості та КПУ) при необхідних 226 голосах. Було оголошено, всі вони підтвердять голосування своїми особистими підписами.

Законопроектом пропонується внести зміни до низки статей чинної Конституції України. Зокрема, пропонується збільшити строк повноважень народного депутата до п'яти років, замість чотирьох.

Чинною Конституцією (ст. 78) визначено, що народні депутати не можуть мати іншого представницького мандата чи бути на державній службі.

Проект пропонує доповнити Конституцію випадками несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності. Так, народний депутат не повинен:

- обіймати інші оплачувані посади (крім посад міністрів, керівників інших центральних органів виконавчої влади);

- займатися іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю (крім викладацької, наукової чи творчої діяльності);

- входити до складу керівного або наглядового органу підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку.

Конституція містить перелік підстав, коли повноваження народного депутата припиняються достроково. Проект доповнює цей перелік такими підставами:

- якщо народним депутатом не усунуто протягом 20-ти днів обставин, які порушують вимоги щодо несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності (рішення про дострокове припинення повноважень у цьому випадку приймається у судовому порядку);

- при відсутності його без поважних причин на 100-а пленарних засіданнях Верховної Ради протягом календарного року (рішення про дострокове припинення повноважень приймається Верховною Радою України);

-у разі невходження народного депутата України, обраного від політичної партії (виборчого блоку політичних партій), або виходу (виключення) народного депутата України із складу такої фракції (рішення про дострокове припинення повноважень - приймається за рішенням вищого керівного органу відповідної політичної партії (виборчого блоку політичних партій).

Чинна Конституція визначає, що порядок роботи Верховної Ради України встановлюється Конституцією України та законом про Регламент Верховної Ради. Згідно з проектом, порядок роботи Верховної Ради буде встановлюватися Конституцією України та Регламентом Верховної Ради України. Тобто, немає потреби приймати саме закон про регламент, можливо буде користуватись чинним регламентом Верховної Ради України.

Згідно з проектом, у Верховній Раді, з числа народних депутатів формується коаліція депутатських фракцій і груп, до якої входить більшість народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради. Вона утворюється протягом одного місяця з дня відкриття першого засідання Верховної Ради або протягом місяця з дня припинення діяльності коаліції депутатських фракцій і груп. При цьому, засади формування, організації діяльності та припинення діяльності коаліції встановлюється Конституцією України та Регламентом Верховної Ради. Тобто, немає необхідності Верховній Раді приймати окремий закон, який стосувався би діяльності коаліції депутатських фракцій і груп.

Пропонується, щоб до повноважень Верховної Ради належало:
- обрання Президента України;
- призначення Прем'єр-міністра України, за поданням Президента України;
- призначення Міністра оборони України, Міністра внутрішніх справ, Міністра закордонних справ України, голови Служби безпеки України, також за поданням Президента України;
- призначення за поданням Прем'єр-міністра України, інших членів Кабінету Міністрів України, Голови Антимонопольного комітету України, Голови Державного комітету телебачення та радіомовлення України, Голови Фонду державного майна України;
- прийняття відставки Прем'єр-міністра України;
- припинення повноважень інших членів Кабінету Міністрів України та вищевказаних показових осіб.

Одночасно, згідно з проектом, Кабінет Міністрів призначатиме і припинятиме повноваження керівників центральних органів виконавчої влади, які не входять до складу Кабінету Міністрів.

Проектом пропонується позбавити Верховну Раду права приймати рішення про направлення запиту до Президента України. Замість цього пункту, пропонується надати парламенту право затверджувати Конституцію Автономної Республіки Крим, зміни до неї та визначати правові засади майна, що належить АР Крим.

Чинна Конституція визначає, що судді обираються безстроково, окрім тих, які призначаються на посаду вперше. Проект пропонує, що судді обиратимуться строком на 10 років, крім суддів Конституційного Суду. Згідно з проектом, звільнення з посади судді можливе у випадку. коли він досягне 65 років, а суддя Конституційного Суду або Верховного Суду - 75 років.

Проект надає Президентові право вносити пропозицію про розгляд Верховною Радою питання про відповідальність Кабінету Міністрів (чинна редакція Конституції (ст.87) надає таке право тільки Верховній Раді України). Таким чином, пропозицію про розгляд питання про відповідальність Уряду України може вносити як Верховна Рада, так і Президент України.

Проект визначає, що питання про відповідальність Кабінету Міністрів не може розглядатися Верховною Радою протягом останньої сесії Верховної Ради.

Згідно з проектом, кількість заступників Голови Верховної Ради визначається Верховною Радою (чинною редакцією Конституції визначено, що у Голови Верховної Ради є Перший заступник і заступник). Тобто парламент сам визначатиме яка буде кількість заступників голови Верховної Ради України.

Чинна редакція Конституції визначає, що Голова Верховної Ради виконує свої повноваження у порядку, встановленому законом про Регламент Верховної Ради. Проектом пропонується, щоб Голова Верховної Ради здійснював свої повноваження у порядку, встановленому Регламентом Верховної Ради. Оскільки, закон про регламент не прийнятий, то проект дозволить Голові Верховної Ради здійснювати свої повноваження за Регламентом Верховної Ради, введеним в дію Постановою Верховної Ради від 27 липня 1994 року №130/94-ВР.

Статтю 89 Конституції проект викладає у новій редакції, якою виключається положення про утворення Верховною Радою тимчасової слідчої комісії, якщо за це проголосувала не менш як 1/3 конституційного складу Верховної Ради.

Законопроектом Президенту України надається право достроково припиняти повноваження Верховної Ради України, якщо:
- протягом одного місяця у Верховній Раді України не сформовано коаліцію депутатських фракцій і депутатських груп;
- протягом трьох місяців Верховною Радою не обрано Президента України;
- протягом шести десяти днів після відставки Кабінету Міністрів України не сформовано персональний склад Кабінету Міністрів України; протягом тридцяти днів однієї чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатися.

Проектом пропонується позбавити Національний банк України права законодавчої ініціативи.

Чинною Конституцією визначено, якщо під час повторного розгляду закон буде знову прийнятий Верховною Радою не менш як двома третинами від її конституційного складу, Президент України зобов'язаний його підписати та офіційно оприлюднити протягом десяти днів. Законопроект визначає, що у разі не підписання Президентом України такого закону, він підписується та офіційно оприлюднюється Головою Верховної Ради.

Законопроект пропонує, щоб Президент України обирався Верховною Радою України, а не шляхом проведення загальних виборів.

Передбачається, що подання про призначення Прем'єр-міністра України вноситься Президентом до Верховної Ради за пропозицією коаліції депутатських фракцій і депутатських груп. Таке подання повинно бути подане не пізніше ніж на 15-й день після одержання такої пропозиції.

Чинна редакція Конституції визначає, що Президент скасовує акти Кабінету Міністрів України та акти Ради міністрів АР Крим. За проектом, Президент має право зупинити дію актів Кабінету Міністрів України з мотивів невідповідності Конституції і законам України, актам Президента України з одночасним зверненням до Конституційного Суду України щодо їх конституційності.

Чинна редакція Конституції надає право Президентові, Верховній Раді та з'їзду суддів України призначати по шість суддів Конституційного Суду України. Проектом запропоновано половину складу визначати Президентові, іншу половину - Верховній Раді України. Таким чином, виключається право з'їзду суддів України призначати суддів Конституційного Суду України.

Чинна Конституція надає Президентові право вето щодо прийнятих Верховною Радою законів. Проект визначає, що Президент України не матиме право вето щодо законів про внесення змін до Конституції України.

Згідно з чинною Конституцією, у разі дострокового припинення повноважень Президента України, виконання його обов'язків покладатиметься на Прем'єр-міністра України. Проектом пропонується виконання обов'язків покласти на Голову Верховної Ради України.

За чинною редакцією Конституції Кабінет Міністрів відповідальний тільки перед Президентом України та підконтрольний і підзвітний Верховній Раді.

Згідно з проектом, Кабінет Міністрів України (Уряд України) буде відповідальним перед Президентом України і Верховною Радою України. Тобто, проектом пропонується розширити перелік суб'єктів, перед якими Кабінет Міністрів буде відповідальним.

Проектом передбачається закріпити право Кабінету Міністрів подавати до Верховної Ради законопроект про внесення змін до закону про Державний бюджет України.

Згідно з запропонованими змінами Кабінет Міністрів:
- утворюватиме, реорганізовуватиме та ліквідовуватиме міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, діючи в межах коштів, передбачених на утримання органів виконавчої влади;
- призначатиме, за поданням Прем'єр-міністра України, керівників центральних органів влади, які не входять до складу Кабінету Міністрів України, голів місцевих державних адміністрацій;
- призначатиме половину складу Ради Національного банку України.

Оскільки, за проектом голови місцевих державних адміністрацій призначатимуться Кабінетом Міністрів, то останній і прийматиме рішення про відставку голови місцевої державної адміністрації при висловленні йому недовіри обласною чи районною радою.

Проект пропонує дозволити міністрам, іншим керівникам центральних органів виконавчої влади суміщати свою службову діяльність із представницьким мандатом народного депутата України.

Запропонованими змінами передбачається покласти на прокуратуру України нагляд за додержанням прав і свобод людини і громадянина, додержанням законів з цих питань органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами.

Пропонується, що Генеральний прокурор призначатиметься на посаду і звільнятиметься з посади Президентом України за згодою Верховної Ради України (чинна редакція Конституції визначає, що Генеральний прокурор за згодою Верховної Ради тільки призначається на посаду).

Чинна редакція Конституції вказує, що до складу сільської, селищної, міської рад входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста. Проект пропонує доповнити, що до районних і обласних рад входять депутати, які обираються жителями району, області.

Чинна редакція Конституції визначає, що Президент України, Верховна Рада та з'їзд суддів України призначають по шість суддів Конституційного Суду. Проект визначає, що Президент України та Верховна Рада призначатимуть по дев'ять суддів Конституційного Суду України. Тобто, з'їзд суддів України не буде призначати свої кандидатури на посаду суддів Конституційного Суду.

Проект доповнює Конституцію новим розділом XYI "Прикінцеві положення, які стосуються змін до Конституції України".

Відповідно до його положень:
- ці зміни до Конституції набувають чинності через чотири місяці після його прийняття Верховною Радою України;
- чергові вибори до Верховної Ради України відбудуться у 2006 році на засадах пропорційної системи в багатомандатному загальнодержавному виборчому окрузі за виборчими списками кандидатів у депутати від політичних партій, виборчих блоків політичних партій. З 2006 року строк повноважень народних депутатів складатиме 5 років.
- чергові вибори Президента відбудуться у жовтні 2004 року. У 2006 році Верховна Рада повинна буде у місячний строк обрати нового Президента України.

Після завершення голосування за даний проект Голова Верховної Ради Володимир Литвин оголосив засідання закритим.

Верховна Рада України продовжить роботу в пленарному режимі у четвер, 25 грудня.

 
Повернутись до публікацій

Версія для друку