У ЧЕТВЕР, 27 ЛИСТОПАДА, ПРОДОВЖУВАЛИСЬ ПЛЕНАРНI ЗАСIДАННЯ ЧЕТВЕРТОЇ СЕСIЇ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ. НАРОДНI ДЕПУТАТИ ЗГІДНО З РЕГЛАМЕНТОМ УХВАЛЮВАЛИ РIШЕННЯ З ОБГОВОРЕНИХ ПИТАНЬ.

Ще до початку засідання місця президії та трибуна були заблоковані представниками парламентської більшості, які намагались перешкодити фракціям меншості зірвати засідання. У ході протистояння було зламано древко національного прапора, який висів над президією. Голова Верховної Ради Володимир Литвин щоб розпочати засідання запевнив народних депутатів, що розгляд питань, у тому числі і бюджетного, буде відбуватися в суворій, неухильній послідовності з Бюджетним кодексом. Він також повідомив, що після розгляду першого питання керівники депутатських фракцій і груп зберуться на нараду щодо процедури розгляду проекту закону про Державний бюджет України на 2004 рік у другому читанні.

Після цього до розгляду було оголошено проект закону про внесення змін до деяких законів України з питань оподаткування у зв'язку із прийняттям Закону України "Про Державний бюджет України на 2004 рік". Доповідав голова Комітету з питань фінансів і банківської діяльності Сергій Буряк.

Законопроект значно звужує перелік пільг по ПДВ, систематизує акцизну політику, вводить певне ліцензування. За словами С.Буряка, до проекту було надано понад 1600 пропозицій, більшість з яких враховано. Він також наголосив, що "проект є важливим кроком у поліпшенні податкового законодавства і значним прогресом у реформування податкової системи". Він назвав проект малим Податковим кодексом.

Далі Сергій Буряк доповів про найбільш суттєві зміни, які стосуються прийняття нового рівня річного обсягу операцій з поставок товарів; порядку бюджетного відшкодування; впорядкування порядку звільнення від податку на додану вартість окремих платників податків за галузевими ознаками, вільних економічних зон, зон пріоритетного розвитку та окремих товарів; оподаткування доходів, пов'язаних з іпотечними інвестиційними сертифікатами, сертифікатами фондів, операцій з нерухомістю, активами фондів, недержавного пенсійного забезпечення тощо.

Оскільки ряд депутатів наполягали на голосуванні їхніх поправок до закону, які профільний Комітет відхилив під час доопрацювання, розгляд законопроекту проходив за процедурою голосування по відхилених поправках. В результаті народні депутати підтримали 25-у поправку народного депутата Сергія Терьохіна і 364-у поправку народного депутата Віталія Хомутинника. На голосуванні більшості інших поправок їх автори не наполягали. У результаті законопроект, набравши 202 голоси "за", був відхилений.

Після перерви головуючий поінформував народних депутатів про засідання Погоджувальної ради, на якому розглядалася процедура прийняття Закону України "Про Державний бюджет України на 2004 рік" у другому читанні. Народні депутати продовжили розгляд законопроектів порядку денного.

Були прийняті у другому читанні та в цілому закони: про використання земель оборони; про внесення змін до деяких законів України (щодо пестицидів і агрохімікатів); про Загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу; про внесення змін до деяких законів України (щодо розвитку освіти та медичного обслуговування на селі. Відхилено - проект закону про внесення змін до Декрету Кабінету Міністрів України "Про систему валютного регулювання і валютного контролю" та Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (щодо обігу банківських металів).

Далі Верховна Рада розглядала раніше не підтримані питання. Народні депутати відхилили два з трьох законопроектів цього розділу: про схвалення рішення Президента України щодо направлення миротворчого контингенту для участі України в Місії Організації Об'єднаних Націй у Ліберії та про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо місцевої міліції.

Натомість народні депутати підтримали законопроект про внесення змін і доповнень до деяких законодавчих актів України у зв'язку із запровадженням державного фінансування політичних партій. Згідно з прийнятим законом з Державного бюджету виділятимуться кошти на фінансування діяльності політичних партій в Україні, не пов'язаної з їх участю у виборах. З державного бюджету також будуть компенсуватися витрати політичних партій, пов'язані з фінансуванням їх передвиборчої агітації під час виборів народних депутатів. Законом встановлюється щорічний обсяг фінансування державою уставної діяльності партій у розмірі 0,01 відсотка мінімальної заробітної плати, помноженої на кількість громадян, включених до списку виборців на останніх виборах народних депутатів. При цьому партія отримає фінансування тільки у випадку, якщо вона на останніх виборах перетне 4-відсотковий виборчий бар'єр.

Наприкінці ранкового засідання Верховна Рада прийняла дві постанови: про інформацію Кабінету Міністрів "Про заходи щодо попередження смертності та інвалідності населення внаслідок серцево-судинних та судинно-мозкових захворювань" та про інформацію Кабінету Міністрів про сучасний стан та перспективи охорони об'єктів культурної спадщини України, а також пам'яток історії та культури українського народу, що знаходяться за її межами.

Не знайшов підтримки в сесійній залі і був відхилений проект Житлового кодексу України, навіть з пропозицію профільного Комітету виключити з документу статтю про примусове відселення громадян за несплату квартирної плати. Проект Кодексу підтримали тільки 192 народних депутата.
На цьому ранкове засідання завершилося.

На вечірньому засіданні народні депутати відразу приступили до розгляду проекту закону про Державний бюджет на 2004 рік. Доповідав - Перший віце-прем'є-міністр, міністр фінансів Микола Азаров. Він зазначив, що поданий на друге читання законопроект доопрацьовано з врахуванням пропозицій від народних депутатів. У ньому, зокрема уточнено макропоказники економічного і соціального розвитку, завдяки чому доходи бюджету збільшені більш ніж на 1 млрд. грн., зменшено деякі види раніше запланованих видатків: на обслуговування державного боргу, видавництва адміністративного будинку для розміщення органів державної влади тощо.

М.Азаров наголосив, що основною метою проекту було збереження соціальної спрямованості бюджету у поєднанні з його інвестиційною складовою. За підсумками доопрацювання уряд запропонував спрямувати додаткові ресурси на наступні пріоритетні програмні заходи: відновлення співвідношень в оплаті праці та доплати до рівня мінімальної заробітної плати працівників бюджетної сфери - понад 1 млрд. грн.; компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів - 600 млн. грн.; субвенцію державного бюджету на упередження техногенних катастроф - 400 млн. грн.; погашення заборгованості з заробітної плати шахтарям, що утворилась в результаті недофінансування відповідних бюджетних призначень за минулі чотири роки - 300 млн. грн.; безоплатне забезпечення пільгових категорій населення вугіллям на побутові потреби - 200 млн. грн.; субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату допомоги сім'ям з дітьми, малозабезпеченим сім'ям та інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам - 170 млн. грн.; грошове забезпечення військовослужбовців - 240 млн. грн.; інформатизацію загальноосвітніх навчальних закладів, комп'ютеризацію сільських шкіл - 56 млн. грн.; державну підтримку та реконструкцію вугільної та торфодобувної промисловості - 300 млн. грн.

При цьому М.Азаров наголосив, що уряд в рамках доопрацьованого бюджету заклав реальні ресурси для закріплення позитивних тенденції поточного року щодо забезпечення фінансування соціальних гарантій.

М.Азаров навів ще кілька цифр. Зокрема, в наступному році передбачається погашення в повному обсязі існуючої заборгованості минулих років соціального характеру - 300 млн. грн. - соціальна виплата громадянам, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, 254 млн. грн. - повне погашення заборгованості шахтарям з регресних позовів і одноразової допомоги по втраті професійної працездатності, 500 млн. грн. - поступова компенсація втрат від знецінення грошових заощаджень, 100 млн. грн. - погашення заборгованості минулих років з надання пільг та субсидій на придбання твердого палива і як субвенції з державного бюджету місцевим.

Затвердження бюджету, за словами М.Азарова, відкриває перспективи плідної співпраці між різними політичними силами для виконання реального і збалансованого бюджету 2004 року.

Співдоповідач - Голова Комітету з питань бюджету Петро Порошенко наголосив на тому, що уряд не врахував більшість пропозицій Верховної Ради, особливо в частині збереження соціальних гарантій. Він зазначив, що при розгляді у Комітеті з питань бюджету на його членів чинився тиск, вони були позбавлені професійно обговорити питання реальності доходної і видаткової частин бюджету. Він детально зупинився на тих питаннях, які вплинуть на виконання бюджету. На його думку, це неврегульовані питання податкової системи, проблема Пенсійного фонду, розподіл капіталовкладень між регіонами тощо.
Тому, такий бюджет, на думку голови парламентського Комітету, не може бути прийнятий.

П.Порошенко поінформував про рішення профільного Комітету, який запропонував підтримати законопроект в другому читанні, а також особливу думку, наголосивши на тих проблемах, про які він доповів.

Розгляд законопроекту перетворився у жваву дискусію, під час якої народні депутати мали можливість отримати відповіді від доповідача та співдоповідача на ті питання, які найбільше їх турбують. У дискусії взяли участь народні депутати: Г.Руденко, В.Надрага, О.Климпуш, Г.Калетнік, П.Жебрівський, О.Грачев, А.Матвієнко, А.Мороз, В.Гуров, В.Гладкіх, М.Шершун, К.Ващук, В.Ландик, Н.Шуфрич, С.Терьохін, В.Асадчев, М.Гладій, В.Пинзеник, П.Цибенко, О.Баранівський.

Після закінчення обговорення згідно з регламентом на голосування було поставлено кілька проектів постанов, поданих народними депутатами про неприйнятність проекту закону про Державний бюджет України на 2004 рік. Їх автори аргументували свої позиції. У результаті голосування жодна з постанов не була прийнята.

Після цього на голосування було поставлено сам законопроект. 234-ма голосами Верховна Рада прийняла закон "Про Державний бюджет України на 2004 рік" у другому читанні та в цілому.

Результати голосування викликали невдоволення у представників парламентської меншості, які заблокували трибуну. Головуючий достроково оголосив про завершення вечірнього засідання.

ВЕРХОВНА РАДА ПРОДОВЖИТЬ РОБОТУ В ПЛЕНАРНОМУ РЕЖИМІ У П'ЯТНИЦЮ, 28 ЛИСТОПАДА.

 
Повернутись до публікацій

Версія для друку