У ВІВТОРОК, 12 ЛИСТОПАДА, ДРУГА СЕСІЯ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ ЧЕТВЕРТОГО СКЛИКАННЯ ПРОДОВЖИЛА РОБОТУ В ПЛЕНАРНОМУ РЕЖИМІ. ЗГІДНО З ПОСТАНОВОЮ ВЕРХОВНОЇ РАДИ ВІД 12 ВЕРЕСНЯ 2002 РОКУ В РАМКАХ НИНІШНЬОГО РАНКОВОГО ЗАСІДАННЯ В СЕСІЙНІЙ ЗАЛІ ПРОХОДИВ ЧЕРГОВИЙ ДЕНЬ УРЯДУ УКРАЇНИ.

Відкривши засідання, Голова Верховної Ради України Володимир ЛИТВИН поінформував про присутність у залі членів Уряду на чолі з Прем'єр-міністром України Анатолієм КІНАХОМ, представників оборонної галузі та правоохоронних органів.

Відбулася коротка розмова з питань процедури та внутрішньо-парламентського життя.

Оголосивши порядок денний засідання, В.М.ЛИТВИН у вступному слові зробив короткий огляд стану та завдань законодавчого процесу з оборонної проблематики і соціального захисту військовослужбовців.

З першого питання порядку денного "Інформація Кабінету Міністрів України про хід реформування Збройних Сил України" доповідав і відповів на запитання народних депутатів Міністр оборони України Володимир ШКІДЧЕНКО. Він проаналізував перебіг реалізації заходів, визначених Державною програмою реформування та розвитку Збройних Сил України на період до 2005 року. Було зазначено, насамперед, що досягти позитивних зрушень за всіма напрямами військової реформи вдалося завдяки впровадженню у практику програмно-цільового методу фінансування Держпрограми.

Міністр доповів, зокрема, про здійснення структурної перебудови Збройних Сил України згідно з вимогами адміністративної реформи. Відповідно до спеціально розробленої Концепції реформування органів військового управління ЗСУ на період до 2010 року закладаються умови для підвищення технічного рівня управлінських структур, для спрямованості перебудови Збройних Сил за функціональним принципом - Передових та Основних сил оборони і Стратегічних резервів.

Триває удосконалення штатної структури з'єднань і військових частин, їх оптимізація. Торік ЗСУ зменшилися на 172 військові структурні одиниці. З бойового складу військ виведено більш як 2100 одиниць основних зразків озброєння та військової техніки. До кінця нинішнього року буде розформовано ще 215 військових структур, виведено 1650 одиниць основних зразків озброєння і техніки, а також скорочено чисельність особового складу на 10 тисяч штатних посад військовослужбовців. 1 вересня 2002 року перестала існувати 43-я Ракетна армія.

Зростає, зазначив міністр, інтенсивність бойової підготовки. Розпочато виконання затвердженої Указом Президента України Державної програми переходу Збройних Сил України на комплектування особого складу за контрактом. Нині на таких умовах проходять службу близько 35 тисяч осіб (22 відсотки штатної чисельності). Відповідних змін зазнає кадрова політика, система забезпечення військ (за територіальним принципом), забезпечення вимог правопорядку та статутних умов служби й дисципліни. Доповідач зазначив також, що останнім часом істотно уточнено мету і завдання міжнародного співробітництва ЗСУ.

Водночас у доповіді приверталася увага до причин, з яких не реалізовано низку завдань, визначених Державною програмою. Йшлося про недостатнє фінансування потреб ЗСУ, проблеми з "непродуктивними втратами" щодо озброєння, майна, військових містечок та інфраструктури, що вивільняються внаслідок реформування галузі. До кінця не вирішено питання, пов'язані з утилізацією застарілого озброєння і техніки, передачі житлового фонду на утримання місцевим органам влади тощо.

Говорячи про значення в реформуванні Збройних Сил нормативно-правової бази, доповідач наголошував на невідкладності прийняття низки законів. Зокрема, про боротьбу з тероризмом, про морську політику, про захист інформації в телекомунікаційних системах, про демократичний цивільний контроль над військовими формуваннями та правоохоронними органами.
Йшлося також про необхідність внесення змін і доповнень до чинних законів. Наприклад, таких, як "Про оборону України", "Про Збройні Сили України", "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", "Про загальний військовий обов'язок і військову службу", "Про державний кордон України", "Про прикордонні війська України", "Про виключну (морську) економічну зону України" та інші.

З другого питання порядку денного "Інформація Кабінету Міністрів про хід виконання вимог чинного законодавства Урядом України і заходи, які ним вживаються, щодо посилення соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, стану пенсійного, медичного, житлового, транспортного забезпечення військових пенсіонерів та ветеранів військової служби" доповідав та відповів на запитання державний секретар Міністерства оборони України Олександр ОЛІЙНИК.

Приверталася увага до того, що за грошовим забезпеченням військовослужбовці більш як удвоє втрачають порівняно з працівниками Служби безпеки та Міністерства внутрішніх справ. Що потребують відповідного врегулювання негаразди з державним обов'язковим особистим страхуванням військовослужбовців, їх речовим, продовольчим, медичним, пенсійним і житловим забезпеченням, враховуючи специфіку оборонної галузі.
Що стосується звільнених у запас або відставку та членів їх сімей, то відзначалося як позитив утворення Національного центру адаптації таких військовослужбовців та конверсії колишніх військових об'єктів. НКЦ взаємодіє з оборонним та іншими міністерствами, виконуючи спеціальну Державну програму соціальної та професійної адаптації, військовослужбовців, звільнених у запас або відставку. Зазначалось, що для цієї категорії громадян з допомогою Європейського Союзу за проектом ТАСІS впроваджується в життя система перепідготовки та працевлаштування. Вже діють одинадцять її регіональних і три міжрегіональні центри. Вони допомогли призвичаїтись до цивільних умов майже 15 тисячам осіб, 10 тисяч трудовлаштували в новостворених підприємницьких структурах.

Зі співдоповіддю виступив голова парламентського Комітету з питань національної безпеки і оборони Георгій КРЮЧКОВ. Він наголосив, передусім, на тому, що здійснювані заходи щодо реформування і розвитку Збройних Сил України не повною мірою забезпечують вирішення головного завдання - створення мобільних, оптимальних за чисельністю, озброєних сучасною технікою і професійно підготовлених, всебічно забезпечених і не занадто обтяжливих для суспільства Збройних Сил, здатних виконувати конституційний обов'язок - захист суверенітету і територіальної цілісності України, її недоторканність, відсіч можливому агресору.

Протягом останніх років, сказав співдоповідач, на оборону спрямовується бюджетних асигнувань менше половини від мінімальних потреб. До того ж, і вони виділяються не в повному обсязі.

Через це небезпечних масштабів набуває деградація військово-технічного потенціалу. Армія практично не одержує нових зразків бойової техніки і озброєння, хоча більша частина їх видів вичерпала технічний ресурс, що в найближчі 3-5 років може призвести до втрати Збройними Силами боєздатності. Це тим більш неприпустимо, що вітчизняні науковці, конструктори, проектанти, колективи підприємств оборонно-промислового комплексу здатні створювати і виробляти найсучасніші літаки, бронетанкове, ракетно-артилерійське, навігаційне та інше озброєння, високоточну зброю, засоби протиповітряної оборони, управління і зв'язку.

Невирішеність багатьох соціальних проблем, передусім низький рівень оплати праці, незабезпеченість житлом, незадовільні побутові умови значної частини громадян, які перебувають на службі у Збройних Силах, членів їхніх сімей, ухвалення Верховною Радою України ряду законів, а Кабінетом Міністрів України рішень, якими - на порушення Конституції України - обмежуються чи скасовуються встановлені чинними законами соціальні гарантії, намагання замінити їх так званою "адресною допомогою" негативно позначаються на престижності військової служби, спричиняються до великої плинності офіцерських кадрів.

Знижується рівень освіти і фізичної підготовки нового армійського поповнення. Зростає захворюваність військовослужбовців строкової служби і офіцерського складу. Вкрай низьким є рівень оплати праці контрактників, що дискредитує цю систему комплектування Збройних Сил.
Серйозну загрозу, зазначив співдоповідач, створює наявність в країні великої кількості боєприпасів, перероблення і утилізація яких здійснюється недостатніми темпами. Потрібні також більш енергійні зусилля для реалізації надлишкових запасів військової техніки та озброєння, що має бути важливим джерелом надходження коштів для реалізації програм реформування і розвитку Збройних Сил.

В обговоренні доповідей і співдоповіді взяли участь: Ольга ГІНЗБУРГ, Володимир ПУЗАКОВ, Микола ШЕРШУН, Юрій КАРМАЗІН, Іван ГЕРАСИМОВ, Борис АНДРЕСЮК, Олександр КУЗЬМУК, Анатолій ДОМАНСЬКИЙ, Дмитро РУДКОВСЬКИЙ, інші народні депутати.
У перебігу розмови неодноразово констатувалося, що становище, в якому опинилися Збройні Сили України, є вкрай незадовільним. Урядові вказувалося на необхідність радикально змінити ставлення до ЗСУ відповідно до вимог Конституції України стосовно забезпечення обороноздатності і національної безпеки, соціального захисту громадян, які перебувають на службі в армії та в інших військових формуваннях.

Вказувалось на необхідність переглянути і подати на затвердження Президента України уточнені програми реформування і розвитку Збройних Сил і всієї Воєнної організації держави з врахуванням кардинальних змін, що відбуваються в політичній обстановці, нових викликів і загроз, реального стану ЗСУ, необхідності забезпечення надійного захисту національних інтересів України, її безпеки і обороноздатності, маючи на увазі уточнити структуру, чисельність Збройних Сил та інших військових формувань, терміни їх скорочення, переходу на контрактну систему комплектування.

Пропонувалось у зв'язку з цим внести відповідні корективи в проект Держбюджету на 2003 рік, прискорити затвердження Державної програми розвитку озброєнь і військової техніки, а також розроблення Мобілізаційного плану України, вжити інших необхідних заходів для поліпшення стану Збройних Сил.

Урядові рекомендувалося мати одним із своїх найважливіших завдань реалізацію норм статті Конституції України про те, що держава забезпечує соціальний стан громадян, які перебувають на службі в ЗСУ та в інших військових формуваннях. Зазначалося, що Верховна Рада вважає неприпустимими будь-які спроби обмежити чи ліквідувати встановлені чинним законодавством соціальні гарантії для військовослужбовців, ветеранів війни і праці, воїнів-інтернаціоналістів.

Йшлося також про подальше законодавче врегулювання розвитку оборонної галузі. Зокрема, про прийняття Закону щодо демократичного цивільного контролю за Воєнною організацією і правоохоронними органами держави.

В ході дискусії вносилися пропозиції та зауваження до поданих на розгляд парламенту проектів постанови Верховної Ради з цього питання.

Мав слово заступник Голови Верховної Ради України Олександр ЗІНЧЕНКО, який підкреслив необхідність комплексного підходу до проблем військового будівництва, цілісного визначення нашої оборонної доктрини. Зроблене, зазначив О.ЗІНЧЕНКО, лише початок великої роботи.

Спланувати її зобов'язано створену за рішенням Президента України Урядову комісію з реформування та розвитку Збройних Сил України, інших військових формувань, озброєння та військової техніки.

Прем'єр-міністр України Анатолій КІНАХ, подякувавши народним депутатам за пропозиції, висловлені під час розгляду питання, розповів про заходи, яких вживатиме Уряд для ефективнішої й швидшої перебудови Збройних Сил, інших військових формувань - всієї оборонної галузі України. А.КІНАХ висловив сподівання на конструктивну співпрацю Уряду в цій проблематиці з Верховною Радою України. Зокрема, він звернувся з проханням грунтовно опрацювати Державну програму розвитку озброєнь і військової техніки, підготовку якої завершує Уряд.

Перший заступник Голови Верховної Ради України Геннадій ВАСИЛЬЄВ у прикінцевому слові закликав парламентаріїв докласти максимум зусиль для вдосконалення військового законодавства. Він запропонував, зокрема, підготувати проект окремого правового акту щодо бюджетного фінансування національної безпеки і оборони.

На цьому ранкове засідання Верховної Ради України, в рамках якого проходив День Уряду України, завершилося.

До кінця поточного тижня народні депутати України працюватимуть у комітетах, фракціях і групах.

ПЛЕНАРНІ ЗАСІДАННЯ ПРОДОВЖАТЬСЯ 19 ЛИСТОПАДА, У ВІВТОРОК.

 
Повернутись до публікацій

Версія для друку