ТСК розглянула питання фінансового стану ТОВ «Оператор ГТС України»

Інформаційне управління
31 серпня 2022, 18:47

31 серпня 2022 року відбулось засідання ТСК Верховної Ради України з попереднього розгляду питань, які могли призвести до кризових явищ на енергетичному ринку України напередодні та під час збройної агресії Російської Федерації проти України, на якому розглядались питання реального фінансового стану ТОВ «Оператор ГТС України» та потенційних загроз його діяльності.

В ході засідання ТСК отримала інформацію про критичний фінансовий стан ТОВ «Оператор ГТС України» (ТОВ ОГТСУ), що обумовлений значною дебіторською заборгованістю за природний газ, використаний в процесі балансування ГТС а також "вилученням" значної частини доходів Оператора ГТС на користь НАК "Нафтогаз України" для покриття розриву ліквідності цієї Компанії а також іншими факторами.
Згідно наданої для ТСК інформації, на сьогодні у ТОВ «Оператор ГТС України», існує дебіторська заборгованість групи Нафтогаз ( в особі ТОВ «ГПК Нафтогаз України») в розмірі 18,7 млрд. грн, як замовника послуг транспортування. Така заборгованість не могла б утворитися, якби з боку ТОВ ОГТСУ до підприємств групи Нафтогаз були застосовані загальні вимоги кодексу ГТС щодо надання належного рівня фінансового забезпечення. Крім цього у ТОВ ОГТСУ існує дебіторська заборгованість операторів ГРМ в сумі понад 12 млрд грн.

Значний негативний вплив на фінансовий стан ТОВ ОГТСУ має угода з відшкодування доходу АТ «Укртрансгаз». За цією угодою Оператором ГТС вже сплачено близько 38 млрд грн та щомісячно продовжуються авансові платежі у розмірі близько 1,4 млрд. грн на користь компанії Нафтогаз, незважаючи на негативну оцінку такої угоди з боку наглядової ради АТ МГУ.

Виконання Інвестиційної програми Оператора на 2020 і 2021 роки провалено. Програма у 2020 році виконана тільки на 37%, а за підсумками 2021 року – показник виконання лише близько 30%.
Маніпулювання даними системи добового балансування під час військового стану призвели до додаткових втрат Оператора ГТС, що оцінюються у близько 3 млрд грн.

Ще у травні 2022 року наглядовою радою АТ МГУ, до виключної компетенції якої належить управління ТОВ ОГТСУ ініційовано процедуру зміни генерального директора ТОВ «Оператор ГТС України» Макогона С.Л.

Таке рішення наглядової ради зумовлене:
невиконанням рішень наглядової ради,
відсутністю достовірного відображення інформації про реальний фінансовий стан ТОВ ОГТСУ у його фінансовій звітності,
створенням перешкод для можливості визначення АТ МГУ дивідендів до Державного бюджету України відповідно до отриманого чистого прибутку,
неодноразовими фактами перевищення керівником ТОВ ОГТСУ повноважень, визначених законодавством України та Статутом,
незадовільним виконанням Інвестиційної програми оператора газотранспортної системи України на 2020 і 2021 роки,
відсутністю у ТОВ «Оператор ГТС України» стратегії управління ліквідністю.

При цьому питання балансування газу та формування доходів Оператора ГТС підлягають державному регулюванню.

Порушення вимог такого регулювання призводить до критичного фінансового стану Оператора ГТС, а в умовах правового режиму воєнного стану в Україні потребує негайного реагування з боку Кабінету Міністрів України а також внесення відповідних змін та доповнень до законодавства.

Ураховуючи зазначене, за підсумками засідання 31.08.2022, ТСК ухвалила наступні рішення:
1.    Взяти до уваги інформацію наглядової ради та менеджменту АТ МГУ щодо кризового фінансового стану ТОВ ОГТСУ, невиконання Інвестиційної програми Оператора ГТС на 2020 і 2021 роки, ознак маніпуляцій даними інформаційної платформним щодо небалансів, невиконання керівником ТОВ ОГТСУ рішень наглядової ради АТ МГУ а також пропозиції наглядової ради звільнити Макогона С.Л. з посади генерального директора ТОВ ОГТСУ;
2.    Звернутись до Кабінету Міністрів України щодо виявлених ТСК підстав для невідкладного прийняття організаційно-розпорядчих рішень для відновлення керованості ТОВ ОГТСУ;
3.    Звернутись до Кабінету Міністрів України щодо виявлених ТСК підстав для необхідності прийняти рішення про зупинення угоди між ТОВ ОГТСУ та АТ «Укртрансгаз» (Нафтогаз) про відшкодування коригування необхідного доходу;
4.    Звернутись до:
- Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг з питань дотримання ТОВ ОГТСУ ліцензійних умов та вимог нормативно-правових актів;
- Державної аудиторської служби щодо необхідності в межах своїх повноважень терміново перевірити діяльність ТОВ ОГТСУ, зокрема щодо наявних ризиків формування розриву ліквідності та надати оцінку платоспроможності Оператора ГТС.
5.     Детальніше дослідити проблемні питання діяльності ТОВ ОГТСУ щодо:
  • реального фінансового стану;
  • достовірності відображення звітності;
  • захисту фінансової стійкості;
  • технічного стану газотранспортної системи України та режимів її роботи;
  • тарифоутворення;
  • визначення та дотримання регуляторної бази активів;
  • здатності інвестувати у критичну газотранспортну інфраструктуру у відповідь на структурні виклики;
  • загроз короткостроковій ліквідності та середньостроковій життєздатності Оператора ГТС, як основи енергетичної безпеки держави.
6.    Утворити окремі робочі групи із залученням зовнішніх фахівців для детальнішого дослідження та вирішення основних проблемних питань діяльності Оператора ГТС.
7.    Результати проведеного дослідження врахувати при напрацюванні внесення змін до законодавства щодо подолання кризових явищ на ринку природного газу та забезпечення енергетичної безпеки держави в період дії правового режиму воєнного стану в Україні та подальшого відновлення.