22 квітня 2015, 18:40
Промовець акцентував увагу на певних особливостях польської моделі місцевого самоврядування, які варто запозичити Україні:
1) основним рівнем самоврядування є громада (волость), яка має найвищий рівень повноважень і пріоритетно фінансується;
2) самоврядні органи різного територіального рівня мають власні повноваження, які жодним чином не входять у конфлікти між собою, що має чітко визначатися законом;
3) надання додаткових повноважень (делегування) здійснюється не законом, а в порядку, встановленому законом, від первинного суб'єкта виконавчої влади до відповідного органу місцевого самоврядування;
4) жорсткий адміністративний нагляд за дотриманням вимог Конституції й законів щодо меж повноважень місцевого самоврядування.
Ю.Ключковський також зупинився на чинниках, які не варто запозичувати з польського досвіду. Зокрема, йшлося про регіональне самоврядування. В Україні наразі нестійка політична ситуація, що може сприяти реалізації ідеї автономізації, створенню регіональних парламентів і навіть армії.Доповідач зазначив, що самоврядування – право громади,
яким суб'єкт цього права користується за власною дискрецією (хоче – реалізує,
не хоче – не реалізує). Це неприпустимо, бо самоврядування має бути
компетенцією, передбаченою Конституцією
України, а не правом.
"У статті 141 Конституції України нечітко виписано
позицію щодо місцевих виборів. Ми маємо внести ясність щодо того, хто може
голосувати на місцевих виборах (жителями громади можуть бути резиденти інших
держав, апатриди)," – зауважив Ю.Ключковський.
Насамкінець промовець наголосив на тому, що слід
визначитися, коли набиратимуть чинності прийняті зміни до Конституції, адже є
потреба у внесенні змін до цілої низки законів.
Старший науковий співробітник відділу конституційного
права та місцевого самоврядування Інституту держави і права ім.Корецького
Олександр Ботанов зупинився на деяких моментах спільної роботи.
Він сказав, що необхідно визначитися, яка з відомих
теорій – громадівська чи державницька – має бути покладена в основу
конституційної моделі місцевого самоврядування. На думку промовця, для України
найреальніша континентальна модель.
О.Ботанов наголосив на
необхідності відповідності прийнятої моделі місцевого самоврядування в
Україні міжнародним стандартам.
"В рамках ООН вже 15 років триває розробка
Всесвітньої хартії місцевого самоврядування. Тож ми маємо визначитися, чи
братимемо в ній участь, чи ні", - сказав доповідач. "Ми повинні
знайти баланс щодо обсягу, структури й меж змін конституційного регулювання
місцевого самоврядування".
Після виступів доповідачів відбулася палка дискусія
всіх учасників робочої групи щодо повноважень суб'єктів місцевого самоврядування, тлумачення понять
урядника, префекта тощо.
На завершення засідання Володимир Гройсман закликав чітко визначитися щодо функцій урядника (координаційні, наглядові, координаційно-наглядові). Він сказав, що приймаючи зміни до Конституції, необхідно знайти баланс і противаги, щоб цей процес консолідував всі сили на об'єднання. В.Гройсман попросив розробити календарний план узгодження пропозицій до 12 травня.