Голова Верховної Ради України, Голова Конституційної комісії Володимир Гройсман, відкриваючи засідання, наголосив, що до 13 травня члени групи мають добре попрацювати, аби підготувати узгоджений текст проекту закону щодо внесення відповідних змін до Конституції України.
Директор науково-дослідного інституту державного будівництва та місцевого самоврядування Національної Академії правових наук України Світлана Серьогіна присвятила свій виступ проблемам конституційної регламентації чинної моделі місцевого самоврядування.
Вона зазначила, що чинна Конституція виявила низку прогалин щодо місцевого самоврядування. "Ми повинні орієнтуватися на принципи Європейської Хартії щодо базової документації, статусу територіальної громади", - сказала С.Серьогіна.
"Ми повинні виробити ефективні механізми впливу територіальних громад на місцеве самоврядування", - підсумувала доповідач.
Завідувач кафедри загально-теоретичних та державно-правових наук Києво-Могилянської Академії Микола Козюбра зазначив, що проблеми місцевого самоврядування замикаються на приведенні українських принципів місцевого самоврядування у відповідність до положень Європейської Хартії. Промовець зупинився на питанні меж місцевого самоврядування, бо як і в деяких європейських країнах, ця проблема є нагальною. "Україна має підійти до цього питання дуже виважено", - наголосив М. Козюбра.
Він зупинився на питанні компетенції органів місцевого самоврядування щодо розв'язання проблем державного значення (вступу до НАТО, використання мов тощо).
"Ми стоїмо на позиції унітарної держави, тож рішення органів місцевого самоврядування не можуть порушувати рішень на рівні держави", - зазначив М.Козюбра.
Голова Харківської обласної ради, президент Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування "Українська асоціація районних та обласних рад" Сергій Чернов наголосив на тому, що процес конституційного реформування не повинен перемагати, власне, результат. "За останній рік в цьому напрямі зроблено більше, ніж за останні 16 років", - сказав виступаючий. "Натомість ми повинні внести зміни до Конституції, аби стати європейською демократичною державою, щоб нормативні акти часом не руйнували положень Конституції. Варто шукати збалансовану адекватну модель децентралізації влади," – зазначив С.Чернов.
Доповідач також запропонував законодавчо заборонити поєднання депутатської діяльності з керівними посадами у виконавчій владі, бо ті, кого мають контролювати, не можуть здійснювати такий контроль.
Президент Інституту виборчого права, доцент кафедри загальнотеоретичних та державно-правових наук Національного університету "Києво-Могилянська академія" Юрій Ключковський зупинився на тому, що в основу децентралізації влади в Україні, на чому наголошував Президент України на першому засіданні робочої групи, має лягти польська модель.
Промовець акцентував увагу на певних особливостях польської моделі місцевого самоврядування, які варто запозичити Україні:
1) основним рівнем самоврядування є громада (волость), яка має найвищий рівень повноважень і пріоритетно фінансується;
2) самоврядні органи різного територіального рівня мають власні повноваження, які жодним чином не входять у конфлікти між собою, що має чітко визначатися законом;
3) надання додаткових повноважень (делегування) здійснюється не законом, а в порядку, встановленому законом, від первинного суб'єкта виконавчої влади до відповідного органу місцевого самоврядування;
4) жорсткий адміністративний нагляд за дотриманням вимог Конституції й законів щодо меж повноважень місцевого самоврядування.
Ю.Ключковський також зупинився на чинниках, які не варто запозичувати з польського досвіду. Зокрема, йшлося про регіональне самоврядування. В Україні наразі нестійка політична ситуація, що може сприяти реалізації ідеї автономізації, створенню регіональних парламентів і навіть армії.Доповідач зазначив, що самоврядування – право громади,
яким суб'єкт цього права користується за власною дискрецією (хоче – реалізує,
не хоче – не реалізує). Це неприпустимо, бо самоврядування має бути
компетенцією, передбаченою Конституцією
України, а не правом.
"У статті 141 Конституції України нечітко виписано
позицію щодо місцевих виборів. Ми маємо внести ясність щодо того, хто може
голосувати на місцевих виборах (жителями громади можуть бути резиденти інших
держав, апатриди)," – зауважив Ю.Ключковський.
Насамкінець промовець наголосив на тому, що слід
визначитися, коли набиратимуть чинності прийняті зміни до Конституції, адже є
потреба у внесенні змін до цілої низки законів.
Старший науковий співробітник відділу конституційного
права та місцевого самоврядування Інституту держави і права ім.Корецького
Олександр Ботанов зупинився на деяких моментах спільної роботи.
Він сказав, що необхідно визначитися, яка з відомих
теорій – громадівська чи державницька – має бути покладена в основу
конституційної моделі місцевого самоврядування. На думку промовця, для України
найреальніша континентальна модель.
О.Ботанов наголосив на
необхідності відповідності прийнятої моделі місцевого самоврядування в
Україні міжнародним стандартам.
"В рамках ООН вже 15 років триває розробка
Всесвітньої хартії місцевого самоврядування. Тож ми маємо визначитися, чи
братимемо в ній участь, чи ні", - сказав доповідач. "Ми повинні
знайти баланс щодо обсягу, структури й меж змін конституційного регулювання
місцевого самоврядування".
Після виступів доповідачів відбулася палка дискусія
всіх учасників робочої групи щодо повноважень суб'єктів місцевого самоврядування, тлумачення понять
урядника, префекта тощо.
На завершення засідання Володимир Гройсман закликав чітко визначитися щодо функцій урядника (координаційні, наглядові, координаційно-наглядові). Він сказав, що приймаючи зміни до Конституції, необхідно знайти баланс і противаги, щоб цей процес консолідував всі сили на об'єднання. В.Гройсман попросив розробити календарний план узгодження пропозицій до 12 травня.
Відео (частина 2)


