26 серпня у Комітеті з питань гуманітарної та інформаційної політики розглянули питання  про реорганізацію ДП «Національний центр Олександра Довженка» та передання повноважень до державної установи «Науковий центр кінематографії України» (наказ Держкіно від 05.08.2022 №100).

На початку засідання заступник голови Комітету, голова підкомітету у сфері кінематографу та реклами Павло Сушко акцентував, що будь-які рішення у сфері кінематографу мають бути обговорені у профільному Комітеті та спільно з експертами цієї галузі. Таку позицію підтримали усі народні депутати. Також Комітет порушив питання про те, чим обумовлена необхідність реорганізації Довженко-Центру саме під час дії воєнного стану.

Надати відповідь на ці запитання запросили очільницю Державного агентства України з питань кіно Марину Кудерчук. «Державне підприємство - це все ж таки про комерційну діяльність. Чому виникло питання про переведення саме архіву? Як повноцінний архів Центр Довженка не має права функціонувати лише як тимчасовий. Для того, щоб мати бюджетну дотацію, потрібен статус установи, некомерційної організації», - сказала Марина Кудерчук.

Також голова відомства наголосила на цінності майна в Центрі Довженка. «Ми розуміємо цінність плівок, цінність майна в Центрі Довженка, але вони зберігаються не в підвальних приміщеннях, не в бомбосховищах. І в перший же день війни шматок ракети, яку збила ППО, впав саме на дах Центру Довженка, тому збереження надважливе, але наразі там є не найбезпечніші умови», - розповіла очільниця Держкіно.

Голова УКФ - фахівець в архівній сфері Владислав Берковський представив своє бачення можливих шляхів збереження архівної спадщини Довженко-Центру: «Перший варіант - прийняти рішення про зміну статусу цього підприємства і перетворити його на державну архівну, музейну або наукову установу. Це дасть право Довженко-Центру на постійне зберігання архівів, що належать до складу Національного архівного фонду. Другий варіант - передати архівні фонди до профільного державного архіву. І третій варіант - створити окрему установу, яка матиме статус державного архіву чи державної наукової установи для зберігання архівів та фільмофонд. У нашій ситуації є лише три варіанти, і який з них обрати - це право центрального органу виконавчої влади, який керує цією ситуацією».

Свою позицію щодо ситуації висловила в.о. генерального директора Національного центру Олександра Довженка Олена Гончарук: «Наразі ми маємо унікальну цілісну колекцію кінематографічної спадщини, яка є комплексною і комплексно досліджується. Уявімо собі, що ми частину колекції відокремимо і передамо на зберігання в будь-який архів. По-перше, це зруйнує колекцію, яка дає можливість створити уявлення взагалі про українське мистецтво. Це також зруйнує підстави для дослідження.  Вивчаючи світову практику - і музейну, і кіноархівну - ми знаємо, що і ICOM, FIAF і

UNESCO зараз наполегливо радять докладати всіх зусиль, аби колекції були збережені у їхній цілісності. Якраз нами йдеться про те, щоб не інституцію зруйнувати, яка цим займається, а привести у відповідність нормативну базу. Нам близька ідея, що організаційно-правова форма Довженко-Центру мала би бути змінена. Зі статусу державного підприємства ми можемо перейти в статус державного неприбуткового підприємства».

Перша заступниця голови Комітету Ірина Констанкевич підкреслила: фокус треба робити на тому, що «Довженко-Центр - це ім’я, репутація, це справді духовний, культурний і гуманітарний спадок, який вже має визнання не лише в Україні, але і за кордоном». «Звідси такий суспільний резонанс і збурення наукової, культурної громадськості, яка добре знається на діяльності Центру. Сьогодні ми маємо ухвалити рішення, чи можлива будь-яка реорганізація Центру, якщо триває війна? Зверніть увагу на те, що Український Парламент вже ухвалив подібні рішення в питаннях освіти, сфери охорони здоров’я, що під час війни будь-які адміністративні дії не є можливі», - сказала народна депутатка.

На значенні кіноархіву як важливої культурної інституції наголосив також голова підкомітету з питань культурної політики Микола Княжицький: «Головне, ми повинні розуміти, заради чого існує ця галузь. Не займатися культурою в війну і не підтримувати кіно, на мою думку, це велика помилка. Кінематограф має існувати, підтримувати дух воїнів і суспільства. Кіно - це частина культури, це складова перемоги. Коли ми говоримо про те, що ми маємо зробити, то маємо виходити не від приміщень, а від завдань. Найперше, що ми мали би робити, це визначити завдання для цієї установи».

«Практика реорганізації, на жаль, крайніми роками показує надзвичайно погані результати. І я боюся, що ця реорганізація без чітких вихідних даних, без чітких пріоритетів, без чітких поставлених результатів і фінальної конструкції, так само може закінчитися знищенням того, що вже є», - зі свого боку прокоментувала Софія Федина.

За результатами розгляду Комітет одноголосно ухвалив рекомендувати Кабінету Міністрів України та Державному агентству України з питань кіно скасувати наказ щодо реорганізації Довженко-Центру.

Крім того, народні депутати та інші учасники обговорення вважають за доцільне спільно з експертами у сфері кіно та органами виконавчої влади обговорити питання щодо комплексного підходу підтримки сфери кіно у сучасних реаліях.

Серед інших питань підтримали рішення, згідно з яким функції підкомітету з питань адаптації законодавства України до положень права Європейського Союзу, виконання міжнародно-правових зобов'язань України у сфері європейської інтеграції буде покладено на підкомітет з інформаційної політики, який очолює Євгенія Кравчук.

 

Запис засідання можна переглянути за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=M9JVyP-KI24&t=1316s

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Ми разом - проти російської агресії”

22 лютого 2024 19:35
22 лютого 2024 19:14
22 лютого 2024 17:03
22 лютого 2024 16:59
22 лютого 2024 16:57
22 лютого 2024 16:53
22 лютого 2024 16:49
22 лютого 2024 16:44
22 лютого 2024 16:38
22 лютого 2024 16:36