Основними напрямами роботи Комітету на період дев’ятої сесії були створення та/або удосконалення законодавчої бази щодо: врегулювання відносин на ринку природного газу, нафтопродуктів та електроенергетики, у сферах тепло- та гарячого водопостачання в умовах воєнного стану; адаптації законодавства України до положень права Європейського Союзу, нормативно-правового забезпечення реалізації цілей розвитку ПЕК України з урахуванням зобов'язань, передбачених міжнародними договорами, а також вимогами європейського енергетичного законодавства, зокрема Регламенту (ЄС) №1227/2011 про доброчесність та прозорість на оптовому енергетичному ринку (Regulation on Wholesale Energy Market Integrity and Transparency); удосконалення умов підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії генеруючими установками споживачів з урахуванням кращих світових практик; поступової лібералізації та розвитку конкурентних відносин на ринках енергоресурсів і ринках пов'язаних послуг.

В 2023 році було прийнято низку законів, серед яких:

 

Закон про мінімальні запаси нафти та нафтопродуктів (реєстр. №9024-д).

Закон прийнято з метою забезпечення підвищення рівня енергетичної безпеки держави та забезпечення безперервного постачання нафти та нафтопродуктів на внутрішній ринок України, у разі виникнення кризової ситуації на ринку нафти та нафтопродуктів, шляхом імплементації вимог Директиви Ради 2009/119/ЄС, що передбачає створення рівня мінімальних запасів, що дорівнюють 90 діб середньодобового чистого імпорту або 61 добі середньодобового споживання, в залежності від того, який з показників є вищим.

Закон визначає правові, організаційні та економічні засади створення та функціонування в Україні системи мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів і регулює відносини у цій сфері. У Законі уточнено функції та повноваження державних контролюючих органів, адміністратора системи репортингу, порядок фінансування функціонування системи мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів, оновлено поняття кризової ситуації на ринку нафти та нафтопродуктів, її рівнів та встановлено чіткі повноваження Кабінету Міністрів України і центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику в паливно-енергетичному комплексі; уточнено питання міжвідомчої координації, уточнено порядок створення, зберігання, заміни мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів.

 

Закон «Про оптимізацію структури власності оператора газотранспортної системи України» (реєстр. №9311-1-д).

Закон спрямований на впровадження належної системи корпоративного управління оператора газотранспортної системи України, а також забезпечення належного виконання Україною Меморандуму про взаєморозуміння від 16 січня 2023 року, укладеного між Україною та Європейським Союзом, та Меморандуму про економічну та фінансову політику від 24 березня 2023 року, укладеного між Україною та Міжнародним валютним фондом.

Законом уточняються деякі положення щодо колегіального типу виконавчого органу (дирекції) та передбачено, що рішення щодо змін до статуту (нової редакції статуту) оператора приймається за результатами консультацій з НКРЕКП та отримання обов’язкового висновку Секретаріату Енергетичного Співтовариства.

Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо відновлення та зеленої трансформації енергетичної системи України» (реєстр. номер законопроекту 9011-д).

Закон спрямований на удосконалення умов підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії генеруючими установками споживачів з урахуванням кращих світових практик, що сприятиме зменшенню обсягу субсидіювання за рахунок інших споживачів.

Зокрема, впроваджено:

- дієвий механізм видачі, використання та припинення дії гарантій походження електричної енергії, виробленої з відновлюваних джерел енергії;

- можливість виходу суб’єктів господарювання з балансуючої групи гарантованого покупця з можливістю компенсації різниці вартості електричної енергії між «зеленим тарифом» та ринковою ціною;

- можливість завершення будівництва та введення в експлуатацію до кінця 2023 року, об’єктів що планують виробляти електричну енергію за «зеленим тарифом» з енергії вітру.

Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання зловживанням на оптових енергетичних ринках».

Закон спрямований на удосконалення законодавчого та регуляторного середовища енергетичного сектору України шляхом його гармонізації з нормативно-правовою базою та найкращими практиками Європейського Союзу в частині питань забезпечення цілісності та прозорості оптового енергетичного ринку (Регламенту (ЄС) №1227/2011 від 25 жовтня 2011 року щодо доброчесності та прозорості оптового енергетичного ринку - REMIT) шляхом встановлення заборони та визначення заходів з попередження, виявлення та подолання зловживань на оптових енергетичних ринках (зокрема маніпулювання, торгівля інсайдерською інформацією, використання переваг, пов’язаних з монопольним становищем тощо), що сприятиме посиленню конкуренції, підвищенню прогнозованості тенденцій на енергетичних ринках та своєчасному запобіганню небажаних негативних подій та наслідків. Закон створює передумови для стабільного функціонування енергетичної системи України та її синхронізації до об’єднання енергетичних систем держав-членів ЄС ENTSO-E.

 

Закон «Про внесення змін до Закону України “Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерацію) та використання скидного енергопотенціалу” щодо розвитку високоефективної когенерації» (реєстр. №4527).

Закон направлений на створення умов для розвитку в Україні високоефективної когенерації з дотриманням принципів та положень законодавства Європейського Союзу, що у кінцевому рахунку забезпечить підвищення ефективності використання палива та зменшення споживання природного газу в суспільному виробництві.

Реалізація положень Закону забезпечує:

- перебудову діючих теплогенеруючих об'єктів у високоефективні установки комбінованого виробництва електричної та теплової енергії та економічне стимулювання використання високоефективних когенераційних установок на підприємствах незалежно від форми власності та галузевої належності;

- кваліфікацію когенераційної установки, шляхом запровадження умови про те, що кваліфіковані когенераційні установки мають бути високоефективними когенераційними установками, тобто, забезпечувати за рахунок комбінованого виробництва енергії економію первинної енергії на рівні щонайменше 10% у порівнянні з контрольними значеннями ефективності для окремого виробництва електричної і теплової енергії;

- обіг гарантій походження електричної енергії, виробленої на основі узгодженої ефективності контрольних значень високоефективної когенераційної установки.

 

Закон України «Про акціонерне товариство «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом» (реєстр. №8067).

Закон визначає процедуру утворення та функціонування акціонерного товариства «Національна атомна енергогенеруюча компанія «Енергоатом», 100% акцій якого належать державі, та установлює порядок формування статутного капіталу товариства, функціонування товариства після створення, обмеження пов’язані із забезпеченням збереження корпоративних прав держави, майна атомних електростанцій, ядерних матеріалів і об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, виключно за товариством, задля забезпечення економічної безпеки та захисту інтересів держави. Засновником товариства є держава в особі Кабінету Міністрів України, який приймає рішення про створення товариства і здійснює управління державними корпоративними правами товариства. Закон передбачає, що набуті державою в результаті утворення товариства акції товариства не підлягають приватизації.

 

Закон України «Про деякі питання використання транспортних засобів, оснащених електричними двигунами та внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо подолання паливної залежності і розвитку електрозарядної інфраструктури та електричних транспортних засобів (реєстр. №8172).

Закон розроблено з метою реалізації окремих положень Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, Директиви 2009/33/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 23 квітня 2009 року «Щодо просування чистих та енергоефективних транспортних засобів автомобільного транспорту», Директиви 2014/94/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 22 жовтня 2014 року «Про розгортання інфраструктури для альтернативних видів палива» та покликаний стимулювати використання транспортних засобів, оснащених електричними двигунами, на виконання Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року.

Реалізація положень Закону спрямована на:

- розвиток електромобілів та інфраструктури станцій зарядки електромобілів;

-спрощення процедури приєднання зарядних станцій до електричних мереж;

-прийняття рішень щодо забезпечення місць зберігання транспортних засобів на відповідній території станціями зарядки електромобілів;

- врахування у технічних умовах нового будівництва багатоповерхової житлової забудови необхідності забезпечення не менше 50% місць для стоянки та зберігання транспортних засобів, оснащених електричними двигунами, станціями зарядки електромобілів.

 

В 2023 році Комітет ефективно здійснював законопроектну, організаційну та контрольну функції, спрямовуючи свою діяльність насамперед на врегулювання окремих відносин на ринках електричної енергії (особлива увага була приділена врегулюванню відносин суб’єктів, які здійснюють генерацію електричної енергії з відновлюваних джерел енергії), нафтопродуктів, природного газу в умовах воєнного стану. У сфері централізованого тепло- та гарячого водопостачання особливу увагу приділено правовому регулюванню енергоефективних заходів для підвищення енергоефективності комунальних послуг. Нормативно-правове забезпечення реалізації цілей розвитку ПЕК України здійснювалося з урахуванням зобов'язань, передбачених міжнародними договорами, а також вимогами європейського енергетичного законодавства та адаптації законодавства України до положень права Європейського Союзу.

Слід зазначити, що прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання зловживанням на оптових енергетичних ринках», який спрямований на імплементацію Регламенту (ЄС) No 1227/2011 про доброчесність та прозорість на оптовому енергетичному ринку (Regulation on Wholesale Energy Market Integrity and Transparency) - Регламенту REMIT є найбільш значущим досягненням Комітету у IX скликанні.

Імплементація Регламенту REMIT сприятиме інтеграції українських та європейських ринків (зокрема в частині комерційних операцій), що є ключовою складовою енергетичної безпеки, сприятиме довірі європейців до прозорого функціонування українського енергетичного ринку та створить необхідні конкурентні умови для учасників ринків України та ЄС.

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Новини комітетів”

02 травня 2024 13:09
02 травня 2024 12:52
02 травня 2024 10:31
02 травня 2024 09:51
02 травня 2024 09:32
02 травня 2024 09:00
01 травня 2024 17:21
01 травня 2024 17:14
01 травня 2024 16:30
01 травня 2024 15:27