Протягом 2022 року Комітетом підготовлено, а Верховною Радою України прийнято як Закон 44 законопроекти та 2 постанови, також 11 законопроектів прийнято в першому читанні за основу та готуються до розгляду в другому читанні.

У першу чергу ці законопроекти були спрямовані на: належне функціонування правоохоронних органів в умовах воєнного стану; посилення кримінальної відповідальності за скоєння злочинів у воєнних час (мародерство та інші); введення до правового поля поняття «бойовий імунітет» та закріплення правомірності використання зброї, бойових приписів або вибухових речовин проти майна та осіб, які здійснюють збройну агресію проти України; забезпечення діяльності судів та органів прокуратури щодо документування військових злочинів російської федерації; запровадження нових складів кримінальних правопорушень, обумовлених викликами сьогодення (колабораційна діяльність, незаконне розповсюдження інформації щодо діяльності ЗСУ, кіберзлочинність тощо) та багато іншого. Це зокрема:

01 березня 2022 року народними депутатами України - членами Комітету зареєстрований проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за злочини проти основ національної безпеки України в умовах дії режиму воєнного стану» (реєстр. №7116), який 03 березня вже був розглянутий на засіданні Комітету і в цей же день схвалений парламентом як Закон.

Закон спрямований на забезпечення максимального та справедливого покарання тих громадян України, які в умовах воєнного стану вчинять дії, направлені на послаблення нашої обороноздатності, посягають на суверенітет, або спричинять будь-яку шкоду цивільному населенню України.

Законом у статтях 111 та 113 Кримінального кодексу України передбачено покарання за державну зраду та диверсію в умовах воєнного стану максимальне покарання у вигляді позбавлення волі на строк п’ятнадцять років або довічне позбавленням волі, з обов’язковою конфіскацією всього майна.

Законом заборонено будь-яку амністію до осіб, які скоїли державну зраду та диверсію.

Також Комітет спільно з Міністерством внутрішніх справ України підготували законопроект реєстр. №7120 «Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України». 02 березня народні депутати - члени Комітету зареєстрували цей законопроект, а вже 03 березня його прийняла Верховна Рада України.

Законом встановлено, що у період дії воєнного стану громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - цивільні особи), можуть брати участь у відсічі та стримуванні збройної агресії російської федерації або агресії іншої країни, та отримати вогнепальну зброю і боєприпаси до неї відповідно до порядку та вимог, установленому Міністерством внутрішніх справ України.

Цивільні особи зобов'язані здати отриману ними вогнепальну зброю і невикористані боєприпаси до неї до органів Національної поліції України не пізніше 10 днів після припинення або скасування дії воєнного стану в Україні.

Наразі, до другого читання в Комітеті готується законопроект реєстр. №5708 про право на цивільну вогнепальну зброю.

Цим законопроектом передбачається отримання та використання громадянами України цивільної вогнепальної зброї. Законопроект був проголосований у першому читанні ще до війни.

Паралельно приймались закони щодо посилення відповідальності за вчинення мародерства на полі бою (Закон України №2117-IX від 03.03.2022 р.). Законом посилюється відповідальність за привласнення чужого майна на полі бою або використання трагічних обставин, бойових дій для власної наживи шляхом пограбування людей, в тому числі вбитих або поранених. Зокрема, за вчинення крадіжки, грабежу, розбою, вимагання, або привласнення (розтрати) майна в умовах воєнного стану передбачається покарання від 5 до 15 років позбавлення волі в залежності від тяжкості скоєного злочину. Також за вчинення мародерства на полі бою особа буде покарана на строк від 5 до 10 років позбавлення волі.

Також Комітетом було розглянуто, а Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за незаконне використання гуманітарної допомоги» закон щодо відповідальності за використання гуманітарної допомоги під час дії воєнного стану. (Закон України №2155-IX від 24 березня 2022 р.).

Закон встановлює кримінальну відповідальність за незаконне використання гуманітарної допомоги, благодійних пожертв або безоплатної допомоги.

Передбачається, що продаж товарів гуманітарної допомоги або використання благодійних пожертв, безоплатної допомоги з метою отримання прибутку, вчинене у значному розмірі карається штрафом від двох до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням волі на строк до чотирьох років

Вчинення вищезазначеного злочину під час надзвичайного або воєнного стану карається позбавленням волі на строк від п’яти до семи років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років та з конфіскацією майна. Також Законом надається право здійснювати досудове розслідування зазначених злочинів органам Національної поліції України.

Також прокурорам та судам було надано відповідні повноваження щодо здійснення досудового розслідування та судового розгляду кримінальних проваджень в умовах воєнного стану. (Закон України №2111-IX від 2 березня 2022 р.). Згідно зі змінами, у разі виникнення об’єктивної неможливості судом здійснювати свої повноваження, керівнику відповідної прокуратури надаються деякі повноваження слідчого судді. А саме:

• щодо забезпечення проведення досудового розслідування,

• продовження строків, а також

• обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою на строк до 30 діб по статтях, пов’язаних із скоєнням військових злочинів.

Ці зміни діють виключно під час воєнного стану та лише у разі об’єктивної неможливості судом здійснювати свої повноваження.

13 березня 2022 року народними депутатами України - членами Комітету зареєстрований проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та інших законів України щодо визначення обставин, що виключають кримінальну протиправність діяння та забезпечують бойовий імунітет в умовах дії режиму воєнного стану», який 14 березня 2022 року був підтриманий Комітетом та 15 березня 2022 року прийнятий парламентом як Закон. (Закон України №2124-IX від 15 березня 2022 р.).

Зазначений Закон забезпечив правовий захист військового командування, військовослужбовців, добровольців Сил територіальної оборони Збройних Сил України, працівників правоохоронних органів, які беруть участь в обороні України. Цим Законом запроваджено поняття «бойового імунітету» та в Кримінальному кодексі України закріплений інститут звільнення від кримінальної відповідальності за втрати особового складу, бойової техніки чи іншого військового майна, внаслідок застосування збройної та іншої сили під час відсічі збройної агресії проти України.

09 липня 2022 року Верховна Рада України прийняла надзвичайно важливий для країни законопроект «Про державну реєстрацію геномної інформації людини» (Закон України №2391-IX від 9 липня 2022 р.).

Законом передбачається, обов’язкова та добровільна державна реєстрація геномної інформації, зокрема щодо:

- осіб, які вчинили (або засуджені) умисні тяжкі чи особливо тяжкі злочинів проти основ національної безпеки України; життя, здоров'я, статевої свободи та статевої недоторканості людини; у сфері обігу наркотичних засобів; проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку;

- невпізнаних трупів людей, їх останків та частин тіла людини;

- осіб, які не здатні через стан здоров’я, вік або інші обставини повідомити інформацію про себе.

Право ж на добровільну державну реєстрацію геномної інформації мають всі громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства за їх власним бажанням.

Після того, як 23 червня 2022 року Європейська рада ухвалила рішення про надання Україні статусу кандидата на членство в Європейському Союзі, з метою створення належних умов для імплементації положень Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, об’єднання зусиль законодавчої та виконавчої гілок влади, а також громадянського суспільства у процесі трансформації України на шляху до розбудови правової, соціальної, економічно розвинутої держави, виконання критеріїв членства у Європейському Союзі, Комітет розгляну на Засіданнях, а Верховна Рада України прийняла як Закон:

Закон України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального процесуального кодексу України щодо електронної ідентифікації та електронних довірчих послуг» (Закон України №2557-IX від 06.09.2022 р.).

Прийнятим Законом вносяться зміни до диспозиції частини першої статті 18831, частин других статей 2791, 2792, частини другої, третьої статті 2795, частини другої статті 2796 Кодексу України про адміністративні правопорушення та до частини 6 статті 371 Кримінального процесуального кодексу України щодо приведення їх у відповідність до законодавства про електронні довірчі послуги.

Закон забезпечить застосування нового понятійного апарату, запровадженого у зв’язку з прийняттям Закону України «Про електронні довірчі послуги».

Закон України «Про внесення зміни до статті 16611 Кодексу України про адміністративні правопорушення у зв'язку зі змінами в порядку подання державному реєстратору інформації про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи» (Закон України №2756-IX від 16.11.2022 р.)

Закон забезпечує єдність та узгодженість правового регулювання відносин, що виникають у сфері розкриття юридичними особами інформації про своїх кінцевих бенефіціарних власників, необхідної для проведення фінансового моніторингу, відповідно до вимог законів України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» і адміністративної відповідальності за відповідні правопорушення.

Верховна Рада України 01 грудня 2022 року прийняла за основу та в цілому Закон України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо відповідальності за порушення авторського права і (або) суміжних прав» (Закон України №2803-IX від 01.12.2022 р.)

Закон розроблений з метою правового врегулювання питань, пов’язаних із захистом авторського права і суміжних прав, у порядку, встановленому кримінальним законодавством і законодавством про адміністративні правопорушення.

Законом вносяться зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України, відповідно до яких передбачено посилення адміністративної та кримінальної відповідальності за порушення авторського права і (або) суміжних прав і виключення адміністративної та кримінальної відповідальності за відсутність маркування контрольними марками примірників аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп’ютерних програм, баз даних.

Необхідність прийняття даного Закону спричинена, зокрема, наступними факторами:

- на сьогодні втратила актуальність система маркування контрольними марками примірників аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп'ютерних програм, баз даних;

- для посилення стримувального ефекту санкцій, передбачених за порушення авторського права і суміжних прав, необхідно посилити адміністративну та кримінальну відповідальність за порушення авторського права і суміжних прав. Це сприятиме зменшенню кількості відповідних правопорушень під загрозою посиленої відповідальності.

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Новини комітетів”

23 лютого 2024 20:53
23 лютого 2024 20:51
23 лютого 2024 20:01
23 лютого 2024 18:29
23 лютого 2024 18:05
23 лютого 2024 14:12
23 лютого 2024 14:01
23 лютого 2024 11:32
23 лютого 2024 10:39
23 лютого 2024 09:57