Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 2 листопада 2022 року розглянув проект Закону України про Державний бюджет України на 2023 рік (реєстр. № 8000 від 31.10.2022), підготовлений Кабінетом Міністрів України до другого читання /далі - доопрацьований законопроект/, відмітивши таке.
Оцінка стану врахування Урядом Бюджетних висновків (схвалених Постановою Верховної Ради України від 07.10.2022 № 2666-ІХ) у доопрацьованому законопроекті свідчить, що:
щодо частини 1 (пропозиції): з 12 пропозицій (пунктів і підпунктів) враховано 11 пропозицій і враховано в іншій редакції 1 пропозицію;
щодо частини 2 (доручення): з 72 доручень (пунктів і підпунктів) враховано 16 доручень, враховано частково (або в іншій редакції) 19 доручень і не враховано 37 доручень.
Загальні показники проекту державного бюджету на 2023 рік у доопрацьованому законопроекті змінено порівняно із законопроектом, поданим на І читання, таким чином:
доходи збільшено на 50,1 млрд грн (на 3,9%), у т.ч. за загальним фондом – на 26,5 млрд грн, спеціальним фондом – на 23,6 млрд грн;
видатки збільшено на 66,8 млрд грн (на 2,7%), у т.ч. за загальним фондом – на 43,2 млрд грн, за спеціальним фондом - на 23,6 млрд грн;
надання кредитів збільшено на 0,02 млрд грн за спеціальним фондом;
дефіцит (фінансування) збільшено на 16,7 млрд грн (на 1,3%) за загальним фондом. Таким чином, граничний обсяг дефіциту державного бюджету пропонується встановити на рівні 20,6% прогнозного ВВП.
У доопрацьованому законопроекті порівняно із законопроектом, поданим на І читання, пропонується не змінювати розміри мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць. Разом з тим, передбачено доручення Уряду щодо опрацювання питання про збільшення видатків для підвищення розмірів прожиткового мінімуму і мінімальної зарплати на 2023 рік після припинення воєнного стану, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного бюджету та оцінювання обґрунтованості додаткової потреби у бюджетних коштах.
Під час підготовки проекту державного бюджету на 2023 рік до ІІ читання скориговано основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку на 2023 рік (уточнені за більш консервативними припущеннями), на яких доопрацьовано бюджетні показники, зокрема: уточнений прогноз номінального ВВП становить 6.279,3 млрд грн (попередній прогноз - 6.399 млрд грн), його реальне зростання – на рівні 3,2% (попередній прогноз - 4,6%), індекс споживчих цін /грудень до грудня попереднього року/ - 128% (попередній прогноз - 130%), відбулося коригування припущень щодо обмінного курсу гривні до долара США на кінець 2023 р. - 45,8 грн/дол. США (попередній прогноз - 50 грн/дол. США), при цьому середньорічне його значення залишається без змін (прогноз - 42,2 грн/дол. США).
Щодо доходів проекту державного бюджету на 2023 рік у доопрацьованому законопроекті порівняно із законопроектом, поданим на І читання, внесено такі зміни, зокрема:
збільшено прогнозні показники: коштів, що перераховуються НБУ відповідно до Закону України «Про Національний банк України» (на 51,6 млрд грн); ПДВ з ввезених на митну територію України товарів (на 27,1 млрд грн); податку та збору на доходи фізичних осіб (на 14,8 млрд грн); акцизного податку з ввезених на митну територію підакцизних товарів (продукції) (на 7 млрд грн);
зменшено прогнозні показники: рентної плати за користування надрами для видобування природного газу (на 23,45 млрд грн); податку на прибуток підприємств (на 21,3 млрд грн); ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (на 6 млрд грн).
Щодо боргових показників і фінансування проекту державного бюджету на 2023 рік слід зазначити, що у доопрацьованому законопроекті:
збільшено прогноз зовнішніх запозичень на 16,7 млрд грн (до 1.442,9 млрд грн), що пояснюється необхідністю вирішення питань соціального і економічного характеру;
у зв’язку із збільшенням прогнозу запозичень відповідно збільшено граничний обсяг державного боргу на кінець 2023 р. до 6.422,7 млрд грн, що становить 102,3% прогнозного ВВП.
Щодо видатків проекту державного бюджету на 2023 рік потрібно зазначити, що у доопрацьованому законопроекті порівняно із законопроектом, поданим на І читання:
загальний ресурс на національну безпеку і оборону не змінився та становить 1.141,1 млрд грн /або 18,2% ВВП/ (у т.ч.: видатки із загального фонду - 1.006,07 млрд грн, із спеціального фонду - 115,04 млрд грн, державні гарантії 0 до 20 млрд грн), при цьому зазначений обсяг відповідає рішенню РНБО від 15.09.2022 (введеному в дію Указом Президента України від 15.09.2022 № 651);
збільшено (передбачено) видатки, серед іншого, на:
фінансове забезпечення виплати пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за пенсійними програмами, та дефіциту коштів Пенсійного фонду - на 38,9 млрд грн;
реалізацію заходів за рахунок коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії - на 16,1 млрд грн (у зв’язку із збільшенням прогнозу коштів від НБУ, які є джерелом формування цього фонду);
витрати державного дорожнього фонду (у зв’язку із збільшенням прогнозу окремих доходів, які є джерелами формування цього фонду) - на 7 млрд грн, з них на: розвиток мережі та утримання автомобільних доріг державного значення - на 4,2 млрд грн; субвенцію місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах - на 2,46 млрд грн;
заходи за деякими бюджетними програмами Міністерства культури та інформаційної політики - загалом на 1,6 млрд грн;
судову владу - на 1,3 млрд грн (з них Державній судовій адміністрації - на 1,1 млрд грн);
заходи за деякими бюджетними програмами Міністерства освіти і науки - загалом на 0,56 млрд грн.
Щодо деяких питань регіонального розвитку та міжбюджетних відносин на 2023 рік у доопрацьованому законопроекті варто зазначити, що:
збільшено трансферти з державного бюджету місцевим бюджетам порівняно із законопроектом, поданим на І читання, на 2.518,6 млн грн, у т.ч. за загальним фондом – на 54 млн грн (передбачено у цій сумі субвенцію на виконання окремих заходів з реалізації соціального проекту «Активні парки - локації здорової України»), за спеціальним фондом - на 2.464,6 млн грн (збільшено на цю суму субвенцію на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах);
передбачено за загальним фондом видатки за бюджетною програмою «Державний фонд регіонального розвитку» у сумі 2 млрд грн. Поряд з тим, на цю мету із спеціального фонду передбачено спрямування 100% акцизного податку з вироблених в Україні та з ввезених на митну територію України сигарил понад загальний обсяг, визначений в сумі 831 млн грн, за умови внесення відповідних змін до Податкового кодексу України;
запропоновано у 2023 р. залишки коштів за освітньою субвенцією, які утворилися на рахунках місцевих бюджетів на кінець 2022 р., перерахувати до спеціального фонду державного бюджету для подальшого розподілу таких коштів за рішеннями Кабінету Міністрів України між місцевими бюджетами з урахуванням цільового призначення освітньої субвенції, а також на реалізацію заходів із забезпечення якісної, сучасної та доступної загальної середньої освіти «Нова українська школа», видання, придбання, доставку підручників, посібників і навчально-методичної літератури для здобувачів повної загальної середньої освіти та педагогічних працівників, інших заходів у сфері освіти.
За підсумками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України законопроект про Державний бюджет України на 2023 рік (реєстр. № 8000 від 31.10.2022) прийняти у другому читанні і в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету щодо змін до законопроекту, погоджених з Міністерством фінансів України.