Учасники засідання розглянули проект Закону про внесення змін до Закону України «Про телебачення і радіомовлення» (про тимчасове включення програм загальнонаціонального багатоканального (цифрового) мовлення з використанням радіочастотного ресурсу до складу універсальної програмної послуги для забезпечення інформаційної безпеки населення в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації), № 5546.
Законопроектом пропонується тимчасово, до моменту скасування Верховною Радою України визнання певної держави державою-агресором (державою-окупантом), доповнити склад УПП у селах, селищах, містах, районах та областях, де утворені військово-цивільні адміністрації, програмами телерадіоорганізацій, які здійснюють загальнонаціональне багатоканальне (цифрове) мовлення з використанням радіочастотного ресурсу, за умови виплати відповідної компенсації правовласникам з Державного бюджету України. «В учасників ринку ця ініціатива викликає суперечливі думки, але в сьогоднішніх умовах потрібно розуміти: триває боротьба за уми і серця наших громадян у місцевостях, де чути постріли і вибухи ворожих мін. Позаяк і питання вартості є гострим – люди не можуть собі дозволити платити 100 грн за «телевізор». Тому важливо знайти такий механізм, що зробить українські канали доступними, інакше в інформаційній війні ми не переможемо», – зазначила голова Підкомітету Євгенія Кравчук.
Підкомітет вирішив рекомендувати Комітету підтримати законопроект № 5546 за основу із вилученням частини «та за умови виплати компенсації правовласникам з Державного бюджету України», оскільки проект Закону не містить фінансово-економічного обґрунтування і механізму компенсації, що суперечить вимогам Бюджетного кодексу України.
Під час засідання було обговорено проект Закону про внесення змін до Закону України «Про телебачення і радіомовлення» та деяких інших законів України щодо створення умов для безбар’єрності та захисту прав осіб з інвалідністю, № 5735. Завданням цього законопроекту є забезпечення державними телерадіоорганізаціями субтитрування та/або перекладу українською жестовою мовою офіційних повідомлень, передач, програм, матеріалів, іншої аудіовізуальної інформації, яку вони транслюють.
На думку представників підкомітету, доцільно відправити законопроект авторам на доопрацювання і рекомендувати Комітету створити відповідну робочу групу. Як зазначалося під час обговорення, майбутній закон має стосуватися не тільки державних телекомпаній.
Також учасники засідання ознайомилися зі зверненням Асоціації правовласників і постачальників контенту щодо необхідності звільнення від оподаткування ПДВ або єдиним податком третьої групи суб’єктів оподаткування – провайдерів програмної послуги, які отримали ліцензію Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, та надають програмні послуги у населених пунктах у районах, прилеглих до лінії розмежування у Донецькій та Луганській областях, на період проведення ООС та на прикордонних із РФ територіях України.
Щодо цього питання уже розроблено законопроект, який Підкомітет рекомендуватиме Комітету доопрацювати з метою зменшення податкового навантаження на провайдерів, які обслуговують населення на підконтрольних територіях України у Донецькій та Луганській областях.
Наприкінці було розглянуто стан виконання Рекомендацій за результатами слухань, що відбулися у Комітеті 2 квітня 2021 року, на тему: «Забезпечення стабільного українського мовлення на тимчасово окуповані та прикордонні території України».
Підкомітет вважає за доцільне звернутися до Прем’єр-міністра України із пропозицією провести нараду з усіма міністерствами та відомствами, відповідальними за інформаційну безпеку країни, у контексті виконання зазначених Рекомендацій.
Усі питання порядку денного винесені за засідання Комітету 1 грудня.