У ВІВТОРОК, 2 ВЕРЕСНЯ, ЗАКРИЛАСЯ ЧЕТВЕРТА СЕСІЯ І ВІДКРИЛАСЯ П'ЯТА СЕСІЯ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ СЬОМОГО СКЛИКАННЯ.

На початку пленарного засідання народні депутати хвилиною мовчання вшанували пам'ять захисників України, які загинули в боях під Іловайськом, виходячи з оточення.

Голова Верховної Ради України Олександр Турчинов оголосив, що на пленарному засіданні присутні члени Кабінету Міністрів України, керівники центральних та регіональних органів виконавчої влади, керівники судової гілки влади, глави дипломатичних представництв іноземних держав та інші офіційні особи.

О.Турчинов виступив перед народними депутатами. "Загроза шокуючої своєю підступністю агресії Росії проти нашої держави перекреслила мирне життя України та українців, а отже драматично змінила й плани Верховної Ради. У ситуації неприхованої війни, в якій беруть участь регулярні війська Російської Федерації, Парламент скасував традиційну літню перерву у своїй роботі, прийняв рішення про безперервність четвертої сесії, аби забезпечити здатність миттєвої законодавчої реакції на розвиток подій та загальної ситуації в країні", - наголосив він.

О.Турчинов, говорячи про роботу Парламенту під час четвертої сесії, зазначив, що "на долю четвертої сесії, яка розпочалася у лютому 2014 року, випали карколомні, справді доленосні події. З падінням режиму Януковича та втечі колишнього Президента з країни єдиним легітимним загальнодержавним органом залишилася Верховна Рада України".

Голова Верховної Ради України відзначив, що "у надскладній політико-правовій та соціально-економічній ситуації Парламент взяв на себе відповідальність за стан справ у державі, сформував Уряд та прийняв вкрай необхідні законодавчі акти, забезпечивши обороноздатність та життєдіяльність країни та проведення демократичних виборів Президента України, визнаних цивілізованим світом. Уже лише цим сьоме скликання Парламенту заслужило гідне місце в історії парламентаризму в Україні.

На цьому фоні сам Парламент пережив драматичні політичні та структурні струси. У складних умовах протистояння сформувалася нова парламентська більшість, і після виконання покладених на неї завдань та припинення її існування Президент України прийняв рішення про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів".

О.Турчинов зазначив, що "на тлі цих буремних подій Парламент спромігся продемонструвати результативну роботу. У порівнянні з попередньою весняною сесією Верховна Рада України розглянула втричі більше законопроектів, більшість з яких носили стратегічний, доленосний характер. За 73 пленарних засідання Парламент розглянув 1908 законопроектів, з них прийнято в цілому 167, та 47 законопроектів схвалені у першому читанні".

Важливим здобутком четвертої сесії Голова Верховної Ради України вважає "відновлення Парламентом дії Конституції України, яка під тиском колишнього Президента була незаконно скасована. Рішення Парламенту про відновлення Конституції України було прийнято на вимогу українського народу конституційною більшістю у 306 голосів.

До найважливіших законопроектів, прийнятих на поточній сесії, О.Турчинов відніс пакет законопроектів, прийнятих у зв'язку з початком Антитерористичної операції на сході країни. Насамперед Парламент оперативно вніс зміни до Державного бюджету на поточний рік, забезпечивши фінансування наших Збройних Сил, Національної гвардії та силових структур, а також прийняв законопроекти, які стосувалися діяльності правоохоронних органів та Збройних Сил України. Зокрема, відповідно до прийнятого Закону України створено Національну гвардію України, а також схвалено низку законів, які посилюють обороноздатність України та врегульовують питання соціального захисту військовослужбовців, учасників Антитерористичної операції та їх сімей.

До не менш важливого законодавчого доробку Верховної Ради О.Турчинов відніс законодавче забезпечення виконання Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України, щодо реформування державної антикорупційної політики, реформи вищої освіти тощо. Окремо він відзначив прийняті Парламентом закони України, що регулюють державну соціальну політику, зокрема, щодо захисту прав інвалідів, статусу ветеранів війни та гарантій їх соціального забезпечення.

У цей період Верховна Рада також прийняла блок законопроектів з питань бюджетної, економічної, промислової та інвестиційної політики. Зокрема, на четвертій сесії були прийняті закони, що стосуються антикризових заходів, дерегуляції економічної діяльності та усунення адміністративного тиску на суб'єктів господарської діяльності, а також щодо забезпечення переходу суб'єктів господарської діяльності до ринкової практики у відповідності до стандартів Європейського Союзу.

Це, зокрема, закони щодо державних закупівель, державної допомоги суб'єктам господарювання, скорочення кількості дозвільних документів та вдосконалення процедури їх видачі, спрощення процедури державної реєстрації, обмеження втручання в діяльність суб'єктів господарювання тощо.

О.Турчинов нагадав, що протягом 10 років українська громадськість вимагала прийняття резонансного Закону "Про суспільне телебачення і радіомовлення", який нарешті було схвалено нинішньою сесію Парламенту, що відкриває нові можливості до демократизації українського суспільства.

О.Турчинов зазначив, що на час завершення четвертої сесії у комітетах Верховної Ради знаходиться на опрацюванні 2221 законопроект. Він висловив сподівання, що законопроекти, які не будуть прийняті в цілому на поточній сесії у зв'язку з достроковим припиненням повноважень Верховної Ради України, стануть предметом розгляду нової Верховної Ради України.

Голова Верховної Ради України оголосив четверту сесію Верховної Ради України сьомого скликання закритою і одночасно п'яту сесію відкритою.

У виконанні хору прозвучав Гімн України і Духовний гімн України.

З оголошеннями, заявами, повідомленнями, пропозиціями виступили представники депутатських фракцій і груп. У виступах йшлося про важку ситуацію, що склалася в Україні та необхідність приймати складні й відповідальні рішення, які потрібні сьогодні в Україні.

Промовці пропонували провести закрите засідання Верховної Ради, заслухати керівників АТО, поставити необхідні питання, запросити уряд, Раду національної безпеки, оборони і запитати: які рішення має прийняти Верховна Рада? Які додаткові повноваження для цього потрібно?

У виступах також наголошувалося на тому, що з 27 серпня фактично почався новий відлік часу. Представник фракції "Батьківщина С.Соболєв, зокрема, зазначив, що "пряме вторгнення російських військ на територію України, яке навіть вже не приховується російським керівництвом, це фактично розпочата відкрита бойова операція регулярних збройних підрозділів Російської Федерації  проти суверенної держави Україна".

Інші виступаючі наголошували на тому, що "Україна вимушена долати безпрецедентні як зовнішні так і внутрішні загрози і виклики", що "в уряду немає плану антикризових дій. І це питання вимагає негайного розгляду. Інакше, коли об'єднаються воєнно-політичні і соціально-економічні ризики, буде втрачено контроль над ситуацією з відповідними наслідками".

Народні депутати, приступивши до розгляду питань порядку денного, після нерезультативного голосування обговорили проект постанови про порядок денний п'ятої сесії Верховної Ради України сьомого скликання (реєстр. №4570а) і 236 голосами прийняли його.

Наступним парламентарії розглянули проект постанови про внесення змін до Календарного плану проведення п'ятої сесії Верховної Ради України сьомого скликання (реєстр. №4573а). Цим проектом пропонувалося зменшити час роботи парламенту в пленарному режимі. Зокрема, під час пленарних тижнів пропонувалося працювати лише по вівторках, а в інші дні депутати мали працювати у комітетах, комісіях та фракціях.

За результатами голосування ("за" - 169) проект постанови не був підтриманий.

Парламентарії розглянули низку законопроектів у першому читанні.

Проект закону про внесення змін до Митного кодексу України (щодо спрощення ввезення продукції оборонного призначення) за реєстр. №4555а доповів заступник Міністра оборони Петро Мехед. Він також доповів і наступний законопроект за реєстр. №4556а. За його словами, метою обох законопроектів є звільнення привезених на митну територію України від оподаткування ввізним митом та податком на додану вартість продукції оборонного призначення під час дії особливого періоду введення надзвичайного стану та у період проведення антитерористичної операції, перелік, який затверджується Кабінетом Міністрів.

Заступник Міністра оборони зазначив, що це дозволить Міністерству оборони спростити ввезення на митну територію України продукції оборонного призначення, зменшити свої витрати та дозволить оперативно забезпечити підрозділи Збройних сил України та інших військових формувань озброєнням, військовою та спеціальною технікою, боєприпасами під час дії особливого періоду.

П.Мехед також повідомив, що разом із внесеним Кабінетом Міністрів законопроектом у Верховній Раді зареєстрований альтернативний законопроект народного депутата С.Терьохіна, який "дублює внесений Кабінетом Міністрів проект закону та у порівнянні з останнім знижує оперативність вирішення питання забезпечення Збройних сил".

Голова Комітету з питань податкової та митної політики Віталій Хомутиннік доповідаючи від Комітету, сказав, що "законопроекти, внесені урядом сьогодні на часі з урахуванням того, що проходять військові дії, і нашій армії необхідне належне оснащення для захисту".

За його словами, єдина відмінність від законопроектів, поданих Кабінетом Міністрів, та альтернативним законопроектом народного депутата С.Терьохіна полягає в тому, що народний депутат С.Терьохін пропонує виписати чіткі коди по тій номенклатурі позицій, які будуть ввезені. "Тому Комітет в таких випадках завжди стояв на позиції чіткого переліку кодів, щоб не було підстав для зловживання цим законодавством", - зазначив він.

Альтернативний законопроект за реєстр. 4556а-1 доповів народний депутат Сергій Терьохін.

О.Турчинов перед голосуванням поінформував про те, що керівництвом Верховної Ради разом з українськими вченими розроблене нове робоче місце для народного депутата, повністю комп'ютеризоване, на якому не можна проголосувати за іншого, не можна використовувати картку іншого народного депутата тощо.

О.Турчинов дивлячись на сесійну залу, сказав, що цей проект недопрацьований. Чому? "Тому що нам ще треба в нових робочих місцях фіксувати позицію народного депутата, щоб його пристібати або якось іншим шляхом його приклеювати його до робочого місця, щоб хоча б до перерви народний депутат не бігав по залу або в кулуарах, а працював у Верховній Раді. Тому вченим треба буде допрацювати нове робоче місце народного депутата", - зазначив він.

Верховна Рада 234 голосами прийняла за основу і в цілому законопроект про внесення змін до Митного кодексу (щодо спрощення ввезення продукції оборонного призначення) за реєстр. №4555а.

За основу та в цілому також було прийнято законопроект народного депутата С.Терьохіна про внесення змін до Податкового кодексу щодо спрощення ввезення продукції оборонного призначення за реєстр. №4556а-1.

Проект закону про внесення змін до деяких законів України щодо залучення транспортних засобів для вивезення населення із зони надзвичайної ситуації, районів можливих бойових дій (реєстр. №4554а) доповів Голова Державної служби з надзвичайних ситуацій Сергій Бочковський. Він зазначив, що метою проекту є встановлення правових засад залучення транспортних засобів для вивезення населення шляхом внесення змін до законів України: "Про транспорт", "Про залізничний транспорт", "Про правовий режим надзвичайного стану", "Про правовий режим воєнного стану", "Про автомобільний транспорт" а також Кодекс цивільного захисту України.

За словами урядовця, прийняття закону дозволить залучати у необхідному обсязі транспортні засоби для вивезення населення із зони надзвичайних ситуацій і районів можливих бойових дій, мінімізувати людські витрати та обсяги матеріальних збитків, заподіяні їх наслідками.

Законопроект 234 голосами було прийнято за основу.

Парламентарії розглянули заяву Павла Шеремети про його відставку з посади Міністра економічного розвитку і торгівлі.

Головуючий повідомив, що 20 серпня міністр економічного розвитку і торгівлі України Шеремета Павло Михайлович подав до Верховної Ради заяву про свою відставку з посади члена Кабінету Міністрів і поставив питання про звільнення Шеремети П.М. з посади Міністра економічного розвитку і торгівлі у зв'язку з поданою заявою про відставку.

Голосування було не результативним ("за" - 213).

Представники деяких фракцій після нерезультативного голосування запропонували заслухати Міністра, а потім ставити питання на голосування.

Проект закону про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення належної організації та проведення виборів народних депутатів України (реєстр. №4531а) доповів голова Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Давид Жванія. Він зазначив, що зміни переважно спрямовано на уточнення та деталізацію приписів чинного закону, корегування строків перебігу виборчого процесу, скорочення бюджетних витрат на проведення виборів, а також забезпечення заходів безпеки членам виборчих комісій під час здійснення ними повноважень охорони виборчих бюлетенів та іншої виборчої документації.

Д.Жванія запропонував у проекті зменшити видатки з Держбюджету на організацію виборів; вилучити положення щодо державного фінансування передвиборчої агітації у ЗМІ та оприлюднення у друкованих ЗМІ інформацію про організацію виборчого процесу; зменшити мінімальний склад ОВК з 12 осіб до 9 осіб і ДВК - з 10 осіб до 8 осіб; не проводити навчання членів виборчих комісій за рахунок бюджетних коштів. За його словами, це призведе до економії близько 140 мільйонів гривень з Державного бюджету України.

Народний депутат також запропонував оптимізувати організацію виборчого процесу: внести корективи у строки організації окремих виборчих процедур та оприлюднення рішень комісії; віднести до повноважень ЦВК виготовлення печаток, бланків, протоколів, іншої виборчої документації; передбачити посилення охорони комісії за адресами їх місцезнаходження та виборчої документації під час її транспортування.

Проектом у зв'язку з ситуацією, що склалася у Донецькій та Луганській областях, з метою забезпечення незалежної підготовки та проведення виборів народних депутатів України в одномандатних округах, що утворені в межах цих областей, пропонується надати ЦВК право переглянути та змінити межі та центри одномандатних округів у цих областях за пропозиціями губернаторів.

Д.Жванія зазначив: враховуючи, що виборчий процес позачергових парламентських виборів вже розпочався, члени Комітету запропонували доповнити законопроект положеннями, якими пропонується: уточнити у визначені законом строки для здійснення окремих виборчих процедур; уточнити форму виборчого бюлетеню для голосування в одномандатному окрузі; передбачити оприлюднення на офіційному сайті ЦВК у повному обсязі проміжних та остаточних фінансових звітів про надходження та використання коштів виборчих фондів політичних партій та кандидатів. За його словами, запропоновані зміни були підтримані Комітетом і прийняття проекту дозволить зекономити додатково 100 мільйонів гривень бюджетних коштів на цих виборах.

Комітет ухвалив висновок: рекомендувати Верховній Раді за наслідками розгляду в першому читанні прийняти законопроект за основу та в цілому.

Народні депутати за результатами голосування не підтримали законопроект. Повторне голосування також було нерезультативним.

Проект закону про внесення змін до додатка №3 до Закону "Про Державний бюджет України на 2014 рік" (щодо збільшення видатків ЦВК на позачергові вибори народних депутатів України у 2014 році) за реєстр. №4464а доповів Міністр фінансів Олександр Шлапак.

Законопроект не набрав голосів для прийняття ("за" - 184).

Народні депутати розглянули ще кілька законопроектів.

Верховна Рада 243 голосами прийняла за основу та в цілому проект закону про внесення змін до деяких законів України щодо соціального захисту осіб, які нагороджені орденом Героїв Небесної Сотні (реєстр. №4562а).

Парламентарії також підтримали зміни до календарного плану проведення п'ятої сесії, які стосувалися скорочення до одного дня сесійних тижнів (пленарні засідання проводитимуться по вівторках) та збільшення кількості роботи і в комітетах, і у фракціях та пропозицію про проведення у четвер, 4 вересня, закритого пленарного засідання із запрошенням керівників силових структур і відомств, керівництва Кабінету Міністрів, економічного та енергетичного блоку.

О.Турчинов оголосив до розгляду кадрове питання. Він нагадав, що питання стосується заяви Міністра економічного розвитку і торгівлі П.Шеремети. За його словами, фракція "УДАР" попросила запросити його до сесійного залу для того, щоб можна було почути його підстави для подання заяви.

О.Турчинов повідомив, що керівник секретаріату доповів, що пан Шеремета, написавши заяву, сам пішов у відпустку і його немає на робочому місці.

252 голосами народні депутати підтримали заяву П.Шеремети про його відставку з посади Міністра економічного розвитку і торгівлі.

Парламентарії не підтримали законопроекти про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії інформаційній агресії іноземних держав (реєстр. №4263а) і про внесення змін до Закону "Про телебачення і радіомовлення" щодо встановлення процедури тимчасового обмеження трансляції та ретрансляції на території України програм телерадіоорганізацій, які не підпадають під юрисдикцію України (реєстр. №4297а).

Головуючий закрив ранкове пленарне засідання.

На вечірньому засіданні народні депутати продовжили розгляд питань порядку денного.

Проект закону про внесення змін до статті 7 Закону "Про благодійну діяльність та благодійні організації" (щодо благодійних пожертв) за реєстр. №4514а доповів заступник Міністра оборони Петро Мехед. Він зазначив, що метою проекту є доповнення чинного закону відповідним текстом щодо непоширення на випадки, встановлені цим законом, а також запровадження механізмів здійснення публічного збору благодійних пожертв для забезпечення бойової, мобілізаційної готовності, боєздатності та функціонування Збройних Сил України у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Законопроект 238 голосами було прийнято за основу та в цілому.

У першому читанні також було прийнято законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення проведення мобілізації та гарантій громадянам, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації за реєстр. №4710.

Верховна Рада ухвалила два законопроекти про ратифікацію - Додаткового протоколу до Європейської хартії місцевого самоврядування про право участі у справах органу місцевого самоврядування (реєстр. №0093) і Фінансової угоди (Проект "Завершення будівництва метрополітену у м. Дніпропетровську") між Україною та Європейським інвестиційним банком (реєстр. №0095).

Ратифіковано також Угоду між Україною та Європейською організацією ядерних досліджень (ЦЕРН) стосовно надання статусу асоційованого члена в ЦЕРН (реєстр. №0089) і Гарантійну угоду (Проект "Бескидський залізничний тунель" (Будівництво Бескидського тунелю) між Україною та Європейським інвестиційним банком (реєстр. №0092).

Народні депутати прийняли рішення з обговорених питань.

Верховна Рада прийняла у другому читанні і в цілому проекти законів про внесення змін до Податкового кодексу України щодо деяких питань оподаткування благодійної допомоги (реєстр. №4455а) і про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції (реєстр. №4313а).

За результатами голосування відхилено проект закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей уточнення податкових зобов'язань з податку на прибуток підприємств та податку на додану вартість у разі застосування податкового компромісу (реєстр. №4930).

Народні депутати повторно розглянули Закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності державної служби зайнятості" з пропозиціями Президента України від 08.08.2014 (реєстр. №4808).

Представник Президента України у Верховній Раді України Руслан Князевич повідомив, що Президент України пропонує відхилити цей закон.

Народні депутати не підтримали пропозицію Президента України про відхилення ("за" - 36).

За результатами голосування ("за" - 69) не було подолано вето Президента.

Верховна Рада прийняла у другому читанні і в цілому законопроекти; про мораторій на примусову реалізацію житла, примусове відключення від мереж житлово-комунальних послуг, заборону нарахування та стягнення пені та інших штрафних санкцій у разі несвоєчасного здійснення платежів за житлово-комунальні послуги громадянами, які проживають на територіях проведення антитерористичної операції у Донецькій та Луганській областях (реєстр. №4188а); про внесення змін до Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" (щодо недопущення порушень прав власників квартир та нежилих приміщень) за реєстр. №2469а; про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо приведення його у відповідність з Конституцією України (реєстр. №4160); про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо переведення садових і дачних будинків у жилі будинки та реєстрації у них місця проживання) (реєстр. №2336а).

Народні депутати ухвалили дві постанови про Рекомендації парламентських слухань на тему: "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків: проблеми та шляхи їх вирішення" (реєстр. №4279а) і на тему: "Безвізовий режим між Україною та ЄС: перспективи та нові можливості для громадян України" (реєстр. №4635).

Головуючий закрив вечірнє засідання.

Наступне пленарне засідання п'ятої сесії відбудеться у четвер, 4 вересня.

Згідно із прийнятим рішенням пленарне засідання проводитиметься у закритому режимі.

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку