У ВІВТОРОК, 3 ЖОВТНЯ, ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ ПРОДОВЖИЛА РОБОТУ В ПЛЕНАРНОМУ РЕЖИМІ.
На початку ранкового засідання представники депутатських фракцій виступили із заявами, повідомленнями, пропозиціями.
Голова Верховної Ради України Олександр Мороз, підсумовуючи, відповів на виступи промовців від деяких фракцій, які стосувалися Закону України "Про мораторій на підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги та спожиті у побуті природний газ і електроенергію, послуги громадського транспорту". Верховна Рада подолала вето Президента України на цей закон на минулому пленарному тижні. Представники фракцій "Наша Україна" і БЮТ під час виступів звернулися до Голови Верховної Ради України з вимогою підписати цей закон і направити його для підпису Президентові України.
Олександр Мороз нагадав, що мораторій на підвищення цін і тарифів був прийнятий не голосуванням минулого тижня, а на початку січня нинішнього року. На цей закон Президент наклав вето. Але ціни і тарифи були підвищені рішенням попереднього Кабінету Міністрів, а не завдяки зусиллям Голови Верховної Ради.
О.Мороз також зазначив, що є два висновки Конституційного суду, що такі рішення є неконституційними, Верховна Рада їх розглядати не має права. Тому на основі листів, звернень профільних комітетів, які надійшли відразу після голосування з цього приводу про необхідність повернення до розгляду цього питання за тією аналогією, яка недавно була застосована під час прийняття рішення про створення Тимчасової спеціальної комісії по розгляду питання про ціни і тарифи, і керуючись 125 статтею Регламенту, він не підписував цей закон, відносячи на розсуд Верховної Ради додаткові аргументи.
Голова Верховної Ради повідомив, що завтра передбачене включення до порядку денного питання про інформацію спеціальної комісії парламенту, яка вивчає питання про ціни і тарифи, а також інформацію Кабінету Міністрів про те, уряд пропонує зокрема стосовно цін на газ і на електроенергію. "Виборцю треба не політична дискусія з цього приводу, а справді реальне зменшення ціни, виходячи з можливостей держави" наголосив О.Мороз.
О.Мороз також повідомив, що у середу пропонується прийняття двох законопроектів щодо стабілізаційного фонду для накопичення ресурсів газу українського виробництва для того, щоб можна було стримувати ціни і тарифи і інші законодавчі акти. Головуючий зазначив, що на пленарному засіданні у середу це питання буде з'ясоване Верховною Радою, а він на себе брати цю місію не має права і не буде брати.
Після цього дві фракції "Наша Україна" і БЮТ наполягли на перерві. Після її закінчення представники фракцій озвучили позиції своїх фракцій щодо питання, яке дискутувалося у сесійному залі щодо непідписання Головою Верховної Ради Закону України "Про мораторій на підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги та спожиті у побуті природний газ і електроенергію, послуги громадського транспорту".
Представник фракції БЮТ Олександр Турчинов зазначив, що його фракція вимагає від Голови Верховної Ради негайно підписати закон і направити Президентові. У випадку, коли цього не буде зроблено, фракція буде діяти більш активно.
Представник фракції "Наша Україна" Олексій Кучеренко зазначив: "Цей закон прийнятий, і він має бути спрямований до Президента України, і далі Президент України буде приймати відповідне рішення, враховуючи думку і уряду, і Верховної Ради, і думку громадян".
Далі народні депутати приступили до розгляду питань порядку денного.
Проект Закону про Державну програму економічного і соціального розвитку України на 2007 рік представив міністр економіки Володимир Макуха. Документ є складовою частиною Програми діяльності Кабінету Міністрів України на 2007-12 роки, які зараз розробляються урядом. Він конкретизує завдання на 2007 рік.
За словами доповідача, Державна програма на 2007 рік повинна забезпечити розв'язання цілої низки системних проблем, зокрема, проблеми низької конкурентноспроможності національної економіки, формування споживацької моделі розвитку на тлі уповільненої інвестиційної діяльності, прогресуючого старіння основних фондів тощо.
З метою розв'яння цих та інших проблем в Державній програмі визначено низку цілей подальшого розвитку. За словами доповідача, першою і найбільш пріоритетною ціллю уряд вважає забезпечення позитивних структурних зрушень на інноваційній основі, стимулювання створення нових знань.
Другою ціллю є формування сприятливих умов для кардинального збільшення припливу інвестиційних ресурсів в Україну, розвиток корпоративного управління, фондового ринку, використання коштів населення як джерел інвестиції, захист власності, ефективне управління державної власності.
Уряд ставить перед собою ще одну ціль сформувати нову якість суспільних послуг, провести структурні реформи в галузях, спрямованих на надання послуг населенню, змінити відношення влада-громадянин, а також провести широку адміністративну реформу, що дозволить змінити сутність проведення реформ, забезпечить наближення їх результатів до кожного громадянина.
Однією з пріоритетних цілей політики уряду є підвищення добробуту громадян та подолання бідності. В цьому напрямку уряд передбачає активізацію роботи по створенню нових робочих місць, забезпечення зростання реальних доходів населення, удосконалення системи соціального та пенсійного страхування, надання необхідної підтримки найбільш вразливим верствам населення.
Ще одна ціль, яку ставить уряд, це формування позитивного зовнішнього торговельного балансу.
Наступною ціллю політики уряду у наступному році є створення умов для прискореного розвитку малого та середнього бізнесу, зменшення витратності підприємницької діяльності.
Окремо доповідач зупаинився на балансі соціально-економічного розвитку України на 2007 рік, поіформував про державні цільові програми та програми розвитку окремих регіонів, галузей економіки та сфер суспільного життя, які планується виконувати в 2007 році з використанням коштів Державного бюджету.
В.Макуха також поінформував про закладені у проекті державної програми показники та прогнози регіонального розвитку, план співробітництва з міжнародними фінансовими організаціями на 2007 рік і фінансове забезпечення програми.
Співдоповідав Голова профільного Комітету з питань економічної політики Володимир Заплатинський. Він повідомив, що у Комітеті з питань економічної політики проведено ретельний аналіз проекту Державної програми економічного і соціального розвитку України на 2007 рік на відповідність Конституції України і нормам чинного законодавства.
Оцінюючи в цілому позитивно представлений проект, Голова Комітету зауважив на певних проблемах та недоліках документу. Він висловив сумнів у тому, що уряд зможе проводити ефективну податкову бюджетну політику, реформувати і розвивати житлово-комунальне господарство, розв'яже проблему залежності країни від імпортованих енергоносіїв.
У співдоповідача виникли запитання щодо відсутності конкретного завдання по погашенню знецінених заощаджень громадян, планів уряду запровадити єдиний соціальний внесок.
В.Заплатинський поінформував про прийняте профільним Комітетом рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти проект закону про Державну програму економічного і соціального розвитку України на 2007 рік за основу.
Представники фракцій дали оцінку представленому проекту. Народні депутати з фракцій Партії регіонів, СПУ та КПУ, попри висловлені зауваження, в основному підтримали прийняття програми. Промовці з фракцій "Наша Україна" і БЮТ відзначали, що у них склалося враження, що проект готували два різних уряди. Вони вказували на низку неузгодженостей, які містяться в проекті Державної програми і проекті Державного бюджету на наступний рік, зазначали, що проект програми має суттєві концептуальні вади, наголошували на тому, що програма "започатковує політику замороження доходів і скорочення, зниження життєвого рівня народу".
У виступах також наголошувалося на "критично слабкій узгодженості положень програми з проектом закону про Державний бюджет України на 2007 рік". "Без взаємної узгодженості цих документів буде прийнято декларативний, а не змістовний документ", - зазначали його опоненти.
Більшість народних депутатів, які взяли участь в обговоренні, внесли конкретні пропозиції до проекту програми.
Голова Верховної Ради України О.Мороз, підсумовуючи обговорення, зазначив, що було правильне зауваження щодо багатьох пріоритетів. Тому доцільніше було б визначити меншу кількість пріоритетів, а потім відсилки робити, яким чином вони вплинуть на різні сфери суспільного життя: освіту, науку, охорону здоров'я тощо.
За підсумками голосування проект закону про Державну програму економічного і соціального розвитку України на 2007 рік було прийнято за основу 242-ма голосами.
На цьому ранкове засідання завершилося.
На вечірньому засіданні народні депутати продовжили розгляд питань порядку денного. Зокрема, вони повторно розглянули низку прийнятих законів з пропозиціями Президента України.
Народні депутати погодилися з пропозицією Президента України і скасували Закон України "Про внесення змін до статті 21 Основ законодавства України про культуру". Це рішення було підтримане 377-ма голосами.
Законом передбачені заходи, спрямовані на збереження закладів культури, які перебувають в комунальній власності, сіл, селищ і міст.
Цей закон прийнятий Верховною Радою попереднього скликання, пропонує, щоб рішення про ліквідацію таких закладів обов'язково приймалося місцевим референдумом з подальшим затвердженням відповідним центральним органом виконавчої влади.
Президент України, поділяючи проблему збереження мережі закладів культури, не погодився з таким способом розв'язання цієї проблеми, який запропонувала Верховна Рада у прийнятому Законі.
Президент запропонував народним депутатам скасувати цей закон, а замість того, розв'язувати ці проблеми в інший спосіб. Зокрема, передбачивши належне фінансування галузі культури у законі про Державний бюджет України.
На доопрацювання було відправлено Закон України "Про антарктичну діяльність".
Далі народні депутати за скороченою процедурою розглянули кілька законопроектів. На пропозицію авторів з розгляду було знято проект закону про внесення змін до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (щодо порядку призначення позачергових виборів).
За основу були прийняті проекти законів: про внесення доповнення до статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (щодо проведення першої сесії районної, районної у місті, обласної ради); про внесення змін до статті 37 Закону України "Про державну службу" (щодо пенсійного забезпечення державних службовців, визнаних інвалідами). Останнім передбачається інваліду, який прийшов на державну службу, встановити пенсію державного службовця. Закон посилює соціальний захист інвалідів, які працювали на посадах, віднесених до категорії державних службовців. В ньому також конкретизуються умови припинення та відновлення виплати пенсій при зміні групи інвалідності цих осіб.
Верховна Рада розглянула два проекти закону про внесення змін до пункту 15 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України (щодо терміну на продаж земельних ділянок).
За підсумками голосування за основу був прийнятий проект закону народного депутата В.Цушка. Законопроектом пропонується запровадити не пізніше 1 січня 2008 року повноцінний ринок земель, що знаходять в державній та комунальній власності, а також земель товарного сільськогосподарського виробництва.
Проектом також передбачається, що купівля і продаж земель сільськогосподарського призначення не допускається до прийняття відповідних законодавчих актів. А саме: прийняття Закону України "Про особливості обігу земель, що знаходяться в державній та комунальній власності", а також "Про особливості обігу земель товарного сільськогосподарського виробництва" і внесення змін до Закону "Про Державний земельний кадастр". Автор пропонує також забезпечити розвиток земельно-іпотечного кредитування шляхом внесення змін до Законів України "Про іпотеку" та "Про оренду земель" щодо можливості застави майнових прав на земельні ділянки для одержання кредитів, в тому числі довгострокових, розробити та затвердити довгострокові нормативно-правові акти щодо вдосконалення методики оцінки земель товарно-сільськогосподарського виробництва.
Наступний проект закону про внесення змін до статті 92 Земельного кодексу України (щодо права релігійних організацій на постійне користування землею) було знято.
За основу було прийнято проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо встановлення мінімальної заробітної плати на рівні прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Законопроект передбачає запровадження нормативної вимоги щодо визначення розміру мінімальної заробітної плати на рівні не меншому за прожитковий мінімум для працездатної особи. Цю норму пропонується запровадити з 1 січня 2008 року.
На цьому вечірнє пленарне засідання завершилося.
Наступне пленарне засідання Верховної Ради України відбудеться у середу, 4 жовтня.