У СЕРЕДУ, 4 ЖОВТНЯ, ВІДБУЛОСЯ ПЛЕНАРНЕ ЗАСІДАННЯ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ.
Голова Верховної Ради України Олександр Мороз на початку ранкового засідання поінформував про те, що в сесійному залі присутні члени Кабінету Міністрів, які візьмуть участь у розгляді важливих питань, пов'язаних із цінами, тарифами на енергоносії, зокрема, на газ.
Далі народні депутати виступили із заявами, повідомленнями, пропозиціями.
Звіт Тимчасової слідчої комісії з питань перевірки ситуації із забезпеченням природнім газом українських споживачів із розрахунками за поставлений природній газ та можливими порушеннями діючого законодавства на енергетичному ринку України представив Голова Комісії Андрій Деркач. За його словами, вже попередній аналіз отриманих Тимчасовою слідчою комісією документів та матеріалів свідчить про те, що ситуація із забезпеченням енергоносіями, зокрема природним газом споживачів України викликає серйозну стурбованість та має ознаки порушень та невиконання діючого законодавства.
Доповідач наголосив на тому, що у 2005 році контроль держави над станом справ у паливно-енергетичному комплексі України, зокрема у газовій галузі, системно не здійснювався. У результаті суперечливих дій, цілого ряду помилок уряду, міністерства палива та енергетики, НАК "Нафтогаз України", хибної кадрової політики ситуація на енергетичному, зокрема, газовому ринку України значно погіршилася.
А.Деркач повідомив, що в 2005-2006 роках правоохоронними органами було виявлена ціла низка порушень законодавства та дій з ознаками кримінальних злочинів з боку посадових осіб НАК "Нафтогаз України" та її дочірніх підприємств, значною мірою втрачено контроль за підприємствами, акції яких передано в управління НАК "Нафтогаз України". Як наслідок, державою втрачено контроль в статутних фондах більшості газорозподільчих підприємств України.
Далі доповідач звернув увагу на такий факт: прибуток НАК "Нафтогаз України" перевищує рівень рентабельності, рівень собівартості видобутку газу. За його словами, матеріали НАК "Нафтогаз України", надані в ході перевірки, не містять роз'яснень по суті виявлених фактів і потребують додаткового аналізу та перевірки.
А.Деркач зазначив, що при розрахунку економічно обґрунтованої оптової ціни на природний газ для населення, виходячи із величини собівартості газу, який видобувається підприємствами НАК "Нафтогаз України", ДК "Укргазвидобування", ВАТ "Укрнафта", ДАТ "Чорноморнафтогаз", як свідчать розрахунки Держінспекції з контролю за цінами, середньозважена ціна на газ українського виробництва може бути знижена на 30 відсотків.
Доповідач далі поінформував про те, що при остаточному затвердженні ціни на природний газ для населення НКРЕ не здійснює перевірки розрахунків НАК "Нафтогаз України". Державою фактично втрачено контроль за процесом реалізації газу та нафти українського видобутку, створено штучну схему ухилення від обов'язкового продажу нафти, газу та газового конденсату на аукціонних засадах для потреб внутрішнього ринку України.
Тимчасова слідча комісія на основі попередньо вивчених матеріалів зробила висновки щодо необхідності встановити нульову ставку ПДВ для підприємств державної форми власності НАК "Нафтогаз України" по операціям з імпорту газу по зовнішньоекономічним контрактам, оптимізувати податкове навантаження НАК "Нафтогаз України" з врахуванням соціально-економічного навантаження та необхідності подолання наслідків хибної кредитної політики компанії у 2005-2006 роках. Комісія пропонує з метою зменшення цінових пропозицій газу для населення та ЖКГ весь прибуток НАК "Нафтогаз України" від експорту і реекспорту газу у 2007 році направити на зниження ціни на газ для населення та підприємств ЖКГ.
Комісія також пропонує зберегти в Державному бюджеті на 2007 рік рівень ренти за транзит газу територією України, використавши отримані кошти для надання субсидій для незаможних верств населення. НКРЕ терміново переглянути обґрунтованість та визначитись щодо зменшення граничного рівня оптової ціни на природній газ для потреб населення та бюджетної сфери, враховуючи матеріали та висновки Тимчасової комісії, Державної інспекції з контролю за цінами Мінекономіки та наданих документів НАК "Нафтогаз України".
Комісія запропонувала переглянути обґрунтованість різкого збільшення тарифів на транспортування та постачання природного газу, враховуючи непоодинокі факти махінацій та зловживань регіональних постачальних компаній у розрахунках собівартості природного газу, у визначенні обсягів так званих технологічних втрат, у процедурах проведення тендерів та закупівель матеріально-технічних ресурсів.
Комісія пропонує Верховній Раді рекомендувати Кабінету Міністрів терміново утворити робочу групу з представників Мінфіну, Мінекономіки, Мінсоцзахисту, Мінпаливенерго, НАК "Нафтогаз України", НКРЄ, профільних комітетів Верховної Ради з питань підготовки нової концепції субсидування малозабезпечених верств населення по оплаті тарифів на комунальні послуги, а також забезпечити підготовку та затвердження концепції до 01.07.2007 року та надати пропозиції по її реалізації до проекту закону про Державний бюджет на 2008 рік.
Комісія пропонує зобов'язати НКРЕ проводити аналіз та перевірку достовірності наданих НАК "Нафтобаз України" розрахунків середньозваженої ціни для затвердження тарифів для населення, а також розглянути можливість залучення до аналізу формування цін і тарифів фахівців інших профільних державних установ, зокрема Мінфіну, Мінекономіки та Держінспекції по цінах.
А.Деркач повідомив, що очолювана ним Комісія продовжує свою роботу, маючи для цього всі необхідні матеріали і остаточний звіт планує представити через три місяці.
У ході обговорення звіту комісії народні депутати висловили думки щодо ситуації із забезпеченням природним газом українських споживачів, розрахунками за поставлений природний газ та можливими порушеннями діючого законодавства на енергетичному ринку України. Вони пропонували Комісії розширити перевірку, не обмежуючись тільки минулим роком. Пропонувалося також доповнити рекомендації слідчої комісії пунктами щодо доручення Генеральній прокуратурі провести перевірку фактів викладених в інформації комісії і встановити перелік посадових осіб винних у допущених зловживаннях, а також заслухати за два тижні інформацію керівників паливно-енергетичного комплексу стосовно заходів, що вживаються для ліквідації недоліків і зловживань виявлених парламентською слідчою комісією.
Верховна Рада взяла до відома звіт Тимчасової слідчої комісії. Роботу комісії продовжено ще на три місяці. Ухвалено також, що Тимчасова слідча комісія представить свій підсумковий звіт 30 грудня поточного року. Дано доручення профільному комітету підготувати проект закону про регулювання ринку газу в Україні.
З інформацією Кабінету Міністрів про забезпечення природним газом населення і підприємств комунальної теплоенергетики та тарифну і цінову політику щодо енергоносіїв, які використовуються для побутових потреб виступив віце-прем'єр міністр України Андрій Клюєв. Він наголосив на тому, що ситуація із значним підняттям цін з липня цього року на житлово-комунальні послуги є закономірним слідством дуже низького рівня управління паливно-енергетичним комплексом у минулі півтора роки.
За його словами, погашення всіх збитків НАК "Нафтогаз України", приховування всіх недоліків керівництва, були закладені у підвищення ціни на газ для населення та житлово-комунального господарства у червні 2006 року.
А.Клюєв нагадав про те, з чого почав свою діяльність коаліційний уряд у серпні-місяці поточного року. Була створена міжвідомча балансова комісія, перед якою були поставлені завдання: знизити тарифи на житлово-комунальні послуги для населення, навести порядок у господарській діяльності державних монополій, забезпечити підготовку підприємств житлово-комунального господарства і підприємств ПЕК до зими, зробити прозорий баланс паливно-енергетичних ресурсів.
А.Клюєв повідомив, що комісія у серпні-місяці почала працювати разом з комісією Верховної Ради. Під час перевірок були виявлені резерви для зниження витрат на власний видобуток природного газу, що надає підстави для зниження встановлених цін на природний газ для населення, вдосконалення тарифної політики, визначення нових підходів та принципів щодо захисту соціально незахищених верст населення від впливу зростання світових цін на енергоносії.
Віце-прем'єр-міністр повідомив про пропозиції уряду знизити на 75 гривень ціну на природний газ, що використовується населенням в побуті, крім опалення. Згідно з розрахунками вона буде становити 339 гривень за 1000 кубів. Ця знижка буде торкатися 6,8 мільйонів українських сімей.
З метою забезпечення захисту найбільш вразливих верст населення уряд пропонує ввести диференціацію цін на природний газ, що використовується населенням для опалення в залежності від обсягів його споживання чи від опалення квадратних метрів житла там, де немає лічильників.
Такі підходи уряд буде пропонувати до запровадження і в електроенергетиці. Реалізація пропозицій уряду, за словами доповідача, потребує близько двох місяців, тобто до грудня-місяця. На той час уряд буде змушений враховувати нові ціни на імпортований природний газ на 2007 рік. Тому доцільно ввести формульний підхід при розрахунках тарифів.
А.Клюєв повідомив, що зараз триває переговорний процес з урядами Росії, Туркменистану, Казахстану, Узбекистану щодо рівня цін на природний газ. Він висловив сподівання, що до кінця жовтня будуть відомі ціни на імпортований газ на 2007 рік. Пропозиції уряду будуть доцільні у разі, коли вдасться зібрати весь газ, що видобувається в Україні і направити його на споживання населення. Для цього уряд пропонує прийняти закони про внесення змін до Закону України "Про господарські товариства" та "Про стабілізаційний фонд ресурсів природного газу".
Віце-прем'єр-міністр запевнив, що одночасно у 2007 році будуть повністю збережені соціальні гарантії, які надаються пільговим та малозабезпеченим категоріям громадян.
Урядом також розробляється програма економічно доцільного заміщення природного газу на вітчизняне вугілля, електроенергію та інші альтернативні види енергоносіїв, повідомив А.Клюєв. За його словами, всі державні кошти будуть направлятися на переобладнання котелень на перехід на електроенергію, на опалювання мазутом та іншими видами енергоносіїв.
А.Клюєв звернувся до депутатів з проханням прийняти закон про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання заходів з енергозбереження. Запропоновані цим законом заходи передбачають необхідний рівень захисту малозабезпечених верств населення та запровадження принципів соціальної справедливої тарифної політики, дозволять збалансувати ціни на природний газ та інші енергоносії на тарифи, на послуги з енергопостачання.
Верховна Рада України взяла до відома інформацію Кабінету Міністрів. Парламент найближчим часов ухвалить відповідну постанову з приводу обговореного питання, у якій будуть чітко встановлені ціни і тарифи на електроенергію, газ для населення, в тому числі диференціація тарифів.
Після цього у засіданні на вимогу двох фракцій Партії регіонів і КПУ була оголошена перерва. Після її закінчення Голова Верховної Ради України Олександр Мороз повідомив, що фракції, які брали перерву в довгій дискусії провели розгляд питання і Верховна Рада може його розглядати. О.Мороз висловив думку щодо того, щоб у цій ситуації діяти у процедурі, визначеній Регламентом. Він нагадав, що 48 стаття Регламенту передбачає, що профільний комітет з питань Регламенту і депутатської етики повинен дати свій висновок. На цей момент рішення комітету немає.
Тому О.Мороз запропонував розглянути питання на наступному засіданні, після того як комітет визначиться щодо суті питання. Мова йде про проект постанови про скасування рішення Верховної Ради відносно прийняття Закону України "Про мораторій на підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги та спожиті у побуті природній газ і електроенергію, послуги громадського транспорту (крім таксі)".
Головуючий також запропонував перенести на пропозицію автора розгляд проекту закону про стабілізаційний фонд ресурсів природного газу, оскільки це питання також не розглянуто комітетом.
Верховна Рада 245-ма голосами "за" підтримала ці пропозиції.
Перенесено було і розгляд наступного питання проекту закону про внесення змін до статті 92 Земельного кодексу України (щодо права релігійних організацій на постійне користування землею) через відсутність автора.
Далі народні депутати розглянули і 407-ма голосами ухвалили Постанову про відзначення 100-річчя з дня народження видатної української письменниці Ірини Вільде.
Знято з розгляду було проект постанови про присудження в 2006 році Премії Верховної Ради України за внесок молоді в розвиток парламентаризму, місцевого самоврядування.
На цьому ранкове засідання завершилося.
Наступне пленарне засідання Верховної Ради України відбудеться у четвер. 5 жовтня.