У ЧЕТВЕР, 21 ВЕРЕСНЯ, ВІДБУЛИСЯ ЧЕРГОВІ ПЛЕНАРНІ ЗАСІДАННЯ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ П'ЯТОГО СКЛИКАННЯ.

Голова Верховної Ради України Олександр Мороз на початку ранкового засідання поінформував народних депутатів про входження народного депутата Геннадія Савосіна, члена фракції СПУ, до складу Антикризової коаліції депутатських фракцій Партії регіонів, Соціалістичної партії України та Комуністичної партії України в Верховній Раді України.

Дві фракції Партії регіонів і СПУ попросили зробити перерву на півгодини. Без її оголошення їм було надана можливість на виступ з трибуни. Представник цих фракцій народний депутат Василь Хара звернув увагу на слова одного з представників фракції "Наша Україна" народного депутата М.Поживанова у засобах масової інформації щодо трагедії, яка сталася на шахті ім. Засядька. В.Хара розцінив його слова як блюзнірство по відношенню до пам'яті загиблих шахтарів і вимагав від фракції "покаяння за нелюдський вчинок представника фракції".

В.Хара запропонував вшанувати пам'ять шахтарів, які загинули учора на шахті ім. Засядька.

Народні депутати підтримали цю пропозицію і хвилиною мовчання вшанували пам'ять загиблих шахтарів.

Далі згідно із порядком денним у Верховній Раді відбулося представлення проекту закону про Державний бюджет України на 2007 рік. Про основні показники документу доповів Перший віце-прем'єр-міністр міністр фінансів Микола Азаров.

На початку виступу він зазначив, що "формування проекту Держаного бюджету на 2007 рік здійснюється в умовах прийняття протягом 2005 2006 років популістських передвиборчих рішень, спрямованих на встановлення економічно необґрунтованих та фінансово не забезпечених виплат".

Доповідач наголосив на тому, що "хибна політика збільшення фіскального тиску призвела до різкого спаду темпів економічного розвитку в 2005 році та уповільнення розвитку національного виробництва у 2006 році, зростання транспортних та енергетичних тарифів, подорожчання робочої сили. Значний конкурентний тиск на внутрішньому і зовнішньому ринку послабили цінові конкурентні переваги українських підприємств та негативно позначилися на інвестиційній діяльності".

Як наслідок у 2006 році у державному бюджеті очікується дисбаланс близько 7 мільярдів гривень, який уряд зараз намагається нейтралізувати антикризовими діями.

М.Азаров далі зазначив: з урахуванням поточної ситуації бюджетна політика 2007 року в першу чергу буде спрямована на стабілізацію фінансово-економічної ситуації в країні, проведення структурних реформ та ліквідацію негативних наслідків популістської політики попередніх урядів, розв'язання найважливіших соціально-економічних проблем, підвищення соціальних стандартів та рівня життя людей, відновлення інноваційно-інвестиційної моделі розвитку економіки.

Доповідач поінформував про макроекономічні параметру бюджету. Він зазначив, що одним з найважливіших завдань сьогодні є відновлення макроекономічної стабільності. Завдяки реалізації невідкладних заходів щодо подолання кризових явищ в економіці та в соціальній сфері в поточному році та в бюджетній політиці наступного року уряд закладає фундамент стійкого і довгострокового економічного зростання через перехід від моделі економічного розвитку, орієнтованого на стимулювання споживання до моделей стимулювання інвестиційної активності та розвитку вітчизняного виробництва. Уряд буде проводити активну політику підтримки вітчизняного виробника, вітчизняного експорту та розвитку імпортозаміщуючого виробництва.

Стабілізація економічного розвитку, покращення торговельного балансу та посилення інвестиційної активності сприятиме збереження курсової стабільності. Ефективність бюджету та грошово-кредитна політика, а також стимулювання випуску товарів кінцевого споживання вітчизняного виробництва мають стати основними чинниками стабільної цінової ситуації.

М.Азаров доповів про основні параметри доходів і видатків бюджету. Доходи зведеного бюджету України на 2007 рік плануються у сумі близько 180 мільярдів гривень, що на 14 відсотків більше плану.

Прогноз видатків зведеного бюджету становить близько 200 мільярдів гривень, що на 14 відсотків більше планових показників 2006 року. Доходи Державного бюджету України на 2007 рік планується у сумі 140 мільярдів гривень, що близько на 12 відсотків більше плану на 2006 рік.

Приріст доходів загального фонду Державного бюджету на наступний рік складає близько 14 відсотків.

Граничний розмір державного зовнішнього боргу на кінець 2007 року встановлюється на рівні близько 10 мільярдів доларів США, внутрішнього боргу - близько одного мільярда доларів США.

За словами доповідача, ключовим напрямком роботи уряду залишається підвищення соціальних стандартів та рівня життя громадян. В бюджеті наступного року частка видатків соціального спрямування складає близько 80 відсотків. Джерелом прискореного росту рівня життя населення має стати відновлення інноваційно-інвестиційної моделі розвитку економіки. Тому на наступний рік бюджетна політика підтримка інноваційно-інвестиційного розвитку економіки складає 26,8 мільярда гривень. Це майже в 1,6 рази більше, ніж в 2005 році,

М.Азаров детально доповів про прогнозні показники бюджету по основних напрямах та галузях економіки.

Разом з посиленням інноваційно-інвестиційної складової в проекті бюджету наступного року закладено суттєвий ресурс для поліпшення рівня життя населення. За словами доповідача, видатки Пенсійного фонду у 2007 році збільшаться на 14 відсотків до плану 2006 року і складуть близько 80 мільярдів гривень. Вперше Пенсійний фонд буде бездефіцитним. Тобто власні надходження до фонду забезпечать здіснення виплати пенсії у солідарній системі у повному обсязі з врахуванням збереження мінімального розміру пенсій за віком за наявності необхідного страхового стажу на рівні прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб.

Вперше, за словами М.Азарова, бездефіцитним буде бюджет Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності. Допомога при народженні дитини та допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку буде здійснюватися з бюджету, порядок її отримання спроститься. Прогнозується збільшення цієї допомоги відповідно до зростання розміру прожиткового мінімум для працездатних осіб. Для малозабезпечених сімей розмір цієї допомоги становитиме 262,5 гривень на початок року та 274 гривень на кінець року.

М.Азаров, відповідаючи на запитання виплати одноразової допомоги при народженні дитини, яке в останні дні набуло значного резонансу, зауважив, що ніяких обмежень щодо розміру цієї допомоги на 2007 рік у проекті Держбюджету немає. Вона, як і у поточному році, надаватиметься у сумі 8 тисяч 500 гривень. Загальний же обсяг коштів на надання одноразової допомоги при народженні дитини збільшується на 10,4 відсотка проти передбаченого у поточному році.

Доповідач також зауважив, що темпи приросту реальної заробітної плати перевищать приріст реального ВВП.

Детально доповідач поінформував народних депутатів про так звані соціальні показники бюджету пенсії, компенсації, допомоги тощо.

Окремо М.Азаров зупинився на видатках місцевих бюджетів, питома вага яких у зведеному бюджеті України на 2007 рік збільшиться з 36 відсотків до 43,5 на наступний рік. Плани Мінфіну щодо доходів місцевих бюджетів є реальними, - зазначив він.

На 2007 рік сума субвенцій, які надаються з Державного до місцевих бюджетів, збільшено на 55,5 відсотків та становить 17 мільярдів гривень. Левова частка цих коштів буде спрямовано на видатки за державними програмами соціального захисту.

М.Азаров наголосив на тому, що у бюджеті 2007 року вдалося зберегти соціальну направленість і відновити інноваційно-інвестиційне стимулювання економіки.

Перший віце-прем'єр-міністр, завершуючи виступ, висловив сподівання на плідну співпрацю з усіма депутатськими фракціями, фахівцями, які залучаються до роботи над проектом закону. Він також висловив впевненість, що бюджетна політика наступного року стане джерелом прискореного росту рівня життя населення на базі зміцнення економічного потенціалу нашої країни.

М.Азаров доповнив свій виступ відповідями на запитання народних депутатів.

Далі Голова Комітету з питань бюджету Володимир Макеєнко доповів про висновок очолюваного ним Комітету. Члени Комітету, попередньо вивчивши проект закону, зазначили, що він відповідає вимогам Бюджетної резолюції та практиці підготовки таких проектів протягом останніх 5 років.

За оцінкою стану враховані пропозиції і доручення Верховної Ради до Основних напрямів бюджетної політики на 2007 рік, врахована більшість пропозицій і доручень. Зокрема, враховані такі принципові пропозиції та доручення Верховної Ради, як: встановлення частки перерозподілу валового внутрішнього продукту через зведений бюджет на рівні близько 30% (проектом передбачено 30,2%), видатки на подальше поетапне впровадження Закону України "Про соціальний захист дітей війни", забезпечення підвищення питомої ваги загального фонду місцевих бюджетів у загальному фонді зведеного бюджету з 40,8% до 43,5%.

Характеризуючи поданий законопроект, Голова Бюджетного комітету відзначив, що він містить ряд структурних заходів, спрямованих на покращання функціонування бюджетної системи та підвищення ефективності використання бюджетних коштів, зокрема, впровадження єдиного порядку призначення та виплат пенсій органами Пенсійного фонду, уніфікація системи оплати праці працівників бюджетних установ та підприємств державного сектору економіки, упорядкування процедур, забезпечення житлом працівників державних органів, військовослужбовців, осіб рядового і навчальницького складу.

Низка положень проекту закону включена, виходячи з необхідності забезпечення принципу соціальної справедливості та адресності в наданні всіх видів державної соціальної допомоги, залежно від матеріального стану громадянина чи сім'ї.

Вперше, за словами В.Макеєнка, запропоновано надходження від приватизації державного майна залучити як джерело витрат розвитку з конкретизацією за відповідними напрямами.

У проекті бюджету передбачені нерозподілені видатки в обсязі 3 мільярди гривень як стабілізаційний фонд, кошти якого планується спрямувати, у першу чергу, на компенсацію у разі збільшення тарифів на енергоносії.

Поряд з цим, для забезпечення прозорого використання коштів стабілізаційного фонду необхідно законодавчо врегулювати процедуру його розподілу.

Законопроект про Державний бюджет, зазначив Голова Бюджетного комітету, все ще обтяжений численними статтями, які змінюють податкове законодавство та норми інших базових законів, що регламентують соціальні та інші не бюджетні питання.

В.Макеєнко звернув увагу на деякі дискусійні питання.

Голова Бюджетного комітету зазначив, що "завдання сьогодні - не прийняття проекту закону в першому читанні, а взяття Верховною Радою його до розгляду та для подальшого доопрацювання і прийняття".

В.Макеєнко повідомив, що Комітет з питань бюджету на своєму засіданні більшістю голосів прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти до розгляду проект закону про Державний бюджет на 2007 рік. Зауваження і пропозиції комітетів, депутатських фракцій, народних депутатів до законопроекту мають бути подані Комітету з питань бюджету не пізніше 1 жовтня цього року. Всі пропозиції повинні бути збалансованими і не призводити до збільшення державного боргу порівняно з обсягом, передбаченим у представленому проекті закону.

Насамкінець В.Макеєнко нагадав про виступ Президента України на засідання Ради національної безпеки і оборони, на якому серед іншого розглядався проект бюджету. Президент закликав всі політичні сили, уряд, парламент до співпраці з тим, щоб вчасно прийняти головний фінансовий документ держави на наступний рік, який би об'єднував Україну та відповідав інтересам наших громадян.

В.Макеєнко закликав всі політичні сили підтримати проект закону про Державний бюджет на 2007 рік з тим, щоб цей документ для людини, для економіки, для майбутнього став "бюджетним Універсалом".

Оцінку представленому законопроекту дали представники депутатських фракцій, парламентських комітетів, народні депутати.

У виступах прозвучали як слова підтримки на його адресу, так і критика. Промовці висловили чимало пропозицій до документу, які вони вважають за необхідне внести до проекту.

За підсумками обговорення Верховна Рада прийняла Постанову про прийняття до розгляду проекту закону про Державний бюджет у варіанті, запропонованому Комітетом з питань бюджету. Це рішення було підтримано 249-ма голосами.

Після цього головуючий поінформував народних депутатів про те, що народні депутати Олександр Борзих, Михайло Зубець, Володимир Зубик і Володимир Толстенко, виключені із складу депутатської фракції "Блоку Юлії Тимошенко", є позафракційними.

Народні депутати підтримали пропозицію Голови Верховної Ради України про перенесення розгляду проекту закону про Державну програму економічного і соціального розвитку України на 2007 рік на наступний пленарний тиждень. "За" проголосувало 246 депутати.

Після цього розглядалися проекти Постанов про обрання суддів відповідних судів загальної юрисдикції безстроково. Народні депутати прийняли низку постанов з цього питання.

На цьому ранкове засідання завершилося.

На вечірньому засіданні народні депутати продовжили розгляд питань порядку денного. У другому читанні був розглянутий і прийнятий в цілому закон про внесення змін до Закону України "Про державні нагороди України" (щодо встановлення почесного звання "Народний вчитель України).

Прийнятим законом також встановлюється Державна премія України в галузі освіти за видатні досягнення в галузі освіти за номінаціями: дошкільна і позашкільна освіта; загально-середня освіта; професійно-технічна освіта; вища освіта; наукові досягнення у галузі освіти.

Верховна Рада розглянула і прийняла в цілому закони: про внесення змін до статті 258 Кримінального кодексу України. Прийняті зміни до Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів України випливають із Конвенції Ради Європи про запобігання тероризму, яку Верховна Рада України ратифікувала 31 липня поточного року. Зокрема, відповідальність за створення терористичної групи чи терористичної організації передбачається новою статтею 258-ю з позначкою "3" "Створення терористичної групи чи терористичної організації", у зв´язку з чим у частині четвертій, четверта і п´ята статті 258 Кримінального кодексу України виключені.

Кримінальний кодекс України доповнено також новими статтями: статтею 258 з позначкою 1 "Втягнення і вчинення терористичного акту", статтею 258 з позначкою 2 "Публічні заклики до вчинення терористичного акту" і статтею 259 з позначкою 4 "Сприяння у вчиненні терористичного акту". Прийняття цих статей випливає з вимоги Конвенції про встановлення кримінальної відповідальності за публічне підбурювання, за залучення до терористичної діяльності та за навчання терористичній діяльності.

Верховна Рада України скасувала рішення щодо проекту закону про внесення змін та доповнень до Закону України "Про житлово-комунальні послуги" (щодо оплати житлово-комунальних послуг). Народні депутати підтримали рішення профільного Комітету про відхилення цього закону, який не поліпшує, а навпаки погіршує діючий Житловий кодекс.

Відхилений був і наступний законопроект про внесення змін до статті 23 Закону України "Про рекламу" (щодо реклами зброї).

За скороченою процедурою народні депутати розглянули проект закону про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2006 рік" (щодо підтримки виробництва продукції тваринництва). За результатами розгляду законопроект було відправлено на повторне перше читання.

Верховна Рада схвалила Постанову про утворення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України (стосовно контролю за слідством по справі Г.Гонгадзе). Рішення підтримали 413 депутати.

Далі народні депутати розглянули низку проектів постанов про "День Уряду України". Верховна Рада прийняла Постанови про "День Уряду України": у листопаді 2006 року (з порядком денним "Розвиток вугільної галузі України та запровадження енергозберігаючої моделі економіки шлях до набуття енергетичної незалежності"); у грудні 2006 року (з порядком денним "Про захист прав онкологічних хворих в Україні та виконання державної програми "Онкологія"; у січні 2007 року (щодо стану і перспективи розвитку загальної середньої освіти в Україні).

Народні депутати ухвалили Постанову про погодження місця розташування об'єктів та зміну цільового використання земельної ділянки, погодившись лише з частиною щодо місця розташування об'єктів, що стосуються автомобільної дороги Львів-Броди. Згоду щодо місця розташування інших об'єктів та зміну цільового використання земельної ділянки народні депутати даватимуть після доопрацювання цих пропозицій у профільному комітеті.

Далі розглядався Проект Постанови про проект закону про встановлення розміру пенсій учасникам Великої Вітчизняної війни.

Профільний Комітет рекомендував парламенту скасувати результати голосування щодо прийняття цього проекту закону в першому читанні. Цим же рішенням доручається Комітету у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів викласти основні положення законопроекту у вигляді змін до Закону "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Верховна Рада підтримала рішення про відхилення цього законопроекту.

Далі народні депутати повторно розглянули низку законів з пропозиціями Президента України. Зокрема, вони погодилися з пропозиціями Президента України до Закону України "Про внесення зміни до статті 21 Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" і відхилили його.

За підсумками голосування відхилені були закони: "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оскарження неправильностей у списках виборців"; "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України".

З врахуванням пропозицій Президента було прийнято Закон України "Про управління об'єктами державної власності".

Прийнято було Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

На цьому вечірнє засідання завершилося.

Наступне пленарне засідання Верховної Ради відбудеться у п'ятницю, 22 вересня.

Повернутись до публікацій

Версія для друку