У ВIВТОРОК, 6 ВЕРЕСНЯ, ВІДБУЛОСЯ УРОЧИСТЕ ВІДКРИТТЯ ВОСЬМОЇ СЕСIЇ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ ЧЕТВЕРТОГО СКЛИКАННЯ.

На церемонії відкриття 8-ої сесії Верховної Ради України 4-го скликання були присутні члени уряду на чолі з першим віце-прем'єр-міністром України Анатолієм Кінахом, голова Верховного Суду України Василь Маляренко, Генеральний прокурор України Святослав Піскун, голова Конституційного Суду України Микола Селівон, голова Вищого господарського суду України Дмитро Притика, голова Вищого адміністративного суду України Олександр Пасинюк, голова Національного банку України Володимир Стельмах, голова Рахункової палати України Валентин Симоненко, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини Ніна Карпачова, голова Центральної виборчої комісії Ярослав Давидович, голова Фонду державного майна України Валентина Семенюк, голова Антимонопольного комітету України Олексій Костусєв, голова Державного комітету телебачення і радіомовлення Іван Чиж, Голова Верховної Ради Автономної Республіки Крим, голови обласних, Київської, Севастопольської міські голови. Присутні також були представники дипломатичного корпусу, акредитованого в Україні, громадськості, засобів масової інформації.

Голова Верховної Ради України Володимир Литвин, відповідно до статті 83 Конституції України, оголосив чергову восьму сесію Верховної Ради України четвертого скликання відкритою.

Пролунав Гімн України у виконанні хору.

Народні депутати вшанували хвилиною мовчання пам'ять жертв природних катаклізмів у Сполучених Штатах Америки, а також ряді катастроф, які нещодавно сталися у різних країнах світу, і наслідком яких стали численні жертви. Українські парламентарії виказали солідарність і прагнення допомогти країнам і народам у подоланні цих стихійних лих.

Головуючий поінформував про те, що восьмого та тринадцятого липня 2005 року Центральна виборча комісія визнала обраними і зареєструвала Цибулька Володимира Миколайовича у багатомандатному загальнодержавному виборчому окрузі від виборчого блоку політичних партій Блок Віктора Ющенка "Наша Україна" та Філіндаша Євгена Васильовича у багатомандатному загальнодержавному виборчому окрузі від Соціалістичної партії України.

Новообрані народні депутати перед вступом на посаду склали присягу перед Верховною Радою України.

Далі головуючий поінформував про входження до складу депутатської фракції Української Народної Партії народного депутата Володимира Цибулька.

Народні депутати привітали оплесками свого колегу народного депутата Ігоря Юхновського, якому 1 вересня виповнилося 80 років. Володимир Литвин повідомив, що Президент України своїм указом присвоїв народному депутатові Ігорю Юхновському звання Героя України за визначний особистий внесок у національне відродження і побудову незалежної Української держави, багаторічну плідну громадську і політичну діяльність, вагомі наукові досягнення.

Із вступним словом виступив Голова Верховної Ради України Володимир Литвин. Він наголосив на тому, що восьма сесія буде найвідповідальнішим етапом у нашій новітній історії і в діяльності Верховної Ради. У свою чергу вона повинна, по-перше, якнайшвидше завершити своє сходження на позиції властиві вищому представницькому органу народу, демонструвати щоденно спроможність підтримувати на принципових засадах конструктивний діалог з Президентом та Кабінетом Міністрів для розв'язання насамперед проблем загальносуспільного виміру, безкомпромісно відстоювати інтереси українського народу. Верховна Рада має в першу чергу відповідально представляти народ і суспільство, а вже потім владу.

Голова Верховної Ради також окреслив ключові завдання, які доведеться вирішувати парламенту у період підготовки до парламентських виборів 2006 року, зосередитися на їх розв'язанні.

Володимир Литвин вважає, що у першу чергу потрібно визначити і зафіксувати чітку концепцію, стратегію загальнонаціонального розвитку, рішуче відмовитися від політики на основі схем, перестрибування з теми на тему, відтворення хрущовських обіцянок, особливо під вибори. Суспільство готове і потребує серйозної розмови, дискусії, в першу чергу щодо життєвого рівня безпеки громадян. Особливо важливо витримати таку лінію в роботі над держбюджетом на 2006 рік, а також у своєчасному і адекватно жорсткому реагуванні на ситуацію в енергетичній, аграрно-продовольчій та грошово-кредитній, експортно-імпортній та інших сферах, які сьогодні постають як першорядні проблеми національної безпеки.

Голова Верховної Ради зазначив, що потрібно подолати кризу управління, повністю оволодіти ситуацією, зосередитися на внутрішньому облаштуванні країни, реалізувати в політиці те, що відповідає суспільним настроям, зосередитися на політиці можливостей, рішуче присікти спроби перерозподілу власності в інтересах кланів та олігархів. Окремо і акцентовано необхідно вкотре сказати про намагання перемонополізації засобів масової інформації. Фактом є те, що завдання деолігархізації країни може звестися до появи нових сімей за рахунок інших, а в кінцевому підсумку знову ж таки за рахунок людей. Треба дати можливість людям взяти долю країни у свої власні руки. Україна має стати державою чесних людей.

Володимир Литвин також вважає, що слід відмовитися від намагання обертати наші дії переважно на зовнішній формат для того, щоб сподобатися та задекларувати свою демократичність, замість того щоб створювати такі необхідні цивілізаційні підвалини в середині країни. Захоплення виставлянням на показ дружнього ставлення до України має співвідноситися з нашими національними інтересами. Треба налагодити і утримати прагматично дружні стосунки з центрами сили і впливу, насамперед США і Євросоюзом, а також з країнами-сусідами. Слід усвідомити, що формалізація і охолодження стосунків з Росією не додає ваги Україні. Тому необхідно активізувати міжпарламентські зв'язки.

Ще одним ключовим завданням Володимир Литвин вважає вибудовування політики на основі примирення, порозуміння і компромісу.

За словами Голови Верховної Ради, слід також посилити увагу Верховної Ради до кадрової політики і кадрової роботи з урахуванням позиції глави держави про необхідність серйозної кадрової ревізії.

Завершуючи свій виступ, Голова Верховної Ради наголосив на тому, що Верховна Рада повинна зробити все, щоб передвиборча кампанія і вибори 2006 року гарантовано були чесними і прозорими. Функції моніторингового контролю має взяти на себе Погоджувальна рада.

Не менш важливо забезпечити конструктивну законотворчу діяльність парламенту, повернувши таким чином йому той високий рівень довіри, на який він заслужено вийшов у листопаді-грудні 2004 року, збалансувати політичну і законодавчу функції, піднести їх на належний рівень, продемонструвати на практиці цивілізовані взаємини з Президентом і Кабінетом Міністрів. Взаємно відповідальну і зрозумілу людям політику Володимир Литвин визначив як магістральну лінію поведінки Верховної Ради сьогодні й завтра.

Верховна Рада прийняла Постанову про порядок денний восьмої сесії Верховної Ради України четвертого скликання, вилучивши з неї деякі дискусійні питання, та доповнивши її текст деякими пропозиціями.

Народні депутати також ухвалили Постанову про недопущення закриття об'єктів соціально-культурного призначення в сільській місцевості.

Далі на голосування було поставлено пропозицію деяких народних депутатів про включення до порядку денного переліку питань, які не були підтримані окремими депутатськими групами і фракціями. Однак, ця пропозиція не була підтримана.

Народні депутати прийняли рішення з раніше обговорених питань. Зокрема, Верховна Рада не підтримала проект Постанови про інформацію Кабінету Міністрів України "Про посилення боротьби з наркоманією в Україні", якою пропонувалося визнати роботу Уряду недостатньою.

У цілому була прийнята Постанова про дитячу безпритульність в Україні та шляхи подолання цього явища.

Дві фракції "Наша Україна" і БЮТ наполягли на оголошенні перерви у пленарному засіданні для проведення під час неї консультацій щодо тих питань, включення і розгляду яки вони пропонували. Без оголошення перерви слово було надано народному депутатові Володимиру Яворівському. Він закликав парламент включити до порядку денного законопроекти про малолітніх політичних в'язнів, про українських репресованих, у тому числі і про вояків УПА, і прийняти відповідні рішення з цих актуальних для суспільства питань.

Далі народні депутати розглянули та прийняли рішення щодо низки законопроектів у другому та повторному другому читанні. Були прийняті закони: про внесення змін до деяких законів України (щодо приведення у відповідність з Цивільним процесуальним кодексом України); про державне регулювання діяльності у сфері трансферу технологій; про внесення змін до Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" (щодо допуску на фондовий ринок його професійних учасників); про внесення змін до деяких законів України (щодо врегулювання правових відносин при оцінці майна); про внесення змін до деяких законів України (щодо регулювання ринку цінних паперів); про внесення змін до деяких законів України (щодо відповідальності за порушення законодавства про приватизацію); про внесення змін до Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" (щодо небанківських установ).

У другому читанні і в цілому були також прийняті закони: про Дисциплінарний статут митної служби України; про дозвільну систему у сфері господарської діяльності; про благоустрій населених пунктів.

На повторне друге читання направлено законопроект про комплексну реконструкцію кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду.

На цьому ранкове пленарне засідання завершилося.

На вечірньому засіданні народні депутати продовжили розгляд законопроектів у другому читанні. На повторне друге читання було відправлено проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо загальнообов'язкового пенсійного страхування).

У другому читанні і в цілому були прийняті закони: про внесення змін до Закону України "Про якість та безпеку харчових продуктів та продовольчої сировини"; про внесення змін до ст.12 Закону України "Про телебачення і радіомовлення" (щодо фінансового-господарської діяльності НТКУ та НРКУ).

Народні депутати також розглянули за скорочено процедурою і прийняли відповідні рішення щодо ще кількох законопроектів. Перший з них – про внесення змін до Закону України "Про вивізне (експортне) мито на живу худобу та шкіряну сировину у новій редакції не був прийнятий. При спробі повернутися до його повторного розгляду народні депутати з фракції КПУ заблокували трибуну, включивши звукові пристрої, які перешкоджали нормальній роботі. Вони аргументували свою позицію тим, що виступають проти прийняття законопроектів по СОТ, оскільки існує цивілізована процедура прийняття таких законопроектів. Представник фракції народний депутат Марія Маркуш пояснила, що законопроекти, які стосуються економічних питань, повинні бути економічно обґрунтованими, а також повинні пройти відповідне обговорення в комітетах, а тільки після цього можуть бути поставлені на голосування в сесійній залі.

Пропозиція народних депутатів щодо економічного обґрунтування, що може принести прийняття цих законопроектів, так і не була прийнята. Тому члени фракції КПУ знову заблокували трибуну.

Проти прийняття цього законопроекту висловилися і народні депутати з фракції Соціалістичної партії. Зокрема, народний депутат Михайло Мельничук повідомив, що соціалісти не підтримують даний законопроект тільки тому, що за останні роки різко скоротилося в державі поголів'я великої рогатої худоби – з 24-х до 7 млн. голів, свиней - з 19-ти до 6 млн., споживання м'яса з 68-ми кілограм до 31-го. І в цей час пропонується законопроект, який передбачає вивіз живої худоби, шкіри тощо. Обговорення цього питання, на думку депутата, може заблокувати прийняття цього законопроекту. М.Мельничук звернувся до колег працювати далі. Адже виборці чекають плідної роботи парламенту.

Врешті на пропозицію народного депутата Валерія Асадчева було прийнято компромісне рішення про перенесення цього законопроекту на наступний пленарний тиждень.

Дискусія виникла і під час розгляду наступного проекту – про внесення змін до Закону України "Про телебачення і радіомовлення" (щодо розміру іноземних інвестицій у статутному фонді телерадіоорганізацій). Голова Державного комітету телебачення і радіомовлення Іван Чиж пояснив одну із запропонованих норм проекту. Зокрема, нею пропонується збільшення інвестицій можливого іноземного капіталу у статуті телерадіокомпанії до 5 відсотків (сьогодні норма - 30 відсотків), передбачається збільшення до 35 відсотків. Він нагадав, що ця норма містить пряму заборону – ст.13-та Закону "Про телебачення і радіомовлення України", пряму заборону створення телеорганізацій іноземними юридичними і фізичними особами та особами без громадянства. Тому іноземний інвестиційний капітал може працювати як одна із складових на інвестицію, на технічне або технологічне поліпшення телерадіоорганізацій і ніяк не домінувати.

І.Чиж також запевнив, що ця норма не є загрозою національним інтересам. Навпаки, вона, даючи можливість руху інвестицій в інформаційну сферу, медіасферу, разом з тим чітко ставить межі: більше 35 відсотків іноземного капіталу не може працювати в будь-якому статутному фонді телерадіоорганізації.

Народні депутати висловили свої застереження щодо прийняття цього законопроекту, пропонували ще раз все зважити і тільки тоді приймати рішення.

Проект закону було відправлено на повторне друге читання.

У другому читанні прийнято законопроект про зміну імені фізичної особи. Він встановлює порядок, яким чином змінюється ім'я, перелік документів, які подаються в разі, якщо фізична особа бажає змінити своє ім'я і ім'я по-батькові, визначаються також органи, які це роблять, їх повноваження, яким чином проводиться перевірка документів, які подаються громадянами. Крім того, встановлюється чіткий перелік підстав, за яких може бути відмовлено громадянину у зміні імені, прізвищі або по-батькові. Такими підставами може бути, якщо особа перебуває під слідством або піддана суду, якщо особа відбуває покарання в місцях позбавлення волі, якщо особа розшукується правоохоронними органами або, наприклад, якщо особою було завідомо подано недостовірні відомості.

Законопроектом також передбачається, що повноваження органів внутрішніх справ, які перевіряють чи не є підстави для відмови у зміні прізвища, імені і по-батькові громадянина. Причому, органи внутрішніх справ роблять це на безоплатній основі. Встановлюються чіткі строки, що органи внутрішніх справ роблять це протягом місяця.

Далі органи реєстрації актів громадянського стану і консульські установи, приймають протягом семи днів відповідне рішення і видають громадянам свідоцтво про зміну прізвища, імені, або по-батькові.

Законопроект було прийнято за основу у першому читанні.

Наприкінці засідання народні депутати прийняли у цілому закон про внесення змін до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (щодо цільових фондів). Закон спрямований на узгодження положень Бюджетного кодексу та Закону "Про місцеве самоврядування щодо утворення позабюджетних фондів". Бюджетним кодексом визначається, що створення позабюджетних фондів органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування та іншими бюджетними установами – не допускається.

На цьому вечірнє засідання завершилося.

Наступне пленарне засідання восьмої сесії Верховної Ради України відбудеться 7 вересня, у середу.

Повернутись до публікацій

Версія для друку