У ЧЕТВЕР, 22 ВЕРЕСНЯ, ВІДБУЛИСЯ ЧЕРГОВІ ПЛЕНАРНІ ЗАСІДАННЯ ВОСЬМОЇ СЕСIЇ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ ЧЕТВЕРТОГО СКЛИКАННЯ.

Голова Верховної Ради України Володимир Литвин на початку засідання поінформував про результати роботи Верховної Ради на пленарному засіданні 21 вересня. Розглянуто три питання денного. За результатами їх розгляду представлений урядом проект Державного бюджету на 2006 рік прийнято Верховною Радою для підготовки до розгляду в першому читанні.

В.Литвин також повідомив про зустріч керівників депутатських груп і фракцій, лідерів політичних партій, які представлені у парламенті і мають фракції, з Президентом України, з виконуючим обов'язки Прем'єр-міністра України. На зустрічі були обговорені процеси, які відбуваються в Україні, а також подання Президента щодо надання згоди Верховної Ради на призначення Прем'єр-міністром України Юрія Єханурова. Прийняття рішення з цього питання очікувалося об 11-ій годині.

Після цього народні депутати розглянули кілька постанов про обрання окремих народних депутатів членами комітетів Верховної Ради. Зокрема, вони підтримали постанови про обрання народного депутата Ю.Діденка і народного депутата М.Степанова членами Комітету з питань соціальної політики та праці, народного депутата Є.Філіндаша – членом Комітету з питань молодіжної політики, фізичної культури, спорту і туризму.

Верховна Рада прийняла постанову про присудження у 2005 році Премії Верховної Ради за внесок молоді у розвиток парламентаризму, місцевого самоврядування.

Народні депутати далі ухвалили постанову про проведення Дня Уряду України 11 жовтня 2005 року (щодо стану аварійності на шляхах України та невідкладні заходи з підвищення безпеки дорожнього руху), а запланований на цей день День Уряду з проблем охорони пам'яток культурної спадщини України перенести на грудень поточного року.

Після цього на вимогу двох фракцій – БЮТ і "Єдина Україна" - у засіданні було оголошено перерву.

По її закінченні Голова Верховної Ради повідомив про те, що у пленарному засіданні бере участь Президент України Віктор Ющенко.

Про результати консультацій, які були проведені під час перерви двома фракціями поінформував народний депутат Андрій Шкіль. Він повідомив про позицію фракцій щодо голосування по кандидатурі Ю.Єханурова на посаду Прем'єр-міністра, а також пояснив чому фракцію БЮТ утримається від цього голосування.

Перед голосуванням слово для виступу було надано Президентові України Віктору Ющенку. Глава держави звернувся до народних депутатів із проханням "голосувати за стабільність в Україні".

В.Ющенко також повідомив про підписані ним три укази. Перший указ стосувався деяких питань діяльності Секретаріату Президента України. Зокрема, Секретаріат Президента України очолює Голова Секретаріату Президента України, Голова має двох заступників, в тому числі, одного першого. У зв'язку з цим ліквідовуються посади Державного секретаря України, двох перших заступників і 4 заступників Державного секретаря. Також буде ліквідовано посаду першого помічника Президента України.

Ці звістки народні депутати зустріли оплесками.

Президент також повідомив про серйозне скорочення апарату Секретаріату і раціоналізацію його роботи.

Другий Указ, підписаний Президентом, стосується внесення змін до його Указу від 8 лютого 2005 року, № 208, де мова йде про організацію діяльності Ради Національної безпеки і оборони.

Віднині до компетенції Секретаріату Президента перебрані наступні функції:

- внесення пропозицій щодо кандидатур на посади правоохоронних органів, Збройних Силах України та інших військових формуваннях, призначення на які здійснюється Президентом України;

- подання на розгляд Президента України пропозицій щодо кандидатур на посади суддів, членів Вищої ради юстиції та членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України;

- погодження пропозицій щодо кандидатур на посади керівників правоохоронних органів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя;

- погодження проектів указів Президента про присвоєння вищих військових спеціальних звань та класних чинів.

Всі ці питання повернуті до Секретаріату Президента України.

Віктор Ющенко також зазначив, що він за підсумками учорашньої зустрічі з керівниками депутатських фракцій вирішив невідкладно внести на повторний розгляд Верховної Ради кандидатуру Ю.Єханурова на посаду Прем'єр-міністра України.

Президент звернувся до народних депутатів, до громадських, бізнесових кіл із словами: "нам треба заховати сокиру війни, заховати далеко під лаву і бажано забути місце, де вона лежить".

Другим і третім важливими завданнями глава держави визначив формування уряду і прийняття державного бюджету на наступний рік. "Якщо політична сила хоче істини і стабільності, вона повинна чітко визначитися у питанні підтримки формування уряду і призначення кандидатури Єханурова на посаду Прем'єр-міністра України", - наголосив Президент України.

Президент України кілька слів сказав про проведення наступних парламентських виборів, зазначивши, що він персонально разом із лідерами фракцій відповідатиме за проведення чесних, демократичних виборів 2006 року. а також пообіцяв під час підготовки і проведення цих виборів не використовувати адміністративний ресурс влади.

Народні депутати оплесками привітали виступ Президента України.

Для прийняття рішення було винесено проект Постанови про надання згоди на призначення Президентом України Прем'єр-міністром України Юрія Єханурова. "За" проголосувало 289 народних депутатів з 335-ти зареєстрованих.

Головуючий після цього оголосив перерву у засіданні.

Після перерви Верховна Рада розглянула і прийняла дві постанови про обрання суддів.

Проект закону про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" (щодо дотацій місцевим бюджетам для забезпечення виплат зарплати та інших першочергових видатків, який народні депутати раніше включили до порядку денного для розгляду, доповіла перший заступник Голови Комітету з питань бюджету Людмила Супрун. Вона аргументувала прийняття цього закону необхідністю забезпечити здійснення видатків на оплату праці працівників бюджетних установ.

Л.Супрун нагадала, що при прийнятті змін до Закону "Про Державний бюджет", в березні - місяці 2005 року говорилося про те, що в місцевих бюджетах не вистачає ресурсу для здійснення всіх необхідних видатків в розмірі приблизно 1 мільярд 800 мільйонів.

На сьогодні за розрахунками загальна цифра таких грошових сум складає 1 мільярд 400 мільйонів гривень з яких 757 мільйонів – це кошти, які необхідно спрямувати на виплату заробітної плати.

У головного розпорядника - Міністерства фінансів - у власних видатках є сума в розмірі 1 мільярд 400 мільйонів, яка повинна спрямовуватися на додаткові виплати у зв'язку з введенням Єдиної тарифної сітки.

Однак, Кабінет Міністрів не надав інформацію стосовно порядку розподілу цих коштів в розрізі регіонів.

Крім того, за зверненнями місцевих органів самоврядування сьогодні нестача по виплаті по захищених статтях складає 1 мільярд 400 мільйонів.

Законопроект також спрямований на те, щоб розв'язати проблему по забезпеченню оплати за подачу води у Південний регіон України в розмірі 20 мільйонів гривень. Це пов'язано зі збільшенням тарифів на електроенергію з дефіцитом коштів на оплату електроенергії, а також з тим, що видатки відповідного головного розпорядника в березні - місяці були скороченні на 30 мільйонів гривень.

Проектом також врегульовані деякі інші проблеми, пов'язані з бюджетом 2005 року.

Л.Супрун повідомила про те, що Міністерство фінансів не підтримує пропозицію щодо передачі регіонам субвенції, яку необхідно спрямувати до кінця року на виплати, передбаченні законодавством в обов'язковому порядку, а також на захищені статті видатків.

Перший заступник Голови Комітету з питань бюджету висловила розуміння з приводу наявності певних проблем, які стосуються порядку розподілу доходної частини, але Комітет готовий піти на те, щоб доопрацювати цей законопроект, визначитися з конкретними джерелами за рахунок яких буде здійснена така субвенція і забезпечити таким чином до кінця 2005 року збереження всіх видатків на делеговані повноваження місцевих органів самоврядування. "Ми не маємо право з вами допустити ситуації відкату до рівня 1996 року, коли починаються невиплати по заробітній платі", - наголосила Л.Супрун.

Свою позицію щодо законопроекту висловив виконуючий обов'язки міністра фінансів Віктор Пинзеник. Він зазначив, що зустрівся з випадком, коли вноситься проект закону без будь-яких обрахунків. Жодних обрахунків Міністерство фінансів, які би стосувалися проблеми, до цього часу не отримало.

В.Пинзеник поінформував про те, що сьогодні Мінфін дав доручення Казначейству перерахувати 300 мільйонів гривень коштів на виконання 57 статті Закону "Про освіту". Друга черга буде перерахована у листопаді. Ці дві суми дають додаткові надходження прибуткового податку до місцевих бюджетів у сумі 100 мільйонів гривень.

В. о. також поінформував про прийняту урядом постанову про розподіл субвенцій на виплату заробітної плати між регіонами у сумі 1 мільярд 276 мільйонів гривень. Це якраз є та сума коштів - 1,4 мільярдів грн., яка закладена була при перегляді бюджету.

В.Пинзеник нагадав про залишки коштів на рахунках місцевих бюджетів, які на сьогодні складають 4 мільярди гривень. Порівняно з початком року вони зросли на 2 мільярди гривень. Більше одного мільярду лежить на коштах поза казначейським рахунком.

У цьому зв'язку він звернув увагу на юридичний бік питання і висловив сподівання, що Бюджетний кодекс є законом для всіх, в тому числі і для тих, хто їх приймає.

В.Пинзеник нагадав, що ст.53 Бюджетного кодексу передбачає, що можна корегувати бюджет у випадку його перевиконання за підсумками 9 місяців, при цьому мають бути позитивні висновки Міністерства фінансів і Рахункової палати. Ні одного позитивного висновку, ні другого не має.

В. о. міністра фінансів підкреслив, що прийняття змін до цього закону, де немає ресурсів, ставить під загрозу виконання бюджету 2005.

Більшість народних депутатів, які взяли участь в обговоренні законопроекту, висловилися за його прийняття, вважаючи таке рішення необхідним і своєчасним. Прозвучали  пропозиції і про відкладення прийняття рішення для детального вивчення питання.

У підсумку законопроект було прийнято за основу у першому читанні 292-ма голосами.

Верховна Рада також прийняла рішення з обговорених питань. Зокрема, народні депутати ухвалили Постанови: про Рекомендації парламентських слухань на тему: "Забезпечення прав дітей в Україні. Охорона материнства та дитинства"; про інформацію Кабінету Міністрів України "Про посилення боротьби з наркоманією в Україні"; про інформацію Кабінету Міністрів України про заходи Уряду України щодо підвищення ефективності управління державною власністю у статутних фондах господарських товариств, що приватизуються, та товариств, створених за участю держави; про Рекомендації парламентських слухань "Сучасний стан та перспективи розвитку земельних відносин в Україні".

Верховна Рада направила на доопрацювання проект Постанови про стан виконання законодавства у сфері поводження з відходами в Україні та шляхи його вдосконалення.

У другому читанні і в цілому було прийнято закон про внесення змін до Закону України "Про вищу освіту" (щодо підготовки кадрів). Цей закон покращує діяльність вищих навчальних закладів, дає можливість державі впорядкувати процес створення вищих навчальних закладів і його філій.

Закон направлений проти псевдо освіти, прикриває шляхи викачування грошей з громадян. Редакційні зміни передбачають участь студентів та аспірантів в роботі органів, колегіальних органів вищого навчального закладу, вченій раді.

Закон також передбачає створення наглядових рад в усіх вищих навчальних закладах, що мають покращити роботу вищого навчального закладу, їх обрання здійснюється вченої радою, а затверджується центральний орган виконавчої влади, якому підпорядкований вищий навчальний заклад.

Таким чином упорядковується державно-громадський контроль за діяльністю вузів. Унормовано створення відповідних умов для діяльності студентського самоврядування, визначено їх основні завдання та права, що матиме позитивний вплив на активізацію студентського самоврядування у вищих навчальних закладах. Студенти стають рівноправними учасниками навчально-виховного процесу.

Зміни до чинного закону надають можливість особам, що мають почесні звання народного артиста України, народного художника України, народного архітектора України та заслуженого діяча мистецтв України балотуватися на посаду керівника вищого навчального закладу культурно-мистецького спрямування. За відсутністю відповідного вченого ступеню, але це за наявності відповідного науково-педагогічного стажу.

Закон також унормовує права і обов'язки курсантів-слухачів та докторантів вищих навчальних закладів, умови оплати за навчання, або надання додаткових освітніх послуг, що дає змогу врахувати, як рівень інфляції за попередній рік так і зміни вартості комунальних послуг.

Закон було прийнято 304-ма голосами.

На цьому ранкове засідання завершилося.

На вечірньому засіданні народні депутати продовжили розгляд питань порядку денного.

У другому читанні і в цілому було прийнято закон про попередження вживанню тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров'я населення. "За" його прийняття проголосувало 288 народних депутатів. Закон врегульовує відносини в сфері охорони здоров'я населення від шкідливих наслідків вживання тютюнових виробів, впливу тютюнового диму, а також профілактики тютюнокуріння чи інших способів вживання тютюнових виробів.

Він спрямований на створення правових і економічних умов, які сприятимуть попередженню та зменшенню куріння, захисту здоров'я кожного громадянина від шкоди, яка наноситься здоров'ю внаслідок споживання тютюнових виробів, зменшенню рівнів захворюваності, інвалідності та смертності, спричинених курінням тютюнових виробів, а також впливом тютюнового диму, зменшення витрат охорони здоров'я на ліквідацію негативних наслідків споживання тютюнових виробів.

У другому читанні і в цілому були також прийняті закони: про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо стягнення державного мита) і про внесення змін до Сімейного кодексу України (щодо збільшення розміру аліментів на дітей). Він передбачає збільшення розміру аліментів на дітей. Зокрема у тих випадках, коли місце проживання батьків невідоме, або вони ухиляються від сплати аліментів, або не мають можливості утримувати дитину, дитині призначається тимчасова державна допомога, яка не може бути меншою, ніж 30 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.

Народні депутати також прийняли у другому читанні і в цілому закони: про внесення змін до Закону України "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних, транспортних засобів" (щодо умов страхування); про внесення змін до Кримінального кодексу України (щодо незаконного проникнення в транспортний засіб); про внесення змін до Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" (щодо пенсійного забезпечення); про внесення змін до Закону України "Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації" (щодо ДП "Машинобудівна фірма "Артем"); про внесення змін до Закону України "Про банки і банківську діяльність" (щодо процедури ліквідації банків); про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (щодо осіб, на яких поширюється дія закону); про діяльність у сфері інформатизації; про внесення змін до ст.17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" (щодо об'єднань громадян).

Відхилені були законопроекти: про загальну безпеку продукції; про внесення змін та доповнень до деяких законодавчих актів щодо вікових обмежень для зайняття посади державними службовцями та науковими працівниками; п'ять законопроектів про внесення змін до Закону України "Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації"; два законопроекти про внесення змін до Закону України "Про державні гарантії відновлення заощаджень громадян України".

На повторне друге читання було відправлено проект закону про внесення змін до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні".

За основу у першому читанні було прийнято проект закону про внесення змін до пункту 6 Прикінцевих та Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Наприкінці вечірнього засідання ратифікували низку міждержавних та міжурядових угод. Зокрема, були ратифіковані: Угода між Україною та Республікою Кіпр про правову допомогу в цивільних справах; Договір між Україною та Республікою Болгарія про правову допомогу в цивільних справах; Договір між Україною та Республікою Таджикистан про передачу осіб, засуджених до позбавлення волі, для подальшого відбування покарання; Угода між Україною та Португальською Республікою про міжнародні автомобільні перевезення пасажирів і вантажів та Протокол до Угоди між Україною та Португальською Республікою про міжнародні автомобільні перевезення пасажирів і вантажів; Угода між Урядом України і Урядом Перехідної Ісламської Держави Афганістан про торговельно-економічне співробітництво; Угода між Урядом України та Урядом Республіки Гайана про торговельно-економічне співробітництво.

На цьому вечірнє засідання завершилося.

Повернутись до публікацій

Версія для друку