У ЧЕТВЕР, 21 КВІТНЯ, ВІДБУЛОСЯ ПЛЕНАРНЕ ЗАСІДАННЯ СЬОМОЇ СЕСIЇ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ ЧЕТВЕРТОГО СКЛИКАННЯ.
Голова Верховної Ради України Володимир Литвин на початку ранкового засідання поінформував про зміни у складі депутатських фракцій і груп, зокрема, про вихід народного депутата Валерія Коновалюка зі складу депутатської фракції "Регіони України" і про вихід народного депутата Валерія Горбатова зі складу депутатської фракції Соціалістичної партії України.
Чотири фракції: Соціал-демократичної партії України (об'єднаної) та депутатської групи "Демократична України", а також фракції "Народний Союз Наша Україна" і Української народної партії вимагали перерву.
На їхню вимогу у засіданні було оголошено перерву. По її закінченні від фракцій "НУ" і УНП слово було надано народному депутатові Юрію Оробцю. Він привернув увагу до тих подій, які відбуваються в Київській міській державній адміністрації, зокрема з приводу довиборів до міської ради по 60 округу у місті Києві, а також до надзвичайної події, за його словами, коли Київський мер О.Омельченко 21 квітня вчинив напад на пікетувальників біля будинку Київської міськдержадміністрації. Ю.Оробець звернувся до Генерального прокурора вчинити слідчі дії з приводу цього випадку, здійснити комплексну перевірку всіх земельних справ у місті Києві і виділення всіх земельних ділянок, а також здійснити перевірку всіх фактів незаконного будівництва у місті Києві. Ю.Оробець попросив його виступ вважати офіційним запитом до Генерального прокурора.
Народний депутат Нестор Шуфрич, виступаючи від фракцій СДПУ(о) і "ДУ", висловив надію, що Тимчасова слідча комісія з питань захисту конституційних прав громадян буде створена.
Голова Верховної Ради повідомив, що на Погоджувальній раді було досягнуто домовленості про внесення на розгляд Верховної Ради і прийняття проекту постанову про утворення Тимчасової слідчої комісії з питань перевірки дотримання конституційних прав і свобод людини і громадянина.
Постанова була підтримана 331-им народним депутатом. Головою Комісії обрано народного депутата Віктора Мусіяку, його заступником народного депутата Івана Вернидубова.
Постановою доручається депутатським фракціям та групам у дводенний термін після прийняття цієї постанови подати пропозиції щодо своїх представників у складі Тимчасової слідчої комісії, виходячи з представництва - один представник від 20 народних депутатів, але не менше одного представника від кожної депутатської фракції і групи.
Передбачається, що звіт Тимчасової слідчої комісії Верховна Рада заслухає не пізніше п'ятнадцятиденного терміну з дня прийняття цієї постанови.
Далі народні депутати розглянули низку проектів постанов про обрання народних депутатів членами комітетів Верховної Ради. Зокрема, членом Комітету з питань будівництва, транспорту, житлово-комунального господарства і зв'язку обрано народного депутата Юрія Криворучка; народного депутата Михайла Поживанова - членом Комітету з питань європейської інтеграції; народного депутата Миколи Садового - членом Комітету з питань науки і освіти; народного депутата Олену Бондаренко - членом Комітету з питань свободи слова та інформації.
Верховна Рада розглянула проекти постанов про призначення членів ради Національного банку України, Відкритого акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" та Державного експортно-імпортного банку "Укрексімбанк". На пропозицію головуючого народні депутати мали визначитися щодо запропонованих кандидатур, провівши рейтингове голосування, за результатами рейтингового голосування провести голосування про обрання членів наглядових рад. Після короткого обговорення пропозиція про розгляд питання шляхом рейтингового голосування була поставлена на голосування. Однак вона не була підтримана народними депутатами ("за" проголосувало всього 64 депутати).
Народні депутати погодилися з наступною пропозицією: окремо на засіданні Погоджувальної ради розглянути всі пропозиції і визначитися щодо того, за який проект постанови голосувати.
Народні депутати підтримали Постанову про парламентські слухання: "Сучасний стан та перспективи розвитку земельних відносин в Україні".
Наступний проект Постанови про кошторис видатків на здійснення повноважень Верховної Ради України в 2005 році доповідав перший заступник голови Комітету з питань Регламенту, депутатської етики та організації роботи Верховної Ради України Сергій Сас. Він поінформував про основні показники використання кошторису 2004 року. Згідно ж запропонованого проекту кошторис видатків Верховної Ради на 2005 рік передбачається затвердити у сумі 478,6 мільйонів гривень, загальний фонд становить - 441,7 мільйонів гривень, спеціальний - 36,9 мільйонів гривень.
Внесення кошторису видатків для затвердження на початку другого кварталу фінансування, за словами доповідача, пов'язано з тим, що потрібні були додаткові кошти, і внаслідок конструктивної співпраці з Комітетом з питань бюджету, Кабінетом Міністрів, було внесено зміни до Державного бюджету на 2005 рік і збільшено видатки на забезпечення діяльності Верховної Ради України на 67 мільйонів гривень. Ця Постанова була підтримана 374-ма голосами.
Наступним розглядався проект закону про схвалення рішення Президента України (щодо направлення миротворчого контингенту для участі України в силах Організації Об'єднаних Націй і спостереження за роз'єднанням ізраїльських і сірійських військ. За словами міністра оборони України Анатолія Гриценка, цей законопроект готувався ще попередньою владою і підтримується нинішньою владою. Рішення, яке пропонується схвалити Верховній Раді відповідає інтересам нашої держави.
Заявка з Організації Об'єднаний Націй поступила ще у січні минулого року. Згідно із законопроектом Україна направить в район конфлікту батальйон матеріально-технічного забезпечення, який не буде виконувати бойових завдань. Це будуть питання тилового, матеріально-технічного, медичного забезпечення місії, яка там працює.
Відповідний батальйон готується у складі Південного оперативного командування. Люди відібрані, фінансові питання вирішуються Організацією Об'єднаних Націй. Витрати України, за словами міністра, будуть повністю відшкодовані.
Підтримав ухвалення законопроекту профільний Комітет з питань національної безпеки і оборони. Як доповів голова Комітету Георгій Крючков, Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді схвалити рішення про направлення нашого контингенту в район Голанських висот, виходячи з того, що є звернення Ради безпеки Організації Об'єднаних націй, є прохання обох сторін, які конфліктують між собою.
Направлення українського миротворчого контингенту на Голанські висоти підтримали більшість народних депутатів, які взяли участь в обговоренні законопроекту. При цьому вносилися пропозиції про включення в законопроект питання про соціальний захист українських миротворців.
Закон про схвалення рішення Президента України щодо направлення миротворчого контингенту для участі України в Силах Організації Об'єднаних Націй із спостереження за роз'єднанням ізраїльських і сирійських військ було схвалено за основу і в цілому 287-ма голосами народних депутатів.
Розглянувши подання голови Верховного суду України та голови Вищого господарського суду Верховна Рада обрала суддями безстроково суддів апеляційних, міських, районних судів з регіонів держави.
Проект закону про амністію у повторному першому читанні, який розглядався наступним, доповідав міністр юстиції Роман Зварич. Завданням проекту є закладення обгрунтованої системи критеріїв визначення кола осіб, до яких амністія застосовується, та обмежень щодо її застосування. Цей документ є актом прояву людяності та реалізації принципу гуманізму з боку держави щодо осіб, які відбувають покарання та законодавче забезпечення у поточному році складової частини інституту пробачення державою осіб, які вчинили злочини.
Важливість негайного прийняття законопроекту, наголосив міністр юстиції, обумовлюється тим, що протягом 2004 року в Україні амністія не оголошувалась. Тому позиція Президента зводиться до того, що він пропонує Верховній Раді прийняти цей законопроект в першому читанні та в цілому.
За словами Р.Зварича, передбачається оголосити амністію, поширити її дію насамперед на ті категорії засуджених, які найбільш незахищені та вразливі у соціальному плані, а саме: на неповнолітніх жінок і чоловіків, які мають неповнолітніх дітей, дітей-інвалідів або батьків, які є інвалідами першої групи та потребують стороннього догляду, вагітних жінок, осіб похилого віку, ветеранів війни, інвалідів тощо.
Основними критеріями для застосування амністії згідно даного проекту є: незначна суспільна небезпечність діянь, що вчинила особа, яка відбуває покарання, об'єктивні фактори, які на час застосування амністії суттєво знижують небезпечність звільнюваних осіб, значний розмір відбутого засудженими особами на момент проголошення амністії покарання. Чітко регламентується право судів щодо застосування амністії по відношенню до осіб, які відбувають на території України згідно з вироками, постановленими судами іноземних держав.
Вперше на законодавчому рівні встановлюється обов'язок кримінально-виконавчих установ інформувати органи місцевого самоврядування та заклади охорони здоров'я щодо осіб, які звільняються на підставі Закону України "Про амністію" та які хворіють на такі суспільно небезпечні для суспільства хвороби, як туберкульоз та СНІД. Це дозволить, з одного боку, убезпечити соціум від можливих негативних наслідків, а з іншого, забезпечити вчасне надання відповідного лікування зазначеним особам.
Введення в дію Закону України "Про амністію", за словами міністра юстиції, не потребуватиме з додаткових видатків з Державного бюджету України, а прийняття цього закону дозволить зменшити чисельність осіб, які на даний час відбувають покарання в місцях позбавлення волі та які не становлять значної суспільної небезпеки і сприятиме поліпшенню комунально-побутових умов засуджених, які утримуються в установах кримінально-виконавчої системи.
Згідно із законопроектом передбачається амністувати з місць позбавлення волі близько 20 тисяч осіб.
Законопроект було всебічно розглянуто. Народні депутати внесли низку зауважень і пропозицій до законопроекту, зокрема, внісши таку категорію як ветерани Великої Вітчизняної війни та її учасники, які засуджені. Пропонувалося також прийняття закону приурочити до 60-річчя Перемоги, відновити практику, яка існувала на протязі багатьох років, що амністія оголошувалася до Дня незалежності України, "подумати про людей, які будуть звільнені, і щоб вони не залишилися без робочих місць".
У підсумку законопроект було прийнято за основу 374-ма голосами.
Далі народні депутати включили до порядку денного і розглянули законопроект про внесення змін до деяких законів України (щодо митного тарифу). Доповідав законопроект міністр економіки та з питань європейської інтеграції Сергій Терьохін. За його словами, зміни до Митного тарифу підготовлено з метою вдосконалення митного тарифного регулювання в контексті боротьби з контрабандою шляхом зменшення та усунення надмірної диференціації ставок ввізного мита, упередження можливості несанкціонованого ввезення в Україну окремих товарів, забезпечення стабільності на споживчому ринку.
Прийняття такого рішення обумовлене тим, що сьогодні у Митному тарифі на товари сільськогосподарської та продовольчої групи діють специфічні ставки ввізного мита фактично на забороненому рівні від 50 до 250 відсотків, а в окремих випадках до 360 відсотків. Зокрема, на насіння соняшнику лущені і в лушпинні, кальмари морожені, діюча специфічна ставка ввізного мита перевищує митну вартість в 1,6 рази, на креветки - в шість разів, на какао-порошок, маслини - відповідно в 1,1-1,2 рази.
Наявність такого рівня ввізного мита тягне за собою практичну неможливість легального імпорту товарів та розквіт контрабандної продукції на ринку України, яка потрапляє без сплати мита та інших податків.
Значна кількість ставок у Митному тарифі на однорідні товари діє значною диференціацією від 0 до 25 відсотків та і вище. Існування такої диференціації дає змогу окремим суб'єктам зовнішньої діяльності ухилятися від сплати податків у повному обсязі шляхом зловживання з класифікацією товарів або заниженням митної вартості. Це також дає змогу митникам бути нечистими на руку. Таким чином все це завдає втрат, як Державному бюджету України, так і вітчизняному виробнику, оскільки тіньова схема ввозу товару значно його здешевлює.
Міністр економіки наголосив на тому, що прийняття цього закону вплине на забезпечення стабільності на споживчому ринку та цінової ситуації на ньому, нелегальний імпорт перейде у легальні потоки, що у свою чергу за рахунок оподаткування поповнить надходження до Державного бюджету.
С.Терьохін також зазначив, що уряд проаналізував баланс основних груп продовольчих товарів вітчизняного виробництва і спільно з народними депутатами і виробниками та переробниками підготував узгоджені пропозиції по захисту інтересів вітчизняних товаровиробників і споживачів цієї продукції.
Тому законопроект був доопрацьований і надається в новій редакції із змінами в порівнянні з 15 березня. Після доопрацювання до законопроекту не ввійшли товари підакцизних товарних груп: вина, спирт і тютюн, на які не передбачається зміна ставок ввізного мита. Окремі товари групи 08 - це плоди, що не вирощуються в Україні, так як зміна ставок на них передбачена законом, який Верховна Рада прийняла 15 березня цього року. На товари групи 1-24, які відображені в даному законопроекті, передбачено встановлення ставок ввізного мита по групах товарного походження. По групі 02 "М'ясо та харчові продукти" на м'ясо тварин передбачено ставка ввізного мита на рівні 10% , але не менше 0,6 євро за один кілограм. На м'ясо птиці - 10%, але не менше 0,4 євро за кілограм. М'ясопродукти та окремі товари групи, ставка мита залишилася на дію чому рівні.
На продукти з м'яса, риби передбачається ставка ввізного мита на рівні 10%, крім ковбасних виробів, на які передбачається ставка 30%.
Завершуючи свій виступ, міністр економіки наголосив на тому, що уряд пропонує не зменшувати мито по 1-24 групі, а збільшити його відповідно до того, що відбувалося у минулому році і перші два місяці цього року.
Розпочавши обговорення законопроекту на ранковому засіданні, народні депутати завершили його на вечірньому засіданні. До нього було висловлено низку суттєвих зауважень і пропозицій щодо його подальшого доопрацювання.
У результаті законопроект, не набравши необхідної кількості голосів для прийняття за основу у першому читанні, було відправлено на доопрацювання.
Далі народні депутати включили до порядку денного проект закону про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" (щодо підтримки виробництва продукції тваринництва).
Після цього за пропозицією народного депутата М.Рудьковського, який вимагав пояснень щодо зміцнення національної валюти на 5 відсотків, що веде до мільярдних збитків експортерів, до скорочення прибутків підприємців і доходів до бюджету, головуючий поставив на голосування пропозицію заслухати на наступному пленарному засіданні 22 квітня інформацію міністра фінансів, а також голови Національного банку з цього приводу. Ця пропозиція біла підтримана 344-ма народними депутатами.
Далі розглядався проект закону про внесення змін до закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" (щодо підтримки виробництва продукції тваринництва). Доповідала народний депутат Катерина Ващук. Законопроект передбачає дозволити ввезення товарів, які підпадають під групу 1-24, тобто м'ясо і інші продукти. Запровадити на 2005р. з 1 травня поквартально встановлення квоти на ввезення в Україну на яловичину, свинину, м'ясо та харчові субпродукти, що не перевищує 300 тисяч тонн. Яловичина морожена - 50 тисяч тонн, свинина - 50 тисяч тонн і м'ясо свійської птиці - 200 тисяч тонн. Квота реалізовується за ціною: яловичина морожена - 100 євро за 1 тонну, свинина свіжа - 150 євро за тонну, м'ясо свійської птиці - 160 євро за тонну. Крім цього, ввезення зазначеної продукції здійснюється тільки м'ясопереробними підприємствами.
Також передбачається стягнення плати за реалізацію квот на ввезення даних видів товарів: на яловичину - не менше 300 євро за одну тонну, на свинину - 450 євро на одну тонну і на птицю - 480 євро на одну тонну.
Надходження від реалізації квот на ввезення товарів передбачається розділити таким чином: 50 відсотків коштів спрямувати на фінансову підтримку виробництва продукції тваринництва, а 50 відсотків коштів зарахувати на збільшення видатків для компенсації Пенсійному фонду різниці між сумою страхових внесків, яку сплачують селяни до Пенсійного фонду. За словами К.Ващук, "митна ставка достатньо висока, це дозволяє наповнити український ринок продуктами м'яса і м'ясопереробки, але обмежує її кількість".
Однак, законопроект не було прийнято. Його підтримали 178 депутатів і законопроект було відхилено.
До порядку денного було включено і розглянуто за скороченою процедурою проект закону про внесення змін та доповнень до статей 26 та 50 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (щодо компетенції та повноважень місцевих рад). Необхідність його прийняття обумовлено тим, що на сьогодні у системі місцевого самоврядування сіл, селищ, міст України законодавчо не врегульовано ситуацію одночасної відсутності на своїх посадах з тих чи інших причин сільського, селищного, міського голови і секретаря відповідної ради. Законопроектом надається право органам місцевого самоврядування не менше, як одній третині депутатів вносити пропозицію щодо секретаря відповідної ради і таким чином, як це і передбачено нині законом про місцеве самоврядування, обрати відповідного секретаря, який до виборів міського голови буде здійснювати функції міського голови.
Цей закон з вилученням речення "на строк повноважень рад" було прийнято за основу і в цілому 241-им голосом.
Наприкінці вечірнього засідання народні депутати розглянули і прийняли Постанову про відзначення 85-річчя з Дня народження тричі Героя Радянського Союзу Івана Кожедуба.
Верховна Рада не включила до порядку денного проект Постанови про звернення Верховної Ради України до глав держав парламентів та урядів країн колишнього СРСР і проект Постанови про заслуховування інформації Міністра праці та соціальної політики України щодо стану виконання пенсійного законодавства України протягом січня-березня 2005 року.
Ще одна Постанова про звернення Верховної Ради України до депутатів Автономної Республіки Крим, обласних, міських, районних, селищних і сільських рад, з нагоди підготовки та відзначення 60-річчя перемоги у Великій Вітчизняній війні 41-45-их років була включена до порядку денного і ухвалена Верховною Радою.
В цілому було прийнято закон про внесення зміни до статті четвертої Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб".
Народні депутати відхилили два законопроекти про внесення змін до Закону України "Про державну підтримку сільського господарства в Україні" для збільшення рівня зайнятості сільського господарства.
На цьому вечірнє засідання завершилося.