У ВIВТОРОК, 19 КВІТНЯ, РОЗПОЧАВСЯ ЧЕРГОВИЙ ТИЖДЕНЬ ПЛЕНАРНИХ ЗАСІДАНЬ СЬОМОЇ СЕСIЇ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ ЧЕТВЕРТОГО СКЛИКАННЯ.

Перший заступник Голови Верховної Ради України Адам Мартинюк, відкривши ранкове засідання, поінформував про зміни у складі депутатських фракцій і груп, зокрема про вихід народного депутата Віктора Развадовського з депутатської фракції "Єдина Україна", а згодом про вихід народного депутата Катерини Фоменко зі складу депутатської групи "Союз" та її входження до фракції НПУ.

Далі головуючий поінформував про те, що 14 квітня 2005 року Центральна виборча комісія зареєструвала народним депутатом України Корчинського Анатолія Івановича, обраного 31 березня 2005 року в багатомандатному загальнодержавному виборчому окрузі від виборчого блоку політичних партій блок Віктора Ющенка "Наша Україна".

Новообраний народний депутат України Анатолій Корчинський склав присягу перед Верховною Радою.

А.Мартинюк повідомив про те, що чотири фракції: фракція "Регіони України" і Соціал-демократичної партії України - просять перерву на 30 хвилин і скликання Погоджувальної ради фракцій і фракції "Нашої України" і Української народної партії також просять оголосити перерву на 30 хвилин. Із заявою фракції УНП з приводу можливої кризи на ринку нафтопродуктів виступив народний депутат Олександр Гудима.

Фракція УНП висунула вимогу до уряду вжити рішучих заходів щодо припинення реверсного режиму нафтопроводу "Одеса-Броди" та використання його в прямому європейському напрямку, що зміцнюватиме енергетичну безпеку держави. Фракція також рекомендує урядові призначити Олександра Корнійчука генеральним директором ВАК "Укртранснафта". Члени фракції вважають, що у головних напрямках енергетичної стратегії України, які має затвердити уряд, зменшення залежності від постачання російської нафти повинно стати одним з основних пріоритетів. Окрім диверсифікації постачання нафти в Україну, не менш важливими завданнями для уряду має стати збільшення власного видобутку нафти, стимулювання з боку держави виробництва та використання власного економічного автомобільного палива етанолу і стисненого природного газу.

Після цього в засіданні було оголошено перерву, під час якої відбулося засідання Погоджувальної ради на вимогу фракцій СДПУ(о) і "Регіони України".

По її закінченні слово для виступу було надано уповноваженому представнику фракцій народному депутатові Нестору Шуфричу. Фракції запропонували створити Тимчасову слідчу комісію з питань перевірки обставин затримання голови Донецької обласної ради Колесникова, усунення з посади Одеського міського голови Боделана та інших фактів порушень прав і свобод громадян, які вимагають оцінки Верховної Ради України.

Перший заступник Голови Верховної Ради повідомив, що на Погоджувальній раді було прийнято рішення визначитися у сесійній залі із включенням до порядку денного питання про створення цієї Тимчасової спеціальної слідчої комісії.

Ця пропозиція була підтримана 220-ма голосами і питання не було включено до порядку денного. На вимогу депутатів головуючий поставив на голосування питання про повернення до цього питання. Однак, ця пропозиція також не була підтримана – "за" проголосувало 213 депутатів з 413.

Під час короткого обговорення народні депутати внесли пропозицію включити до порядку денного питання про звіт Тимчасової слідчої комісії з розслідування обставин вбивств журналістів Г.Гонгадзе, І.Александрова, посягання на життя народного депутата України О.Єльяшкевича та фактів порушень державними діячами Конституції і законів України, яку очолює народний депутат Григорій Омельченко.

Сам Григорій Омельченко вніс пропозицію під час звіту очолюваної ним комісії заслухати інформацію Генерального прокурора С.Піскуна про розслідування обставин загибелі журналіста Г.Гонгадзе. Інакше звіт буде неповним.

У цей час депутати фракцій СДПУ(о) і "РУ" заблокували трибуну для виступів з вимогою повернутися до питання створення запропонованої ними Тимчасової слідчої комісії.

А.Мартинюк поставив на голосування питання про включення до порядку денного звіту Тимчасової слідчої комісії Г.Омельченка. Воно не було підтримане народними депутатами – "за" проголосувало 184 депутати.

Після цього народні депутати приступили до розгляду питань порядку денного. Перший з двох проектів закону про попередження вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров'я населення доповідав народний депутат Микола Поліщук.

Представляючи законопроект, він наголосив на тому, весь світ визнав, що тютюн - це повільно діюча отрута, яка згубно впливає на організм людини, викликаючи понад 25 хвороб. Це не проста пристрасна звичка до тютюну, а важка хронічна хвороба викликана курінням чи іншим способом вживання тютюнових виробів, лікування якої лише у 70 відсотків пацієнтів призводить до стійкої ремісії. На сьогодні у світі ще не створено засобів, які б змогли повністю позбавити курця від тютюнової залежності. Відсутність належної об'єктивної інформації про смертельну шкоду, що наносить здоров'ю курця та людям, які його оточують, активним чи пасивним курінням, формують у громадян різного віку неправильне уявлення про те, що вживання тютюнових виробів - це проста звичка, а не хвороба, що важко виліковується. В Україні щорічно 110-120 смертей викликає тютюн. У деяких регіонах Європи, де був проведений моніторинг після заборони тютюнопаління у громадських місцях кількість стенокардій і інфарктів зменшилася на 40 відсотків. Як відомо, близько 146 країн світу для охорони здоров'я населення від тютюнової епідемії застосовують ефективні та гнучкі правові механізми регулювання у сфері обігу тютюну.

Даючи коротку загальну характеристику запропонованому законопроекту, М.Поліщук відзначив, що викладені у ньому правові та організаційні заходи спрямовані на вирішення таких основних завдань: скорочення куріння серед населення, забезпечення прав некурящої людини від шкідливого впливу тютюнового диму, забезпечення доступності медичної допомоги тим, хто хоче кинути курити, посилення державного контролю за виробництвом та продажем тютюнової продукції, зменшення токсичності та поліпшення якості тютюнової продукції для громадян, які вибрали для себе таку шкідливу звичку, як куріння, а також поліпшення інформованості населення про шкідливі наслідки вживання тютюнових виробів, пропагування знань щодо здорового способу життя і насамперед серед молоді.

Законопроект також передбачає заборону рекламування тютюнових виробів на радіо, в друкованих виданнях, призначених для дітей та молоді, на телебаченні, в кіно, театрах, а також заборону зовнішньої реклами тютюнових виробів. Для захисту тих, хто не курять, від негативних наслідків пасивного куріння законодавчо забороняється куріння в закладах охорони здоров'я, освіти, культури, фізкультурно-спортивних організаціях, а також в громадському транспорті, на робочих місцях тощо, за винятком місць, спеціально відведеного для куріння.

У проекті також висвітлені профілактичні заходи. Зокрема, для вирішення питань профілактики вживання тютюнових виробів медичні працівники зобов'язані інформувати населення про шкідливі наслідки для здоров'я людини і особливо для дітей тютюнокуріння або іншим способом вживання тютюнових виробів. Проводити лікування із застосуванням активної протинікотинової терапії тим, хто хоче кинути курити та пропагувати серед населення здоровий спосіб життя.

Закладені в проекті правові норми посилюють державний контроль за тютюнової продукції, що виробляється та реалізується в Україні шляхом ліцензування виробництва і оптової реалізації тютюнових виробів, зниження вмісту шкідливих речовин у тютюновій продукції, що у найбільшій мірі сприяють розвитку онкологічних, серцево-судинних та інших захворювань. Передбачено нанесення на упакування тютюнових виробів спеціального попереджувального маркування про шкоду вживання тютюнових виробів для здоров'я людини.

Ще один законопроект представив народний депутат Микола Рудьковський. Він зазначив, що в нових умовах треба прийняти такий закон, який дасть можливість вільно дихати людям, які не хочуть палити, і дітям створити такі умови, щоб вони не були стимульовані взятися за цигарку. Законопроектом пропонується заборонити паління у школах та у місцях охорони здоров'я, в спортивних закладах. Створити умови у місцях дозвілля та відпочинку, щоб 50 відсотків площі було в ресторанах і в інших місцях, де не палять. Автор висловив переконання, що прийняття цього закону обмежить різко і вживання тютюнових виробів не по своїй волі під впливом реклами та зовнішнього тиску.

М.Рудьковський також зазначив, що прийняття запропонованого ним закону зробить українську націю набагато здоровішою.

Співдоповідала член Комітету з питань охорони здоров’я, материнства і дитинства Лілія Григорович. Вона зазначила, що Комітет ретельно вивчив два запропоновані законопроекти і пропонує підтримати ці законопроекти, об'єднати їх і проголосувати у першому читанні.

Обговоривши законопроекти, народні депутати підтримали перший з них, народного депутата М.Поліщука, з дорученням при його підготовці до другого читання врахувати положення законопроекту народного депутата М.Рудьковського.

Після цього дві фракції: Соціалістичної партії, фракції Народної партії - попросили оголосити перерву на 30 хвилин або надати слово. Народний депутат Іван Бокий зачитав заяву фракцій СПУ у парламенті з приводу висловлювань окремих посадових осіб виконавчої влади щодо можливого перегляду результатів прийнятих Верховною Радою змін до Конституції України. Фракція СПУ заявила, що "такі наміри деяких високих державних посадовців є, якщо не зондажем громадської думки, то ні що інше, як удар демократії у спину і відкат до тієї авторитарної владної системи, яку змела груднева революція. Йдеться по суті про повернення до таких явищ як зосередження всієї повноти влади в руках однієї особи і її оточення певного клану".

Всі розмови про недосконалість конституційних змін тільки прикривають бажання окремих представників нової влади загальмувати запровадження Конституційної реформи з осені цього року, утримати повноваження і забезпечити собі їх бізнесову експлуатацію, - зазначив І.Бокий.

Соціалісти висловили сподівання, що заяви державного секретаря і Прем'єр-міністра не відображають позиції Президента України Віктора Ющенка, що його підтримка політичної реформи в грудні 2004-ого року мала не кон’юнктурний характер і що він рішуче відмежується від намірів деяких представників влади загальмувати вступ у дію прогресивних Конституційних змін. І.Бокий висловив сподівання, що Президент України висловить позицію з цього питання в найближчі дні.

Після перерви фракції "Демократична Україна" і "Демократичні ініціативи" вимагали оголосити перерву. Народний депутат Н.Шуфрич у відповідь на питання з приводу неправдивої інформації щодо переслідуваних новою владою її політичних опонентів, яке прозвучало у сесійній залі від депутатів, що представляють провладні фракції, назвав кілька прізвищ тих посадових осіб, яких примушують звільнитися за те, що вони на президентських виборах підтримали іншого кандидата. Н.Шуфрич зазначив, що ця комісія і має з'ясувати ці факти.

Головуючий поінформував про те, що Погоджувальна рада вирішила повернутися до питання про створення Тимчасової слідчої комісії з питань перевірки обставин затримання голови Донецької обласної ради Колесникова, усунення з посади Одеського міського голови Боделана та інших фактів порушень прав і свобод громадян, які вимагають оцінки Верховної Ради України. Цю пропозицію підтримали 196 депутатів.

Народні депутати обмінялися думками щодо ситуації, яка виникла у сесійній залі. На цьому ранкове засідання завершилося.

На вечірньому засіданні народні депутати продовжили дискусію з приводу розгляду питання про створення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради з питань перевірки обставин затримання голови Донецької обласної ради Колесникова, усунення з посади Одеського міського голови Боделана та інших фактів порушень прав і свобод громадян, які вимагають оцінки Верховної Ради України.

Представники фракцій СДПУ(о) продовжували блокувати трибуну.

На вимогу фракцій головуючий ще раз поставив на голосування про повернення до питання включення до порядку денного і розгляду питання про утворення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань перевірки обставин затримання голови Донецької обласної ради Колеснікова, усунення з посади Одеського міського голови Боделана та інших фактів порушень прав і свобод громадян, які вимагають оцінки Верховної Ради України. Однак, ця пропозиція не була підтримана більшістю, "за" проголосувало 192 депутати.

Головуючий поінформував про засідання Погоджувальної ради, на якому представники фракцій "Наша Україна" і фракції Блоку Юлії Тимошенко висловилися за прийняття Постанови про створення Тимчасової слідчої комісії у разі, якщо у назві постанови будуть відсутні конкретні прізвища. Ця пропозиція була поставлена на голосування, але набрала 129 голосів і не була прийнята.

Прийняті рішення не задовольнили депутатів від опозиційних фракцій, вони продовжували блокувати трибуну. Після нетривалого обговорення дві фракції Блоку Юлії Тимошенко і групи "Союз" наполягли на оголошенні перерви.

По її закінченні народний депутат Григорій Омельченко зазначив, що у залі виникла патова ситуація, але вихід потрібно шукати. Г.Омельченко сказав, що він не прихильник голосування питань про включення в порядок денний чи розглядання пакетом, тому що це порушення регламентної норми. Він висловився за те, щоб все-таки Верховна Рада України, український народ почув звіт слідчої комісії, яку створила Верховна Рада по розслідуванню обставин вбивств журналістів Георгія Гонгадзе, Ігоря Александрова та інших злочинів, вчинених державними діячами України, хоча це буде порушенням регламенту, якщо ці питання будуть проголосовані пакетом.

Г.Омельченко наголосив, що багатьом не сподобаються висновки слідчої комісії і ті факти, які будуть названі, але вони будуть названі. Будуть названі і інші злочини на думку комісії, які були вчинені високими посадовими особами.

На думку Г.Омельченка, з точки зору Конституції є всі підстави для створення Тимчасової слідчої комісії, яку пропонують фракції "Регіони України" і Соціал-демократичної партії (об'єднаної), тому що справа, яку вони пропонують, набула громадського резонансу.

Г.Омельченко вніс пропозицію проголосувати в пакеті звіт Тимчасової слідчої комісії, яку він очолює, і про створення слідчої комісії, яку пропонують його колеги, із-за чого виникли такі політичні дискусії.

Головуючий нагадав депутатам, що звіт Тимчасова слідча комісія робить тоді, коли вона офіційно затвердила цей звіт, і коли цей звіт розданий депутатам Верховної Ради.

А.Мартинюк повідомив, що під час останньої розмови керівників фракцій і груп коло проблем було розширене. Якщо на попередніх засіданням в основному говорилося про те, щоб повернутися до розгляду питання пов'язаного із створенням Тимчасової слідчої комісії, то на останньому засіданні мова йшла про те, щоб повернутися до переголосування питання пов'язаного із звітом комісії, яку очолює Г.Омельченко.

За словами головуючого, була ще одна пропозиція, щоб створити тимчасову слідчу комісію, не називаючи прізвищ і головою цієї Тимчасової слідчої комісії затвердити народного депутата Віктора Мусіяку.

Четверта пропозиція, яка прозвучала в ході останнього засідання Погоджувальної ради, полягала в тому, щоб у пакеті розглянути два питання: про заслуховування звіту Комісії Омельченка і про створення тимчасової спеціальної комісії по Колеснікову і Боделану. Всі пропозиції А.Мартинюк поставив на розгляд сесійної зали. Однак, під час голосування жодна з них не була підтримана.

На цьому вечірнє засідання завершилося.

Повернутись до публікацій

Версія для друку