У СЕРЕДУ, 17 ЛИСТОПАДА, ШОСТА СЕСIЯ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ ЧЕТВЕРТОГО СКЛИКАННЯ ПРОДОВЖИЛА РОБОТУ В ПЛЕНАРНОМУ РЕЖИМІ.

На початку ранкового засідання Голова Верховної Ради України Володимир Литвин поінформував про результати роботи Верховної Ради на попередньому пленарному засіданні 16 листопада. Верховною Радою України було розглянуто 15 питань порядку денного, 17 законопроектів. За результатами їх розгляду прийнято три закони в цілому, дев‘ять законопроектів прийнято у першому читанні, п‘ять законопроектів відхилено.

Далі головуючий оголосив депутатські запити.

Із заявами, повідомленнями, пропозиціями виступили уповноважені представники депутатських фракцій та груп.

Після виступів уповноважених головуючий на вимогу фракцій „Наша Україна” і БЮТ оголосив перерву у засіданні. Як поінформував по її закінченні перший заступник Голови Верховної Ради України Адам Мартинюк ще дві фракції СПУ і „Центр” також наполягали на перерві. Уповноважений від фракції СПУ народний депутат Станіслав Ніколаєнко розповів про затримання накладу газети Сільські вісті” та відмову експедиції державного підприємства „Преса”, підрозділу „Укрпошти” від доставки цієї газети до виборців України, оскільки у номері газети містилися агітаційні матеріали кандидата у Президенти України В.Ющенка.

Фракція висунула вимогу Генеральному прокурорі України відреагувати на цей факт і вжити відповідних заходів.

Уповноважений від депутатської групи „Центр” народний депутат Сергій Слабенко поінформував про вимогу групи до прокуратури Волинської області негайно вжити необхідних заходів щодо фактів збільшення кількості людей у Волинській області, які в терміновому порядку стали брати відкріпні посвідчення для того, щоб проголосувати за одного кандидата, а також зупинення процесів, пов‘язаних з майбутньою фальсифікацією виборів.

Народний депутат Іван Васюник, виступаючи від фракцій „НУ” і БЮТ, поінформував про факти „нечуваних і масштабних фальсифікацій з відкріпними талонами та терору проти державних службовців, вчителів та лікарів”.

Далі головуючий поінформував про засідання Погоджувальної ради, на якому було вирішено перенести заслуховування інформації ЦВК про підготовку до другого туру виборів Президента України з о 13-ої години, як це планувалося, на раніший час. Поки ж народним депутатам пропонувалося працювати згідно з порядком денним. А.Мартинюк також поінформував про узгоджену процедуру розгляду цього питання.

Однак, народним депутатам не вдалося приступити до розгляду законодавчих питань. Вимогу оголосити перерву висунули фракції СДПУ(о) і „Регіони України”. Після перерви уповноважений представник цих фракцій народний депутат Нестор Шуфрич нагадав про рішення Верховної Ради два місяці тому створити Тимчасову спеціальну комісію з розслідування обставин отруєння кандидата на пост Президента України Віктора Ющенка і заслухати її інформацію до завершення виборів. Н.Шуфрич висунув вимогу оприлюднити результати роботи Комісії, а самого В.Ющенка рішенням суду зобов‘язано вибачитися з парламентської трибуни перед людьми.

Одразу після цього ще дві фракції „Трудова Україна” і „Союз” також висунули вимогу оголосити перерву. По її завершенні уповноважений від фракцій народний депутат Н.Шуфрич поінформував про обставини наїзду його авто на перехожого, який стався 23 жовтня біля будинку ЦВК. Він взяв на себе відповідальність за свого водія і звернувся до своїх колег з „Нашої України” „відчувати відповідальність за тих людей, яких ми не тільки приводимо на мітинги, а й маємо забезпечити їм можливість спокійно і безпечно залишити майдани”.

Далі про підготовку ЦВК до другого туру виборів Президента України доповідав заступник Голови Центральної виборчої комісії Ярослав Давидович.

Він зазначив, що 10 листопада у точно визначений законом строк Центральна виборча комісія встановила результати виборів 31 жовтня 2004 року та прийняла рішення про призначення на 21 листопада цього року повторного голосування.

Я.Давидович зазначив, що ЦВК самокритично проаналізовано свою роботу по виконанню організаційних заходів з підготовки виборів. Зокрема, відбулися певні кадрові зміни як в секретаріаті Комісії, так і в територіальних виборчих комісіях. За останні два тижні 82 члени цих комісій припинили свої повноваження і зараз у територіальних виборчих комісіях працює 9604 особи. А всього за час виборчої компанії припинили свої повноваження в комісіях 600 чоловік, із них 216 за особистою заявою та 260 - відкликані кандидатами на пост Президента України.

Заступник Голови ЦВК зазначив, що Комісія приділяє серйозну увагу дільничним виборчім комісіям, у складі яких працює більше одного мільйона чоловік. Центральна виборча комісія вбачає своїм завданням зберегти цей кадровий потенціал і забезпечити їх надійну роботу, як у день повторного голосування, так і при підрахунку голосів і що немаловажно при транспортуванні протоколів до територіальних виборчих комісій.

Актуальним, за словами Я.Давидовича, залишається питання списків виборців. Чи не найбільша доля зафіксованих порушень, що мали місце у день голосування припадає на порушення, пов‘язані із неправильним включенням, невключенням взагалі до списків виборців, а також неточностями у списках.

Як зазначив доповідач, на сьогодні практично завершується процедура повторного складання списків виборців та передачі їх дільничним виборчим комісіям. Центральна виборча комісія прийняла відповідні роз‘яснення, якими спростила процедуру виправлення неточностей у списках, даючи змогу вирішувати ці питання у день голосування самостійно головам, заступникам голів, секретарям дільничних виборчих комісій.

Я.Давидович зазначив, що така активна робота з уточненням списків виборців призвела до збільшення кількості виборців, яка зараз складає майже 37,4 мільйона, тобто майже дорівнює кількості даних Держкомстату України, які були передані комісії при формуванні територіальних виборчих округів. А взагалі станом на 16 листопада кількість виборців включених до списків зросла по Україні у цілому на 2,09 відсотка.

Заступник Голови ЦВК поінформував також про ситуацію з відкріпними посвідченнями. Їх кількість становить один мільйон 496 тисяч штук, тобто 4 відсотки від загальної кількості виборців, включених до списків. За словами Я.Давидовича, відкріпні посвідчення виготовляються на підприємстві поліграфкомбінату „Україна”, де виготовляються і виборчі бюлетені. Їх виготовлено на тому ж самому папері, що і виборчі бюлетені і з тими самими ступенями захисту та відповідної нумерації. Оскільки відкріпні посвідчення є документами суворої звітності, територіальні та дільничні комісії проінструктовані про порядок їх зберігання та видачі у відповідності з вимогами закону.

Здійснюючи підготовку до повторного голосування, Центральна виборча комісія проаналізувала стан забезпечення дільниць прозорими виборчими скриньками. На сьогодні практично всі виборчі дільниці забезпечені необхідною їх кількістю, а також є необхідна кількість спеціальних пломб.

Я.Давидович нагадав, що для організації голосування 31 жовтня Центральною виборчою комісією було забезпечено виготовлення 38 мільйонів 814 тисяч 270 виборчих бюлетенів. Із яких 277 тисяч передано для організації голосування за кордоном. Станом на 17 листопада кількість бюлетенів, які виготовляються на банкнотно - монетній фабриці та поліграфкомбінаті „Україна” складає 39 мільйонів 625 тисяч 51 бюлетень. Їх кількість зросла на 2,09 відсотки. Тобто на таку ж кількість, як і кількість виборців. Оскільки процедуру їх виготовлення та передачі територіальним виборчим комісіям відведено лише шість днів, цей процес проходить надзвичайно напружено. І складено буквально погодинний графік їх виготовлення, транспортування та передача відповідним комісіям.

Я.Давидович зазначив, що процедуру передачі бюлетенів здійснюють всі члени Центральної виборчої комісії, які вже сьогодні організовують цю роботу у переважній більшості областей України. Незважаючи на вкрай обмежені строки, складну процедуру виготовлення бюлетенів пов‘язано з їх нумерацією для кожної виборчої дільниці комісії своєчасно будуть забезпечені виборчими бюлетенями.

Практично завершено і виготовлення та передачу комісіям іншої виборчої документації, зокрема протоколів дільничних та територіальних виборчих комісій про результати голосування. Кількість примірників, направлених на місця у комісії, надасть можливість забезпечити виготовлення такої кількості оригіналів та копій, щоб їх змогли отримати всі учасники виборчого процесу, які мають визначене законом на це право.

Заступник Голови ЦВК далі поінформував про стан інформаційно-аналітичного забезпечення виборчого процесу. 31 жовтня та першого листопада система інформаційно-аналітичного забезпечення працювала у системі пакетної передачі інформації, тобто накопичувалось на серверах Центральної виборчої комісії, оновлювалась кожні 20-25 хвилин.

Першого листопада було оприлюднено інформацію з 97,76 відсотків виборчих дільниць. Із різних причин, які неодноразово коментувалися, оприлюднення оперативної інформації було припинено, і система переключена на опрацювання протоколів із мокрими печатками, які почали поступати до Комісії. 10 листопада було оприлюднено результати голосування.

Я.Давидович визнав, що ЦВК потрібно було намагатися більш оперативно отримувати інформацію від дільничних виборчих комісій і оприлюднювати її. Недоліки у роботі від пояснив тим, що інформаційно-аналітична система ні на виборах Президента України в 99-му році, ні на парламентських виборах 2002 року не працювала в прямому "on-linовому" режимі.

Обидва рази застосовувався режим пакетної передачі інформації з інтервалом у декілька десятків хвилин. Орієнтовно в такій архітектурі створено інформаційно-аналітичну систему „Вибори Президента України”, яка застосовується на поточних виборах.

За словами доповідача, сьогодні детально аналізується робота інформаційно-аналітичної системи, вивчається можливість її роботи в „on-linовому” режимі та інших наближених до цього режимах з тим, щоб забезпечити оприлюднення інформації в максимально стислі строки.

Я.Давидович також зазначив, що далеко не простими залишалися питання фінансового та матеріально-технічного забезпечення виборчого процесу. Коштів, виділених з Державного бюджету України в сумі 391 мільйон 46 тисяч виявилося замало.

Він також повідомив, що із 119 млн. грн., виділених на повторне голосування, 102 мільйони 600 тисяч необхідно для потреб територіальних та дільничних виборчих комісій, з них 86 мільйонів 700 тисяч гривень - на заробітну плату членів цих комісій, а робота членів комісій в день голосування та встановлення підсумків обійдеться бюджету в 32,2 мільйони гривень.

Запитання народних депутатів до заступника Голови ЦВК стосувалися врахування результатів виборів у 100-му виборчому окрузі, існування так званого „транзитного сервера”, складання уточнених списків виборців, примусу державних службовців брати відкріпні посвідчення і реакції ЦВК на ці факти.

Я.Давидович дав вичерпні відповіді.

Уповноважені представники від фракцій у виступах, даючи оцінку роботі ЦВК, висували вимоги про відставку більшості членів ЦВК, які не здатні забезпечити проведення виборів, про відновлення у складах дільничних виборчих комісій незаконно звільнених їх членів. Говорилося також про підготовку „широкомасштабної програми фальсифікації виборів”, зверталася увага на роботу офіційних спостерігачів, які втручаються у роботу дільничних комісій. Пропонувалося негайно скликати засідання Ради національної безпеки і оборони, на якому поставити питання про проведення чесних і прозорих виборів, а також підтримати проект Постанови Верховної Ради про підготовку до другого туру виборів Президента України та про невідкладні заходи для забезпечення законності виборчого процесу.

Після завершення виступів уповноважених від фракцій проект Постанови було поставлено на голосування. Згідно з ним пропонувалося Верховній Раді вважати діяльність Центральної виборчої комісії по організації виборів Президента України незадовільною та запропонувати Центральній виборчій комісії невідкладно вжити більш ефективних заходів, шляхом реалізації “Рекомендацій Верховної Ради України для забезпечення законності й прозорості виборчого процесу та виборчих прав громадян України”.

Пропонувалося також „з метою поновлення довіри громадян до органів державної влади, звернутися до Президента України, обов’язком якого є виступати гарантом Конституції України та конституційних прав громадян, з пропозицією невідкладно відправити у відставку міністра внутрішніх справ України Білоконя М.В., міністра оборони України Кузьмука О.І., міністра транспорту Кирпу Г.М., міністра охорони навколишнього середовища Полякова С.В., міністра освіти України Кременя В.Г., міністра охорони здоров’я України Підаєва А.В., Голову Державної податкової адміністрації України Ярошенка Ф.О., Голову Державної митної служби України Каленського М.М., голів обласних державних адміністрацій Львівської, Івано-Франківської, Тернопільської, Закарпатської, Вінницької та Хмельницької областей, керівників обласних управлінь внутрішніх справ, охорони навколишнього середовища, освіти, охорони здоров’я, обласних податкових адміністрацій та регіональних митниць вищеназваних областей”.

Останнім пунктом проекту пропонувалося включити до порядку денного пленарного засідання Верховної Ради України 18 листопада 2004 року заслуховування та обговорення інформації Генерального прокурора України Васильєва Г.А. про стан законності в державі напередодні виборів Президента України

Проект постанови не набрав достатньої кількості голосів і був відхилений. З другої спроби за нього проголосувало 207 народних депутатів.

На цьому пленарне засідання завершилося.

З 15-ої години у сесійній залі відбувалися парламентські слухання на тему „Стан та проблеми правового і соціального статусу сучасної української трудової міграції”.

Наступне пленарне засідання шостої сесії Верховної Ради України відбудуться 18 листопада.

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку