У СЕРЕДУ, 20 ЖОВТНЯ, ШОСТА СЕСIЯ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ ЧЕТВЕРТОГО СКЛИКАННЯ ПРОДОВЖИЛА РОБОТУ В ПЛЕНАРНОМУ РЕЖИМІ.
Перед початком пленарного засідання у сесійній залі зареєструвалося 248 народних депутатів. Не брали участь у реєстрації депутатські фракції „Регіони України”, „Трудова Україна”, СДПУ(о), „Єдина Україна”, групи „Союз” і „Демократичні ініціативи” у повному складі.
На початку ранкового засідання Голова Верховної Ради України Володимир Литвин поінформував про результати роботи Верховної Ради на попередньому пленарному засіданні.
Відбулося оголошення депутатських запитів, заяв, повідомлень.
Після цього Верховна Рада приступила до розгляду питань порядку денного. Згідно з Бюджетним кодексом до 20 жовтня Верховна Рада має розглянути проект закону про Державний бюджет на 2005 рік. Про особливості розгляду питання згідно із 41 статтею Бюджетного кодексу поінформував Голова Верховної Ради України.
Володимир Литвин також поінформував про те, що до законопроекту народними депутатами внесено і розглянуто Бюджетним комітетом 2782 поправки і всі вони враховані.
Доповідав Голова парламентського Комітету з питань бюджету Петро Порошенко. Він звернув увагу на те, що Бюджетний кодекс не враховує особливостей прийняття державного бюджету у рік проведення президентських виборів. П.Порошенко також доповів про роботу над законопроектом у Комітеті та його підкомітетах.
Голова Бюджетного комітету нагадав, що для розгляду запропоновано не урядовий проект бюджету, а народні депутати мають проголосувати за свої висновки і пропозиції до цього документа.
Петро Порошенко далі зупинився на кількох принципових питаннях, на яких Комітет хотів би наголосити.
Зокрема, проектом бюджету передбачається запровадження мораторію на введення вільних економічних зон та територій пріоритетного розвитку. На думку членів Комітету, це обмежує конституційні права суб‘єктів законодавчої ініціативи щодо ініціації подібних законопроектів і є спробою закріпити наявність подвійних стандартів.
Велике занепокоєння у членів Комітету викликала ситуація із запозиченнями. За словами доповідача, лише за останній рік державні підприємства здійснили запозичень на суму, яка перевищує півтора мільярда доларів. Всі ці кошти вивезені за кордон.
Петро Порошенко також звернув увагу на те, що ще жодного разу розгляд законопроекту про Державний бюджет у Верховній раді не відбувався без присутності членів уряду. Цього разу ложа уряду була порожньою. Він також продемонстрував колегам бюджет Пенсійного фонду в бюджеті 2004 року. Це був детальний розрахунок, із статтями видатків, з детальним окремим поясненням того, яким чином збираються фінансуватися пенсії в 2004 році. Сьогодні уряд зробив спробу приховати катастрофічну ситуацію, в який опинився Пенсійний фонд внаслідок непрофесійних, популістських кроків Прем‘єр-міністра, які були здійснені під час проведення ним передвиборчої кампанії. Видатки Пенсійного фонду складають 41 млрд. грн. запропонованих на 2005 рік в проекті бюджету. Разом з тим сам Прем‘єр-міністр, його штаб і голова Пенсійного фонду стверджують, що лише для забезпечення цих мінімальних обіцянок потрібна сума, яка складає 52 млрд. грн. Дефіцит Пенсійного фонду складає 11 млрд. грн.
Голова Бюджетного комітету, навівши ці та інші факти, звинуватив уряд у непрофесіоналізмі і популізмі.
Петро Порошенко закликав народних депутатів підтримати висновки Бюджетного комітету і пропозиції до законопроекту, які фактично є альтернативним законопроектом.
Голова Рахункової палати України Валентин Симоненко доповів про проведену експертизу законопроекту і деякі висновки та пропозиції. За його словами, проект бюджету складено з порушеннями Конституції України, Бюджетного кодексу і Бюджетної резолюції. Всього порушено 32 статті.
Валентин Симоненко звинуватив уряд у тому, що він „проводить продуману політику системного заниження доходної частини бюджету”.
Він також прокоментував соціально спрямовані статті проекту, запропоновані видатки на компенсацію втрат громадянам по вкладам Ощадбанку, формування бюджетів місцевих органів влади.
В.Симоненко зазначив, що Рахункова палата внесла до законопроекту 111 пропозицій, які включені до його редакції.
В обговоренні законопроекту взяли участь представники фракцій та комітетів. У ході дискусії всебічно розглянуті особливості документа, звернуто увагу на його слабкі сторони, вказано на невключені пропозиції та зауваження народних депутатів та фракцій.
Після її завершення Голова Верховної Ради перед голосуванням ще раз нагадав народним депутатам за що вони мають голосувати: а саме схвалити висновки Комітету з питань бюджету та пропозиції суб‘єктів права законодавчої ініціативи до законопроекту, узагальнені у таблиці. Він також підкреслив, що щодо пропозицій врахованих чи неврахованих, то для цього буде друге читання, щоб узгодити всі ці позиції і на другому читанні затвердити доходну і видаткову частини бюджету, а після того далі працювати.
Законопроект було поставлено на голосування. Але він набрав всього 175 голосів.
Потім голосувалася пропозиція народного депутата Віктора Пинзеника щодо схвалення висновків і пропозицій Бюджетного комітету з дорученням уряду доопрацювати законопроект, включивши наступні зміни: підвищення мінімальної заробітної плати до 300 гривень; збільшення посадових окладів всім працівникам бюджетної сфери на 35%; врахування потреби в коштах на підвищення пенсії пенсіонерам у 2005 році; встановлення прожиткового мінімуму у розмірі 423 гривні; введення в дію в повному обсязі ст. 57 Закону України „Про освіту” та виплата реструктурованої частини заборгованості за цією статтею; погашення заборгованості по знецінених заощадженнях громадян в сумі 6,5 мільярди гривень виключно в грошовій формі.
Однак, і ця пропозиція набрала лише 185 голосів.
Наступною голосувалася пропозиція про направлення законопроекту на доопрацювання з тим щоб розглянути його знову на пленарному засіданні 3 листопада. Однак, і вона не набрала необхідної кількості голосів для прийняття. „За” проголосувало 122 народних депутати.
Після цього Голова Верховної Ради пояснив народним депутатам процедуру голосування, зазначивши, що їм пропонується прийняти якісно новий документ і законопроект було знову поставлено на голосування. Але, як і перед цим він не був підтриманий.
Народні депутати підтримали пропозицію Володимира Литвина, ухваливши 247-ма голосами рішення відправити законопроект на повторне перше читання.
Після завершення розгляду законопроекту про Державний бюджет України на 2005 рік народні депутати розглянули питання ратифікації. Зокрема, були ратифіковані Угода про торговельно-економічне співробітництво між Урядом України та Урядом Мексиканських Сполучених Штатів і Угода між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Панама про морське торговельне судноплавство.
Верховна Рада відхилила у ході розгляду ще два законопроекти про ратифікацію – Протоколу про збереження біорізноманіття та ландшафтів Чорного моря до Конвенції про захист Чорного моря від забруднення і Угоди про позику (Проект розвитку системи державної статистики для моніторингу соціально-економічних перетворень) між Україною та Міжнародним банком.
За скороченою процедурою народні депутати розглянули і відхилили три законопроекти – два з них про внесення змін до Закону України „Про оперативно-розшукову діяльність” (щодо прокурорського нагляду) і один про внесення змін до деяких законів України з питань оперативно-розшукової діяльності.
На цьому ранкове засідання завершилося.
З 16-ої години народні депутати працювали у комітетах, фракціях і групах.
Наступне пленарне засідання Верховної Ради відбудеться у четвер, 21 жовтня.