У ЧЕТВЕР, 18 ЛИСТОПАДА, ПРОДОВЖУВАЛИСЬ ПЛЕНАРНI ЗАСIДАННЯ ШОСТОЇ СЕСIЇ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ.
Відразу ж після того, як Голова Верховної Ради України Володимир Литвин поінформував про результати реєстрації народних депутатів на засіданні дві фракції – „Наша Україна” і СПУ попросили оголосити перерву. Без оголошення її слово було надано уповноваженому представникові фракцій народному депутатові Олександру Морозу. Він звернув увагу на „безпрецедентні кроки, що робляться для порушення Закону „Про вибори Президента України” із застосуванням всіх технологій адмінресурсу, котрі відносяться до Кримінального кодексу як грубі порушення прав людини, прав виборців”.
О.Мороз звернувся до виборців: 21-го листопада прийти на вибори і проголосувати по совісті.
Далі народні депутати розглядали питання порядку денного, зокрема низку законів із пропозиціями Президента України.
Верховна Рада погодилася з пропозиціями Президента України до Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” і вилучила з тексту статтю 3-ю закону. Сам закон стосувався врегулювання питання оподаткування операцій з ввезенням культурних цінностей. Одночасно вказаним законом внесені зміни до Закону України „Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державний кошт”. Однак, на думку глави держави, більшість цих змін не відповідають економічним інтересам держави, можуть призвести до додаткових втрат державних коштів, суперечать міжнародній практиці здійснення процедур, можуть привести до дискримінації учасників процедур закупівель та як наслідок не узгоджуються з метою закону про створення конкурентного середовища у цій сфері.
Розглянувши наступний Закон „Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів”, народні депутати спробували подолати вето Президента на цей закон. Однак, подолати вето не вдалося і за пропозицією профільного комітету закон було прийнято у новій редакції.
Подолати вето Президента народним депутатам вдалося щодо наступного закону „Про внесення змін до Земельного кодексу України”. Президент не погодився підписати цей закон, оскільки його положення перешкоджають створенню належних умов для реалізації конституційного права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави; не сприяють встановленню реальної ціни на землі сільськогосподарського призначення, що призводить до зниження її вартості і, як наслідок, зниження розміру орендної плати і зменшення надходжень до бюджетів всіх рівнів. Загострюють ситуацію із забезпеченням ефективного використання та охорони земель попередження виснаження ґрунтів, формування оптимальних за розміром та складом угідь сільськогосподарського призначення; не дають змоги вільному функціонуванню іпотеки земельних ділянок сільськогосподарського призначення, залученню інвестицій в аграрний сектор економіки; уповільнюють роботи з інвентаризації земель та оформлення правовстановлюючих документів і, як наслідок, сприяють продовженню зловживань та інших протиправних дій у сфері земельних відносин.
Народні депутати 310-ма голосами подолали вето Президента, таким чином підтвердивши закон про внесення змін до Земельного кодексу, згідно з яким власники земельних ділянок не мають права продавати їх до 1 січня 2007 року, а можуть тільки обмінювати або передавати їх у спадщину (Земельний кодекс передбачає закінчення мораторію 1 січня 2005 року).
Верховна Рада розглянула ще кілька законів із пропозиціями Президента. Не подолавши вето Президента, народні депутати скасували Закон України „Про внесення змін до Закону України „Про службу в органах місцевого самоврядування”. Скасовано також було Закон України „Про особливості відчуження акцій підприємств, які перебувають в державній власності”, Закон України „Про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення працівників льотного складу авіації Товариства сприяння обороні України та колишнього ДТСААФ Української РСР”.
Ще щодо двох законів з пропозиціями Президента, то Верховна Рада України прийняла їх у новій редакції, погодившись з пропозиціями глави держави. У новій редакції було прийнято Закон України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” і Закон України „Про внесення змін до Закону України „Про поліпшення матеріального становища інвалідів війни”.
У цілому Верховна Рада прийняла наступний розглянутий закон – про внесення змін до Господарського кодексу України (щодо управління державними підприємствами) та відхилила законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо захисту інтересів акціонерів).
Після цього народні депутати розглядали проекти Постанов про обрання та звільнення суддів. За пропозицією профільного Комітету – з питань правової політики постанови були підтримані.
Далі розглядалися законопроекти у другому читанні. Верховна Рада прийняла в цілому закони: про соціальний захист дітей війни; про внесення змін до Закону України „Про питну воду та питне водопостачання” (щодо екологічної броні) (з поправкою народного депутата М.Поліщука); про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо мобілізаційної підготовки та охорони праці); про організацію оборонного планування.
За скороченою процедурою були розглянуті і прийняті в цілому закони: про внесення змін до Закону України „Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні” (щодо Загальнодержавної програми) і про внесення змін до Житлового кодексу України (щодо заборони примусового виселення та вартості житлового приміщення. Проти прийняття останнього був представник уряду, який аргументував позицію уряду тим, що його прийняття дасть підстави не сплачувати комунальні послуги і квартплату недобросовісним платникам.
Представник уряду підкріпив позицію статистичним даними, згідно з якими заборгованість населення складає 7,2 мільярда за спожиті комунальні послуги. Але сьогодні немає підстав говорити, що когось виселили, жодного чоловіка ще не виселили із квартири.
Він також нагадав, що з метою врегулювання питання погашення заборгованості населення за спожиті житлово-комунальні послуги, прийнятий Закон про реструктуризацію заборгованості з квартирної плати. І сьогодні платежі більш-менш ідуть стабільно. І погашається заборгованість минулих років. Прийняття цього закону поставить у нерівні умови тих громадян, які регулярно сплачують квартплату та комунальні послуги.
Однак, народні депутати не погодилися з наведеними аргументами і ухвалили цей закон 240-а голосами.
На цьому ранкове засідання завершилося.
На пропозицію народного депутата Романа Зварила для включення до порядку денного і наступного розгляду було поставлено проект закону про особливості застосування Закону України „Про вибори Президента України” при повторному голосуванні 21 листопада 2004 року, автором якого є народний депутат Олег Білорус. 244-ма голосами законопроект було включено до порядку денного.
Доповідав Голова Комітету з питань правової політики Василь Онопенко. За його словами, законопроектом пропонується встановити правові гарантії, щоб не було фальсифікації за відкріпними посвідченнями в день голосування 21 листопада 2004 року. Передбачається відкріпні посвідчення, видані до дня голосування та уточнення, внесені у виборчі списки на підставі відкріпних посвідчень вважати недійсними. Виборець, який одержав відкріпне посвідчення, що згідно з цим законом визнається недійсним, має право взяти участь у голосуванні за місцем, де він був включений до списку виборців на звичайній виборчій комісії. Голосування виборців за межами приміщення для голосування не проводиться. Громадяни, які за станом здоров‘я або з інших поважних причин не можуть самостійно прибути на відповідну виборчу дільницю, забезпечуються виборчими комісіями, транспортними засобами, у тому числі спеціальними для участі у голосуванні в приміщенні для голосування.
Виборчий бюлетень видається за трьома підписами члена дільничної виборчої комісії, який видає виборчий бюлетень та двох членів дільничної комісії, які у її складі офіційно представляють різних кандидатів на пост Президента України, внесених до бюлетеня для повторного голосування.
В разі неможливості підписання бюлетенів будь-яким із зазначених членів дільничної виборчої комісії за мотивованим рішенням дільничної виборчої комісії підписання виборчого бюлетеня здійснює інший член виборчої комісії. Виборчі бюлетені, на яких відсутній хоча б один із зазначених підписів членів виборчої комісії вважається недійсним.
Рішення територіальних та дільничних виборчих комісій про припинення повноважень виборчої комісії або члена виборчої комісії пізніше, ніж за два дні до дня проведення повторного голосування є недійсним.
Голосування на виборчій дільниці під час проведення повторного голосування 21 листопада може бути визнано недійсним з підстав передбачених статтею 80 Закону „Про вибори Президента України”.
В.Онопенко повідомив, що Правовий комітет одноголосно підтримав дані зміни до Закону „Про вибори Президента України” і вважає, що необхідно обов‘язково внести ці зміни, щоб не було масової фальсифікації на виборах.
Закон народні депутати прийняли 236-ма голосами.
Наступний законопроект про внесення змін до деяких законів України (щодо призначення тимчасової державної допомоги дітям) доповідав його автор народний депутат Леонід Черновецький. Він запропонував внести зміни до Сімейного кодексу України та Закону України „Про виконавче провадження”, передбачивши, що діти, місце проживання батьків яких невідоме, або вони ухиляються від сплати її аліментів, або не мають можливості їх утримувати дитину, будуть отримувати державну допомогу у розмірі, визначеному виконавчими документами. Виплата такої державної допомоги здійснюватиметься за рахунок коштів Державного бюджету.
Підтримав прийняття законопроекту за основу профільний парламентський Комітет з питань правової політики.
У підсумку законопроект було прийнято за основу 269-ма голосами.
Далі розглядався проект закону про внесення змін до Закону України „Про державну службу” (щодо присвоєння рангів). Законопроектом пропонується внести зміни, згідно з якими ранги особам, які відповідають посадам другої категорії державного службовця та є працівниками Верховної Ради, встановлюються Головою Верховної Ради України (зараз ранги державним службовцям усіх категорій встановлює Кабінет Міністрів).
Народні депутати, які взяли участь в його обговоренні, висловлювалися за його прийняття. У ході голосування він був прийнятий за основу 265-ма голосами.
Верховна Рада також розглянула і ухвалила ще кілька законів і законопроектів.
За основу народні депутати прийняли один з двох проектів про внесення змін до Закону України „Про пенсії за особливі заслуги перед Україною” та відхилили проект Постанови про інформацію Кабінету Міністрів про стан виконання Урядом України вимог Конституції України та законів України щодо належного рівня та своєчасності виплати заробітної плати.
В цілому були прийняті закони: про внесення змін до статті 20 Закону України „Про статус народного депутата України” (щодо соціального забезпечення); про внесення зміни до Закону України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” (щодо державної соціальної допомоги).
На цьому вечірнє засідання завершилося
Наступне чергове пленарне засідання шостої сесії Верховної Ради відбудеться 19 листопада.