У ЧЕТВЕР, 24 ЧЕРВНЯ, ПРОДОВЖУВАЛИСЬ ПЛЕНАРНI ЗАСIДАННЯ П’ЯТОЇ СЕСIЇ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ.
На початку ранкового засідання народні депутати прийняли дві Постанови про „День Уряду у вересні 2004 року” щодо реформування та законодавчого забезпечення правоохоронних органів в Україні і щодо нових напрямів співробітництва України з Європейським Союзом у зв’язку з розширенням ЄС.
Наступною ухваленою Постановою про зміни у складі Комітетів Верховної Ради народного депутата України Миколу Чечеля було обрано членом Комітету з питань Регламенту, депутатської етики та організації роботи Верховної Ради України.
Далі розглядався проект Постанови про надання згоди на звільнення Президентом України Голови та членів Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку. Верховна Рада затвердила на посаду Голови держкомісії Анатолія Балюка, а Сергія Бірюка призначила членом цієї Комісії.
У четвер Верховна Рада мала також розглянути проект Постанови про схвалення Основних напрямів бюджетної політики на 2005 рік. Але на прохання Комітету з питань бюджету питання було перенесено для розгляду на пізніше.
Після цього народні депутати приступили до розгляду питань у другому читанні. Зокрема, був розглянутий і прийнятий у другому читанні і в цілому закон про внесення змін до Закону України „Про реконструкцію та експлуатацію на платній основі автомобільної дороги Київ-Одеса на ділянці від Жашкова до Червонознам’янки”. Ним передбачається, що платний проїзд буде не тільки на ділянці дороги від Жашкова до Червонознам’янки, як це пропонувалося раніше, а на всій дорозі. При цьому передбачається, що відшкодування витрат, пов’язаних з виконанням боргових зобов’язань за кредитами, залученими на виконання робіт з реконструкції всієї автомобільної дороги Київ-Одеса повинно здійснюватися за рахунок коштів, які передбачаються у Державному бюджеті України на розвиток мережі і утримання автомобільних доріг загального користування.
Кошти, отримані в якості плати за проїзд будь-якою із ділянок цієї автомобільної дороги направлятимуться до державного бюджету.
У другому читанні також були розглянуті і прийняті в цілому закони: про транскордонне співробітництво; про екологічний аудит; про внесення змін до деяких законодавчих актів України з метою забезпечення врахування екологічних вимог у процесі приватизації; про екологічну мережу.
Не знайшов підтримки у народних депутатів законопроект про спеціальну економічну зону „Інтерпорт Ковель”. 176-ма голосами його було відхилено. У зв’язку з цим наступний законопроект про внесення доповнень до деяких законів України з питань оподаткування, взаємопов’язаний з попереднім, було знято з розгляду.
У цілому народні депутати прийняли закони: про внесення змін до ст.12 Закону України „Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей”; про внесення доповнень до Закону України „Про платіжні системи та переказ грошей в Україні” (щодо безпеки карткового ринку); про впорядкування питань, пов’язаних із забезпеченням ядерної безпеки; про Загальнодержавну програму реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2004-2010 роки; про молоко та молочні продукти; про м’ясо і м’ясні продукти.
Після перерви народні депутати згідно з порядком денним розглядали питання обрання і звільнення суддів. Суддями Верховного суду України безстроково були обрані Наталія Ляшенко, Олександр Селівон і Федір Чорногуз. Верховна Рада також обрала безстроково суддів апеляційних, військового апеляційного, місцевих районних та міськрайонних, господарських судів міст і регіонів держави. Другою постановою з посад суддів були звільнені судді у зв’язку з відставкою та іншими причинами.
Після цього народні депутати повернулися до розгляду законопроектів.
Із зміною назви на пропозицію профільного Комітету було прийнято закон про правові засади цивільного захисту. Закон підтримали 403 депутати.
У другому читанні і в цілому були прийняті закони: про визначення порядку обчислення скликань представницьких органів місцевого самоврядування; про відновлення прав осіб, депортованих за національною ознакою; про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо вищої освіти); про реструктуризацію заборгованості з виплат педагогічним, науково-педагогічним та іншим працівникам закладів освіти, передбачених ст.57 Закону України „Про освіту” у новій редакції.
Проект Постанови про схвалення Основних напрямів бюджетної політики на 2005 рік доповідав Голова Комітету з питань бюджету Петро Порошенко. Він поінформував про роботу Комітету над цим документом, зокрема про те, що Комітет врахував всі пропозиції, які надійшли і погодив їх з урядом.
П.Порошенко також поінформував, що до запропонованого проекту постанови включені пропозиції, які були обговорені на Координаційній раді при Голові Верховної Ради з питань місцевого самоврядування з надзвичайно болючих проблем, що стосуються місцевих бюджетів.
Комітет не підтримав пропозицію щодо врахування в видатковій частині Державного бюджету не нижче 10 відсотків видатків Державного бюджету спрямувати на аграрну галузь. Оскільки ця пропозиція не ввійшла в остаточний варіант постанови, П.Порошенко попросив поставити її окремо на голосування.
Комітет приділив оцінці Основних напрямків бюджетної політики багато часу. П.Порошенко зазначив: „Хотілося б побачити які стратегічні напрямки бюджетної політики нової влади. Чим буде відрізнятися реально бюджет, фінансування основних програмних положень, першочергово на які напрямки уряд збирається сконцентрувати фінансовий ресурс. Чи ми зберемося подолати кризове явище, яке сьогодні склалося у житлово-комунальному господарстві. Уряд про це мовчить у своїй Бюджетній резолюції. Чи ми на сьогоднішній день готові зробити прорив у проведенні пенсійної реформи і виділити необхідну кількість для того, щоб суттєво покращити життя пенсіонерів і забезпечити виконання 46-ї статті Конституції України щодо того, щоб пенсія в України дорівнювала прожитковому рівню пенсіонерам? Чи врешті-решт ми маємо спрямувати в регіони основну кількість бюджетних коштів для проведення реальних інвестиційних зрушень для того, щоб зробити наші регіони інвестиційно привабливими? Чи вирішити реальні кроки у соціальній політиці. На жаль, відповіді на це у Бюджетній резолюції, у проекті Основних напрямків бюджетної політики, яка була запропонована урядом, не має”.
Комітет запропонував компромісний варіант, який виправляє очевидні проблемні питання, які містяться у Бюджетній резолюції.
П.Порошенко наголосив, що члени Комітету навмисно намагалися відійти від політизації цього процесу, і всі пропозиції, що надійшли враховано у проекті постанови.
Народні депутати після короткого обговорення підтримали Постанову 328-ма голосами.
Далі розглядався законопроект про житлові, комунальні та господарські послуги. За словами Голови Комітету з питань будівництва, транспорту, житлово-комунального господарства і зв’язку Валерія Пустовойтенка законопроект і проект загальнодержавної програми реформування розвитку житлово-комунального господарства на 2004-2010 роки доповнюють один одного. Проблема реформування галузі, за словами В.Пустовойтенка, має розпочатися перш за все з реформування відносин у сфері житлово-комунальних господарств. Встановлення цивілізованих відносин між виробниками, виконавцями та споживачами послуг виключно на договірній основі повинні стати основою реформування галузі. Прийняття цього закону сприятиме покращанню становища громадян і підвищенню ефективності у роботі галузі.
Народні депутати прийняли закон у цілому 300-ма голосами.
Підтриманий був і наступний закон - про внесення змін до Закону України „Про радіочастотний ресурс України” у новій редакції. За словами доповідача, члена Комітету з питань будівництва, транспорту, житлово-комунального господарства і зв’язку Юрія Луценка, до Комітету надійшло 248 поправок, які всі були враховані. У результаті доопрацювання суттєво поліпшений його зміст. Він максимально наближений до форми закону прямої дії. Зокрема, поліпшено механізми конверсії радіочастотного ресурсу, усунута проблема подвійного ліцензування телерадіомовників, вдосконалено процедуру ліцензування зв'язківців, чіткіше окреслено європейські механізми державного управління і незалежного регулювання у сфері телекомунікацій.
У підсумку закон підтримали 393 депутати.
Наприкінці ранкового засідання народні депутати розглянули у третьому читанні ще один законопроект - про підтримку виробництва та розвиток ринку сільськогосподарської продукції. Доповідач - заступник голови Комітету з питань фінансів і банківської діяльності Сергій Терьохін зазначив, що це перша спроба законодавчого формування правового поля, виключно в межах якого має проходити державне регулювання і сприяння держави сільськогосподарському виробництву і ринку сільгосппродукції. Законопроект є базовим, спрямованим на встановлення чітких відносин між державою і виробником, фінансової, бюджетної підтримки його. Ним передбачається врегулювати питання цінової підтримки, страхового субсидування, заставних операцій, дерегуляції і регулятивної підтримки ринку тощо.
За словами доповідача, до третього читання було внесено 179 правок, з них 26 відхилено. До закінчення засідання законопроект не набрав необхідної кількості голосів для прийняття. На пропозицію головуючого народні депутати мали повернутися до нього на початку вечірнього засідання.
На цьому ранкове засідання завершилося.
На вечірньому засіданні закон про підтримку виробництва та розвиток ринку сільськогосподарської продукції було прийнято 325-ма голосами.
Підтримали народні депутати також закон про внесення змін до деяких законів України щодо оподаткування сільськогосподарських підприємств та підтримки соціальних стандартів їх працівників. Законом встановлюється, що особа, яка провадить підприємницьку діяльність у сфері сільського чи лісового господарства, рибальства, або з обробки чи переробки такої виробленої нею продукції, може обрати спеціальний режим оподаткування. Внесені зміни до чинного закону сприятимуть підвищенню рівня соціальної захищеності працівників агропромислового сектору економіки, зменшення для суб’єктів спеціального режиму оподаткування ставки податку на додану вартість покращить їх фінансове становище та збільшить розмір обігових коштів. Прийнятий закон спрямований на вдосконалення механізму оподаткування суб’єктів господарювання.
Верховна Рада підтримала закон про внесення змін до Постанови Верховної Ради „Про приєднання України до Європейської конвенції про основні принципи транскордонного співробітництва між територіальними общинами або органами влади 1980 року” та ратифікувала додаткові протоколи до Європейської рамкової конвенції про транскордонне співробітництво між територіальними общинами або властями.
У новій редакції з пропозиціями Президента України було прийнято Закон України „Про внесення змін до Закону України „Про службу в органах місцевого самоврядування”. З пропозиціями Президента також було прийнято Закон України „Про передачу колекції образотворчого мистецтва АТ „Градобанк” у державну власність”; Закон України „Про фінансове оздоровлення підприємств вугільної промисловості”.
Верховна Рада подолала вето Президента України на Закон України „Про розмежування земель державної та комунальної власності”.
За скороченою процедурою розглянуто і підтримано Постанову про присудження у 2004 році Премії Верховної Ради України за внесок молоді у розвиток парламентаризму, місцевого самоврядування. За основу прийнято один з двох законопроектів про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо захисту економічної конкуренції).
Два наступних законопроекти – про внесення зміни до ст.20 Закону України „Про попереднє ув’язнення” (щодо звільнення з-під варти), не набравши необхідної кількості голосів для прийняття, були відправлені на повторне перше читання.
За основу народні депутати прийняли законопроект про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо мобілізаційної підготовки та охорони праці) і законопроект про внесення змін до деяких законів України (щодо перерахунку пенсій).
У першому читанні, а потім в цілому Верховна Рада прийняла закон про внесення зміни до деяких законів України (щодо пенсійного забезпечення осіб начальницького і рядового складу МНС). Законом передбачено, що умови, норми і порядок пенсійного забезпечення осіб начальницького і рядового складу державної пожежної охорони, а також основні засади державної політики щодо їх соціального захисту, будуть регламентуватися нормами Законів України „Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб” та „Про статус ветеранів військової служби і ветеранів органів внутрішніх справ та їх соціальний захист”. Особи, що служили в державній пожежній охороні, при наявності належного трудового строку, матимуть право на довічну пенсію за вислугу років.
На вечірньому засіданні також були розглянуті і прийняті в цілому закони: про внесення змін до деяких законів України (щодо ліцензування діяльності у сфері надання соціальних послуг); про внесення змін до Закону України „Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень” та Господарського процесуального кодексу України; про внесення змін до Закону України „Про Митний тариф України” (щодо ставок на тропічну сировину); про внесення змін до Закону України „Про оподаткування прибутку підприємств” (щодо оплати навчання); про внесення змін до Закону України „Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” (щодо перевезення пасажирів і багажу на таксі).
Наприкінці засідання народні депутати розглянули і відхилили законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо експорту шкіряної сировини).
На цьому вечірнє засідання п’ятої сесії Верховної Ради України завершилось.
Наступне пленарне засідання відбудеться 25 червня, у п’ятницю.