Відкриваючи слухання, Голова Верховної Ради України Володимир Рибак зазначив, зокрема, що пропозиції учасників щодо поліпшення роботи з оздоровлення дітей будуть враховані в подальшій діяльності всіх органів влади. Він також нагадав, що Верховна Рада кілька років поспіль аналізує стан підготовки до шкільних літніх канікул, регулярно підбиває підсумки оздоровчих періодів для дітей під час днів уряду у Верховній Раді. За словами В.Рибака, два роки тому відбулися парламентські слухання з аналогічним порядком денним, у ході яких розроблені і затверджені належні рекомендації для органів виконавчої влади, освітніх та оздоровчих закладів.

На думку Голови Верховної Ради, важливу роль у розв‘язанні існуючих проблем відіграло й прийняття Закону "Про оздоровлення та відпочинок дітей", норми якого формулювалися, виходячи з потреби врегулювання нагальних проблем у сфері оздоровлення підростаючого покоління. В.Рибак також зазначив, що вимоги закону втілюються в життя попри економічні складнощі. Виступаючий наголосив, що "центральні та місцеві органи виконавчої влади, як і органи місцевого самоврядування, щорічно звітують про численні показники роботи з оздоровлення дітей протягом літніх канікул, але щороку ми стикаємося практично з одними й тими ж проблемами".

За словами В.Рибака, відповідно до вимог закону щорічно оздоровлюється не менше 50 відсотків дітей шкільного віку. Влітку минулого року оздоровленням та відпочинком було охоплено понад 2,8 мільйони школярів, що становить майже 69 відсотків від загальної кількості дітей шкільного віку в Україні. Водночас, за словами керівника парламенту, аналіз цих даних свідчить, що оздоровлено лише 996 тисяч дітей, решта ж, тобто 1,9 мільйони школярів отримали"відпочинкові послуги", у пришкільних таборах. В.Рибак наголосив: "Не буду коментувати цей тип "відпочинку": у ряді областей він дійсно організований на належному рівні, загалом же його складно назвати оздоровленням".

Голова Верховної Ради серед проблем якісного проведення кампанії з оздоровлення і відпочинку дітей визначив наступні: підготовка закладів оздоровлення; організація в них гідного харчування; забезпечення безпечного перебування дітей; кадри вихователів, медпрацівників тощо.

В.Рибак висловив занепокоєння тим фактом, що всупереч вимогам закону про оздоровлення і відпочинок дітей є непоодинокі випадки закриття або перепрофілювання стаціонарних дитячих оздоровчих закладів, зокрема, скорочення за останні двадцять років їхньої кількості втричі. "Лише за останні два роки, вже після прийняття закону, список дитячих оздоровчих центрів скоротився на 31 позицію. Оскільки дитячі оздоровчі заклади створювалися в найкращих для відпочинку мальовничих місцях, на них і накидають оком спритні ділки. Як результат, дитячі оздоровниці, змінюючи власника, зникають з курортної карти України, і, мабуть, саме тому власники багатьох стаціонарних дитячих оздоровчих закладів протягом багатьох років не можуть отримати відповідних державних документів на право володіння землею", - зазначив В.Рибак.

Голова Верховної Ради висловив сподівання, що існуючі нагальні питання, які потребують оперативного, системного вирішення, знайдуть висвітлення у виступах учасників, аби парламентарії змогли врахувати їх в процесі опрацювання рекомендацій слухань.

Голова Комітету Верховної Ради з питань сім'ї, молодіжної політики, спорту та туризму Артур Палатний звернув увагу присутніх на те, що "хоча парламентом створено цілісне законодавче забезпечення оздоровлення та відпочинку дітей і молоді, прийняті закони "Про оздоровлення та відпочинок дітей" та "Про державну підтримку дитячих центрів "Артек" та "Молода гвардія", ці закони не забезпечені відповідними підзаконними актами, і більше того, грубо порушуються. Досі не прийнята Державна програма оздоровлення на  відпочинку дітей, яка передбачена законодавством. Те ж саме стосується державних програм розвитку дитячих центрів "Артек" і "Молода гвардія".

Характеризуючи основні проблеми сфери оздоровлення та відпочинку дітей і молоді, А.Палатний зазначив таке: "По-перше, вкрай застаріла інфраструктура дитячих оздоровниць. Більшість дитячих закладів побудовані в 60 роки минулого століття, частина - у 80-ті. По-друге, необхідно розглянути доцільність застосування тендерних процедур до дитячих оздоровчих закладів. Справа не тільки в тому, що ці витрати потім входять у вартість путівки, а і в тому, що тендерні процедури призводять до вибору найдешевших варіантів оздоровлення дітей, які можуть виявитися далеко не оптимальними для нормального відпочинку дитини. По-третє, необхідно переглянути норми харчування в дитячих оздоровчих закладах. Чинні норми не можуть забезпечити повноцінного харчування дитини в умовах оздоровлення".

Голова Комітету сказав також, що необхідно завершити видачу актів на земельні ділянки всім оздоровчим закладам. За словами народного депутата, на збільшення вартості путівки суттєво впливають великі комунальні витрати, які оздоровчі заклади сплачують як промислові підприємства, значні витрати на адміністративні послуги, які щорічно сплачує кожен оздоровчий заклад.

А.Палатний акцентував увагу присутніх на тому, що сьогодні, в першу чергу оздоровлюються, в тому числі в "Артеку" і в "Молодій гвардії", діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування та безпритульні діти, діти-інваліди, діти з багатодітних та малозабезпечених сімей. Водночас до переліку дітей, які можуть відпочивати за рахунок бюджетних коштів включені талановиті діти, а саме переможці олімпіад, конкурсів, фестивалів, змагань, спартакіад та відмінники навчанняПроте, якщо у 2011 році на оздоровлення талановитих дітей з держбюджету було виділено 6 млн. гривень, то в 2012 лише 360 тис., а в 2013 - лише 300 тис., що дозволяє оздоровити тільки 100 дітей на всю Україну.

Голова Комітету Верховної Ради з питань науки і освіти Лілія Гриневич наголосила, зокрема, на тому, що за роки незалежності кількість стаціонарних дитячих оздоровчих закладів скоротилася втричі, натомість у 15 разів збільшилась кількість таборів з денним перебуванням при школах. Вона зазначила також: "Уряд з року в рік наганяє цю статистику оздоровлення за рахунок літніх пришкільних таборів, а насправді систему оздоровлення засобу відновлення здоров‘я, психічних та фізичних сил дітей перетворено на національну камеру схову, бо як би хто не звітував про щорічне збільшення показників оздоровлення та відпочинку школярів, насправді вони зменшуються, бо зменшується кількість коштів, які реально виділяються на оздоровлення та відпочинок з урахуванням зростання вартості основних складових собівартостей путівки".

За словами Л.Гриневич, необхідно розробити і прийняти національний стандарт оздоровлення і відпочинку і внести соціальні стандарти з оздоровлення та відпочинку дітей до Закону "Про державні соціальні гарантії і соціальні стандарти". Також необхідно внести зміни до Бюджетного кодексу про включення видатків з бюджетів різних рівнів на здійснення заходів з оздоровлення та відпочинку дітей.

Народний депутат зазначила також, що "пришкільні табори потрібні, однак потрібно зрозуміти, як їх перетворити на справжні центри позашкільної освіти, творчості і фізкультури, надавши можливість правильно їх фінансувати і забезпечувати кадрами".

Як зазначали учасники обговорення, протягом оздоровчого сезону 2012 року в Україні функціонувало 17973 дитячі заклади, з них - 784 заклади оздоровлення, 17189 закладів відпочинку, відновлено функціонування 11 дитячих закладів оздоровлення, ведеться Державний реєстр дитячих закладів оздоровлення та відпочинку, вживаються заходи щодо запобігання ліквідації, перепрофілюванню, використання їх не за призначенням. Водночас, наголошували виступаючі, в Україні за останні 5 років рівень захворювання серед дітей шкільного віку зріс на 15 відсотків. Стан матеріально-технічної бази дитячих оздоровчих закладів у багатьох випадках не відповідає сучасним вимогам, що створює передумови і призводить до припинення експлуатації цих закладів. Практично не здійснюється будівництво нових і відновлення функціонування закладів, що тривалий час не працюють. Існуючі дитячі оздоровчі заклади потребують модернізації їх матеріально-технічного стану, удосконалення змісту і структури освітньо-виховної діяльності з урахуванням сучасних вимог. Відсутні механізми державної підтримки та економічного стимулювання діяльності дитячих закладів оздоровлення та відпочинку шляхом встановлення пільг із землекористування, оплати комунально-побутових послуг, сплати місцевих податків і зборів, оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки.

Учасники заходу вважають за доцільне рекомендувати уряду розробити та подати на розгляд Верховної Ради законопроекти:

про внесення змін до статті 2 Закону "Про здійснення державних закупівель" щодо здійснення закупівель послуг оздоровлення та відпочинку у державних підприємствах "Міжнародний дитячий центр "Артек" та "Український дитячий центр "Молода гвардія" без застосування процедур, передбачених Законом "Про здійснення державних закупівель";

про внесення змін до Податкового кодексу щодо звільнення замовників будівництва (реконструкції) дитячого закладу оздоровлення та відпочинку від сплати податку на землю на період їх будівництва (реконструкції) та звільнення в подальшому від податку на прибуток протягом перших п'яти років після введення дитячого закладу оздоровлення та відпочинку в експлуатацію;

про внесення змін до Закону "Про Державний бюджет Україна на 2013 рік", в якому передбачити збільшення фінансування за бюджетною програмою "Оздоровлення і відпочинок дітей, які потребують особливої уваги та підтримки, в дитячих оздоровчих таборах МДЦ "Артек" і УДЦ "Молода гвардія" на 76,7 млн. грн. для забезпечення обов’язкового викупу державою путівок.

На думку учасників слухань, уряд також має:

розробити та затвердити Державну цільову соціальну програму оздоровлення і відпочинку дітей та розвитку мережі дитячих оздоровчих закладів на період до 2017 року, передбачивши фінансування в повному обсязі заходів, передбачених програмою, в першу чергу спрямованих на розвиток мережі дитячих оздоровчих закладів;

внести зміни до нормативно-правових актів щодо вдосконалення механізмів організаційного забезпечення дитячого оздоровлення та відпочинку; а також диференціації норм харчування дітей в дитячих закладах оздоровлення та відпочинку у відповідності до віку дитини, фізіологічних потреб, стану здоров’я та типів закладів.

Підбиваючи підсумки обговорення, Перший заступник Голови Верховної Ради України Ігор Калєтнік зазначив, зокрема, що "гострота проблеми з оздоровленням дітей була б набагато меншою, якби наші школярі мали би міцне здоров'я, активно займалися фізичною культурою та спортом". Проте, за його словами, сьогодні під час навчання у школі учні втрачають щонайменше третину свого здоров‘я, постійно зростає підліткова захворюваність за всіма класами хвороб через загальний стан екології, масове захоплення дітьми комп'ютерними іграми, зменшення вимог щодо фізичного виховання в загальноосвітніх закладах та інші. "Робота з оздоровлення наших дітей - це не просто сезонний процес, не просто виконання посадових обов'язків і інструкцій, це справа честі кожного, хто тим чи іншим чином причетний до цієї, вкрай потрібної справи".- підсумував він.

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Парламентські слухання”

07 червня 2017 18:18
24 травня 2017 17:58
22 березня 2017 17:47
21 грудня 2016 17:45
02 листопада 2016 17:45
12 жовтня 2016 18:30
27 вересня 2016 16:55
08 червня 2016 17:16
01 червня 2016 18:02
18 травня 2016 18:06