Законопроектом №3060, який Комітет розглянув на засіданні 16 вересня, пропонується, насамперед, передбачити наближення підвищення прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати з 1 грудня на 1 вересня 2015 року /встановити з 01.09.2015 р. прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі 1330 грн., для працездатних осіб – 1378 грн., осіб, які втратили працездатність – 1074 грн./ з відповідним збільшенням видатків на оплату праці, пенсійне забезпечення, допомоги сім’ям з дітьми та одноразові допомоги, стипендії аспірантів і докторантів.

Загалом законопроектом пропонується внести зміни до статей 1, 7, 8 і пункту 9 Прикінцевих положень Закону із доповненням новими статтями 32-33 та внесенням відповідних змін до додатків №№ 1, 3-9 до Закону, внаслідок чого передбачаються такі зміни основних показників державного бюджету:

збільшення доходів на 14.311,4 млн. грн. (або на 2,8%), у т.ч. за загальним фондом збільшення на 16.412,7 млн. грн. та за спеціальним фондом зменшення на 2.101,3 млн. грн.;

збільшення видатків на 14.343,4 млн грн (або на 2,5%), у т.ч. за загальним фондом збільшення на 16.412,7 млн грн та за спеціальним фондом зменшення на 2.069,3 млн грн.;

збільшення повернення кредитів на 32 млн грн (за спеціальним фондом).

Враховуючи, що за підсумками 8 місяців 2015 року спостерігається перевиконання дохідної частини загального фонду державного бюджету на 24,6 млрд грн., в т.ч. за рахунок коштів від продажу 3G-ліцензій 8,8 млрд грн (про що вказано у пояснювальній записці до законопроекту), пропонується збільшити показники доходів державного бюджету на 2015 рік порівняно із затвердженими показниками /із змінами/ за такими платежами, зокрема:

податок на додану вартість – на 7,68 млрд грн або на 4,5%, з них:

– ПДВ з вироблених в Україні товарів – на 11,38 млрд грн. або на 12% (у т.ч. за загальним фондом збільшення на 12,88 млрд грн та за спеціальним фондом зменшення на 1,5 млрд грн.);

– ПДВ з ввезених на територію України товарів – на 3,3 млрд грн або на 2,4%.

Водночас, пропонується збільшити бюджетне відшкодування ПДВ на 7 млрд грн. або на 12%;

податок на прибуток підприємств – на 1 млрд грн. або на 2,8%;

ввізне мито – на 3,82 млрд грн або на 11,4%;

податок на доходи фізичних осіб та військовий збір (разом) – на 0,27 млрд грн. або на 0,6%;

неподаткові надходження – на 1,5 млрд грн (з них 0,8 млрд грн. по пені за порушення термінів розрахунків у сфері зовнішньоекономічної діяльності).

При цьому, законопроектом також передбачається збільшити на 1,2 млн. грн. надходження судового збору до спеціального фонду державного бюджету. Водночас, пропонується розширити цільове спрямування коштів судового збору, а саме спрямувати їх на забезпечення здійснення судочинства та функціонування органів судової влади, як це передбачено частиною третьою статті 9 Закону України «Про судовий збір» (у редакції згідно із законом від 12.02.2015 р. № 192-VIII).

Оскільки прожитковий мінімум є базовим державним соціальним стандартом, на основі якого визначаються розміри основних державних соціальних гарантій, законопроектом передбачено збільшення відповідних видатків державного бюджету, зокрема:

– на виплати:

пенсій – на 3.861,5 млн грн (з них 2.654,4 млн грн. - на покриття дефіциту коштів Пенсійного фонду України);

допомоги сім'ям з дітьми, малозабезпеченим сім'ям, інвалідам з дитинства і дітям-інвалідам, тимчасової допомоги дітям та допомоги на догляд за інвалідом I чи II групи – на 598,7 млн. грн.;

державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім'ях за принципом "гроші ходять за дитиною" – на 19 млн. грн.;

– на підвищення розміру стипендій аспірантам, клінічним ординаторам та докторантам навчальних закладів та наукових установ у зв’язку із змінами умов оплати праці – на 22 млн. грн.;

– обсяги освітньої субвенції – на 1.603,4 млн грн, медичної субвенції – на 1.407,7 млн. грн. та субвенції на підготовку робітничих кадрів – на 205,7 млн. грн.

Крім того, на здійснення підвищення з 1 вересня на 13% мінімальних ординарних (звичайних) академічних стипендій, соціальних стипендій учням професійно-технічних і студентам вищих навчальних закладів пропонується передбачити 256 млн. грн. по державному та місцевих бюджетах.

Поряд з тим, додатково пропонується:

– збільшити на 988,5 млн грн відповідні видатки для фінансове забезпечення невідкладних потреб на оборону і безпеку держави, у тому числі пов’язаних із проведенням антитерористичної операції;

– відновити видатки у сумі 200 млн. грн. на придбання цифрових мамографів і ультразвукових діагностичних приладів вітчизняного виробництва, які були виключені Законом № 648;

– збільшити обсяг резервного фонду державного бюджету на 300 млн. грн. з метою оперативного реагування на ліквідацію можливих наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, природного, соціального характеру.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 р. № 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» законопроектом за рахунок перерозподілу бюджетних призначень встановлюються бюджетні призначення новоутвореним органам виконавчої влади – Державній регуляторній службі (з визначенням її головним розпорядником коштів державного бюджету), Державній службі з питань праці та Державній службі з безпеки на транспорті (з визначенням їх відповідальними виконавцями бюджетних програм), а також виключаються бюджетні призначення органам виконавчої влади, які ліквідовуються, - Державній інспекції з безпеки на наземному транспорті та Державній інспекції з безпеки на морському та річковому транспорті.

Виходячи із задекларованої мети законопроекту, пропонується встановити загальний обсяг трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам у сумі 182,4 млрд. грн. із збільшенням на 6,5 млрд. грн. (або на 3,7%) порівняно з показниками, затвердженими Законом (із змінами).

Законопроектом також пропонується встановити за загальним фондом державного бюджету у сумі 4,8 млрд. грн. субвенцію місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах.

Згідно з передбаченою законопроектом новою статтею 33 Закону дозволяється органам влади здійснювати підвищення заробітної плати понад розміри, визначені відповідно до рішень Кабінету Міністрів України, за рахунок та в межах власних коштів з урахуванням прийнятих рішень станом на 1 вересня 2015 року та можливостей, наданих статтею 101 Бюджетного кодексу України.

За узагальнюючим висновком ГНЕУ законопроект за результатами розгляду у першому читанні може бути прийнятий за основу з урахуванням висловлених зауважень та пропозицій.

На час розгляду законопроекту у Комітеті висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання та протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов'язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

Необхідно також звернути увагу, що у Верховній Раді зареєстровано альтернативний законопроект про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (щодо підвищення прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати з урахуванням рівня інфляції) № 3060-1, поданий народними депутатами Королевською Н.Ю., Солодем Ю.В.

Альтернативним законопроектом передбачаються зміни лише до статей 7 і 8 Закону щодо збільшення з 1 вересня 2015 року основних соціальних гарантій на 74% без пропозицій збільшення відповідних видатків бюджету та джерел компенсації таких видатків. Відтак, альтернативний законопроект призведе до розбалансування показників державного бюджету і не дозволить досягти своєї мети.

На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету експертні висновки Міністерства фінансів України і Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, а також висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання та протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов'язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

За наслідками розгляду законопроекту Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді проект Закону № 3060, поданий Кабінетом Міністрів України, за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як Закон з урахуванням пропозицій, викладених у листі-висновку Комітету.

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Новини”

03 травня 2024 07:50
02 травня 2024 18:45
02 травня 2024 15:57
02 травня 2024 14:11
01 травня 2024 20:30
01 травня 2024 18:17
01 травня 2024 15:00
01 травня 2024 11:19
01 травня 2024 11:17
30 квітня 2024 19:43