У заході взяли участь народні депутати, представники органів державної влади, експертного середовища, громадських об'єднань та асоціацій.

Голова підкомітету з питань діяльності органів юстиції та виконання рішень судів Комітету Ігор Алексєєв, відкриваючи засідання, зазначив, що метою обговорення є питання - чи достатньо тієї правової бази, законопроектів, прийнятих задля розвитку цього інституту, чи потрібно ще взяти паузу, доопрацювати. і потім вже виходити з готовими якісними законопроектами.

І.Алексєєв нагадав, що питання запровадження інституту медіації в українській правовій системі обговорюється вже не один рік. У Верховній Раді VI скликання було зареєстровано ряд законопроектів, які з різних причин не знайшли підтримки. Після цього законопроекти перереєстровувалися у Верховній Раді VII скликання і так само не знайшли підтримки, навіть не розглядалися у парламентській залі.

Промовець повідомив, що в Комітеті знаходиться законопроекти  №№2480 і 2480-1. "Концептуально важливо, що і перший і другий проекти розповсюджують сферу застосування медіації на всі без виключення відносини як в приватному правовому секторі, зокрема у цивільно-господарських спорах, трудових відносинах, так і, фактично, в публічному секторі, в справах про кримінальні і адміністративні правопорушення. Тобто фактично пропонується запровадити глибоке застосування медіації на всі сфери життєдіяльності", - сказав він.

Голова підкомітету також нагадав, що в європейському та світовому досвіді медіаційні процедури та інститути примирення вже отримали належний розвиток (німецький і польський досвід, в країнах СНД є окремі практики, які заслуговують на увагу).

За його словами, активне застосування примирних процедур почалося в 70-80 рр. минулого століття. Переважно ці процедури застосовуються в господарських, цивільних справах, менше - у кримінальних справах, справах про адміністративні проступки. Досвід Німеччини, Польщі підтверджує, що інститут практично застосовується, він живий. "Інша справа, що країни йшли до розуміння проблеми запровадження інституту медіації довгі роки. Ми ж все намагаємося зробити швидко і об'єктивно стикаємося з певними проблемами, які ускладнюють імплементацію того чи іншого інституту. Але у законодавстві і в українській практиці вже є основи для того, щоб запроваджувати інститут медіації і застосовувати різноманітні медіаційні процедури", - повідомив І.Алексєєв.

На його думку, з приводу комерційних спорів особливих законодавчих застережень немає. "Є добра воля сторін, які при бажанні можуть залучати посередника-медіатора і ми можемо пересвідчуватися у тому, що в адвокатських компаніях є практики примирення, практики медіації, тобто адвокатські компанії в Україні активно пропонують таку послугу і вона користується попитом. Щодо застосування примирення і медіації в кримінальних справах, то туту основою для впровадження інституту медіації є стаття 46 Кримінального кодексу, яка передбачає примирення винного з потерпілим і нещодавнє прийняття Кримінального процесуального кодексу, яким запроваджено угоду про примирення - вони так само є підгрунттям для того, щоб впроваджувати інститут медіації", - зазначив він.

Народний депутата Борислав Береза, який є одним з авторів законопроекту №2480, вважає, що медіація в Україні потрібна. "Якщо медіація з'явиться, то це буде початок судової реформи. Ми будемо бачити, що не виключно суди можуть вирішувати все в нашому суспільстві. А як вирішують зараз суди ми всі бачимо", - наголосив він.

Б.Береза також повідомив, що Комітет з питань запобігання і протидії корупції розглянув законопроекти №2480 і 2480-1. Законопроект №2480-1 був визнаний Комітетом корупціогенним. Члени Комітету вказали на вісім ознак його корупційності.

Учасники засідання під час обговорення відзначали, що проектом Закону "Про медіацію" №2480 пропонується визначити правові основи надання послуг медіації на професійних засадах, що має на меті запровадження інституту медіації в суспільстві, визначити принципи та порядок проведення медіації, а також статус медіатора.

На думку промовців, його прийняття має забезпечити приведення чинного законодавства Україні, щодо альтернативного вирішення спорів, у відповідність зі стандартами ЕС та імплементує норми Директиви 2008/52/EC Європейського Парламенту та Ради у національне законодавство України, що створить умови для роботи медіаторів в єдиному європейському правовому просторі.

Під час засідання також було обговорено питання доцільності запровадження інституту медіації в Україні та його законодавчого регулювання; сфери застосування медіації; практика застосування медіації у судах; роль медіації у позасудовому врегулюванні спорів, переваги такого врегулювання, а також перспективні шляхи вдосконалення системи правосуддя шляхом запровадження медіації як процедури, альтернативної судовому розгляду.

 

Повернутись до публікацій

Версія для друку

Ще за розділом

“Новини”

17 травня 2024 18:21
17 травня 2024 16:52
15 травня 2024 20:57
15 травня 2024 17:41
15 травня 2024 17:35
15 травня 2024 14:46
15 травня 2024 12:27
14 травня 2024 20:02
14 травня 2024 18:50
14 травня 2024 17:43