14.03.2025 відбулося чергове засідання Комісії, на якому були розглянуті питання що стосуються причин утворення та непогашення заборгованості суб’єктів ринку природного газу, врегулювання якої передбачено Законом України «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» (Закон № 1639).

Прийняття Закону № 1639 обумовлювалось тим, що станом на 1 травня 2021 року загальна сума заборгованості суб’єктів ринку природного газу та супутніх ринків, яка потребувала врегулювання перевищувала 100 млрд грн.

Законом № 1639 було визначено відповідний порядок верифікації обсягу збитків та втрат суб’єктів ринку природного газу, а також виробників та надавачів комунальних послуг, об’єктивно зумовлених державною тарифно-ціновою політикою, а також іншими діями або бездіяльністю органів державної влади та органів місцевого самоврядування, які призвели до утворення та накопичення заборгованості та загострення боргової кризи на ринку природного газу. За підсумками 2022 року передбачені в бюджеті кошти для фінансування заходів з подолання кризових явищ на ринку природного газу згідно вимог Закону № 1639 так і не було використано, що спричинило подальше поглиблення кризи на внутрішньому ринку природного газу.

За результатами розслідування, вбачається, що зазначені у Законі № 1639 фактори формування кризових явищ сформовані в результаті порушення чи недотримання законодавства в частині державного регулювання ринку природного газу з боку НКРЕКП та Кабінету Міністрів України.

Комісією були затверджені Попередні результати і висновків щодо зазначеного питання, ухвалено їх оприлюднити та направити до Кабінету Міністрів України для реагування. Повний їх текст читайте за посиланням.

Крім цього, Комісією були розглянуті зауваження та пропозиції на раніше затверджені нею Попередні результати і висновки розслідування можливих фактів порушень при застосуванні методології встановлення тарифів на транспортування природного газу, дослідження їх структури та відповідності економічно обґрунтованому рівню, що надійшли від НКРЕКП та ТОВ «Оператор ГТС України».

Комісія не може погодитися з зауваженнями НКРЕКП, у тому числі оскільки сама НКРЕКП не надає на вимогу ТСК дані щодо вартості регуляторної бази активів на дату переходу до стимулюючого регулювання та пояснення причин її знецінення у 2020 р.

Крім цього Регулятором так і не надано для Комісії будь-якого обґрунтування щодо розміру «недоотриманого доходу» попереднім ліцензіатом АТ «Укртрансгаз» (Нафтогаз) та здійснюється підміна окремих понять. У свою чергу Комісією взяті до уваги пропозиції щодо доцільності розірвання Угоди між ТОВ «Оператор ГТС України» та АТ «Укртрансгаз» про відшкодування коригування необхідного доходу та внесення відповідних змін до чинного регуляторного законодавства, які вбачаються обґрунтованими.

Ураховуючи наведене, Комісією буди затверджені відповідні Висновки на зауваження (пропозиції) та прийнято рішення звернутися до Кабінету Міністрів України із пропозицією розгляду доцільності розірвання Угоди між ТОВ «Оператор ГТС України» та АТ «Укртрансгаз» про відшкодування коригування необхідного доходу та внесення відповідних змін до чинного регуляторного законодавства з метою створення можливості раціонального використання доходу.