21 грудня 2006, 18:01
Зокрема, було обговорено законопроект про місцеві податки і збори, який вніс народний депутат В.Хомутиннік.
Автор законодавчої ініціативи наголосив, що "необхідність прийняття законопроекту зумовлена тим, що чинний Декрет Кабінету Міністрів "Про місцеві податки і збори" не відповідає вимогам сьогодення і, як наслідок, не забезпечує надійними джерелами фінансування місцеві бюджети".
Законопроектом (реєстр. №1066) пропонується скасувати неефективні місцеві збори, вдосконалити принципи адміністрування тих місцевих податків і зборів, що залишаються, з урахуванням світового досвіду, та доповнити перелік місцевих податків і зборів новими, які забезпечать реальні додаткові надходження до бюджетів.
На заході зазначалося, що сума надходжень чинних податків, зокрема, за 2004 рік склала 555,5 млн. гривень, що становить 1,4 % від загальної суми надходжень до місцевих бюджетів, а за 2005 рік - 598,2 млн. гривень, що становить лише 1,1 % від загальної суми надходжень до місцевих бюджетів. Таким чином, спостерігається тенденція до зниження частки місцевих податків і зборів в загальній структурі надходжень місцевих бюджетів.
До місцевих податків і зборів, підкреслювали учасники слухань, належать такі, що не відіграють істотної ролі у наповненні місцевих бюджетів і водночас їх справляння призводить до невиправданих витрат. По більшості з них передбачені фіксовані ставки, які є символічними.
Основною метою законопроекту "Про місцеві податки І збори" є законодавче врегулювання справляння місцевих податків і зборів в Україні, оптимізація їх переліку, розширення бази оподаткування, установлення справедливих ставок, що забезпечить надійні джерела фінансування місцевих бюджетів.
Законопроектом пропонується скасувати шість зборів: за участь у бігах на іподромі; за виграш на бігах на іподромі; з осіб, які беруть участь у грі на тоталізаторі на іподромі; за видачу ордера на квартиру; за право проведення кіно- і телезйомок; за право на проведення місцевих аукціонів, конкурсного розпродажу і лотерей.
За даними Державної податкової адміністрації України, надходження цих зборів за 2005 рік склали лише 754,7 тис. грн., або 0,13 % від загальної суми надходжень місцевих податків і зборів.
На заміну ринкового збору передбачається запровадити податок за спеціально відведені місця для ринку. При цьому, платниками цього податку є юридичні та фізичні особи, які мають статус ринку і надають спеціально відведені місця у тимчасове користування іншим особам для здійснення ними торгівлі, надання послуг, пов'язаної із здійсненням торгівлі. Ставки цього податку встановлюються в залежності від територіального розташування ринку (місто або населений пункт).
На думку розробника проекту, це адміністрування є більш прозорим і зменшує можливість ухилення від його сплати.
На заміну збору за парковку автотранспорту пропонується запровадити податок за спеціально відведені місця для паркування транспортних засобів. Платниками цього податку мають стати юридичні та фізичні особи, які згідно з рішенням органу місцевого самоврядування мають право надавати спеціально відведені місця для паркування транспортних засобів у тимчасове користування іншим особам. Це сприятиме збільшенню надходжень до місцевих бюджетів, а також дозволить органам місцевого самоврядування впорядковувати розміщення місць паркування.
Вдосконалюється механізм справляння рекламного збору, зокрема встановлюються диференційовані ставки збору в залежності від територіального розміщення реклами (місто або населений пункт), визначений механізм його сплати до тих місцевих бюджетів де розміщена реклама. З метою обмеження рекламування тютюнових виробів та алкогольних напоїв, а також зниження рівня їх вживання серед населення законопроектом пропонується у разі рекламування алкогольних напоїв та тютюнових виробів до ставок оподаткування застосовувати підвищувальний коефіцієнт.
На заміну курортного збору та збору на розвиток рекреаційного комплексу в Автономній Республіці Крим передбачається запровадити туристичний збір, який буде справлятися на всій території України і сприятиме наповненню місцевих бюджетів.
В.Хомутиннік пропонує включити до переліку місцевих податків і збори з торгової діяльності (збір за видачу дозволу на стаціонарне розміщення об'єктів торгівлі та сфери послуг, збір за видачу дозволу на розміщення об'єктів грального бізнесу, збір за видачу дозволу на тимчасове розміщення об'єктів торгівлі та сфери послуг), будівельний збір.
Одночасно, законопроектом пропонується залишити в переліку місцевих зборів збір з власників собак. Хоча, зазначалося на слуханнях, цей збір є малоефективним (за 2005 рік отримано збору 290,2 тис. грн.) і не відіграє істотної ролі у формуванні доходів місцевих бюджетів та є обтяжливим для адміністрування.
Пропонується ввести два нових збори з надання послуг грального бізнесу і будівельний збір. Народні депутати вважають, що назріла нагальна необхідність впорядкувати діяльність грального бізнесу шляхом отримання в раді дозволу на розміщення таких об'єктів на території відповідного органу місцевого самоврядування. Введення будівельного збору обумовлене стрімким ростом будівництва.
Таким чином, з урахуванням не скасованих, тих що змінюються та нових пропонується встановити чотири місцеві податки і п'ять зборів: комунальний податок, податок за використання місцевої символіки, податок за спеціально відведені місця для ринку, податок за спеціально відведені місця для паркування транспортних засобів. Рекламний збір, туристичний збір, збори страхової діяльності та сфери послуг і грального бізнесу, будівельний збір, збір з власників собак.
Запровадження цього закону, наголошувалося на комітетських слуханнях, забезпечить в місцеві бюджети власними ресурсами додатково на 0,5 млрд. гривень, що в загальній сумі становитиме більше 1 мільярду гривень.
За підсумками обговорення ухвалено рішення повернутися до розгляду цього питання 7 лютого за участю підприємців та представників органів місцевого самоврядування.