20 грудня 2006, 18:10
Законопроектом (реєстр. № 1221), внесеним народними депутатами Бронніковим В.К., Клюєвим А.П., Мартиненком М.В., Тулубом С.Б. пропонується визначити правові засади державного регулювання у сфері енергетики та діяльності Національної комісії регулювання енергетики України, порядок її утворення, повноваження, статус членів тощо.
Також одним з завдань проекту є створення передумов сталості державного впливу через рішення НКРЕ, що дозволить уникнути різких коливань в умовах господарювання суб’єктів, діяльність яких регулюється, зробить таку діяльність прогнозованою на більш тривалий термін, що важливим для енергетики як базової галузі економіки України.
До основних положень законопроекту слід віднести правові норми щодо державного регулювання в енергетиці, розподілу повноважень у цій сфері та статей, які визначають особливості статусу, завдання, функції НКРЕ, а також статус її членів.
В.Бронніков, зокрема, наголосив, що НКРЕ має бути професійним, незалежним органом, тому в проекті детально виписано норми щодо кваліфікаційних вимог його членів. Так, членом Національної комісії регулювання енергетики України може бути громадянин України, який має вищу освіту та стаж роботи в галузях економіки, енергетики або юриспруденції не менше 5 років протягом останніх десяти років. Він не може бути членом будь-якої політичної партії або мати представницький мандат, а також ні він, ні його родичі "не повинні мати відношення до енергетичного бізнесу". Строк повноважень членів НКРЕ проектом визначено в шість років.
Під час обговорення проекту члени Комітету дискутували щодо положень, які визначають статус НКРЕ України. Це пояснюється тим, що згідно із ст.4 Закону "Про природні монополії", національні комісії регулювання природних монополій, однією із яких є НКРЕ України, здійснюють регулювання діяльності природних монополій у сферах, визначених у ст.5 цього закону. У зв‘язку з цим, народні депутати пропонують внести відповідні уточнення до визначення сфери діяльності та інших повноважень НКРЕ України.
Викликала певні зауваження й ст.10 проекту, якою встановлюється, що Голова Комісії та її члени призначаються та звільняються з посади Кабінетом Міністрів України за поданням Прем’єр-міністра України за погодженням з Верховною Радою України. Зверталася увага на те, що ст.85 Конституції України не передбачає повноважень Верховної Ради України щодо участі парламенту у призначенні та звільненні членів національних комісій регулювання діяльності природних монополій. Крім цього, слід уточнити порядок ротації членів НКРЕ України.
Комітет розглянув і аналогічний проект закону "Про орган державного регулювання в енергетиці України " (реєстр. №2424). В ньому також визначаються правові засади діяльності НКРЕ, порядок утворення її колегіального органу, функції, повноваження, статус членів та порядок призначення, який відрізняється від попереднього законопроекту.
За підсумками обговорення, народні депутати схвалили пропозицію голови Комітету Миколи Мартиненка про підтримку цих законодавчих документів і при підготовці їх до другого читання "знайти ту модель, яка законодавчо визначатиме засади державного регулювання в енергетиці України та закріпить статус Національної комісії регулювання енергетики України як незалежного державного органу виконавчої влади".