07 грудня 2006, 12:08
Таке рішення було ухвалено на засіданні Комітету після обговорення законопроекту (реєстр. №2248).За словами автора, прийняття проекту має забезпечити створення належних умов для виконання Національним банком України однієї з основних функцій - забезпечення безпеки та фінансової стабільності банківської системи, захист інтересів вкладників і кредиторів, а також збільшить довіру до банківської системи та сприятиме прискоренню входження України в європейський економічний і правовий простір.
Проектом вносяться зміни до законів "Про банки і банківську діяльність", "Про Національний банк України", "Про аудиторську діяльність", "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців", "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", "Про охорону дитинства", "Про основи соціального захисту бездомних громадян і безпритульних дітей".
Голова підкомітету з питань банківської діяльності та валютного регулювання Сергій Клюєв зазначив, що ці зміни, вносяться з метою приведення порядку державної реєстрації банків у відповідність до спеціального законодавства у сфері державної реєстрації юридичних осіб. Пропонується вдосконалити банківський нагляд та організацію зовнішнього аудиту банків, посилити захист прав кредиторів, забезпечити внутрішній фінансовий моніторинг для недопущення використання банків по відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом.
Зокрема, до законопроекту включені норми, які дають можливість Національному банку України отримувати як для погодження статуту банку, так і для прийняття рішення про накладення заборони на право мати істотну участь у банку, інформацію від державних органів та інших осіб, необхідну для визначення осіб, які мають (набувають) або збільшують істотну участь у банку, у тому числі контролерів банку, щодо їх ділової репутації та фінансового стану, джерел походження коштів, які вносяться до статутного капіталу банку. Відповідно це вимагає збільшення до шести місяців строку прийняття Національним банком України відповідного рішення.
Під час обговорення законопроекту виникла дискусія щодо низки його положень.
На думку народного депутата Станіслава Аржевітіна, більш змістовного обґрунтування потребує пропозиція збільшити термін винесення рішення щодо надання банківської ліцензії. Доцільно було б конкретизувати в проекті умови, порядок та зміст інформації, яку може вимагати Національний банк, а також визначати щодо яких осіб він може висувати такі вимоги тощо.
Експерти вважають не логічним вилучення норми, відповідно до якої при будь-якому набутті банком статусу банку з іноземним капіталом, іноземний інвестор має надати висновок іноземної аудиторської організації, який має бути підтвердженим українською аудиторською організацією, тільки у випадку, якщо така іноземна аудиторська організація "не входить до переліку іноземних аудиторських організацій, визнаних Національним банком України".
Звернуто увагу й на те, що 16.11.2006 року Верховна Рада України прийняла Закон "Про внесення змін до Закону України "Про банки і банківську діяльність", яким визначила умови надання іноземним банкам права відкривати на території України філії та здійснення такими філіями банківської діяльності. Звідси, було б логічним врахувати прийняті цим законом зміни у положеннях законопроекту.