11 грудня 2006, 17:45
Голова Комітету Петро Порошенко, зокрема, зазначив, що аконопроектом (реєстр. №1039) передбачається запровадити низку додаткових вимог щодо членів Ради та Правління Національного банку України. Прийняття законопроекту має врегулювати проблемні питання, які виникли під час практичного застосування норм Закону "Про Національний банк України".
Голова підкомітету з питань банківської діяльності та валютного регулювання Сергій Клюєв, зокрема, зазначив, що відповідно до проекту, "членом Ради Національного банку може бути громадянин України, який має вищу економічну чи фінансову освіту або науковий ступінь у галузі економіки та фінансів, або має досвід роботи в органах законодавчої влади або на керівних посадах центральної виконавчої влади України або банківській установі, чи наукової роботи за фінансовою чи економічною тематикою".
На засіданні робочої групи виникла дискусія стосовно кваліфікаційних вимог члена Ради НБУ. Зокрема, пропонується ввести норму, що він повинен мати досвід роботи у цих сферах не менше п'яти років.
Законопроектом передбачено, що чергове призначення членів Ради Національного банку здійснюється, як правило, не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку повноважень попередньо призначених членів Ради Національного банку.
Члени робочої групи пропонують норму, відповідно до якої припинення повноважень членів Ради Національного банку може відбутися у зв'язку із закінченням строку їх повноважень або у разі невідповідності діяльності члена Ради Національного банку вимогам закону або втрата ним бездоганної ділової репутації, які підтверджені рішенням суду. А також його відсутність на трьох засіданнях Ради Національного банку поспіль без поважної причини. За відсутності підстав, визначених у цій статті, повноваження членів Ради Національного банку (крім Голови Національного банку) не можуть бути достроково припиненими.
За словами С.Клюєва, проектом пропонується визначити, що Голова Національного банку,
його заступники, члени Правління та інші службовці НБУ, згідно з переліком посад, який визначається нормативно-правовими актами Нацбанку, не можуть бути народними депутатами України, членами Кабінету Міністрів України, займатися підприємницькою діяльністю, виконувати роботу за сумісництвом, крім викладацької, наукової та іншої творчої діяльності. Крім того, Голова НБУ не може належати до політичних партій. Також Голові, його заступникам, членам Правління та іншим службовцям Національного банку забороняється входити до складу органів управління, бути акціонерами (учасниками) банків та інших фінансових установ та отримувати позики, кредити від банків, за винятком позик та кредитів від Національного банку.
Законопроектом також вносяться зміни до термінів, які застосовуються в чинному законі. Так, передбачено, що облікова ставка Національного банку України це монетарний інструмент, за допомогою якого Національний банк установлює для банків та інших суб’єктів грошово-кредитного ринку орієнтир щодо вартості залучених і розміщених грошових коштів та визначає процентні ставки за своїми операціями з банками.
Пропонується визначити, що процентна політика Національного банку України це регулювання пропозиції на грошові кошти для економічного обороту шляхом зниження або підвищення Національним банком України процентних ставок за своїми операціями, а рефінансування банків – операції з надання кредитів Національним банком України банкам у встановленому ним порядку з метою підтримання їх ліквідності.
Члени Комітету вважають, що потребує додаткового узгодження з Головним юридичним управлінням апарату Верховної Ради України визначення терміну "ділова репутація". Згідно із проектом, це сукупність підтвердженої інформації про особу, що дає можливість зробити висновок про професійні та управлінські здібності такої особи та її порядність. Невідповідність діяльності особи вимогам закону або втрата нею ділової репутації має бути підтверджена рішенням суду.