17 листопада 2006, 16:16
У П'ЯТНИЦЮ, 17 ЛИСТОПАДА, ЗАВЕРШИВСЯ ЧЕРГОВИЙ ПЛЕНАРНИЙ ТИЖДЕНЬ ДРУГОЇ СЕСІЇ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ П'ЯТОГО СКЛИКАННЯ.
Перший заступник Голови Верховної Ради України Адам Мартинюк на початку ранкового засідання поінформував про входження народного депутата Ігоря Рубанського до складу депутатської фракції СПУ, а також про його входження до Антикризової коаліції депутатських фракцій Партії регіонів, СПУ та КПУ.
А.Мартинюк також повідомив про виключення народного депутата Галини Гармаш зі складу депутатської фракції СПУ. Народний депутат Галина Гармаш є позафракційною.
Далі головуючий виголосив депутатські запити.
Після цього народні депутати розглянули проект постанови про дострокове припинення повноважень Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Ніни Карпачової у зв'язку з її обранням народним депутатом.
Профільний Комітет з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин підтримав заяву Уповноваженого з прав людини народного депутата України Н.Карпачової про дострокове припинення нею повноважень Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у зв'язку з її обранням народним депутатом.
Цим же рішенням Комітет запропонував Голові Верховної Ради України відповідно внести до порядку денного засідання Верховної Ради України проект постанови щодо дострокового припинення повноважень Уповноваженого з прав людини Н.Карпачової, взявши до уваги, що Уповноважений з прав людини продовжує здійснювати свої повноваження до складення присяги новообраним Уповноваженим.
Уповноважений з прав людини Ніна Карпачова звернулася до народних депутатів з проханням підтримати її заяву.
Верховна Рада достроково припинила повноваження Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Н.Карпачової, прийнявши 385-ма голосами постанову.
Далі приймалися рішення з раніше обговорених питань. Були прийняті Постанови: про інформацію Кабінету Міністрів щодо діяльності органів державної влади, місцевого самоврядування з розвитку фізичної культури і спорту і про інформацію Кабінету Міністрів "Розвиток вугільної галузі України та запровадження енергозберігаючої моделі економіки шлях до набуття енергетичної незалежності".
Народні депутати, розглянувши у другому читанні, ухвалили в цілому Закон "Про внесення змін до деяких законів України (щодо плати за ліцензії та акцизного збору на виробництво спиртів, алкогольних напоїв та тютюнових виробів).
Після цього народні депутати використали весь час, що залишився до кінця пленарного засідання, відведений для розгляду законопроектів, на обговорення одного законопроекту про внесення змін до деяких законів України з питань оподаткування.
Його обговорення було складним і принциповим. Перед початком розгляду питання народний депутат Сергій Терьохін, взявши слово з процедури, висловив здивування тим, що всупереч шести статтям Регламенту, який визначає строки підготовки, винесення проекту закону на друге читання, цей законопроект винесений на сьогодні? Він зауважив, що цим грубо порушені права суб'єктів законодавчої ініціативи, не тільки народних депутатів, а й Президента України, визначені в частині 3 статті 96, статті 104, першій, другій частинах статті 11, статті 112 Регламенту. Відповідно до цих статей народні депутати мають 14-денний термін для опрацювання законопроекту до другого читання, якщо Верховна Рада не прийняла рішення про скорочення цього терміну не більше як на половину. І після роздання цього проекту ще 10 днів на ознайомлення.
С.Терьохін попросив зняти проект з розгляду або поставити процедуру ad-hoс.
Голова профільного Комітету з питань фінансів і банківської діяльності Петро Порошенко доповів про зміни, внесені до законопроекту. Він зазначив, що дійсно відповідно до Регламенту у народних депутатів є право 2 тижні для підготовки пропозицій до другого читання, є й інші суб'єкти законодавчої ініціативи, які також мають внести свої поправки та зауваження, зокрема Кабінет Міністрів. Але є домовленість, що будуть вилучені всі податкові норми із проекту закону про Державний бюджет і відповідно до Бюджетного кодексу бюджет до другого читання урядом має бути поданий до 20 числа.
Відповідно до домовленості, що прийняття законів про зміни законодавчих актів з питань оподаткування має передувати прийняттю державного бюджету в другому читанні, Комітет на своєму засіданні прийняв до опрацювання до другого читання проголосований в першому читанні проект закону. Голова Комітету повідомив про три засідання Комітету, на яких були розглянути всі поправки, які надійшли станом на 12 годину ночі сьогоднішнього дня.
Далі Голова Комітету доповів про враховані пропозиції, які покращили законопроект. Зокрема, у порівняльну таблицю включені і підтримані Комітетом позиції щодо процедури затвердження інвестиційних проектів. У першому читанні була прийнята норма, де Кабінет Міністрів реєструє інвестиційні проекти. Цими змінами обмежується право Кабінету Міністрів і він має право здійснювати реєстрацію цих інвестиційних проектів виключно у відповідності з тими законодавчими актами, які діють на час реєстрації цих проектів.
Була знята суперечлива норма щодо амортизації, знята ще одна надзвичайно суперечлива норма, яка викликала велике обурення в банківській сфері, загрожуючи стабільності національної валюти відносно процедури формування банківських резервів, страхових резервів. Суттєво впорядкована діяльність суб'єктів, які працюють у вільних економічних зонах. Суттєво покращене адміністрування цілої низки податків, в тому числі окремо виписана норма при видачі векселя при сплаті податків на додану вартість при імпорті продукції. Це дозволить суттєво обмежити позицію, яка використовувалася для ухилення від оподаткування, або, як це зараз називається, для оптимізації оподаткування суб'єктами господарювання.
Доповівши про деякі технічні помилки, які не вдалося виправити за браком часу, П.Порошенко зазначив, що тим не менше законопроект цілісний. Комітет у повному обсязі намагався врахувати ті пропозиції, які народні депутати передали. "За твердженнями уряду це в повному обсязі забезпечує ту доходну базу, яка була подана в проекті Державного бюджету на перше читання і дає можливість уряду з урахуванням прийняття цього закону зверстати і якісно підготувати бюджет до другого читання", - завершив свій виступ П.Порошенко.
Далі розглядалися всі поправки до законопроекту у порівняльній частині. Переважну кількість з них народні депутати підтримали. Не була підтримана одна з поправок, прийняття якої домагалися представники фракції БЮТ. Особливо наполягав на її прийнятті народний депутат Сергій Терьохін. Він назвав її "найбільш одіозною" у законопроекті. У ній мова йде про те, що дивіденди, які будуть отримуватися акціонерами, звільняються від податку на доходи фізичних осіб.
С.Терьохін наголосив: "Після прийняття цієї правки в нас буде створена система оподаткування бідних без будь-якого оподаткування багатих. Проценти по депозитах не оподатковуються, соціальні внески більше семи тисяч не будуть оподатковуватися, а тепер і дивіденди не будуть оподатковуватися! Це буде країна оподаткування пролетаріату, найманих, а не оподаткування багатих".
П.Порошенко роз'яснив, що Комітет повернувся до розгляду цієї поправки, врахував, що попередня норма, яка була внесена Кабінетом Міністрів, коли ці дивіденди оподатковувались за нульовою ставкою, є соціально невиправданою. Комітет прийняв спільне рішення про те, щоб ввести оподаткування дивідендів, але за пільговою ставкою 5%.
На це народний депутат С.Терьохін зауважив, що "про жодні 5% мова не йде, йде просто звільнення від оподаткування. При цьому, навіть, якби було 5%, скажіть люди мені: чому вчитель на свою зарплату має платити 13%, а акціонер, який отримує дивіденди, так звані, пасивні доходи, що він нічого не робить, він вклав гроші і чекає приросту, він має оподатковуватися за п'ятьма відсотками, або за нулем відсотків".
Перед голосуванням по законопроекту про внесення змін до деяких законів України з питань оподаткування взявши слово з процедури народний депутат Олександр Турчинов наголосив на тому, що "прийняття цього законопроекту фактично легалізує масштабну, глобальну корупцію, коли пільги і інші речі, пов'язані з діяльністю потужних фінансово-промислових груп, які обслуговують сьогодні Кабінет Міністрів, будуть вирішуватися чиновниками. І Верховна Рада взагалі тоді не потрібна. Верховна Рада буде тільки констатувати, що не виконується бюджет, Верховна Рада буде констатувати, що корупція стає державною політикою. Цей закон ганебний. Його не можна підтримувати, за нього не можна голосувати".
Представник фракції СПУ Василь Цушко висловив жаль, що представники опозиції змінюють свою позицію "від точки сидіння". Він нагадав, що на вимогу не тільки їх фракцій, а й фракцій більшості з проекту закону про Державний бюджет на 2007 рік були вилучені всі пункти з оподаткування, вони виведені в окремий проект.
В.Цушко також нагадав тим, хто у березні 2005 року, змінюючи бюджет, проголосував про внесення змін до 98 законів одним натиском кнопки.
В.Цушко звинуватив представників опозиції у популізмі. "Якщо ж повернутися до цього законопроекту, то у всіх депутатів є можливість внести зміни, запропонувавши інші законопроекти. Сьогодні ж цей закон важливий для збалансування бюджету", - наголосив він.
Верховна Рада прийняла Закон "Про внесення змін до деяких законів України з питань оподаткування" в цілому 245-ма голосами "за".
Наприкінці засідання народні депутати виступили із заявами, повідомлення, пропозиціями у розділі "Різне".
На цьому пленарне засідання завершилося.
20-24 листопада народні депутати працюватимуть з виборцями.
21 листопада у Верховній Раді відбудуться парламентські слухання з питань: "Сучасний стан та актуальні завдання у сфері попередження гендерного насильства" і "Рівні права та рівні можливості в Україні. Реалії та перспективи".
Чергове пленарне засідання Верховної Ради відбудеться у вівторок, 28 листопада.