Комітет з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією ухвалив рішення підготувати матеріали про стан виконання органами міністерства внутрішніх справ законодавства у цій сфері для розгляду їх на сесії Верховної Ради України, заслуховування міністра внутрішніх справ Ю.Луценка і прийняття рішення про можливість подальшого перебування його на посаді міністра

15 листопада 2006, 18:54

Це рішення було прийнято після заслуховування інформації про стан виконання органами МВС України вимог Конституції та законів "Про міліцію", "Про оперативно-розшукову діяльність", "Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю, "Про боротьбу з корупцією" за 2005рік та 9 місяців 2006 року.

Заступник голови Комітету Сергій Міщенко, зокрема, зазначив, що в інформації про результати боротьби з організованою злочинністю і корупцією, наданій за підписом Міністра внутрішніх справ, в основному йдеться про покращення ситуації: зменшення зареєстрованих злочинів, припинення діяльності осередків виготовлення та вживання наркотиків, затриманні декількох тисяч незаконних мігрантів, складанні більше тисячі протоколів щодо осіб, які вчинили корупційні діяння, та інше.

На переконання С.Міщенка, реальний стан речей не відповідає статистичним показникам, які в переважній більшості створюються штучно. "Адже в інформації міністерство не взяло на себе відповідальність за вкрай незадовільний стан додержання законності при прийнятті рішень за заявами і повідомленнями про злочини, розкриття тяжких та особливо тяжких злочинів, стан додержання прав громадян під час слідства, неефективність роботи спецпідрозділів по боротьбі з організованою злочинністю та корупцією тощо", - підкреслив народний депутат.

На засіданні Комітету йшлося про те, що в органах внутрішніх справ продовжує  набирати оберти тенденція приховування злочинів. Так, у 2005 році виявлено та поставлено на облік майже 16 тисяч злочинів, які були скриті працівниками міліції. А вже протягом 9 місяців поточного року кількість злочинів, що були приховані сягає майже 13 000 (11,8 тисяч - 2005рік; 12,6 тисяч - 2006 рік).

Це свідчить про те, вважають народні депутати, що в "гонитві за зменшення злочинності, завдяки безвідповідальному ставленню працівників міліції до своїх обов'язків, достатньо велика кількість злочинців намагаються уникнути відповідальності за вчинене, а потерпілі так і не в змозі відстояти свої порушені права".

Разом з тим, стан розкриття злочинів не покращився. Так у цілому в державі нерозкритими залишаються майже кожен третій злочин, а це 185 000 злочинів, з яких 97 000 тяжких та особливо тяжких. – наголосив С.Міщенко. Набули поширення випадки безпідставного проведення оперативно-розшукових заходів, про що свідчить велика кількість закритих оперативно-розшукових справ.

Заступник голови Комітету також зазначив, що "Замість того, щоб займатися своїми безпосередніми обов'язками, керівництво МВС впродовж 2005-2006 років безпідставно видало біля 200 одиниць вогнепальної зброї бізнесменам та іншим особам, які взагалі не працювали в органах внутрішніх справ. А потім деяка з цієї зброї використовувалася в кримінальних разбірках".

На засіданні Комітету було заслухано також інформацію заступника Генерального прокурора України Р.Кузьміна щодо стану розслідування кримінальних справ, порушених за фактами перевищення службових повноважень службовими особами МВС України при видачі в 2005-2006 роках фізичним особам у порядку заохочення вогнепальної зброї та боєприпасів до неї та за фактом вбивства начальника відділу управління оперативно-зонального контролю ГУБОЗ МВС України Р.Срохіна.

При цьому зауважувалося, що статистичний показник рівня злочинності, який формується Департаментом інформаційних технологій МВС України, є штучним і переважно не відповідає реальному стану. Наприклад, злочини, які розслідуються органами СБУ (в основному тяжкі та особливо тяжкі) до звіту МВС про стан злочинності у державі взагалі не включаються.

Отже, підкреслювалося на засіданні, маємо ситуацію, коли орган, який здійснює боротьбу із злочинністю, сам формує відповідну звітність і рапортує про ті чи інші досягнення. З огляду на світову практику, виходом може стати лише надання повноважень щодо кримінальної статистики незацікавленому органу (як варіант - органам державної статистики).

Було акцентовано увагу на тому, що керівництво МВС України та його регіональні управління не виконують судові рішення, що набрали законної сили, про поновлення на роботі звільнених в 2005-2006 роках в дисциплінарному порядку співробітників міліції та з інших питань. Вирішено ці матеріали направити Генеральному прокурору України для надання правової оцінки.