15 листопада 2006, 18:19
У СЕРЕДУ, 15 ЛИСТОПАДА, ВІДБУЛОСЯ ЧЕРГОВЕ ПЛЕНАРНЕ ЗАСІДАННЯ ДРУГОЇ СЕСІЇ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ П'ЯТОГО СКЛИКАННЯ.
На початку ранкового засідання народні депутати виступили із заявами, повідомленнями, внесенням пропозицій.
Після цього Перший заступник Голови Верховної Ради України Адам Мартинюк оголосив до розгляду звіт міністра оборони України Анатолія Гриценка про виконання покладених на міністерство завдань у реалізацію державної політики у сфері національної безпеки і оборони. Рішення про заслуховування міністра Верховна Рада прийняла на одному з попередніх пленарних засідань.
А.Гриценко доповів народним депутатам про ті завдання, які стоять перед міністерством і які воно має чітко виконувати. Серед успішно виконаних завдань А.Гриценко згадав про документ під назвою "Стратегічний замисел застосування Збройних Сил" терміном на 6 років. У цьому документі визначені конкретні завдання, які повинні виконувати частини і з'єднання Збройних Сил за сімома типовими ситуаціями. Це конкретні завдання, які перекривають увесь спектр можливих загроз і, які визначають завдання і в мирний, і в особливий період, і в воєнний час.
Міністр оборони поінформував народних депутатів про ще один важливий напрямок бойову підготовку Збройних Сил. Міністерство відмовилося від проведення штучних, надуманих військових навчань. Зараз проводяться і командно-штабні, і реальні навчання по реальним завданням і планам.
Далі доповідач детально поінформував про принципи реформування Збройних Сил, зокрема, про багатофункціональність, мобільність, взаємосумісність (для дій з підрозділами країн інших держав: і НАТО, і не НАТО. Тут міністр наголосив на важливості міжнародних навчань.), реформу управління, перехід на контрактну основу.
А.Гриценко доповів про те, що йде робота по звільненню Збройних Сил від виконання невластивих функцій, невластивих завдань.
А.Гриценко поінформував про ще один важливий напрямок модернізацію збройної військової техніки. За його словами, вона постаріла на 15 років. І насправді 15 років на неї не виділяли належних коштів. Якщо така тенденція збережеться, зазначив доповідач, через один-два роки в основних силах оборони до 50 відсотків озброєння не буде боєздатним. Через три-п'ять років і в об'єднаних силах швидкого реагування в основному компоненті 30, а то і 50 відсотків за окремими показниками, буде небоєздатним. "Ми будемо змушені вкладати десятки мільярдів для того, щоб піднімати армію. Треба планувати ці кошти зараз", - наголосив міністр оборони.
А.Гриценко поінформував народних депутатів про те, що ним, як міністром оборони взято курс на прозорість в усіх питаннях. Всі засідання колегії проводяться за участю народних депутатів України. Міністерство вперше видало "Білу книгу" і кожного року до Дня захисника Вітчизни 23 лютого буде видавати таку "Білу книгу". При Міністерстві оборони утворена громадська рада, до якої ввійшли 76 неурядових громадських організацій, які опікуються питаннями оборони, захисту військових. Рішенням міністра оборони у військових частинах створено ради офіцерів, яким дано серйозні повноваження в плані прозорості брати участь у засіданні атестаційних комісій, брати участь у засіданні житлових комісій для прозорого розподілу житла, звертатися до командирів з тими питаннями, які турбують офіцерів і водночас закладено обов'язок командирів вирішувати ці питання.
Далі міністр поінформував про зроблені кардинальні глибинні зміни в системі мобілізаційної підготовки держави, які не робилися останніх 50 років. За його словами, ця невидима робота дала величезний результат. З вітчизняної економіки знято завдання на 25 мільярдів гривень. Це не просто завдання на випадок війни, які фіксувалися на папері. Це були "заморожені" лінії виробництва, "заморожені" матеріальні ресурси, які потім оновлювали, списували й йшли незрозуміло за якою ціною.
Також знято завдання з наших підприємств по виробництву продукції за 1500 видів номенклатури і готується рішення ще на понад 500.
Міністерством переглянуто непорушні запаси, які також були ще за нормами радянських часів. Вони кардинально зменшені і ці кошти йдуть на бойову підготовку. У чотири рази зняті вимоги до людського ресурсу в запасі. В країні понад шість мільйонів резервістів. Але вони не готуються, не потрібні. А.Гриценко наголосив: "Україна - дружня держава. Вона знаходиться не в ворожому оточенні".
За словами міністра, знято державне замовлення на підготовку офіцерів запасу. У нас надлишок офіцерів запасу: їх понад 700 тисяч. Тому кардинально скорочені військові кафедри.
Доповідач повідомив також про те, що Збройні Сили минулого року передали суспільству величезний частотний ресурс, чого не робилося десятиріччями. За його словами, це ще один аргумент, що армія працює на суспільство і може розраховувати на розуміння своїх бюджетних потреб.
На завершення міністр оборони поінформував народних депутатів про передачу надлишкових земель і лісів, які відніс до невластивих функцій, які виконує міністерство, про серйозні зміни в кадровій політиці, зняв питання кількості генералів у Збройних Силах, про оцінку офіцерів за їх особистих показниками за всіма видами підготовки, і наприкінці про бюджет. А.Гриценко наголосив на тому, що уряд повинен виконати Бюджетну резолюцію. Бюджетна резолюція парламенту стосовно Збройних Сил не виконана.
Міністр оборони відповів на запитання народних депутатів. А.Гриценко відкинув звинувачення, які прозвучали на його адресу, зокрема, у його прихильності до вступу України в НАТО, у корупції, яка існує у міністерстві та Збройних Силах.
Про виконання покладених на міністерство закордонних справ завдання і реалізацію державної політики у сфері зовнішньої політики доповів міністр закордонних справ Борис Тарасюк. Він зазначив, що за останні два роки зовнішня політика України стало активною і впізнаваною по суті і за характером. При цьому він послався на слова зовнішніх партнерів.
Зовнішня політика України, за словами міністра, стала прагматичною, наступальною і набула ціннісних демократичних орієнтирів. "Ми відмовилися від прогинання спини і в основу дій поставили інтерес держави і її громадянина. За два останні роки світ дізнався більше позитивного про Україну, ніж за попередні десять. За один рік після перемоги демократії іноземні інвестиції в Україну зросли понад в два рази", - повідомив доповідач.
Б.Тарасюк доповів про виконання поставленого Президентом України завдання щодо практичного просування курсу європейської інтеграції. Європейський Союз визнав Україну країною з ринковою економікою. Це прямий сигнал для інвестицій і підприємців. Є домовленість з Брюсселем про початок роботи над новою засадничою угодою, яка за наполяганням Президента повинна відповідати принципам асоціації, тобто взаємодії не ззовні, а всередині, та інтеграції.
Доповідач процитував Резолюцію Європейського парламенту від 6 квітня цього року "У зв'язку із завершенням дій Угоди про партнерство і співробітництво між Україною та ЄС у 2008 році Європейський парламент закликає комісію розпочати переговори з Україною щодо Угоди про асоціацію".
Б.Тарасюк наголосив: "Це пряма відповідь тим, хто каже, що в ЄС нас не чекають. Нас чекають. Понад половини громадян Європейського союзу підтримують ідею членства України в Європейському союзі. І цього чекають наші громадяни".
Міністр зазначив, що міністерство закордонних справ у цьому році забезпечило виконання плану дій Україна-ЄС на 90 відсотків. За наполегливою пропозицією міністерства Європейський союз погодився на спрощення візового режиму для українських громадян, в першу чергу для молоді, пенсіонерів, бізнесменів, журналістів, спортсменів, діячів науки і культури, міжнародних перевізників.
Найважливіше, зауважив Б.Тарасюк, "від 2005 року ніхто, жодна європейська столиця не ставить під сумнів, що Україна як європейська держава має усі правові підстави спиратися на статтю 49 Амстердамського договору про ЄС як чітку перспективу майбутнього членства у цій організації".
Далі міністр закордонних справ зупинився на питання вступу України до Світової організації торгівлі. За його словами, українські дипломати разом з іншими органами влади доклали максимум зусиль для забезпечення дипломатичної підтримки вступу України до Світової організації торгівлі. Сьогодні слово за народними депутатами.
Кілька слів міністр сказав про вступ України до НАТО. За словами Б.Тарасюка, Закон України "Про основи національної безпеки", ухвалений Верховною Радою України в червні 2003 року чітко фіксує, що забезпечення вступу України до організації Північноатлантичного договору є одним із пріоритетів зовнішньої політики України. Це також стверджує схвалена Постанова Верховної Ради про рекомендації парламентських слухань про взаємовідносини та співробітництво України з НАТО.
"У нас немає сумнівів у легітимності курсу на членство в НАТО. У нас є проблема в іншому. Про це говорить Прем'єр-міністр України Віктор Янукович, який 14 вересня у штаб-квартирі НАТО висловив стурбованість низьким рівнем інформованості українців про цю організацію".
Б.Тарасюк підтримав рішення Прем'єр-міністра зосередити зусилля уряду на загальнонаціональній інформаційній кампанії стосовно організації Північноатлантичного договору. При цьому зауважив, що держава не повинна фінансувати кампанії за чи проти НАТО. Завдання державного апарату він бачить в доведенні об'єктивної інформації про цю міжнародну організацію.
Говорячи про ще один важливий напрям зовнішньої політики - стосунки з Росією, Б.Тарасюк зазначив, що "наші відносини завжди будуть оцінені неоднозначно, однозначними є лише факти". Міністр відзначив активізацію двосторонніх стосунків, в яких Україна "веде розмову про рівні відкриті і справедливі відносини". "Ми, нарешті, почали захищати українські інтереси. У той спосіб, як це роблять росіяни, американці та інші нації. Тому що ніхто не шануватиме нас, якщо ми не будемо шанувати себе", - наголосив Б.Тарасюк.
Міністр закордонних справ коротко поінформував про відносини з США. І, знову ж таки, мовою результатів. За час перебування Б.Тарасюка на посаді міністра США надали Україні статус країни з ринковою економікою, підписано протокол в контексті вступу до СОТ. Вашингтон скасував дію щодо України відомої поправки Джексона-Веніка, яка гальмувала наші економічні відносини.
Далі міністр поінформував про активізацію діяльності з такими міжнародними організаціями і об'єднаннями, як ГУАМ, СНД, ООН, про реформу у Міністерстві закордонних справ, яка перетворила цю структуру на європейське відомство. "Дипломати відчули потребу держави і суспільства в їх діяльності. І це надихає їх на творчу самовіддану працю. Саме завдяки професіоналам дипломатичної справи, яких часто недофінансовує держава, ми діємо активно і впевнено. Ці професіонали не зважають на політичні пристрасті, вони прагнуть відповідати вимогам патріотизму, професіоналізму і порядності. І я пишаюся ними", - завершив свій звіт міністр закордонних справ.
Після закінчення звітів міністрів оборони і закордонних справ представники фракції дали оцінку їх роботі.
Народні депутати з фракцій Антикризової коаліції, критикували міністрів за недоліки в роботі, які на їхню думку, несумісні з тим, щоб обидва міністри далі перебували на своїх посадах. Вони поставили незадовільну оцінку обом міністрам, вимагаючи їх звільнення.
Народні депутати з фракцій "Наша Україна" і БЮТ, навпаки, побачили у діяльності міністрів багато позитивного, оцінювали їх роботу добре.
За підсумками заслуховування звітів міністра оборони і міністра закордонних справ народні депутати дали доручення комітетам з питань національної безпеки і оборони і у закордонних справах підготувати проект Постанови Верховної Ради. Парламент розгляне його і ухвалить відповідне рішення на наступному пленарному тижні.
Після цього народні депутати за скороченою процедурою розглянули низку законопроектів. Спочатку були обговоренні три проекти законів про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо розмежування справ, підвідомчих господарським судам та загальним судам).
Всі вони близькі за змістом, стосуються врегулювання важливої економічної, правової і соціальної проблеми, пов'язаної із рейдерством.
Законопроектами, зокрема пропонується внести зміни до Господарсько-процесуального, Цивільно-процесуального і Адміністративно-процесуального кодексів, які встановили б правило, що справа, якщо вона стосується корпоративного спору, може розглядатися лише одним судом за місцем знаходження цієї особи. Ніякий інший суд на межах території України цього не може зробити.
Один з авторів першого законопроекту Дмитро Притика зауважив, що ці зміни дадуть можливість зконсолідувати судову практику з метою подолання рейдерства та недопущення зловживань своїми правами не лише великих акціонерів, а й міноритарних, які мають у статутному фонді тисячні частки, але можуть зупинити діяльність будь-якого товариства.
Народні депутати погодилися з пропозицією профільного Комітету про прийняття одного із законопроектів, а саме законопроекту, авторами якого є народні депутати М.Оніщук, Д.Притика і А.Портнов.
Цей законопроект було прийнято за основу 404-ма голосами "за".
Далі народні депутати розглянули проект закону про внесення змін до Закону України "Про виноград та виноградне вино". Проектом, зокрема, пропонується уточнити терміни, що вживаються в законі ("купаж", "фальсифікація вина", "виноробна продукція"), положення, що стосуються якості сировини та виноматеріалів, виробництва, зберігання, фальсифікації виноробної продукції, контролю та відповідальності в галузі виноградарства та виноробства.
Профільний Комітет з аграрної політики, земельних відносин підтримав прийняття законопроекту, тому що він суттєво удосконалює чинний закон. Члени цього Комітету вважають, що "вже давно прийшла пора визначитися не тільки з термінами, але і вдосконалити цей закон". Оскільки, за офіційними даними в державі випускається 14 мільйонів дал вина, коньяку - два мільйони дал. Але фактично, 14 мільйонів треба помножити на два, що в тіні. Народні депутати вимагали відновлення дії статті чинного закону, яку попередній уряд викреслив із бюджету 2006 року. Статтею передбачалося створення Державної інспекції з виноробства і виноградарства. Сьогодні в державі немає будь-якого органу, який би контролював і виводив із тіні продукцію, а це на півтора мільярда доларів США.
Народні депутати під час обговорення також підтримали прийняття законопроекту, який дозволить виноробній галузі нормально функціонувати.
Законопроект про внесення змін до Закону України "Про виноград та виноградне вино" було прийнято за основу 298-ма голосами "за".
На прохання авторів було перенесено розгляд проекту закону про структуру, повноваження та особливості правового і економічного режиму майнового комплексу Національного виробничо-аграрного об'єднання "Масандра".
Далі народні депутати розглянули два законопроекти, які стосуються утримання та поводження домашніх тварин.
Народні депутати підтримали пропозицію профільного Комітету про повернення суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання законопроекту про внесення змін до Закону України "Про захист тварин від жорстокого поводження" (щодо визначення окремих термінів).
Верховна Рада відхилила проект закону про утримання та поводження з домашніми тваринами в населених пунктах.
Наприкінці засідання народні депутати розглянули питання ратифікації, зокрема, проект закону про ратифікацію Угоди про незаконний обіг на морі, укладеної на виконання статті 17 Конвенції Організації Об'єднаних Націй про боротьбу з незаконним обігом наркотичних засобів та психотропних речовин.
Законопроектом пропонувалося ратифікувати Угоду із заявами і застереженнями, внесення яких передбачено Угодою та викликано особливостями чинного законодавства України. Зокрема, особи, які мають громадянство України, були засуджені, передані державі прапора, згідно зі статтею 15, і там були засудженні за відповідне правопорушення, матимуть можливість бути переданими назад в Україну для відбування призначеного покарання. Визначено органи, відповідальні за надсилання запитів та відповіді на них - це Міністерство транспорту та зв'язку. Повідомлення про здійснення переважної юрисдикції Генеральна прокуратура України.
При застосуванні Угоди визначено користування української або одну із офіційних мов Ради Європи. Як зазначив Голова профільного Комітету з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією Микола Джига, ратифікація Угоди створить правову основу для міжнародного співробітництва нашої держави у боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів і психотропних речовин на морі, згідно з нормами міжнародного морського права, урегулювавши особливості взаємодії компетентних органів, здійснення юрисдикції та застосування примусових заходів щодо осіб, які вчинили ці правопорушення.
Верховна Рада ратифікувала Угоду про незаконний обіг на морі, укладеної на виконання статті 17 Конвенції Організації Об'єднаних Націй про боротьбу з незаконним обігом наркотичних засобів та психотропних речовин.
На цьому ранове засідання завершилося.
З 15-ої години народні депутати працювали у комітетах.
Наступне пленарне засідання Верховної Ради відбудеться у четвер, 16 листопада.